(ot) Höga wc-stolar - ett gissel!

geologen sa:
juliusjonzon sa:
Tyskarna gillar sina stolar med bricka modell, dom vill kunna se och utvärdera vart besök!

Men så pratar vi om ett land där den statliga sjukförsäkringen täcker homeopati, es ist einfach krank...

Och där man gillar fax, och ogillar betalkort.

Man gillar betalkort, fast bara sina egna. (GC), fax vet jag däremot inte. Men tvivlar på det.

En vanlig svensk wc har sitthöjd på 42cm, en vanlig svensk Hwc har sitthöjd på 46cm.
Vattenlåsen är utformade på olika sätt på vissa utländska stolar då avloppet kommer från vägg och inte från golv, tex i England är det vanligt, då blir djupet på ”skålen” mindre, så kallat p-lås, i Sverige har vi som standard s-lås

Hmm. Jag gillar faktiskt de något högre stolarna. Det är lättare att sikta när man står upp och pissar. Lättare när man sitter och ska torka sig också. Bästa toan hade jag i förra lägenheten. Det var en sådan vägghängd. Något högre men inte lika hög som HWC.

Men handfatet då! Det är ju katastrof ofta. Är i knähöjd nästan känns det som. Man får böja sig ned för att komma åt och tvätta händerna. Köksbänk däremot har utvecklingen hängt med lite bättre, folk är ju längre nu än förr. Själv skulle jag gärna ha 1m höjd på båda. Kanske man skulle ordna.

juliusjonzon sa:
Tyskarna gillar sina stolar med bricka modell, dom vill kunna se och utvärdera vart besök!

Men så pratar vi om ett land där den statliga sjukförsäkringen täcker homeopati, es ist einfach krank...

De har fina korvar i Tyskland. Jag bara säger det.

Vi har vägghängd toa. Värdelöst, omöjligt att slappna av så man liksom jägarsitter hela tiden, eftersom jag har en konstant skräck för att toan sk släppa från väggen.

Tacka vetjag torrdass med rejält djup.

Inte blev det bättre av att man tog in offerter från öst. Där avlopp är fingersmala, rördragningen liknar trädgårdsslang och golvbrunn i duschen en utebliven dröm.
Billigt är inte allt i längden. Huka sig kan man göra i skogen.
gammaltoa.jpg

Brakastruten sa:
Inte blev det bättre av att man tog in offerter från öst. Där avlopp är fingersmala, rördragningen liknar trädgårdsslang och golvbrunn i duschen en utebliven dröm.
Billigt är inte allt i längden. Huka sig kan man göra i skogen.
Det där är ju ett kasst genomförande. 100 % chans att man kissar ner fötterna t ex eftersom man står på samma nivå som det landar... Eller ja halva befolkningen kan ju justera siktet om vi tänker efter i tid.

Grundkonceptet är helt OK om man gör det på asiatiskt vis. Till och med ganska smart på t ex offentliga toaletter eftersom kontaktytorna blir små.

squat-toilet-58eae2a53df78c5162a110f8.jpg

Senast ändrad:
Simon89 sa:
En vanlig svensk wc har sitthöjd på 42cm, en vanlig svensk Hwc har sitthöjd på 46cm.
Vattenlåsen är utformade på olika sätt på vissa utländska stolar då avloppet kommer från vägg och inte från golv, tex i England är det vanligt, då blir djupet på ”skålen” mindre, så kallat p-lås, i Sverige har vi som standard s-lås
Ah, därför det är skillnad när jag fick renoverat för ett par år sedan. Den ena toan är vägghängd och 46cm nu när jag kontrollmätte, den andra vanlig och 42cm.
Det är ju fullständigt omöjligt att sitta bra på den höga stolen. Då är jag ändå inte superkort. 179cm med ganska långa ben. För att sitt bekvämt skulle jag ju behöva vara typ 8-10cm längre om det fördelas lika mellan kropp/ben.
Men å andra sidan är ju nästan varenda 15åring längre än mig.

