[OT] Hjälp mig hitta en laptop för 6k

Jag, förvisso i begagnad dator-branschen i 20+ år så otroligt jävig, fick hem en thinkpad X13 g2 och en T14 G6 nu i veckan. Mycket nöjd.

Har alltid varit svag för riktiga Thinkpads jag med. Höll ut länge med en X30 eller om det var X31 som jag uppgraderade med SSD, väldigt trevlig formfaktor och bra tangentbord! Men de är väl kinesiska numera, då var det IBM.

Jag har själv ingen tidigare erfarenhet av HP.
Är det någon som har erfarenhet av den här kanske?

Jag har själv ingen tidigare erfarenhet av HP.
Är det någon som har erfarenhet av den här kanske?

Samma kvalitet som andra konsumentmaskiner i samma prisklass dvs helt ok.

Edit: bra rabatt sett till spec.

Det finns en del förinstallerade program och spel som jag inte använder. Tycker inte det stör, och är nog enkelt att avinstallera.

Sen har jag installerat egna gratisprogram, olika webläsare, ordbehandlare, fotoprogram osv.

Som nämnt tidigare i tråden, kolla Inrego. Köpt flera begagnade ThinkPads därifrån, och man får ju oftast betydligt mer för pengarna än om man köper nytt från ElGiganten mfl.

Även fått väldigt bra support när min son smashade skärmen på en laptop och jag behövde byta ut sonen.

Men hur är det med olika windows uppdateringar ? Funkar detta som vanligt om jag köper en beg win11 pc ?

Men hur är det med olika windows uppdateringar ? Funkar detta som vanligt om jag köper en beg win11 pc ?
Japp. Seriösa aktörer som de nämnda ovan säljer datorerna med CMAR (Commercial Microsoft Authorized Refurbisher)-licenser. Dessa är fullgoda W11-licenser, men till en kostnad som står i paritet med vad en begagnad dator kostar.

Dell har ju oem licenser knutna till hårdvaran så det bara är å ladda ner. Antar att övriga på den nivån har samma. Annars brukar det väl sitta ett klistermärke med en nyckel

Dell har ju oem licenser knutna till hårdvaran så det bara är å ladda ner. Antar att övriga på den nivån har samma. Annars brukar det väl sitta ett klistermärke med en nyckel
Skall man nagelfara licensvillkoren så anses en klisterlapp med nyckel endast giltig om den installeras i kombination med originalmedia eller -windowspartition som den levererades med från fabrik. Har du inte detta så är det CMAR som gäller, vilket alla seriösa aktörer som Inrego, Billigteknik m fl levererar med sina begagnade Windowsdatorer, då det inte går att spåra originalmedia i större skala, om det ens har funnits vid originallevererans.

Sen går det ofta att knacka in licensnyckeln på klisterlappen (om datorn är såpass gammal att den inte ligger i BIOS eller i själva win-partitionen) med valfritt media och köra ändå. Lite som att det går att köra bil även om man inte har körkort.

Många som sagt det men vill verkligen slå ett slag för Inrego, jobbade där för en herrans massa år sen och jag känner mig faktiskt rätt stolt över att ha jobbat där. Inte många företag jag kan säga det om.

Skall man nagelfara licensvillkoren så anses en klisterlapp med nyckel endast giltig om den installeras i kombination med originalmedia eller -windowspartition som den levererades med från fabrik. Har du inte detta så är det CMAR som gäller, vilket alla seriösa aktörer som Inrego, Billigteknik m fl levererar med sina begagnade Windowsdatorer, då det inte går att spåra originalmedia i större skala, om det ens har funnits vid originallevererans.

Sen går det ofta att knacka in licensnyckeln på klisterlappen (om datorn är såpass gammal att den inte ligger i BIOS eller i själva win-partitionen) med valfritt media och köra ändå. Lite som att det går att köra bil även om man inte har körkort.
Just det, Dell grejen är att nyckeln ligger i bios eller liknande. Har de gjort i alla fall 15år.
I alla fall har de spelarna media man kan ladda ner och är det äldre får man man börja om på en Dell win 7 iso. I alla fall Dell och lenovo bör funka så.

Har aldrig fått för mig att läsa villkoren men moraliskt ligger jag hitom att köpa stulna oem nycklar av org crime men väldigt långt ifrån att ha problem med använda den oem license som såldes med datorn. Oavsett vilkor.

Men kommer det med en ny licens så fine.

Just det, Dell grejen är att nyckeln ligger i bios eller liknande. Har de gjort i alla fall 15år.
I alla fall har de spelarna media man kan ladda ner och är det äldre får man man börja om på en Dell win 7 iso. I alla fall Dell och lenovo bör funka så.

Har aldrig fått för mig att läsa villkoren men moraliskt ligger jag hitom att köpa stulna oem nycklar av org crime men väldigt långt ifrån att ha problem med använda den oem license som såldes med datorn. Oavsett vilkor.

Men kommer det med en ny licens så fine.
Om syftet var att ladda ned en win7 och oem-regga den för att sen fritt uppgradera till win10 och sen win 11 verkar inte det fungera längre. Provade för drygt en månad utan att få det att fungera. Eller så var det jag som klantade mig.

Om syftet var att ladda ned en win7 och oem-regga den för att sen fritt uppgradera till win10 och sen win 11 verkar inte det fungera längre. Provade för drygt en månad utan att få det att fungera. Eller så var det jag som klantade mig.
Ja, menade 7 till 10 men oem regga vet jag inte. Dell oem iso går rakt in utan key.

Nu tror jag inte de Dell jag gjort det på klarar win 11 så det är kanske passerat nu.

Har du kollat på Dell support med support tag om det finns install media för win10? Det har funkat på nyare = mindre än 10 år.

Tillbaka
Topp