(OT) Hastighetskamera

Globalistic

Aktiv medlem
(OT) Hastighetskamera
Var på väg till Sickla köpkvarter tidigare ikväll å åkte på RV 75 i södra länken. Vid mynningen av tunnelröret vid Hammarbybacken blixtrade det till. Ett gulorange blixt. Jag reflekterade över det då jag såg liknande blixt några hundra meter från mynningen på min sida när jag passerade. Efteråt tittade jag på hastighetsmätare som visade 81. Det var bara jag i tunnel på min sida å jag var mitt uppe i en konversation å reflekterade inte på hastigheten. Har kört igenom södra länken MASSOR av gånger å aldrig varit med om liknande. Kommer det dimpa ner en bot på 2.000 nu inom 10-dagar eller verkar jag bara ha Väldigt fel?

Såg på någon länk att fartkameran vid hammarby sjöstad hade tagit fast 1.950st fartsyndare 2007.

Helt tomt i tunneln å klockan var strax över nio på kvällen söndagen innan julafton. Med tre dagar kvar till julafton hoppas jag på mirakel. Ska detta bli min första fartöverträdelse?

Någon som vet om den kameran vid hammarby sjöstad funkar eller har ni åkt dit själva?

(OT) Hastighetskamera
Tjena!

Your f*ckd.. Bara att betala och se gla ut.. Har du tur så blir bilden såpass dålig så man inte ser vem det är, då får du ett brev där du ombedes berätta det för faboo blå, det kan du lungt skita i..
Har du ännu mer tur så är bilden urkass och skylten syns inte..

(OT) Hastighetskamera
Det är min bil också som e skriven på mig :/
Jag brukar aldrig bli bra på bild å hoppas denna gång inte blir annorlunda :)

Man kan ha så mycket roligare för pengarna än att cashen hamnar i statskassan.
Kunde t.ex. köpa fem nya tempohjälmar på CC. En för varje arbetsdag.

Usch. Dessa tio dagar kommer att kännas som en evighet :(

(OT) Hastighetskamera
som tidigare skrivet så är det bara att vänta och se om det kommer någon bot.
och gör det så kolla om det är bra bild på dig, är det ej det utan skulle kunna misstagas för någon annan så hävda att det ej är du som kör bilen. bevisbördan ligger hos polisen/myndigheten att bevisa att det är du som kör. hävda istället att du lånat ut bilen till en kompis som du då råkat glömma namnet på.

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha! Jag säger att det var Jmpr ¨Happy". Han
> skulle till en Happyride i Hellas å var lite sen
> :)

Eller att det det var en av dina multipla personlígheter "Ellington" som var ute och körde. Och att Ellington ju inte äger bilen...

(OT) Hastighetskamera
fredrikw skrev:
> eller så biter du i det sura äpplet och betalar
> boten, du har ju trots allt fullt medveten brutit
> mot hastighetsbegränsningen.

Men då måste man ju ta ansvar för sina handlingar, hur skulle det se ut?

(OT) Hastighetskamera
JLarsson skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > eller så biter du i det sura äpplet och
> betalar
> > boten, du har ju trots allt fullt medveten
> brutit
> > mot hastighetsbegränsningen.
>
> Men då måste man ju ta ansvar för sina
> handlingar, hur skulle det se ut?

Nu fick tråden helt plötsligt en djupare mening. Denna tråd akan bli hur lång som helst...

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:
> Undra vad som händer om man kommer i 80knyck med
> en cykel på 70-väg med fartkamera?

Det blir åtminstone svårt att konversera...

(OT) Hastighetskamera
Pesch skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Undra vad som händer om man kommer i 80knyck
> med
> > en cykel på 70-väg med fartkamera?
>
> Det blir åtminstone svårt att konversera...

Haha!

Har faktist blivit omkörd av ett cykelbud i söderledstunneln. Morgonkö dock.

(OT) Hastighetskamera
Testa.

Cykel_Raket.jpg ht=486

(OT) Hastighetskamera
HåkanC skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > En sån här får mig att lätta på gasen i
> > närheten av fartkamerorna.
> >
> > http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm
>
>
> Hur bra är GPS-mottagningen i Södralänken?
>
>
> /Håkan

Det vet Du nog svaret på.

