OT: Hoppsan, det var det värsta.

Stelben

Ny medlem
Var fjärde svensk tror inte på Darwin
Sverige 19 apr 21:34

Var fjärde svensk tror inte på Darwins utvecklingslära, evolutionen, utan istället att Gud eller annan högre mak skapade jorden och allt liv. Det visar en granskning som Sifo gjort på Svt:s uppdrag. Största motståndare är äldre kvinnor till evolutionsläran, 31 procent av 1.000 som svarat menar att Gud skapade allt.

Darwins teorier får svagast stöd i mindre städer, Västsverige och inte oväntat i Småland, rapporterar Svt Text.

Oj, det där var intressant. Jag undrar hur många av de som svarat som egentligen läst hur Darwin menade att evolutionen fungerar och som förstår den. Det finns ju många som tror att det betyder "den starkes överlevnad".

Egentligen är det väl ganska ofarligt om folk väljer att förkasta evolutionsläran, bara inte bibeln och religionen kommer in för mycket i skolan och offentligheten.

MVH /Henrik

Jag menade nu inte att jag fattar evolutionsteori, för det gör jag nog inte.
:)

MVH /Henrik

Hu, man blir ju mörkrädd när två snart nyutexaminerade (grundskole)lärare inte längre tror på evolutionen utan på guds trolleri. Och de ska lära upp morgondagens vuxna. Jag som trodde 70-talet var flummigt... :-P

/Leo

första läraren i usa har blivit dömd som lärde ut darwin istället för att gud skapade allt, usa är lite speciella...

Värt att notera är att när undersökningen gjorde senast (för ett antal år sedan) så trodde bara hälften på Darwin. Så det finns hopp för mänskligheten.

Jag gillar bäst skapelseteorier som innefattar pyramider, UFOn och mystiskt utdöda indianstammar i Sydamerika och förresten alla stora jättegamla byggnader och monument gjorda för väldigt länge sedan från löjligt stora stenblock. Varför blir man inte tagen på allvar då?

I rest my case....

http://www.venganza.org/

th_FSM3d.jpg

Har varit uppe förrut, men jag tycker att han är lite spännande!

http://www.timecube.com/

rotate.gif

Wisdom=Cubic testing of knowledge.
Demand right to debate Time Cube,
or you are unworthy of life on Earth.

graphic1.gif

I have demonstrated absolute proof
of "Cubic Creation", through its
attributes of 4 simultaneous 24 hour
days within a single rotation of Earth.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> "Global Average Temperature vs. Number of Pirates"

Fight global warming: become a pirate now!

När det kommer till Sanningen så säger jag alltid:

graphic1.gif

Vilket är beviset för, t.ex.:

No God equals the 4 corner
simultaneous 24 hour days
within single Earth rotation.
The universe and all within
it is composed of opposites.
Religious/academic taught
singularity is queer as 1 sex.
Believing is not knowing -
but evil that ignores facts.
Santa vital to Christmas -
No Santa - no Christmas.
Why credit Santa LIE with
gifts that parents buy their
children? It bribes the child
mind to accept false Santa
spirit and false god spirit
deceit associated with it.
Santa Claus and Christmas
must be indicted deceits
that destroys child mind.
God is but an adult Santa
extension of child Santa -
equating evil singularity -
unnatural as 1 pole Earth.
Earth has not 2 poles, but
opposite poles that cancel
each other out - if added.
6 side Cube is Evil math,
ignoring its top & bottom.
-1 x -1 = +1 is Evil math,
as +1 and -1 are antipodes
equating a zero existence.
3 Dimensions is erroneous
math without a 4th corner
perspective dimension. If
ever allowed, Cubic debate
will indict evil singularity
as damnation of humanity.
Believers are Evil - for not
measuring. Result of belief is
dying stupid - you can know.
Singularity education begets evil,
for you were born as an opposite,
between opposite sexes & the
opposite Earth poles. You are
educated as a stupid android
slave to the evil Word Animal
Singularity Brotherhood. Your
analytical mind is lobotomized
and you cannot think opposite
of lies you are taught to think.
You build the hell 'they' teach.

