[OT] Hjälp vid första bilköpet

cykloton

Aktiv medlem
Fyller snart 17 och det börjar bli dags att köpa bil. Okej, kanske inte på direkten men skulle vilja köpa en ett par månader innan 18års dagen för att ha något att pilla med och för att få den som jag vill ha den.

Lite önskemål angående bil:
•Någon lite högre
•Inkopplingsbar fyrhjulsdrift?
•Manuell eller automat?
•Ska tåla att köras på sämre vägar
•Vara någolunda enkel att meka på själv (Eller jäkligt driftsäker, helst båda)
•Dragkrok och takräcke
•Max 40 000kr (Helst mindre såklart.. ni fattar)

Är sugen på någon lite mindre, lite högre bil. Som även ska klara lite risigare vägar för att kunna ta sig till de finaste cykelstigarna ;). Typ en Suzuki grand Vitara mindre modell eller liknande.

Har ni några tips? Det bör vara en bil jag kan ha i några år. /Anton

Subaru som någon skrev tidigare. Verkar vara populära bilar i de norra delarna av landet som har riktig vinter. Annars Toyota Rav4 kanske? Eller Suzuki Jimmy om du vill ha en liten bil.
Jag hade inte köpt automat när det gäller äldre bilar. Sämre bränsleekonomi och i regel ganska trista/dåliga lådor är min uppfattning. Någon annan kommer säkert säga emot...

Subaru som gått i Norrlands inland. Skottsäkra, ekonomiska och permanent fyrhjulsdrift. Skippa forestern och köp en legacy alt outback, markfrigången är inte så viktig (åkt subba i hela livet, både som jaktbil och vardagskärra).

Köp en 240 eller typ en Toyota tercel om du ska ha 4wd, billigt, skattefritt om du köper en 90a eller äldre, lätt att skruva med och lastar mycket. Drar lite soppa men kostar i gengäld inget i skatt och väldigt lite i trafikförsäkring. Definitivt en häftigare bil än nån halvgammal subaru också.

Subaru. Legacy är billigare än Outback och går att höja några cm för väldigt lite pengar. Lite törstiga är dom, men driftsäkra. Rostar en del, men lite brunt i skärmkanterna är bra om du vill köpa billig bil som ändå funkar bra.
Hade jag varit 18 med äventyrar-ambitioner hade jag köpt en liten skåpbil med möjlighet att sova i. I alla fall om jag inte behövde pendla med bilen.

(Det enda häftiga med Toyota Tercel är att man blir nästan unik eftersom alla andra har rostat bort. En riktig rosthög, köp inte.)

Tänkte också skriva det, finns det några Toyota Tercel kvar öht? De jag minns fr 90-talet såg ju ut som rostburkar redan då...

Sorterar man på bilar mellan 30-40k med fyrhjulsdrift på Blocket, så får man fram många vettiga alternativ.
En lågmilad Golf dyker upp.
XC70.
Outlander.
RAV4?

Hade själv valt Golfen som förstabil. Ingen monsterjeep precis, men inte så törstig i stället.

Äldre bilar och liten budget: Undvik Suzuki (känner 2 som haft Suzuki) och undvik automatlåda som kan bli svindyra att reparera då de går sönder. Undvik all fancy teknik som kan gå sönder som t ex turbo-varianter om det finns alt utan turbo. 4-hjulsdrift kan oxå gå sönder och kosta skjortan, behöver du verkligen 4-hjulsdrift?

Keep it simple o håll i pengarna!

Köp en 240 eller typ en Toyota tercel om du ska ha 4wd, billigt, skattefritt om du köper en 90a eller äldre, lätt att skruva med och lastar mycket. Drar lite soppa men kostar i gengäld inget i skatt och väldigt lite i trafikförsäkring. Definitivt en häftigare bil än nån halvgammal subaru också.

