[OT] Hjälp vid första bilköpet

V70 BiFuel är i teorin det bästa du kan ha men tyvärr håller de dåligt. Jag har haft en så jag vet hur de kan krångla.
Mitt tips är att undersöka om det finns folk i din närhet som kan nåt om detta gassystem. Tyvärr är det så att merparten av alla Volvoverkstäder är ganska nollade på detta. Systemet ger inga felkoder och är ganska lynnigt. Förr var Rejmes (i Linköping tror jag, ganska bra BiFuel) Det finns en kille på Hisingen (GBG) som varit med och utvecklat systemet som numer har egen firma med fokus på gassystemet. Han är duktig, hjälpsam och prisvärd.
Sedan finns det folk som försökt bygga om sina bilar till standard 140hk bensinare när gas-systemet strulat för mycket alt. gastankarna varit utdömda. Tyvärr inte så mycket info om detta men det borde vara görbart och då har du en en väldigt bekväm, driftsäker och trafiksäker bil för inte mycket pengar.
Jag hade satsat på det tråkiga alternativet att ta V70n och sen får framtiden utvisa hur länge du kan köra den som org.
Biogas är ju dessutom det mest miljövänliga bränslet du kan köra på och det känns ju alltid bra.
Lycka till!

Men kan man koppla bort gastanken när den slutar funka för att kunna besiktiga den och köra på bara bensin? Räckvidden blir ju inte så lång men det kvittar igentligen.

Stämmer det att japanska bilar håller kvalitén bättre än andra?

Jag ger den vanliga rekommendationen, dvs det jag har själv, men jag tycker det passar bra på din kravbild: driftsäker, billig, cykelvänlig (då får in cykeln stående med hjulen på) och - framför allt - fräsig.
Visa bilaga 405402Du ska alltså ha en Toyota Yaris Verso. Jag köpte min för 10 000kr, har kostat noll kronor i reparationer hittills.
Rätt pris och Toyota-kvalitet, om TS nu bara kan köpa det där med markfrigång så vore den ju ypperlig.

Men kan man koppla bort gastanken när den slutar funka för att kunna besiktiga den och köra på bara bensin? Räckvidden blir ju inte så lång men det kvittar igentligen.

Stämmer det att japanska bilar håller kvalitén bättre än andra?
På A svarar jag nej. Du måste ta bort gas-tank o plugga alla kopplingar samt registrera om den. Hur detta går till är höljt i dunkel. Klart det går men det kostar.

På B svarar jag, nja. T ex Toyota - ok. Nissan - not so much, ägs av Renault (har själv en Nissan men ny som jag bara tänkt behålla i 3 år).

Har en äldre Toyota Rav4 -03 ingen bil jag gillar men den går som andra bil typ 500 mil om året trött och törstig, högljud osv

Har en desto nyare outback som går fint men det är en annan prisklass

Älskade min gamla Corolla t-sport plåga stackarn i 10000 mil . 8000 tusen varv Väldigt ofta, inte ett fel.

En äldre Forester kanske skulle vara nåt?

Hur är det Kneecap, som jobbar på bilprovningen, brukar skriva - på personalparkeringen står det mest BMW, Volvo och Toyota? Och de borde ju veta vad som håller bäst i Sverige, med våra saltdrypande vintervägar.

Hur är det Kneecap, som jobbar på bilprovningen, brukar skriva - på personalparkeringen står det mest BMW, Volvo och Toyota? Och de borde ju veta vad som håller bäst i Sverige, med våra saltdrypande vintervägar.

Tjena!

Det stämmer rätt hyfsat på vår parkering ja, även på andra stationer där jag brukar jobba.
Men Toyota har börjat rasa i kvalitet. Alldeles för mycket allvarlig rost börjar dyka upp.

På A svarar jag nej. Du måste ta bort gas-tank o plugga alla kopplingar samt registrera om den. Hur detta går till är höljt i dunkel. Klart det går men det kostar.

På B svarar jag, nja. T ex Toyota - ok. Nissan - not so much, ägs av Renault (har själv en Nissan men ny som jag bara tänkt behålla i 3 år).

Precis, det skall pluggas och trixas lite. Det ryktas om ett plugg-kit från Volvo dessutom.
Här finns ett skarpt case: https://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2765
tyvärr så försvann trådskaparen så det slutgiltiga receptet avslöjades aldrig.
Här finns lite mer input i ämnet fast gäller en S60: https://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2900
Tyvärr har gasforumet somnat in i takt med att biogas blivit politiskt övergivet.
Jag hade lätt tagit V70n och kört så länge det gått. Årsskatten är trevlig, bilen bekväm. Min 05 var en automatare, visst en aning slö men den gick tyst och skönt.

