[OT] Högstadievikarie

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
[OT] Högstadievikarie
Ska för första gången jobba som vikarie imorgon. Mattelärare i en högstadieklass. Mattedelen tror jag är rätt lugn, men en klass 14-åringar känns ju klart mer odefinierbara så att säga...

Finns det några på Happy som har koll på läraryrket och kan ge lite tips?

[OT] Högstadievikarie
hehe. Tack för att ni ger stabila råd. Det där med statyn var rätt talande. Hoppas att det blir lite bättre än så...

[OT] Högstadievikarie
Nej, de är som i finkan, du måste slå ner första bästa elev för att få den respekt du förtjänar av de andra, du måste bli alfa läraren...

[OT] Högstadievikarie
Jag är lärare i ett högstadium.

Omöjligt att säga om man inte vet klass, område osv. Men var tydlig och bestämd och ge lite prov på humor (eller så inte, det där med humor kan backfire så det bara blåser om det) så går det säkert bra.

[OT] Högstadievikarie
Jobbade som lärarvikarie på ett högstadium ett par år (mest matte/ NO). Ungarna kommer säkert att testa gränserna i början för att "se var dom har dej". Typ "får vi sitta i korridoren o jobba? (läs snacka skit)" eller "kan vi inte vi inte sluta tidigare?". Det gäller att vara lite hårdare i början för att det inte ska balla ur. Det är lättare att "ge efter" senare än att försöka "hämta hem".

Gå inte på det där med "det får vi alltid för vår andra lärare....". Det är inte alltid det stämmer.

Därmed inte sagt att man ska misstro ungarna eller agera KJ-befäl heller för den delen. Mest bara var på sin vakt så att man inte blir överkörd.

Sen tycker jag att det är viktigt att skapa arbetsro i klassrummet (speciellt i matte). Vissa barn klarar att sitta o jobba i en massa oväsen men andra klarar det inte alls och då börjar man snacka ännu mer istället.

Viktigt är också att försöka motivera barnen för ämnet så att de tycker det är kul..... hur man gör det vet jag inte riktigt....fick aldrig till det till 100 %...... :)

Observera att jag inte är utbildad lärare....mest mina egna små teorier som jag ger uttryck för här.

Lycka till! Jag tyckte det var ett riktigt roligt jobb!

[OT] Högstadievikarie
Tyckte ovanstående innehöll mycket sanningar. Inte för att jag har så mycket erfarenhet av lärarjobbet, men iaf jobbat snart 6 på heltid plus 2-3 år före det som vikarie. Och i princip bara på högstadiet.

[OT] Högstadievikarie
Ta med beman till skolan och se till att alla kidsen ser dig på den. Kom in i klassrummet och lägg ifrån dig hjälm och handskar på katedern. Sen är du hemma. :D

[OT] Högstadievikarie
Mårten har något där... Det och lite exempel rörande matte i vardagen kan nog hjälpa. Säg till de som väsnas direkt så fixar det sig säkert.

Lycka till!

[OT] Högstadievikarie
Tror jag skippar bmxen faktiskt... Är lite för långt för att cykla utan stänkskärmar när det är blött ute..

[OT] Högstadievikarie
Kom på en universell klokhet som kan vara bra att tänka på förresten. Att folk oftast uppfyller ens förväntningar. Så om du visar kidsen intresse och vågar lita på dem går det säkert bra.

[OT] Högstadievikarie
Jag var extraresurs i en väldigt stökig skola under några månader, jävligt frustrerande men ack så roligt. Håll i minnet att alla barn (för de är faktiskt barn trots att de inte vill låtsas om det) är snälla bara de sätter den sidan till. De kan pendla mellan mjukis och monster på några minuter, man måste lära sig att tackla dem i det tillstånd de är för stunden. Straffa aldrig den mjuka sidan för vad monstersidan gjort.

Sen finns det en grej jag lärde mig väldigt snabbt. Utmana aldrig en stökig elev, du har nämligen inget att sätta emot. De skiter i telefonsamtal hem, kvarsittningar (finns det ens längre?) och dylikt. Det blir bara tomma hot som de kommer skratta åt och du kommer tappa ansiktet. Se till att få deras respekt på annat sätt. Var bestämd, rättvis och ha glimten i ögat vid rätt tillfällen.

Lycka till!

[OT] Högstadievikarie
Det Skuggan sa tycker jag är ganska viktigt, särskilt som nybörjare. Som okänd har man ingen auktoritet och det följer inte med någon respekt per automatik när man kliver in genom dörren. Respekt och auktoritet måste förtjänas.