Vill gärna ha en någolunda trafiksäker bil och ingen gammal rosthög ;) Vill jag ha Volvo har jag fått lov att få våran gamla v70 från 07 men känner att jag vill ha någon annan. :)

Subaru. Legacy är billigare än Outback och går att höja några cm för väldigt lite pengar. Lite törstiga är dom, men driftsäkra. Rostar en del, men lite brunt i skärmkanterna är bra om du vill köpa billig bil som ändå funkar bra.
Hade jag varit 18 med äventyrar-ambitioner hade jag köpt en liten skåpbil med möjlighet att sova i. I alla fall om jag inte behövde pendla med bilen.

(Det enda häftiga med Toyota Tercel är att man blir nästan unik eftersom alla andra har rostat bort. En riktig rosthög, köp inte.)

Ja skåpbil har jag med funderat över, är väll mest att jag inte vill ha någon så stor bil. Visst, suvar är också stora men en skåpbil är störst ;) Isåfall skulle en Gmc Astro Awd vara något, en lite mindre van med fyrhjulsdrift.

Det är väll det jag inte riktigt vet igentligen, om jag behöver fyrhjulsdrift. Bor i mitten av Östergötland så blir ju inga dunder vintrar precis men vore kul att kunna åka ut på risiga vägar. Sen vet jag inte hur långt man kan acceptera att den har gått? En som gått längre är ju rostigare och kräver mer reparationer.

Subaru har jag varit inne på själv faktiskt, de ser fina och lite fräsiga ut.

Om du får en bil så ta den å spar pengarna till något annat ist! Tex boende lr cykelresa.

Jo, men skulle vilja ha något att meka med. Då skulle jag kunna köpa en billigare och sedan sälja den när man mekat upp den och tjäna lite pengar på det.

Sen är den gamla vi har med biogas, jättebra och miljövänligt men kostar mycket att hålla den rullande. Man ska ha gastanksintyg (det tittar så tanken håller tätt) och så. Igentligen är det bara gasdriften som har krånglat på den och man kan ju köra på bensin också. Men skulle vilja ha något lite mindre, den känns som en pansarvagn, jämfört med v70 -16..

Ska du köra risiga vägar är nog markfrigång viktigare än fyrhjulsdrift. Det är främst på vintern fyrhjulsdrift kommer till sin rätt, både för framkomlighet i snö men även för stabil väghållning på isig/moddig väg.

Liten varning för Volvos fyrhjulsdrift, åtminstone fram till 2005 eller nåt. Vinkelväxeln är en svag punkt som kan rasa, hände på min S60 2002 (med Haldex) och kostade 16k att laga. Vet inte hur de efter 2005 är, men fram dit skulle iaf jag vara försiktig eller kolla upp det noga vid ev köp.

Kör själv en gammal Outback. Nackdelen med dessa är väl främst att de är dyra som begagnade och rostar en del. Annars känns som de driftsäkra. Drar en del bensin med..

Fyrhjulsdriften är grym.

Liten varning för Volvos fyrhjulsdrift, åtminstone fram till 2005 eller nåt. Vinkelväxeln är en svag punkt som kan rasa, hände på min S60 2002 (med Haldex) och kostade 16k att laga. Vet inte hur de efter 2005 är, men fram dit skulle iaf jag vara försiktig eller kolla upp det noga vid ev köp.
Ja det var precis det jag hade i åtanke, att få den bättre generation Haldex-system. Är dock inte 100% om vilket modellår det infördes men det var väl däromkring 05/06 men det är ju lätt att googla.

Gammal gasbil är ju tyvärr skit och dom är iskalla på andrahandsmarknaden oxå av samma anledning. Kör den tills den inte går att reparera längre för rimlig penning och sedan sälj/skrota? Hade det varit en normal Volvo så hade det varit en no-brainer att behålla.

Gammal gasbil är ju tyvärr skit och dom är iskalla på andrahandsmarknaden oxå av samma anledning. Kör den tills den inte går att reparera längre för rimlig penning och sedan sälj/skrota? Hade det varit en normal Volvo så hade det varit en no-brainer att behålla.

