[OT] Hudlotion (gallup)

PerJ

Aktiv medlem
[OT] Hudlotion (gallup)
Hörrni, hjälp mig med det här:
Jag och en person i min närhet är oense om huruvida det är normalt eller ej att män har hudlotion hemma. Så hur är det? Var nu duktiga och svara på följande frågor (gäller endast män):

1. Har du hudlotion hemma?
2. Om ja på fråga 1. - Hur ofta använder du då denna lotion, och var på kroppen?

Din medverkan i denna enkät är av yttersta vikt för att statistiskt kunna underbygga vissa argument samt verifiera vissa fakta ;-).

EDIT: OBS! Handkrämer och salvor som används i samband med rakning (dvs manliga tillbehör) räknas inte som hudkräm i denna gallup ;-)...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Hudlotion (gallup)
PerJ skrev:
-------------------------------------------------------

1. Har du hudlotion hemma?

Ja!

2. Om ja på fråga 1. - Hur ofta använder du då
denna lotion, och var på kroppen?

Händerna, lite då och då.

[OT] Hudlotion (gallup)
PerJ skrev:
> Hörrni, hjälp mig med det här:
> Jag och en person i min närhet är oense om
> huruvida det är normalt eller ej att män har
> hudlotion hemma. Så hur är det? Var nu duktiga
> och svara på följande frågor (gäller endast
> män):
>
> 1. Har du hudlotion hemma?

Jag har tjej hemma och hon har en million krämer. hon är ju tjej...men det räknas ändå inte som att jag har det gissar jag på?

> 2. Om ja på fråga 1. - Hur ofta använder du då
> denna lotion, och var på kroppen?

Måste jag svara på detta?....hehe

Nejd¨å,...jag använder det aldrig.

>
> Din medverkan i denna enkät är av yttersta vikt
> för att statistiskt kunna underbygga vissa
> argument samt verifiera vissa fakta ;-).

Spännande!

[OT] Hudlotion (gallup)
Har nån salva som jag smetar in händerna med när jag jobbat med nåt som torkar ut extremt mycket. Annars aldrig.

Jag tror mycket på lypsyl-effekten. Börjar man använda grejer lär sig kroppen det och kompenserar för detta. När man sen slutar torkar huden ut och man har gjort sig "beroende" av nån form av kräm. Har inga vetenskapliga bevis alls för detta, men jag tycker det brukar stämma rätt bra på mig.

[OT] Hudlotion (gallup)
Henrik VXT skrev:
> Har nån salva som jag smetar in händerna med
> när jag jobbat med nåt som torkar ut extremt
> mycket. Annars aldrig.
>
> Jag tror mycket på lypsyl-effekten. Börjar man
> använda grejer lär sig kroppen det och
> kompenserar för detta. När man sen slutar torkar
> huden ut och man har gjort sig "beroende" av nån
> form av kräm. Har inga vetenskapliga bevis alls
> för detta, men jag tycker det brukar stämma
> rätt bra på mig.

Hehe, vi tror lika i mycket tror jag...men jag våagde inte säga det bredvid matråden:)

[OT] Hudlotion (gallup)
Tycker inte om att kladda ner mig efter att man duschat och blivit ren. Tyvärr måste jag använda en del handcreme på vintern, annars blir knogarna torra och sprukna.

[OT] Hudlotion (gallup)
Jag hejar på både Henrik och Ville i frågan. Samma för mig, jag har hemma (ACO, grön flaska) och använder bara när jag undantagsvis är torr om händerna. Nån gång i månaden kanske.

[OT] Hudlotion (gallup)
PerJ skrev:

Jupp.

Smörjer händerna vintertid, speciellt när man lekt med avfettning.

Ibland näsan och pannan också.

Samt på senare tid höger örsnibb, djävla skitheadset på jobbet...

Att smörja händerna innan man mekar med något skitigt kan göra det lättare att tvätta händerna sen, då huden är mer mättad innan man börjar med kladdet... Fast det kommer jag ihåg lika sällan som att klippa naglarna först, dvs. så gott som aldrig. :)

[OT] Hudlotion (gallup)
Jodå. Nivea body lotion.

Det var månader sen jag använde den senast, men jag brukar smörja in mig ganska friskt mest överallt på sommaren. Mest på benen.

Jag antar att du tänker redogöra lite för bakgrunden sen. Ska bli intressant att höra...