You have opposite brains to think
opposite, but Big Brother icepick
academic lobotomy has destroyed
your mentality to think opposite of
the evil singularity you are taught. The 4 days is above your godism
and you don't even want to know.
Universe is composed of opposite
hemispheres and opposite sexes -
equating to + / -, a zero existence,
depicted by Pyramid's bare coffer.
Your 1Day God Makes You Evil.
4 Corner Days Are Absolute, but
ignored by stupid/evil educators.
Until cornered, word is fictitious.
God is product of fictitious word.
4Day Cube Disproves 1Day God
All creation within the universe is composed of
opposite hemispheres and opposite sexes - with
opposite races, opposite seasons, opposite luck,
opposite directions and opposite perspectives -
equating a harmonic rotating zero value existence.
"To know all, is to know nothing".
You must attack the word bastards who preach
and teach evil godism and racism singularity lies,
for any singularity brotherhood is mental slavery
that desecrates family, village and tribal opposites.
Americans are dumbass, educated stupid and evil
singularity fools. I will wager $10,000.00 that
within the Cubic embodiment of Nature, there are
4 simultaneous 24 hour days within a single rotation of Earth. Acknowledge the math below or go to hell.
4 Day Cube disproves 1 Day God.

1-Midday to midday = a 24 hour day rotation.
2-Sundown to sundown = a 24 hour day rotation.
3-Midnight to midnight = a 24 hour day rotation.
4-Sunup to sunup = a 24 hour day rotation.

4 Day math condemns 1 Day fools.
These 4 absolute simultaneous days PROVES the
1 day god, 1day academia, 1 day religion and the
1 day media to be erroneous, fictitious and evil lies.
Education equates to a mass icepick lobotomy -
destroying the mind's ability to think as opposites.

All 4/24 hour days occur within 1 Earth rotation.
You educated stupid word animals can't fathom
this greatest social and scientific math of creation.

God claimed to have created a single day
rotation of Earth. I have created simultaneous
4 day rotation of Earth. Why do you worship
such a stupid God? Do you really believe that
your Jew God screwed a hole in the ground to
create Adam and Eve out of dirt, at the same
time that woman existed in the nation of NOD,
Nation of Damsels from where Cain got wife?
Adam and Eve were created at the same time,
but sexless. A rib was removed from eve and
a hole left to make a woman of her. The rib
was stuck on Adam to make a man of him -
and Eve is still trying to get her rib back.

Recognition and application of this Cubic
simultaneous 4 day rotation of Earth,
will change all math, science and societies
from the beginning of human existence.
You have to be evil to ignore this math.

1-Midday to midday is a 24 hour rotation.
2-Sundown to sundown is a 24 hour rotation. 3-Midnight to midnight is a 24 hour rotation.
4-Sunup to sunup is a 24 hour rotation.

4 Earth corners rotate 4 Time corners -
for 4 simultaneous day rotation of Earth -
equating the principle of a 4 pole motor.
Academic bastards will deny the obvious.
Americans are EVIL for ignoring Cubicism.

Acknowledge the 4 days or you die evil.
Do not pass this point without the 4 days.

Humans are evil to worship
singularity of 1day education,
ignoring Nature's Harmonic
Cubic Antipodal Creation.
Academic singularity is as
evil as God singularity evil.
You have not the mentality
to comprehend the simple math of Cubic
antipode creation, for at about age 6, your
parents gave your 2 opposite antipode brains
to Big Brother academic hirelings, to clone
thought to serve evil singularity brotherhood -
destroying Cubic families, villages and tribes.
Creation is by opposites, opposite hemispheres
and opposite sexes - not queer singularity.
You've been educated stupid
by "Big Brother" singularity.
Singularity God is evil belief.
Cubic antipode creation debunks singularity.
Cube is the most perfect form of opposites.
Opposite hemispheres equate opposite cubes.
Opposite sex cubes equate to a crap-shoot.
Your God claimed to have created a single
day rotation of Earth. I offer absolute
proof that I have created 4 simultaneous
24 hour days within a single rotation of
Earth. You worship "Evil Singularity",
equating you to a "singularity bastard".
Why do you worship a queer 1 day God?
Are you content as a singularity queer?
Einstein was singularity stupid,
and you are singularity stupid.
"Born Cubic, THINK CUBIC",
you rotate a 4 corner stage life.
Singularity educated humans
are not intelligent.
The universe does not exist,
except as opposites - with a
zero value existence. Add
the opposites together and
the universe ceases to exist.

Vad är det som säger att inte Gud är inblandad i Darwins teorier.
Har ni tänkt på det?
Vem styrde att det har blivit som det är.

Jag vet vad jag tror.:-)
Därför är jag trygg:-)

Det där var den absolut jobbigaste hemsidan jag varit inne på sedan någon gång före 1995. Finns det en Readers Digest av den där?

