glitch skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag tror som sagt var att det bara är en
> tidsfråga innan bensinen ligger i 14:- litern
> igen. Och så länge bensinen är billigare kan
> man ju köra bensin istället för E85. Sen om man
> som jag kör max 1000 mil per år är Diesel
> verkligen inte lönt, oavsett hur låg
> fröbrukning man kommer ner i. Fordonsskatter mm.
> äter snabbt upp förbrukningsvinsten som vårt
> system är uppbyggt idag.
ja, tyvärr så skattar de ju dieslar grymt konstigt här i sverige att 1000 mil inte räcker för att det inte ska kosta mer än det smakar. tycker personligen reglerna lever kvar vid hur dieselbilar släppte ut förut. i o för sig ändrar de väll en del på det nu, o vissa dieselbilar räknas som miljöbil. nu när man dessutom kan göra biodiesel, så tycker ja det är märkligt att man inte satsar på det istället för etanol.
>
> Visste faktiskt inte att man var tvungen att köra
> en bensintank innan förbrukningen blev normal
> igen med bensin? Låter helsjukt ju, varför
> skulle det vara så för? Merförbrukningen på
> etanolen har ju inget att göra med att motorn
> känner att det är E85 utan med bränslets
> energi. Motorn i sig vet väl inte vad det är
> tanken utan den förbränner ju bara det som finns
> och är det sprit så går det åt mer för att
> generera samma energi.
ingen aning, vet bara att min kompis reagerade på att den drog svinigt mycket även den tank han tankade me bensin, så då ringde han volvo och det där var tydligen svaret han fick av dem, att det var helt normalt o att det skulle gå tillbaka till normal bensinförbrukning vid nästa tank med bensin han tankade i.
>
>
> > du ska inte ha en bil me sånt där
> > parkeringssystem som t.ex. VW har på vissa
> bilar
> > ? :D sånt här
> >
:D
>
> Nya p-hjälpen är grym. Dessutom tar de inte ens
> omänskligt mycket betalt för den längre. På
> Golf 6:an är p-hjälpen riktigt humant prissatt.
> Hade jag köpt ny sådan hade en sån lätt
> slunkit med på utrustningssidan.
ja, skulle vara kul att testa, men undrar hur läskigt det känns när ratten börjar snurra av sig själv :D
angående bakhjulsdrift, ska väll poängteras att ja kör vare dag med bakhjulsdrift me firmabilen, idag höll ja inte på komma loss från parkering, då det var blankis och ett gupp precis bakom bakhjulen, ett gupp bestående av solid polerad blankis. visst finns diverse system för att tracktion, men när hjulet tappar fäste, vad gör systemet, bromsar hjulet = krypköra i bästa fall. visst är det kul ibland, men det är inget jag skulle vilja ha som vardagsbil. men som jag sagt otaliga gånger, det är en smaksak.