En utmärkt kompromiss, som jag tror skulle lyckas vinna gehör och bli verklighet om bara frågan drivs av flera av riksdagspartierna och några intresseorganisationer, är att införa valkungadöme.
För mig är det enbart arvet som är stötande och odemokratiskt, och på många vis ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Inget barn ska behöva födas in i ett ämbete, och verkligen inte med stöd av ett lands grundlag! Det är verkligen vidrigt, och överskuggar väldeliga alla andra argument mot vår monarki, anser jag.
Låt allt annat förbli som det är, förutom att kungen, eller drottningen, väljs av folket eller en särskilt utsedd kommitté, på en ganska lång mandatperiod. 8 eller 12 år kan vara lämpligt, med val två år efter de vanliga nationella valen. Med möjlighet till obegränsat antal omval.
Om nuvarande kungen ställer upp och blir vald så är det helt ok med mig. Om Victoria väljs - inget problem. Det är inte personerna, det är arvet som ska bort.
Detta, plus att ta bort sekretessen kring kungliga hovstaterna (delen av kungahusets ekonomi som inte kan anses vara privat), samt ta bort statschefens ordförandeskap i utrikesnämnden, vill jag se.