Jo, det var så jag märkte det. Körde i en uppförsbacke med blankis och framhjulen började slira, hade aldrig hänt förr. Inga problem att köra bilen i övrigt, hade inte detta inträffat hade jag aldrig märkt det.
Men är det bara Volvo som har problem, eller gäller det även andra märken med Haldex-system och liknande system, ex.vis VW?
Haft haveri på haldexpump + styrenhet som brann. Skoda superb -12. Hittade en kille som rekondade styrenheter för 3000 istället för 17000 som ny kostade. Enligt honom så var det vanligare på Volvo än tyskarna, men ska väl inte dra för stora slutsatser från en källa.

Men en liten golf då? De ser härliga ut och kan inte vara dyra i varken drift eller skatt/försäkring? Lagom stor med. Ingen offroadbil men kanske inte behöver det, det kan jag skaffa när jag jobbar och har (nästan) obegränsat med pengar ;)

När det gäller gamla bilar för 40k så finns det alltid risk för problem oavsett konstruktion. Frågan är bara med hur stor sannolikhet. Turbo, 4-hjulsdrift, automatlådor och andra avancerade system tycker jag man ska undvika oavsett märke då det kan kosta mer än hela bilen att reparera när/om det går sönder. Men det finns ju dom som går igång på rysk roulette oxå...

En turbo är ingen avacerad teknik.. köper han diesel är turbo ett måste om man inte ska bli omkörd av lastbilar i uppförbackar på mer än 3° lutning?

Ts, skippa 4hjulsdriften, dyrare skatt, drar mer soppa, ytterligare saker som kan gå sönder, sämre svängradie (jämfört med bakhjulsdrift, fram vs awd är samma) osv.

ända gången du har nytta av ett extra drivhjul är i branta snöiga uppförsbackar, en kass grusväg gör den absolut ingen skillnad på, där behöver du mer markfrigång och lite gung i fjädringen för o åka bekvämt. Alla bilar tar sig fram på grusvägar i sämre skick, bara köra sakta o missa alla hål så går det bra.

köp nått bakhjulsdrivet o ha lite kul på grusvägar både på sommaren o vintern?‍♂️.

sälj morsans bil o så haru dom pengarna med o kan gå upp lite i pris vid behov.

vill du ha framkomlighet är typ en pickup grymt bra

Lite äldre Honda cr-v Honda överlag driftsäkra och billiga att äga. Har själv haft 1 cr-v och ca 10 andra hondor ?

Bilagor

• Screenshot_20200310-201714.png
    Screenshot_20200310-201714.png
    394.9 KB · Besök: 145
Med den budgeten hade jag prioriterat bort fyrhjulsdrift och gått på något prisvärt istället.
Typ en hyfsat lågmilad Saab 9-3 årsmodell 2004 eller nyare. Hade en sån som första bil själv, ägde den i 6 nästan felfria år.
Rolig, lättmeckad, billig, säker, rätt bra vinterbil också (y)

Fyller snart 17 och det börjar bli dags att köpa bil. Okej, kanske inte på direkten men skulle vilja köpa en ett par månader innan 18års dagen för att ha något att pilla med och för att få den som jag vill ha den.

Lite önskemål angående bil:
•Någon lite högre
•Inkopplingsbar fyrhjulsdrift?
•Manuell eller automat?
•Ska tåla att köras på sämre vägar
•Vara någolunda enkel att meka på själv (Eller jäkligt driftsäker, helst båda)
•Dragkrok och takräcke
•Max 40 000kr (Helst mindre såklart.. ni fattar)

Är sugen på någon lite mindre, lite högre bil. Som även ska klara lite risigare vägar för att kunna ta sig till de finaste cykelstigarna ;). Typ en Suzuki grand Vitara mindre modell eller liknande.

Har ni några tips? Det bör vara en bil jag kan ha i några år. /Anton
Kanske en Toyota Rav 4

Med den budgeten hade jag prioriterat bort fyrhjulsdrift och gått på något prisvärt istället.
Typ en hyfsat lågmilad Saab 9-3 årsmodell 2004 eller nyare. Hade en sån som första bil själv, ägde den i 6 nästan felfria år.
Att Saab är lättmekad har jag hört, frågan är om den går sönder mycket också?

Du behöver inte fyrhjulsdrift i centrala Östergötland. Och det är nog rätt sällan annars du behöver det också. Det kan vara roligt och bra, men du behöver det inte. Inte så hög markfrigång heller om bilen är billig.
Kör på gratis-Volvon tills det rasar. Köp istället en liten skåpbil och inred den till cykel/campervan med säng och kök och el och så. Kolla lite trådar för inspiration. Där har du ett roligare projekt än att laga rost!

Tja, nu är det rea på dem på begagnatmarknaden, så jag tycker att man får mycket bil för pengarna.
Det här med att SAAB är så billiga begagnade (och bra) sen de konkade har jag hört massor av gånger, men när jag kollat ser jag inte att det direkt vimlar av prisvärda fräscha Saabar på begmarknaden. Letar jag på fel ställe?