(OT) Hastighetskamera
Hastighetskamror är ett otyg!
Men man ska ju vara trevlig även mot dom man inte tycker om
så därför vinkar jag alltid glatt åt kameran när jag kör förbi.

Det lönar sig att vara trevlig har det visat sig. Inte har jag fått hem något de gånger det har blixtrat!

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:
> Vid mynningen av tunnelröret vid Hammarbybacken
> blixtrade det till. ... Efteråt tittade jag på
> hastighetsmätare som visade 81.

Var det inte skyltat? Om jag förstått saken rätt har vägverket kontrakt med svenska folket om att alla fartkameror ska ha varningsskyltar, så att inte vanligt folk åker dit för fortkörning.

(OT) Hastighetskamera
Om det stod 81 på hastighetsmätaren höll du förmodligen max 80 verklig fart. Sen är jag rätt säker på att "kameran" drar av 3km/h som en "säkerhetsmarginal", så är det med polisens laserutrustning iaf. Bötesbeloppet för 1-10km/h för fort på 70-väg är 1500kr. Så, nu har jag sparat 500spänn åt dig.

Sen skriver du över bilen på nån annan (som du litar på) så slipper du sån här ångest i fortsättningen!

Förresten, gul-orange blixt? Brukar va klarvita för mig..

(OT) Hastighetskamera
JLarsson skrev:
> Det är skyltat. Väl skyltat t o m.
Helt rätt, det är skyltat.

Vad man "ska" göra om man inte vill erkänna direkt och betala dryga böter är att kasta breven från Polisen som kommer om dom lyckas identifiera dig. Om detta kan jag berätta att det inte automatiskt hjälper att bilen inte är skriven på den som fastnar på bild, min hustru blev fotad i vår bil som står på mig och hon fick breven i alla fall. Men så länge som ett brev inte är rekat kan det aldrig bevisas att det kommit fram så man kan lungt slänga det. Nästa steg är antingen att man får ett samtal från någon person (polis?) på polismyndigheten som håller ett "förhör" med den som misstänks för förseelsen. I detta förhör erkänner man givetvis ingenting utan hävdar bara att man inte fått brevet och ber att få ett nytt brev utskickat. När detta brev kommer, orekomenderat, kastar man det igen osv osv. Om man mot förmodan skulle bli uppringd igen är det samma sak igen, dvs. "jag har inte fått några brev, och kan inte erkänna något utan att ha sett bevis etc etc". Enligt artikel i Dagens Industri förra veckan är det bara 25% av de som fått brev som blir förhörda så chansen är mycket stor att man slipper undan. Dessutom är det så att pga. de mycket knappa polisiära resurserna i vårt land att desto fler som inte erkänner när dom får första brevet desto färre kommer man ha tid att ringa osv osv. Så om man tycker att fartkameror är ett gissel är det bara att utnyttja sina rättigheter och kasta så många skiftnycklar i maskineriet man kan innan man mot förmodan måste betala. Men innan det går så långt har det garanterat gått år...

God Jul

(OT) Hastighetskamera
Bang skrev:
> Undra vad som händer om man kommer i 80knyck med
> en cykel på 70-väg med fartkamera?

Det är lugnt så länge cykeln inte är registrerad på dig

(OT) Hastighetskamera
Jo det är skyltat. det är ju inte första gången jag åker i södra länken. Men det har aldrig blixtrat så jag har inte reflekterat mer över det. Men varningsskyltarna har jag om jag inte missminner mig placerade i början av tunnelmynningen. Å tunneln är ju inte 10m lång precis...

Får hoppas att bilden på mig blev så dålig att den bara slängs. Läste någonstans att 50% av alla ärenden släng då det inte går att fastställa föraren.

1.500 är bättre än 2.000 men ändå 1.500 :/ Kunde köpa öl till alla på en Happyride istället för dem pengarana eller en ny Selle Italia SLR Kit Carbono :)

(OT) Hastighetskamera
Det fixar sig säkert Bang. Och till alla som kör lite skuldning, är ni aldrig ute på vägarna? Är det inte kö så ligger ju hastighetssnittet +20km/h ungefär. Det är väl därför kamrorna bara är på vid lågtrafik? Annars skulle ju polisen aldrig hinna med.

