cykloton
Aktiv medlem
[OT] Hjälp vid första bilköpet
V70 BiFuel är i teorin det bästa du kan ha men tyvärr håller de dåligt. Jag har haft en så jag vet hur de kan krångla.
Mitt tips är att undersöka om det finns folk i din närhet som kan nåt om detta gassystem. Tyvärr är det så att merparten av alla Volvoverkstäder är ganska nollade på detta. Systemet ger inga felkoder och är ganska lynnigt. Förr var Rejmes (i Linköping tror jag, ganska bra BiFuel) Det finns en kille på Hisingen (GBG) som varit med och utvecklat systemet som numer har egen firma med fokus på gassystemet. Han är duktig, hjälpsam och prisvärd.
Sedan finns det folk som försökt bygga om sina bilar till standard 140hk bensinare när gas-systemet strulat för mycket alt. gastankarna varit utdömda. Tyvärr inte så mycket info om detta men det borde vara görbart och då har du en en väldigt bekväm, driftsäker och trafiksäker bil för inte mycket pengar.
Jag hade satsat på det tråkiga alternativet att ta V70n och sen får framtiden utvisa hur länge du kan köra den som org.
Biogas är ju dessutom det mest miljövänliga bränslet du kan köra på och det känns ju alltid bra.
Lycka till!
Men kan man koppla bort gastanken när den slutar funka för att kunna besiktiga den och köra på bara bensin? Räckvidden blir ju inte så lång men det kvittar igentligen.
Stämmer det att japanska bilar håller kvalitén bättre än andra?