Det här med att SAAB är så billiga begagnade (och bra) sen de konkade har jag hört massor av gånger, men när jag kollat ser jag inte att det direkt vimlar av prisvärda fräscha Saabar på begmarknaden. Letar jag på fel ställe?
Nu var det ett par-tre år sedan jag var ute och letade, så marknaden kan absolut ha förändrats, men när jag var det så hittade jag mycket bil för pengarna jämfört med andra märken. Och SAAB'en jag köpte går fortfarande bra efter 31k mil.

Mycket skitbil för pengarna, ja.
Nu är vi i en första bilköpet-tråd. Då kanske inte referensramarna ska vara en sprillans BMW heller. Och jämfört med de skitbilar (Skoda, Fiat etc) jag kört är de Saabar jag kört med samma ålder i en helt annan liga för inte så mycket mer pengar.

Nu är vi i en första bilköpet-tråd. Då kanske inte referensramarna ska vara en sprillans BMW heller. Och jämfört med de skitbilar (Skoda, Fiat etc) jag kört är de Saabar jag kört med samma ålder i en helt annan liga för inte så mycket mer pengar.
Nä, självklart inte. Men med tanke på att TS kan få en V70 2007 gratis ser jag inte riktigt vitsen med att köpa en lika gammal (eller äldre) Saab. Det är samma typ av bil, löser samma typ av behov, och objektivt sett troligen av sämre kvalitet. Enda anledningen att köpa nåt annat är ju om man vill ha en annan typ av bil, t.ex. nåt suv-liknande eller annat med högre markfrigång.

Nä, självklart inte. Men med tanke på att TS kan få en V70 2007 gratis ser jag inte riktigt vitsen med att köpa en lika gammal (eller äldre) Saab. Det är samma typ av bil, löser samma typ av behov, och objektivt sett troligen av sämre kvalitet. Enda anledningen att köpa nåt annat är ju om man vill ha en annan typ av bil, t.ex. nåt suv-liknande eller annat med högre markfrigång.
Absolut, gratis är ju oslagbart.

Ja, och har man en bil i den prisklassen, dessutom gas, och ska omsätta den i en annan bil i samma prisklass så får man räkna med att nästan hela värdet är borta. Om man nu inte är en bilhandlartalang av guds nåde (vilket väl alla är på nätet).

Jag fick nästan inget för en 2006 A4 Quattro.

2018 sålde jag min 9-3 2005:a i bra skick för 25k (15k mil). Betydligt roligare bil och mer personlighet än min nuvarande golf-klon även om Saaben hade sina egenheter och små skavanker.. Betydligt roligare än en V70, men hade jag fått V70n gratis så är väl valet givet.

Jag har nog aldrig behövt 4-hjulsdrift sommartid på vägar där man får köra, i alla fall inte utan släpvagn. Här i Sverige finns väldigt få vägar som är tillåtna att köra på som kräver någon form av terrängbil. Jag har haft både Audi A6 quattro och Subaru privat och kör ibland Ford F150 och Chevrolet Silverado i jobbet och visst är det bra om man ska dra släp, men oftast inte. 4wd gör bilen dyr att köpa, tyngre, törstigare. Behöver man det inte är det mest en nackdel. Min gamla A6 drog typ 0,9 liter milen, det är som min kollegas husbil på 3,3 ton.

Jag har nog aldrig behövt 4-hjulsdrift sommartid på vägar där man får köra, i alla fall inte utan släpvagn. Här i Sverige finns väldigt få vägar som är tillåtna att köra på som kräver någon form av terrängbil. Jag har haft både Audi A6 quattro och Subaru privat och kör ibland Ford F150 och Chevrolet Silverado i jobbet och visst är det bra om man ska dra släp, men oftast inte. 4wd gör bilen dyr att köpa, tyngre, törstigare. Behöver man det inte är det mest en nackdel. Min gamla A6 drog typ 0,9 liter milen, det är som min kollegas husbil på 3,3 ton.

Hästfolk brukar behöva 4wd. Tunga släp och dåliga leriga grusvägar kan göra det utmanande med 2wd.

Annars kan nog de flesta klara sig på 2wd. Lämpliga däck kan till del kompensera för sämre drivförmåga.

Hästfolk brukar behöva 4wd. Tunga släp och dåliga leriga grusvägar kan göra det utmanande med 2wd.

Annars kan nog de flesta klara sig på 2wd. Lämpliga däck kan till del kompensera för sämre drivförmåga.

Har det regnat kommer jag knappt från gården och upp till närmsta asfalt med 2wd. Har jag släp är det helt kört.
Skönt med snöfri vinter.

Tillbaka
Topp