Skit i kepsarna el dyl, oavsett vilka instruktioner du får. Du kommer aldrig vinna den kampen, utan börjar du tjafsa om det är du sänkt.

Jag har fått för mig att du är gammal scout. Stämmer det? I så fall tror jag du har en del pedagogik i bagaget.

[OT] Högstadievikarie
tänk på hur du var själv som 14åring, det du säger gäller. Tumma inte på något, dom kommer försöka utnyttja varenda chans dom får. Ge dom rast lite tidigare eller nått sånt som belöning, ifall dom varit snälla. Då vinner du säkert förtroende...

[OT] Högstadievikarie
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> Ge dom
> rast lite tidigare eller nått sånt som
> belöning, ifall dom varit snälla. Då vinner du
> säkert förtroende...

Det är ju som att säga rakt ut "Jag klarar inte det här - snälla gå!"

[OT] Högstadievikarie
Många råd som låter bra i mina öron. Har ingen egen erfarenhet av högstadium men jobbat som gymnasielärare i fem år (fysik/matte). Min erfarenhet är att en klass i almänhet bestämmer sig djäkligt fort vad de tycker och det sedan är svårt att ändra på det, på gott och ont. När det gäller uppträdande i klassrummet, pedagogiskt upplägg o.d. så tror jag att alla måste hitta sin egen stil. Mitt första år försökte jag vara autoritär. Det gick åt helvete eftersom jag inte är det för fem öre. Kom på att jag kom otroligt mycket längre med ett stort leende och resonerande. Jag var iofs bortskämd med rätt ambitiösa elever.

Allmängiltigt tror jag tyvärr att elever nästan alltid vill ha enkla besked, enkelt mätbara mål ang. innehåll och bedömning (vilket ofta inte alls stämmer överens med gällande betygskriterier). Matte i synnerhet är väldigt traditionstyngt. Alla elever vet hur det ska vara med genomgång, eget räknande och läxa. Avvikande från mönstret möts av skepsis. Jag tycker ändå det är värt att försöka det så mycket som man har uttrymme för.

Jag skulle dock undvika att fråga "hur vill ni ha det" om jag kom in i en ny klass, i synnerhet i högstadiet. De kommer tycka att det är du som ska bestämma det. Jag har försökt ställa den frågan efter en månad eller så. Men då har jag som sagt haft äldre och ambitiösa elever.

Lär dem föresten bråkräkning ordentligt så gör du en stor insats. De allra, allra flesta elever som går ut nian med MVG i matte kan inte det enligt min erfarenhet.

Lycka till!

[OT] Högstadievikarie
captain8track skrev:
> tänk på hur du var själv som 14åring, det du
> säger gäller. Tumma inte på något, dom kommer
> försöka utnyttja varenda chans dom får. Ge dom
> rast lite tidigare eller nått sånt som
> belöning, ifall dom varit snälla. Då vinner du
> säkert förtroende...

Nej!! Gör nåt kul istället. Jag brukade köra med gåtor ibland. Bra problemlösning och kul iallafall för de flesta.

[OT] Högstadievikarie
Tack för mycket nyttig input. Känns lite stabilare nu. Just eftersom första intrycket är såpass viktigt kändes det bra om man kan ha lite i bakhuvudet, så man slipper de största fallgroparna. Sedan lär ju första tiden ändå bli ganska trevande...

Man kanske skulle ge dem nåt bonusproblem, typ som statistikproblemet med de tre dörrarna, där vinsten finns bakom en, och efter man gjort sitt val plockas en felaktig dörr bort och man får då chans att välja om man vill stå kvar eller byta dörr...

[OT] Högstadievikarie
I en tid av internetpoker och begränsad förmåga att göra korrekta sannolikhetsuppskattningar (den kognitiva förmågan mognar tydligen fram senare) så tycker jag det låter som en mycket bra idé!

Jag har mycket begränsad erfarenhet av att vara vikarie, men rätt mycket erfarenhet av att möta klasser för en kort stund och försöka göra något vettigt. Förutom att möta tonåringar överlag. Jag tycker baby fat skriver riktigt bra saker. Lyssna på det.

[OT] Högstadievikarie
Ta upp dom 2 bråkstakarna längst bak i klassen (för dom finns alltid) och så halar du upp en hundring (uppdelat i lite lägre valörer) och kör fångens dilemma. Istället för fiktiv strafftid spelar ni om stålar.

Spelteori, dramatik o stålar. Jag lovar att du kommer fånga hela klassens intresse.

När busarna fått sina pengar så samanfattar du o snackar lite spelteori och vad det har med matte att göra och hur det kan användas för att angripa problem i stort. Klart!