(OT) Hastighetskamera
Per skrev:
> Här e en annan variant, finns många roliga
> masker att köra med

Japp, det gäller ju att maskera sig om man inte vill bli igenkänd av Polisen när man tänker begå brott

salem1_1__1196688937.jpg

Hmmm..reflexvästar....hjälmar...visir...
oh nooo!! det är elitpendlare!!!!

(OT) Hastighetskamera
"Så om man tycker att fartkameror är ett gissel är det bara att utnyttja sina rättigheter och kasta så många skiftnycklar i maskineriet man kan innan man mot förmodan måste betala. Men innan det går så långt har det garanterat gått år..."

Och varför inte samtidigt klaga på att polisen är dåliga på att lösa riktiga brott?

(OT) Hastighetskamera
Atlas skrev:
> Det är väl därför kamrorna
> bara är på vid lågtrafik? Annars skulle ju
> polisen aldrig hinna med.

De är fjärrstyrda (från Kiruna tror jag) och körs inte enligt något schema. Men det finns fler lagbrytare än utredare. Hmm...arbetstillfällen i glesbygd, kanske?
Men tanken är ju at de skall fungera i en Panopticon-anda, att möjligheten att du är övervakad skall få dig att agera som om du faktiskt vore övervakad. preciso som alla andra övervakn..säkerhets-kameror.

(OT) Hastighetskamera
BFS skrev:

> Och varför inte samtidigt klaga på att polisen
> är dåliga på att lösa riktiga brott?

Det har dom ju inte tid med för dom har ju fullt upp med att skydda brandkårer i ghetton, skydda nazistidioter som ska demonstrera, utreda hatbrott mot homosexuella som känner sig mobbade osv osv listan kan göras hur lång som helst. Allt medan organiserade brottslingar gör som dom vill...

(OT) Hastighetskamera
Men, det är ju kul att köra fort och JÄTTETRÅKIGT att köra lagom... (Det är ren tur att jag inte åkt på böter ännu men nu när jag inte har bil så minimarar jag risken).

Värt att notera är att polisen har ganska stora befogenheter att eftersöka föraren till bilen. Min far fick böter och bilen ägs av Företaget, den är inte personlig på något sätt på pappret och det kunde varit vem som helst av firmans 20-30 advokater som körde den teoretiskt. De hade plockat fram foton på alla och plockat ut det rätta. Han klagade i tron att det skulle gå hem och polisen svarade att de gärna skrev av boten om han åkte till stationen och sade att det inte var han på fotot. Det var liksom inte läge att göra det ;) . De tar oxå fram passbilder på närmast anhöriga så om jag lånar tex mammas bil så klarar jag mig inte. Däremot så TROR jag att jag klarar mig om jag kör "pappas" bil. Så nu brassar jag för fullt med volvoturbon till stan ;)

(OT) Hastighetskamera
Jag kan ju ha fel, jag är inte stockholmare och håller således inte koll på "era" kameror ;-)

Men är det kameran på centralbron du menar?

Kameran som sitter där är monterad över tågrälsen, den övervakar tågtrafiken och inte biltrafiken. Jag har inte riktigt förstått vad det är den gör men noterat att den blixtrar till ibland när man passerar i hög hastighet. (är det slumpen eller mäter den biltrafiken också?)

En sak som talar för min teori är att en fartkamera för biltrafik använder sig av ett ljusspektrum som ej är synligt för det mänskliga ögat, och du kan således inte upptäcka själv om du blivit fotograferad av en kamera avsedd att fånga bilburna trafikanter.