Enduro Fredrik sa:
En förhöjd wc stol är en handikappsanpassning precis som tidigare har nämnts
Har en sådan i min lgh & jag vet att det är en handikappanpassad stol som bostadsföretaget jag hyr av är tvungna att montera vid stambyte osv! MEN jag bor på 4:e våningen utan hiss!!

Vill se den rullstolsburne som tar sig upp hit & skiter på mitt dass!

Fy för att köra Gustavsbergs-bussen där nere.. Han hade foten i en potta, och kunde inte komma loss! Hur ofta är inte reglaget nedpissat på den nivån, om vi skulle ha det så på offentliga toaletter? När golven redan nu är översvämmmade!
Skall vi ha sex på toa? Näääää, det blev inget bättre.

Brakastruten sa:
Fy för att köra Gustavsbergs-bussen där nere.. Han hade foten i en potta, och kunde inte komma loss! Hur ofta är inte reglaget nedpissat på den nivån, om vi skulle ha det så på offentliga toaletter? När golven redan nu är översvämmmade!
Skall vi ha sex på toa? Näääää, det blev inget bättre.
Det beror ju iofs på att vi inte kan uppföra oss i offentliga rum lika mycket som utformningen. Står och kissar gör man inte i en sån där, det har man pissoarer till.

4 cm kan väl inte påverka utgången max 1minut släpp 1minut tork
Men om man inte sitter i flera timmar kan det nog ha viss inverkan

ooms sa:
Arsozath sa:
Snuten sa:
geologen sa:
Höjden på toastolar funderar jag sällan på, men djupet på skålen är ett jäkla problem! Vissa nya är så grunda att det stänker och skvätter tillbaks över hela röven, och man är nere i det redan "kastade" med handen när man torkar sig.

Stänket löser man ju med papperstricket. Det hindrar för övrigt även bromsspår.

Ditt andra problem vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Man kan ju lyfta lite precis i torkmomentet. Det är för övrigt lättare att lyfta om wc-stolen är lite lägre. Fast det kan nog vara en smaksak.

Löses bättre med separett, så kan man ta hand om skiten också. Jag byggde en tron att sätta min på för att slippa billa upp golvet:

Återanvände ett gammalt golv som skulle dumpas på tippen. Skitnöjd.
Vad gör du med skiten som du tar hand om? Jag tycker det är rätt skönt att bara spola iväg den...

Trädgårdslandet såklart, var annars? Komposteras ett tag först iofs.

Lewe sa:
Det gör stor skillnad. Trycket på låren blir större, låren "flyter ut", "paketet" kläms ihop, det flödar inte lika fritt när man kissar.
När jag sitter på den höga stolen har jag bara tårna i golvet för att behoven ska kunna utföras på samma sätt som den låga stolen.

Arsozath sa:
ooms sa:
Arsozath sa:
Snuten sa:
geologen sa:
Höjden på toastolar funderar jag sällan på, men djupet på skålen är ett jäkla problem! Vissa nya är så grunda att det stänker och skvätter tillbaks över hela röven, och man är nere i det redan "kastade" med handen när man torkar sig.

Ditt andra problem vet jag inte riktigt vad jag skall säga om. Man kan ju lyfta lite precis i torkmomentet. Det är för övrigt lättare att lyfta om wc-stolen är lite lägre. Fast det kan nog vara en smaksak.

Löses bättre med separett, så kan man ta hand om skiten också. Jag byggde en tron att sätta min på för att slippa billa upp golvet:

Vad gör du med skiten som du tar hand om? Jag tycker det är rätt skönt att bara spola iväg den...

Varken tvål eller vattentoa. Du är ganska intressant ändå!

NickPick sa:
Arsozath sa:
ooms sa:
Arsozath sa:
Snuten sa:
geologen sa:

Varken tvål eller vattentoa. Du är ganska intressant ändå!

Tack :)
(fast jag använder tvål... ibland)

Lewe sa:

Med en östrogenmaffia där hemma, fru + tre döttrar, så sitter jag så länge jag kan på muggen. #kvallitetstid

Jupp, cash is king, i Tyskland! Bageri, kiosk, restaurant, affär, många tar inte kort överhuvudtaget. Dom som gör det tar bara Ec Karte, deras eget system.

