[OT] Havererad turbo - göra rent avgassystem/katalysator?

Monglo

Aktiv medlem
Turbon på min MB Sprinter (-98) aka Lennart har rasat. Glapp i axeln. Ryker som en skogsbrand i baken. Den har gått strax under 30.000 mil så det var väl dags.

Det jag funderar på är när man sätter i en ny turbo borde man då göra rent avgassystemet på ngt sätt eller går det att bränna ur (om det är tillåtet... känns sådär). Om en verkstad byter turbo, vad ska ingå i arbetet? För att garantin på ny tubro ska gälla ska alla slangar göras rent vad jag vet. Men katalysator tex? Det har läckt så pass mkt olja att det droppar på marken från bilen. Ingen gigantpöl men ändå några skvättar.

Alltså:
1) Med ny turbo, kan jag bränna bort resterna i avgassystemet/katalysator genom att köra? Eller ska det rengöras?
2) Vad borde ingå i jobbet om jag ber en verkstad sätta dit en ny turbo (som jag vill ha garanti på)?
3) Vad kan hända om man inte gör rent slangarna? När jag tog bort tryckluftsslangen (eller vad den heter som går in i turbon) så fick jag olja på fingrarna när jag kände i den. Jag skulle ju tro att turbon havererade pga att den gått så långt men jag skulle vilja utesluta att det är ngt fel innan turbon som har gjort att den havererat.

Skulle vilja dra norrut i morgon...

P U S T !

Hej då pengarna.

Nooo, stackars Lennart! Jag har inget mer att erbjuda än mitt deltagande. Han höll i alla fall 50% längre än vår sketna Sharan som tydligen behöver hela motorn bytt, alltid något :)

Happy hjälp! Jag har i all hast lämnat in Lennart till en mekaniker som inte riktigt verkar veta vad han gör och blev pålurad fel turbo. Pust. Nu blir det en orginal från Mercedes för samma pris men jag undrar ju vad mer som kanske inte står rätt till.

Avgassystemet borde du bara kunna "bränna ur"

Dock kan det va vettigt att se till att det inte ligger skit i tryckrör och intercooler.

Hoppas det löser sig!

Chilla pernilla de första 10 milen, sen plöjer du ur ett par växlar upp i säg 140 - 160 och ligger där i 5 - 10 sek, done.

Bara jag snuddar gaspedalen så blir allt vitt runt i kring... Men ok. Snackade med en på en mercaverkstad och han sa också att det bara vara att bränna ur. Känns rätt vidrigt...

Tveksamt om Lennart kan komma upp i 140, kanske i någon nerförsbacke... Men jag kanske kan köra med höga varv på lite lägre hastighet i stället.

Slangarna är förresten rengjorda. Så tryckröret bör vara ok. Osäker på intercoolern. Ska fråga.

Tack!

Dom ryker ett tag men det försvinner med tiden. Det som kan ha tagit stryk är katalysatorn. Men det märker du när du bessar pärlan.
Varm kör och sen bara varva ur den (stillastående) typ tills det slutar ryka.

Annars drar man en repa på motorvägen och känner sig som James Bond med special effekter i bilen :)

Men vilket jävla helvete förlåt. Ok det är bara pengar så jag ska vara glad ändå. Men det verkar som att topplockspackningen har rykt. Billigaste pris jag hittar i Stockholm för att fixa är minst 20.000:-. I Sollefteå ska de ha knappt 10.000:- vad de uppskattar och de har bytt massor med topplockspackningar på sprintrar.

Någon som har tips på verkstad som kan fixa topplock i Stockholm för ok penning eller har känningar i transportbranchen så jag kan ta upp honom till Sollefteå?

Måste motorn tas ur för att byta topplockspackningen? Det måste vara så, faen vad dyrt. Hoppas det går bra.

Stervelo sa:
Måste motorn tas ur för att byta topplockspackningen? Det måste vara så, faen vad dyrt. Hoppas det går bra.

Nä det behöver den inte men det är ändå en del jobb. Det dryga är att det är minst dubbelt så dyrt här nere i Tjockholm än i Sollefteå. Minst 20.000 här :( så j*la drygt.

kolla med Vinsta Bilservice eller märsta bilriktning om reparation för transport så kolla med rådmansö maskin o transport dom kör land o rike runt om dom kan ta den med på nån körning

darkforce sa:
kolla med Vinsta Bilservice eller märsta bilriktning om reparation för transport så kolla med rådmansö maskin o transport dom kör land o rike runt om dom kan ta den med på nån körning

Vinsta ska ha 9.900 spänn. 10 papp mindre alltså. T A C K ! ! !

Vad ingår i priset byta topplockspackning?
Har den gått 30' är jag tveksam till att bara hysta dit en ny packning!

Mätning måste göras för att se att toppen är rak, ventiltätningar bör bytas. Kanske nya ventiler och styrningar osv...

Är det värt att lägga pengar på bilen överhuvudtaget? Inget negativt alltså!

Fast att bara "hysta" dit en ny packning är väl det bästa och billigaste, är den inte kokt så är toppen troligen rak, det andra blir inte mera slitet än innan bara för man byter packning.....

Mvh Ulf S.

Du har absolut en poäng i det Ulf.
Det jag lite menade var att verkstäder kanske räknar olika men att man är dålig på att informera om vad som ingår i jobbet.

Ska bilen behållas kanske man ska passa på att byta kamkedja osv...

Tillbaka
Topp