[OT] Harry-år-tråden

[OT] Harry-år-tråden
Kvällsrunda på pölen. April invigd sent pga influensa.

IMG_2675.webp

[OT] Harry-år-tråden
En junibild. Första turen i surfskin för året klädd i shorts och linne. Och vågor från alla håll. Askrike så långt ögat ser och badbart.
Visa bilaga 776643
Nu vet jag inte om vågorna var vind eller båtorsakade men kan inte minnas en vår/försommar då det blåst som mycket som denna. Varit skvalpigt på nästan samtliga turer.

[OT] Harry-år-tråden
Håller helt med om att det vart rätt blåsigt denna vår, även om i princip alla bilder jag tagit är i bleke men det ligger ju i sakens natur att man fotar när det är praktiskt genomförbart.
Hos mig i Mälaren vid Spk är den sämsta vindriktningen väst, nordväst och som av en händelse är det nästan alltid väst, nordvästliga vindar.

[OT] Harry-år-tråden
Håller helt med om att det vart rätt blåsigt denna vår, även om i princip alla bilder jag tagit är i bleke men det ligger ju i sakens natur att man fotar när det är praktiskt genomförbart.
Hos mig i Mälaren vid Spk är den sämsta vindriktningen väst, nordväst och som av en händelse är det nästan alltid väst, nordvästliga vindar.
Haha precis, så är det för mig med, passar på att fota när man inte är på väg att bada (kanske tyder på att jag paddlar för ranka saker…).

Har upplevt att våren bjudit på alla vindriktningar men med gemensamma nämnaren att det blåst rätt mkt hela tiden.

[OT] Harry-år-tråden
Märklig vår! Så här brukar det blåsa:
Klart man blir känsligare som paddlare. Om man bara höll på med löpning hade man väl då och då tänkt på att det blåser men på vattnet reagerar man nog redan vid lägre vindhastigheter...

[OT] Harry-år-tråden
Det är också vanligare med vindhastigheter som ligger närmare de rapporterade på sjön, eftersom det är mindre som hindrar. Precis som statistiken ovan så mäts vinden på 10m höjd, och det är ganska bra friktion under som bromsar vinden, plus att om man springer så görs det inte på lika öppna ytor som paddlingen.

[OT] Harry-år-tråden
Nu vet jag inte om vågorna var vind eller båtorsakade men kan inte minnas en vår/försommar då det blåst som mycket som denna. Varit skvalpigt på nästan samtliga turer.
Vågorna på bilden är i huvudsak vindvågor. Syns att kajaken driver med vinden från sidan.
Stora värtan och askrikefjärden har mycket båttrafik under sommaren varav majoriteten går längs sidorna och vågorna går ut på sjön och möts. Kan tyckas att båtvågorna bör klinga av snabbt, men det gör de inte. I kombination med de krabba vindvågorna blir det skvalpigt.

Har faktiskt inte tänkt på att våren varit speciellt blåsig, men däremot ovanligt kall. Våra förodlade växter som placerats ut har stått och stampat fram till juni.

[OT] Harry-år-tråden
Juli avklarat med flera paddlingar redan. Idag blev det en kort tur eftersom regnet och vinden dök upp några timmar tidigare än prognosen. Från plattvatten till 12 sekundmeter och 20cm vågor på några minuter. Givetvis motvind hem.

Bilagor

• IMG_7164.webp
    IMG_7164.webp
    329.6 KB · Besök: 48
[OT] Harry-år-tråden
Det blev 9 km kvällsrunda med fru igår, första gången på jag vet inte hur länge som vi fick paddla tillsammans. Jag orkade inte släpa fram min "snabba" havskajak (Tiderace Xcite, egentligen inte särskilt snabb) utan paddlade P&H Delphin så jag fick jobba lite för att hålla jämna steg :-)

1757336400276.webp

[OT] Harry-år-tråden
September bockas av med en bild från Tärnskär. Såg en mink på ön, men väldigt få fåglar. 7-8 havsörnar observerades också. Fortfarande badbart i skärgården.

Vi hade 19 grader i vattnet i helgen, det är rätt normal sommartemperatur så här längst ut i havsbandet! Det var 21-22 grader lite mera inomskärs.

[OT] Harry-år-tråden
Inser att jag varit dålig på att uppdatera i denna tråd, men det finns hopp för Harry-år #4. September inleddes med övernattningstur söndag-måndag i jakt på blodröd måne. Sonen hade sovmorgon och jag kunde flexa ut.

Inte den rödaste måne, men senare på natten flödade månskenet. Magiskt. Måndagspendling.

IMG_8279.webpIMG_8295.webpIMG_8302.webpIMG_8308.webp

[OT] Harry-år-tråden
Riktigt oktoberväder. Idag soligt och svaga vindar på hemmapölen, i går 10-18 m/s enligt smhi och ”bra” sufvågor på St Värtan. Tidig säsongsinvigning av torrdräkten i går och kände mig inte ens svettig. Vattnet är ganska svalt nu!
Läste att Landsort hade vågor upp mot 5,7 meter. Stora värtans vågor når sällan 1 meters höjd och egentligen lite för små för surfski. Toppade 18 km/h utför. Glömde tyvärr mobilen hemma, så inga bilder
IMG_2860_1.webp

[OT] Harry-år-tråden
Har sett en del feta bilder från Torö Stenstrand som togs igår. Här hemma var det brytande vågor utanför men inte exceptionellt stort.

Paddlade faktiskt en kvart eller så här om dagen när äldste sonen testade den gröna kajaken. Ville få det avklarat innan det blir för kallt i vattnet så han får känna att den inte känns orimligt instabil, det var han nämligen övertygad om att den skulle vara :-)

[OT] Harry-år-tråden
Bockar av November. Såg paret havsörn på Råholmen, men min bild är betydligt sämre än Salles.
Såg en av polisens strb90 köra i hög fart förbi Askrike camping. För sin förhållandevis lilla storlek drar de upp ordentliga svall även vid låg fart.
IMG_2897.webp

Tillbaka
Topp