Ikea tar inte visa, bara EC, men dom har en automat som man kan ta ut i och sedan gå och betala med kontanter!

juliusjonzon sa:
Jupp, cash is king, i Tyskland! Bageri, kiosk, restaurant, affär, många tar inte kort överhuvudtaget. Dom som gör det tar bara Ec Karte, deras eget system.

Ikea tar inte visa, bara EC, men dom har en automat som man kan ta ut i och sedan gå och betala med kontanter!

Ja, det är ju ett gissel. ?

Snuten sa:
Konkret sa:
Snuten sa:
Konkret sa:
Har man stor kuk och långa ben är en hög stol att föredra.

Har man stora fötter är stora skor att föredra, jooo...

Exakt.

Kolla in bigdickproblems på reddit om ni misstror mig.

Hinner inte nu. Skall passa på att göra det på jobbet imorgon när jag sitter i mitt öppna kontorslandskap.

Har du otur (tur?)känner du igen dig.

Rattnalle sa:
Grundkonceptet är helt OK om man gör det på asiatiskt vis. Till och med ganska smart på t ex offentliga toaletter eftersom kontaktytorna blir små.
Minns första gången man gick in på en sån toa. :) Men det funkade ju såklart bra.

Paco sa:
Lewe sa:

Med en östrogenmaffia där hemma, fru + tre döttrar, så sitter jag så länge jag kan på muggen. #kvallitetstid

Ja, egentid på toa är gravt underskattat. Min sambo börjar dock härja efter typ 15min....

Luthman Photography sa:
Paco sa:
Lewe sa:

Ja, egentid på toa är gravt underskattat. Min sambo börjar dock härja efter typ 15min....

En av anledningarna till att jag satte in separett i källaren. Nu vet hon inte om jag fixar i garaget, sitter på trainern eller lägger på ved. :)

juliusjonzon sa:

Seriöst, IKEA? Vanliga mataffärer tar ju som regel helt vanliga kort av diverse slag.. Bensinstationer också som tur är.

Det har hänt en hel del i tyskland med kortbetalningar de senaste åren också.
Nu är det ganska få ställen som inte tar Visa. Den sista mataffären som jag vet inte tagit kort (Edeka) tar det nu. Bygghandlar, klädesaffärer, restauranger (borträknat kvarterskrogar) osv är sällan ett behov att betala med kort idag.

Nåväl sidospår, fortsätt att förundras över olika länders toaletter nu. ;)

Arsozath sa:
Luthman Photography sa:
Paco sa:
Lewe sa:

En av anledningarna till att jag satte in separett i källaren. Nu vet hon inte om jag fixar i garaget, sitter på trainern eller lägger på ved. :)

Har insett att toa inte är det optimala för kvalitetstid så jag byggde en mancave på 40m2 fullt utrustad där detta skrives

B3AB4ABC-D4B2-45DD-AB16-EE910FBF119B.jpeg

Extremt stor sittring och öppning, extra mycket spolvatten och bara några cm till vattnet. Amerikaner har alltså stora rumpor, korta penisar och producerar extra mycket skit. Eller går det att tolka på annat sätt???

6 liter är väl inte så farligt. Den där tronen är ju klassad som ULF (Ultra Low Flow) enligt https://www.home-water-works.org/indoor-use/toilets

Det har varit värre.

”In a home with older toilets, an average flush uses about 3.6 gallons (13.6 liters), and the daily use is 18.8 gallons (71.2 liters) per person per day. In a home with ultra-low-flow (ULF) toilets, with an average flush volume of 1.6 gallons (6 liters), the daily use is 9.1 gallons (34.4 liters) per person per day”

En av min fars kamrater hade en toalett i källaren, som var monterad på en upphöjd avsats. Tydligen var det ursprungligen för att få en bättre fallhöjd till den intilliggande ån, där avloppet tidigare mynnade ut...

Tillbaka
Topp