Många råd som låter bra i mina öron. Har ingen egen erfarenhet av högstadium men jobbat som gymnasielärare i fem år (fysik/matte). Min erfarenhet är att en klass i almänhet bestämmer sig djäkligt fort vad de tycker och det sedan är svårt att ändra på det, på gott och ont. När det gäller uppträdande i klassrummet, pedagogiskt upplägg o.d. så tror jag att alla måste hitta sin egen stil. Mitt första år försökte jag vara autoritär. Det gick åt helvete eftersom jag inte är det för fem öre. Kom på att jag kom otroligt mycket längre med ett stort leende och resonerande. Jag var iofs bortskämd med rätt ambitiösa elever.
Allmängiltigt tror jag tyvärr att elever nästan alltid vill ha enkla besked, enkelt mätbara mål ang. innehåll och bedömning (vilket ofta inte alls stämmer överens med gällande betygskriterier). Matte i synnerhet är väldigt traditionstyngt. Alla elever vet hur det ska vara med genomgång, eget räknande och läxa. Avvikande från mönstret möts av skepsis. Jag tycker ändå det är värt att försöka det så mycket som man har uttrymme för.
Jag skulle dock undvika att fråga "hur vill ni ha det" om jag kom in i en ny klass, i synnerhet i högstadiet. De kommer tycka att det är du som ska bestämma det. Jag har försökt ställa den frågan efter en månad eller så. Men då har jag som sagt haft äldre och ambitiösa elever.
Lär dem föresten bråkräkning ordentligt så gör du en stor insats. De allra, allra flesta elever som går ut nian med MVG i matte kan inte det enligt min erfarenhet.
Lycka till!