Lite så jag med har tänkt, synd att det är så bara för det känns bra att köra på biogas. När vi köpte ny nu blev det en dieselråtta, nu tankar vi typ var 150e mil.. istället för efter 35

Ja det var precis det jag hade i åtanke, att få den bättre generation Haldex-system. Är dock inte 100% om vilket modellår det infördes men det var väl däromkring 05/06 men det är ju lätt att googla.
Inte helt säker på att det har med Haldex-systemet att göra, utan mer är Volvos konstruktion. Googlade lite, och det här indikerar ju att problemet även kan finnas på nyare modeller:

Inte helt säker på att det har med Haldex-systemet att göra, utan mer är Volvos konstruktion. Googlade lite, och det här indikerar ju att problemet även kan finnas på nyare modeller:
När det gäller gamla bilar för 40k så finns det alltid risk för problem oavsett konstruktion. Frågan är bara med hur stor sannolikhet. Turbo, 4-hjulsdrift, automatlådor och andra avancerade system tycker jag man ska undvika oavsett märke då det kan kosta mer än hela bilen att reparera när/om det går sönder. Men det finns ju dom som går igång på rysk roulette oxå...

När det gäller gamla bilar för 40k så finns det alltid risk för problem oavsett konstruktion. Frågan är bara med hur stor sannolikhet. Turbo, 4-hjulsdrift, automatlådor och andra avancerade system tycker jag man ska undvika oavsett märke då det kan kosta mer än hela bilen att reparera när/om det går sönder. Men det finns ju dom som går igång på rysk roulette oxå...

Så är det ju. Sen om man ska undvika just det du pratar om, ja kanske. Jag har aldrig köpt en bil över 25 k. Grejer krånglar ibland men det är inte så att man blir ståendes var och varannan dag liksom.

Tjena!

Även nyare haldex slits ut tillslut. Märks inte förens den dagen man verkligen behöver fyrhjulsdriften.

Tjena!

Även nyare haldex slits ut tillslut. Märks inte förens den dagen man verkligen behöver fyrhjulsdriften.
Självklart är det så. Vad jag egentligen menade var att några år efter 2000 så fick Volvo en generation av Haldex som var mer köreffektiv med snabbare inkoppling och fördelning mellan hjulen. Men det var några år sen jag lusläste biltidningar på daglig basis, så jag kan minnas fel.

Självklart är det så. Vad jag egentligen menade var att några år efter 2000 så fick Volvo en generation av Haldex som var mer köreffektiv med snabbare inkoppling och fördelning mellan hjulen. Men det var några år sen jag lusläste biltidningar på daglig basis, så jag kan minnas fel.
Mellan 2002-2003 bytte de från viscokoppling till Haldex.

/Kalle

Tjena!

Jo, det var så jag märkte det. Körde i en uppförsbacke med blankis och framhjulen började slira, hade aldrig hänt förr. Inga problem att köra bilen i övrigt, hade inte detta inträffat hade jag aldrig märkt det.
Men är det bara Volvo som har problem, eller gäller det även andra märken med Haldex-system och liknande system, ex.vis VW?

Nu hittade jag exakt vad jag fiskade efter från början:

"Årsmodell v.20 2006- v.19 2007, Haldexkoppling "Haldex gen. 3", (Med "Instant traction" En elektrisk pump bygger upp trycket i Haldexenheten så vridmoment kan överföras till bakhjulen direkt vid start) "

Grundtipset är såklart, låt bli.
Bilar är miljövidriga, alltid dyrare än man tror och så det uppenbara "inte cyklar". Dvs tråkiga :) Para det med all osäkerhet kring vilka bilar som är tillförlitliga ovan och du har svaret :)
Nej men om man skall vara allvarlig. Fundera på behovet. "Kul" är bilen bara nån månad. Sen är den en börda så fort något strular.