Men det verkar finnas fler som vill hitta på alternativförklaringar. Enligt "The Book of TOH! av den fantastiske siaren Sollog så fungerar det såhär:

"The average circumference of the earth is 24,881km.
A cube has 6 sides, 8 corners and 12 lines of dimension, and is thus represented by 6812
The number of days in 100 years is 36,525 (+- 0.25)
36,525 is the number of times the earth rotates around it's own axis in 100 years.
36,525 x 0.6812 = 24,881 = average circumference of the earth

Therefore, this proves beyond a doubt that the universe was created."

QED, med andra ord.

Steelisreal: Det kan man inte veta om han är. Kanske är Gud det eller kanske inte. Men frågan är felställd, det handlar inte om VEM som styrde utan VAD. Man måste skilja på tro och vetenskap. Man kan mycket väl tro att Gud skapade jorden, men vad som faktiskt går att bevisa skiljer sig lite från tro.

Angående USA och dylikt....för mig är tro en privatsak som inte bör ha någon plats i offentligheten och skolornas undervisning. Vetenskap och förnuft är ju det samhället måste byggas på. Sen är religionsfrihet en mycket viktig sak, men det är ju en annan fråga....Utvecklingen som den ser ut när lärare kan dömas för en sådan sak tycker jag är lite obehaglig.

MVH /Henrik

haxx (ej inloggad) skrev:
> Steelisreal: Det kan man inte veta om han är.
> Kanske är Gud det eller kanske inte. Men frågan är
> felställd, det handlar inte om VEM som styrde utan
> VAD. Man måste skilja på tro och vetenskap. Man
> kan mycket väl tro att Gud skapade jorden, men vad
> som faktiskt går att bevisa skiljer sig lite från
> tro.
>

Vi kan inte veta. Det finns vädigt mycket vi inte kan bevisa i vetenskapen.
om vi bevisar vad som styrde. så kommer nästa fråga. Vem gjorde att vad gjorde
nåot speciellt.
Blir precis lika svårt att bevisa att Gud inte låg bakom det som hände som det blir för oss kristna att bevisa att han låg bakom det.
Jag tror att det var Gud. Och det är helt ok för mig om andra tror annorlunda..:-)

ha det
Jan

Det finns vädigt mycket vi inte kan bevisa i religonen skulle jag vilja säga.
Att säga att religonen är rätt för att vetenskapen inte kan bevisa allt är som att ersätta en hink som läcker med en sil.

Man kan aldrig bevisa att Gud finns eller inte finns och det går heller aldrig att bevisa att han skapade eller inte skapade världen. Det är därför det kallas tro och är skiljt från vetenskap. Jag tror nog också på något.

Vetenskapen sysslar inte med religion och religionen bör inte heller syssla med vetenskap. Det är vad jag menar. Jag tycker också det är helt ok att folk tror olika. Det gör livet roligare, så länge folk respekterar varandra.

MVH /Henrik

Mathias skrev:
> Det finns vädigt mycket vi inte kan bevisa i
> religonen skulle jag vilja säga.

Ja med vår begränsade kunskap blir det så.
Har tanken slagit dig att det inte är meningen att du ska kunna bevisa alla saker:-)

natti
Jan

Nu går jag OT i OT-tråden men: Fy fasiken vilken übersnyggsnygg racer du har i din profil, Steelisreal!!!!

Var bara tvungen att berätta det.
:)

MVH /Henrik

Det var några i början som skrev att de inte förstod vad evolutionsteorin går ut på. Tänkte dra en liten kortis här ungefär vad det handlar om. Självklart så kommer jag inte få med allt :) Ta det inte som en förolämpning för att jag är så grundläggande..

Alla reaktioner i en organism styrs på något sätt av proteiner (tex muskelrörelser, inlärning, känslor etc). Dessa proteiner kodas av gener, proteinernas blue-print. Genera är det som förs vidare från generation till generation. Generna består av DNA-kedjor, vilka är organiserade i större strukturer vilka kallas för kromosomer (gäller ej tex bakterier).

Om man vill kolla på en gens historia, vilket för de flesta gener är mycket möjligt, så kan man jämföra en gen hos tex människan och titta på hur den har utvecklas mellan olika djurarter. Det finns många exempel på gener vilka vi har gemensamt med flugorna och maskar, gener iblandade i fosterutvecklingen verkar vara väldigt väl bevarade.