Jag har själv blivit fotograferad av vad jag tror är samma kamera, jag åkte ca 90km/h från centrum ut mot södra delen av sthlm. Innan man åker in i en av tunnlarna, ganska mitt på en lång bro, så blixtrade det till (mitt på en bro, kameran monterad på höger sida vid järnvägsrälsen) och jag fyllde mina byxor med en brun illaluktande substans. (tanken att jag nu var tusenlappar fattigare var ej till förnöjelse)

I förvirringen som uppstod tog jag fel i tunneln och hamnade på söder om jag inte mins fel, (kanske tog jag av höger i den tunneln?) och fick leta ganska länge innan jag hittade öppningen till tunneln där så att jag kunde fortsätta ännu längre söderut.

Du får avgöra utifrån min beskrivning om vi blev fotade av samma kamera, jag hittar ingenstans i sthlm förutom på cykel så du får ta beskrivningen för vad den är ;-)

Och den kameran som fotade mig lämnade inga dyra avier i brevlådan.

//K

Förtydligande, läs länken nedan:

http://www.zatzy.com/allmaent/317916-ny-fartkamera-pa-centralbron.html

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hastighetskamera
Att kameran tar kort är ingen "garanti" att du får böter, den tar nog kort på allt som åker i över 70 km/h (nu gissar jag iofs...), sedan ska det ju hanteras manuellt någonstans och då har de säkert vissa riktlinjer för vad som ska bötfällas. 81 på hastighetsmätaren kanske bara är 75 km/h enligt radarn/lasern, och då kanske de låter bli att skicka böteslapp.

Jag vet iaf flera (inklusive mig själv) som har blivit fotograferade av fartkameror när de åkt bara lite för fort som inte har fått någon böteslapp.

(OT) Hastighetskamera
Det är fascinerande (och ganska skrämmande) att se hur många som tycks vara beredda att köpa dyra prylar, bygga upp systematiska lögner för polisen och maskera sig, enbart för det tvivelaktiga nöjet att få köra sin bil fortare än de får...

(OT) Hastighetskamera
Jag har haft en liten teori om att bötern borde komma försäkringsbolaget till kännedom istället för fordonsinnehavaren, och när försäkringsbolaget till slut har massor av anmärkningar på ett fordon kanske detta skulle utgöra en grund för att förändra försäkringspremien.

Oavsett vem som kör bilen så kanske de kan argumentera för (via någon statistisk modell som sammanknyter hastighetsöverträdelser med olyckor) att denna bilägare skall betala en högre premie än de som inte kör för fort.

Hur det skulle fungera i verkligeheten vet jag inte, men det kanske skulle vara en statistiskt sett mer individanpassad modell än att gå uteslutande på kön/ålder/bostadsadress/antal år med körkort eftersom fordonet kanske används av personer som inte passar ägarens statistiskaa egenskaper.

//K

Senast redigerad av en moderator:
(OT) Hastighetskamera
HaraldN skrev:
> Det är fascinerande (och ganska skrämmande) att
> se hur många som tycks vara beredda att köpa
> dyra prylar, bygga upp systematiska lögner för
> polisen och maskera sig, enbart för det
> tvivelaktiga nöjet att få köra sin bil fortare
> än de får...

Det är ju inte alls det som är poängen! Poängen är att Polisen inte visar sig i trafiken och dämpar farten genom sin närvaro vilket ju som vi alla vet beror på att deras resurser utnyttjas helt felaktigt. Istället har man satt upp en mängd fartkameror på lömska ställen där den tillåtna hastigheten sänks kraftigt pga ett samhälle eller liknande. Om man visste att chansen att träffa på en polis var högre än typ 1 på 100 tusen när man åkte motorväg skulle majoriteten av alla köra enligt hastighetsbegränsningen och således inte missa fartsänkningar i samma utsträckning. Sen kan Claes Tingwall och alla andra sk. trafikexperter komma med vilken statistik dom vill om hur många liv som räddats av fartkamerorna. Om Polisen verkligen fanns ute i trafiken skulle mångfallt fler liv räddas och en hel del av det mycket dåliga uppträdande som präglar trafiken idag försvinna, det är jag helt säker på.

(OT) Hastighetskamera
Åh, en brytamotlagenochsmitafrånrättsväsendet-tråd till. :-)

Var ingen geléklump, stå för vad du gjort. Tråkigt för konsumtionen av dyra prylar men du kanske lär dig något.

Tillbaka
Topp