Bilar är miljövidriga, alltid dyrare än man tror och så det uppenbara "inte cyklar". Dvs tråkiga :) Para det med all osäkerhet kring vilka bilar som är tillförlitliga ovan och du har svaret :)
Nej men om man skall vara allvarlig. Fundera på behovet. "Kul" är bilen bara nån månad. Sen är den en börda så fort något strular.
Men jävligt användbar så fort man skall ta sig nånstans med lite packning. Finns nog inget som gett en så mycket frihet som bilen, jag levde utan fram tills jag var 30, nu fattar jag inte hur jag klarade mig då. Helt beroende av ”systemet”; boka tåg/buss, tider att passa (som sedan inte hålls), tågbyten med packning, etc. Usch!

Men en Volvo v70

Jag bor på landet så här är det buss eller bil som gäller om man inte vill komma genomsvettig fram, sen har vi inga fina cykelstigar i närheten heller utan de är först efter några mils radie. Därför vill jag ha en bil. :)

Men jävligt användbar så fort man skall ta sig nånstans med lite packning. Finns nog inget som gett en så mycket frihet som bilen, jag levde utan fram tills jag var 30, nu fattar jag inte hur jag klarade mig då. Helt beroende av ”systemet”; boka tåg/buss, tider att passa (som sedan inte hålls), tågbyten med packning, etc. Usch!
Exakt så jag med tänker, bilen är dålig för miljön men friheten den ger är oslagbar. Jag gillar att vandra också och där jag bor är det i princip omöjligt att ta sig till lederna/vindskydden utan bil. Cykla går ju men då är man helt slut redan innan man börjat gå. Sedan vore det lite kul att någon gång kunna sova i den.

Tänker ändå att manuell funkar, ska ta körkort för det även om automat vore skönt. Ac känns som ett måste men annars kan den vara rätt enkel.

Men vilket märke är bäst sett till reparationskostnader och driftsäkerhet?

V70 BiFuel är i teorin det bästa du kan ha men tyvärr håller de dåligt. Jag har haft en så jag vet hur de kan krångla.
Mitt tips är att undersöka om det finns folk i din närhet som kan nåt om detta gassystem. Tyvärr är det så att merparten av alla Volvoverkstäder är ganska nollade på detta. Systemet ger inga felkoder och är ganska lynnigt. Förr var Rejmes (i Linköping tror jag, ganska bra BiFuel) Det finns en kille på Hisingen (GBG) som varit med och utvecklat systemet som numer har egen firma med fokus på gassystemet. Han är duktig, hjälpsam och prisvärd.
Sedan finns det folk som försökt bygga om sina bilar till standard 140hk bensinare när gas-systemet strulat för mycket alt. gastankarna varit utdömda. Tyvärr inte så mycket info om detta men det borde vara görbart och då har du en en väldigt bekväm, driftsäker och trafiksäker bil för inte mycket pengar.
Jag hade satsat på det tråkiga alternativet att ta V70n och sen får framtiden utvisa hur länge du kan köra den som org.
Biogas är ju dessutom det mest miljövänliga bränslet du kan köra på och det känns ju alltid bra.
Lycka till!

Tänker ändå att manuell funkar, ska ta körkort för det även om automat vore skönt. Ac känns som ett måste men annars kan den vara rätt enkel.

Men vilket märke är bäst sett till reparationskostnader och driftsäkerhet?
Jag ger den vanliga rekommendationen, dvs det jag har själv, men jag tycker det passar bra på din kravbild: driftsäker, billig, cykelvänlig (då får in cykeln stående med hjulen på) och - framför allt - fräsig.
09FE58D2-2A97-4F24-8F78-D67E011B2F95.jpeg
Du ska alltså ha en Toyota Yaris Verso. Jag köpte min för 10 000kr, har kostat noll kronor i reparationer hittills.

Tillbaka
Topp