Det finns flera faktorer som styr hur en gen förändras. Dels så sker det hela tiden spontana mutationer, dels så kan det vid celldelning eller fortplantning ske större förändringar då kromosomerna skall delas och sättas ihop. Detta är alltså saker vilka spontant kommer att inträffa över tiden. MEN, det finns andra faktorer vilka sätter upp vissa hinder eller förutsättningar vilket gör att den genetiska förändringen hos en organism inte kan ske helt slumpartat.

En av dessa faktorer är det som brukar kallas för evolutionärt tryck. Det är nämligen så att en organisms överlevnad bestämms till viss del dess livsduglighet. För att ta viktiga gener som styr foster utveckling som exempel så kan stora genförändringar i dessa gener innebära att fostret dör. De genförändringar som skett i detta foster kommer således inte att föras vidare. Om man skulle se det över en längre tid så säger man att det alltså finns ett evolutionärt tryck, mot att införa allt för stora förändringar i denna gen.

Men, hur är det då med det här "den starkes överlevnad"? Denna tolkning är felaktig, är lite tveksam på att Darwin själv sa detta, men fel är det endå och Darwin hade fel i ganska många saker. Dagens evolutionsterorier skiljer sej på flera punkter från Darwins och de är mycket mer förfinade. Åter till saken.

Idag pekar det mesta på att ur ett genetiskt perspektiv så verkar det så att de gener vilka inte innebär några hinder för organismens överlevnad kommer att bevaras. Några exempel på detta är människans svankota, blindtarm och gener som styr tillverkning av vissa vitaminer etc. Man skulle också kunna precisera det lite mer och säga att de gener som inte hindrar en organism från att fortplanta sej kommer att föras vidare. Detta är endå själva huvudsyftet.

Vill man försöka förstå hur olika arter kommer till så finns det väldigt många olika modeller för detta. Den som jag tycker mej ha sett mest belägg för går ut på att evolutionen verkar vara lite explosiv. Tittar man tillbaka i tiden så verkar det som att utvecklingen och försvinnandet av arter vid vissa tillfällen varit enorm, för att under andra tider vart i väldigt lite. Ett igen kommande mönster är att an art eller släkte av någon anledning börjar att bilda väldigt många nya arter, vilket tyder på ett lägre evolutionärt tryck, sedan så kommer många av de nya arterna att försvinna, pga ett högre evolutionärt tryck. Idag så studeras detta intensivt i tex vissa sorters maskar.. där man i stort sett kan se evolution-live.

Om det är gud som satt upp dessa regler lämnar jag osagt, men att det inte är meningen att vi inte skall kunna bevisa allt är jag väldigt tveksam till. Kanske kommer det visa sej att detta antagande är rätt. Men det motsätter sej människans natur!! Skulle vi tänkt på detta sätt, så hade vi vart ett jakt och samlar släkte... och då tvivlar jag nog på att kristendommen ens funnits till =)

Det sjuka är att människan är ett stort snesteg från resten av djurvärlden. Djuren äter, sover, parar sig och tvättar sig (ibland). Vad pysslar vi med? Finns iofs en del som väldigt väl föjer detta mönster, men de flesta lägger dessutom till massa konstigheter som arbete, släktmiddagar, idrotter, modellflygplanbygge eller andra suspekta hobbies, dataknappande osv.

Dessutom är det otroligt hur bra allting funkar, känns nästan för bra ibland.

Inget tvivel på evolutionen, den är det mest logiska. Bibeln ger jag inte mycket för, det är väl en sjysst berättelse med en hel del bra idéer på hur man skulle leva för sisådär 1500 år sedan...

Senast redigerad av en moderator:
Dalai Lama sa i en intervju förut att han ansåg att religion var att tro. Och att alla människor behöver något att tro på.
Så länge man har något att tro på så var man mer eller mindre harmonisk.

Väljer man att tro på att inte tro (agnostiker) så var det bra. Väljer man att tro på utveklingsteorin (typ Darwin) så var det bra.

Eftersom religion är att tro så har alla sin egen religion.

Typ så var det, fast det lät mycket bättre när han sa det :) Intressant tanke i alla fall.

erik h: lägg till stora explosioner till din teori så blir det korrekt. Allt blir bra med stora explosioner.

I ett längre perspektiv tror jag att man skall vara ganska ödmjuk. Det som var "tidens sanning" visade sig senare vara hyggligt inkorrekt. De första som påpekade att det var fel har alltid förlöjligats, och enbart tidens gång har gjort dom till profeter.