[OT] Högstadievikarie
Och klä dig i din bästa power-kostym. Tänk Gordon Gekko. Skippa vikarieslusk-stilen med brun manchester kavaj med läderlappade armbågar.

Uniform inger alltid respekt, även om lymlarna inte fattar det själva :)

[OT] Högstadievikarie
Jag jobbar som lärare på högstadie. Inte för skrämma dig, men det är inte tacksamt som vikarie. Du kommer att bli testad ett flertal gånger, så gå inte på när de säger att de får göra si och så för de andra lärarna :)

Sen så är det bara att vara sig själv, mer än så kan man inte vara.....

[OT] Högstadievikarie
H. skrev:
> Så du menar att jag ska bränna en hundralapp av
> mina 140kr jag tjänat på en timma? ;)

Tro mig, det är ett billigt pris för att hålla en skock odjur under total kontroll.

[OT] Högstadievikarie
Jotack. Att bli testad har jag räknat med. Samtidigt tror jag att jag har en liten fördel som relativt ung man, känns som det är lättare att få respekt hos bråkstakarna då.

Rippa: Jag lovar att lämna den runa manchesterkavajen hemma... Det här känns lite mer "wazzup" och borde ge bra creds:

hi_fashion_suit.jpg

[OT] Högstadievikarie
Aga är det enda rätta. ;>

Va chill och avslappnade, hetsa inte upp dig Om nu några sticker så hotar du bara med att ringa hem. :D

[OT] Högstadievikarie
Mårten skrev:
> Fråga om dom vet hur ni brukar göra med sådana
> som dom i Väsby-hooden.

Skolan ligger ju i Väsby-hooden. Eller egentligen i de finare kvarteren, men ändå...

Hur mkt ska man berätta om sig själv? Förutom sitt namn då.

[OT] Högstadievikarie
Fler vardagsproblem var något jag saknade iaf och jag tror att det är ett enkelt sätt att fånga intresset hos många skoltrötta elever.

Lycka till, jag hade inte gjort det ens för en månadslön på 50 lök.

[OT] Högstadievikarie
Hej!

Du kommer att få respekten när dom märker att du kan matte
tills dess måste du förtjäna den börja med att vara tyst tills alla tystnat
och lyssnar på dig försök inte överrösta detta funkar men tar längre tid för vissa
att få ner poletten förbered dig och bestäm dig för vad du vill få gjort
under lektionen och vik inte från detta skriv en hjälp lista på tavlan
så att du hjälper i rätt ordning eleverna skriver upp sig på listan och du suddar
när du hjälpt någon. på slutet gör några halvenkla huvudtal beror på nivån
i klassen och varefter dom svarat rätt får dom gå handuppräckning gäller, ge inga tomma hot
verkställ om du säger det. du får ju inte kasta ut någon men skicka ner till rektorn
med en lapp som förklarar problemet det får du göra. Varva genomgångar med eget arbete
varva också med någon typ av praktisk matte t.ex gå ut och mät hastigheten i trafiken
det är ju 30 utanför skolan hur många syndar gör statistik av det

Lycka till
Per

[OT] Högstadievikarie
Andra roliga trix du kan göra.

När lymlarna satt sig ner så går du helt sonika längst bak i klassen och lyfter dit ett bord+stol (du får preppa lite rekvisita innan) och ber klassen att vända sina bänkar/stolar mot dig. Vips så har du rört om i grytan och placerat de vanliga slöfockarna längst fram istället. Vem är det nu som har initiativet? :)

[OT] Högstadievikarie
H. skrev:
> Skolan ligger ju i Väsby-hooden. Eller egentligen
> i de finare kvarteren, men ändå...

D'oh... Låtsas komma från någon annan hood. :P

> Hur mkt ska man berätta om sig själv? Förutom
> sitt namn då.

Det är frågan... Det du gör på fritiden kan både vara positivt och ge dig respekt men samtidigt kan det bli fel.

Kommer ihåg att min mattelärare på högstadiet som av många ansågs vara den bästa läraren var väldigt öppen och skämtade mycket men ändå lyckades visa att han var en auktoritet.

[OT] Högstadievikarie
Matte är ju ett typiskt nördämne, så på det sättet kanske det kan vara positivt att visa att jag inte bara är en nörd-nörd utan även en cykel-nörd? Två nyanser av brunt liksom.

[OT] Högstadievikarie
H. skrev:
> Det var lite väl mycket döda poeters sällskap
> för att funka i matte tror jag... :)

Ja ja, stå där vid din kateder då, i dina manchesterbrallor och kör en nervös fickpingis medan du lite snällt presenterar dig som vikarien "H" :)

Tillbaka
Topp