Snurrar alla himlakroppar runt jorden?
Är det på grund av obalans i kroppens fyra vätskor som man blir sjuk?
Är det på grund av gudagåvor som solen går upp efter det att den gått ner?

Man kan fortsätta länge, med "sanningar"... Frågan är hur mycket av det vi har idag som är sanning?

Haxx: Eftersom du verkar tro så mycket på vetenskapen och sådant. Vet du då hur det kommer sig att forskare kommit fram till att ifrån början på jorden fanns det 2 människor?

Jag är inte säker på något teori eller tro men tror mer på Gud än på evolutionen faktiskt, enklast och den håller. För det finns väl inget som kan bevisa att det inte var Gud som skapade våran jord eller gör det de?

En annan stor fundering är om jorden skapades av evolution, hur började det egentligen? Jorden sprängdes med Big bang? troligt, alla vet att med en explosion så blir bitar mindre. Skulle vi vara en sådan här lite bit ändå, hur skulle vi kunna ligga med perfekt avstånd ifrån solen utan att frysa ihjäl eller brännas upp? Och hur skapas liv ifrån ingenting? Varför finns det apor kvar om vi nu utvecklades ifrån dom?

Några frågor som tål att tänkas på.

Jag stör mig inte så mycket på om om det finns en gud eller inte. Jag stör mig mest på att gud anses vara god. Det är en elak fan! Det är bara att ta en titt runtomkring och se hur världen ser ut. Många är det som lider till synes utan anledning.
Men det klart, det kanske bara är gud som bestämt att det skall vara så för att få alla oss andra att må bra?

plumse skrev:
> Jag stör mig inte så mycket på om om det finns en
> gud eller inte. Jag stör mig mest på att gud anses
> vara god. Det är en elak fan! Det är bara att ta
> en titt runtomkring och se hur världen ser ut.
> Många är det som lider till synes utan anledning.
> Men det klart, det kanske bara är gud som bestämt
> att det skall vara så för att få alla oss andra
> att må bra?

Du missar poängen.
Om det inte finns en orättvisa i världen så finns det inga som skulle tro på den gubben uppe på molnet som spelar på sin harpa. Så länge det finns hopp om att "någon ska göra det bättre" för en, så kommer det alltid finnas de som tror på en gud. Om alla skulle haft det bra, varför skulle det då finnas de som skulle tro på en gud? Gud är liksom som en trisslott. Sannorlikheten att det förändrar livet är mycket liten.

plumse: Du har missat en stor sak. Läser man nya testamentet går hela kristendomen ut på att hjälpa andra människor, vända andra kinden till och vara snäll och leva bra. Mycket sunt förnuft där. Skulle alla leva så skulle det inte se ut som det gör idag. Men visst är det en drömvärld jag pratar om men vill man så kan man.

cerro skrev:
> Vet du då hur det kommer
> sig att forskare kommit fram till att ifrån början
> på jorden fanns det 2 människor?

Det där får du nog förklara har jag en känsla av, det låter ganska långt från den evolutionslära jag fick lära mig i skolan.

> För det finns väl inget
> som kan bevisa att det inte var Gud som skapade
> våran jord eller gör det de?

Om man kan bevisa guds existens, eller frånvaranden av den, faller hela religionen.

> hur skulle vi kunna
> ligga med perfekt avstånd ifrån solen utan att
> frysa ihjäl eller brännas upp?

Det är rätt sannolikt att planeter hamnar på det avståendet. I vårt lilla system med vår sol finns tre planeter där liv skulle kunna finnas eller ha funnits. Det finns massor med solar som har himlakroppar och flera av dem bedöms ha en temperatur som bör kunna innebära liv som vi känner till det idag.

> Och hur skapas liv ifrån ingenting?

Det är den svåra frågan.

> Varför finns det apor kvar om vi nu utvecklades ifrån dom?

Öh... Vad har det med saken att göra? Det finns massor med olika arter som lever tillsammans. Hur många sorts apor finns det inte? Bara för att det kommer en version 23 betyder det ju inte att version 22 upphör att existera eller tom vidareutvecklas till något helt annat. Vi härstammar inte från moderna apor utan delar gener flera versioner bort i tiden. Om nu evolutionsläran stämmer.

Ni verkar ha glömt bort teorin om att gud skapade livet och sedan vände ryggen åt det och därmed inte längre styr och ställer över våra liv.

Jag är mer benägen att tro på pyramider och aliens än den kristna Guden.

Tillbaka
Topp