[OT] Hudlotion (gallup)
Markus F skrev:
> Nej. Jag tror bara på animaliskt fett som
> hudkräm. Eventuellt kan jag göra undantag för
> olivolja och bivax.

Men bin är ju animalier!

Ansluter mig till Henriks, Villes och Jompers linje. När det gäller hudlotion ingick det när jag fick fru. Används när endast när jag varit för het på dieseln när jag skruvar.

[OT] Hudlotion (gallup)
1. Jepp
2. Mestadels till händer efter att tvättat av olja från händerna. Sällan till penis i onanisyfte. Oftare till penis för att ta hand om skavsår efter för mycket knullande.

[OT] Hudlotion (gallup)
1 Försvarets hudsalva. Kvarbliven sedan värnplikten. Utgången enligt bäst före datumet (har jag för mig) funkar ändå.

2 Är man ute under längre tidsperioder i starkare kyla, kan jag få torr hud runt ögonen. Annars inte.

[OT] Hudlotion (gallup)
1 Om PLUM handrens räknas som lotion, ja annars nej, och bisalva är bra till mycket.
2 Således Nej.

men jag gillade uttrycket (dvs manliga tillbehör)

[OT] Hudlotion (gallup)
1. Ja

2. Ansiktet och resten av kroppen. Dove. Ansiktet dagligen, kroppen 2 -3 ggr per vecka.

Provade för övrigt tjejens "brun-utan sol-lotion" från Dove häromdagen. Skumt alltså, man blev verkligen brun av den, men luktade skitskumt. Istil med brända moröttet... :-) Antar att det innehåller Karoten. Inte att rekommendera.

Dock så fick man schyssta linjer, fejkad cykelbränna... :-)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Hudlotion (gallup)
1. Ja
2. Den lotion jag kommer över, i nyllet, när det behövs. några gånger i veckan.

Jag blir torr i hyn, till och från, så jag började använda det. Man ska inte avfärda alla som använder något, vad det nu må vara, för att ha fallit offer för en lypsyleffekt. Fast jag brukar kalla det "nässpraysyndromet".

[OT] Hudlotion (gallup)
Möter dagligen människor med hudproblem (jobbet) och det är faktiskt rent ut sagt
ovanligt att män använder hudkräm. Alldeles oavsett hur stort behovet tycks vara.
Upplevs nog som omanligt. Män saknar kanske den gen som gör att det känns naturligt
att smörja in sig.
/Pär

[OT] Hudlotion (gallup)
Äh, nu har tråden vart alldeles för serriös allt för länge ;)

I Usa är en stor del (55% enligt wikipedia) av männen könsstympade (läs: omskurna) och har svårt att onanera på det sätt som folk med förhud kan. Istället så kladdar man på hudlotion och onanerar den vägen. Se t.ex. Me, myself and Irene (Mina jag och Irene på svenska) för kul exempel =).

[OT] Hudlotion (gallup)
PerJ skrev:

Självfallet.

Ansikte, armar och resten av kroppen.

Rekommenderar starkt Body Shops Shea Body Butter. En helt kungligt bra allround-kräm för torra skandinavier med vinterhud som mig själv.

http://www.thebodyshop.com/bodyshop/browse/product_detail.jsp?productId=prod160208

[OT] Hudlotion (gallup)
Kul att några verkar ha förstått att animaliskt fett är helt rätt för huden.

lillebrorsan skrev:

> 2. Försvarets för allmänvård

[OT] Hudlotion (gallup)
Markus F skrev:
> Kul att några verkar ha förstått att animaliskt fett är helt rätt för huden.

Lite crocodile Dundee liksom; raka sig med Bowie-kniven och gnida fejjan mot en rå krokodil-entrecôte som after shave?

[OT] Hudlotion (gallup)
Nja, det är ju faktiskt en ganska vanlig ingrediens i många salvor.
Och det stämmer väl, man blir enormt len om händerna av att stycka biff. Jag gjorde lite research för jobbet här om dagen och skulle kolla vad talg används till förutom livsmedel.

Kolla här.http://www.shenet.se/recept/ceratfett.html

Recept
Recept I
(rosensalva)

• Svinister tvättat i rosenvatten
• Röda rosor
• Ljusa rosor
Mosa i mortel. Blanda och låt dra två dagar. Smält fettet och sila av rosorna. Tillsätt lika mycket rosor ännu en gång och låt återigen dra två dagar. Smält fettet och sila; pressa på slutet. Används som röd pomada till läpparna.
(Källa: Corson 1972 efter Antoine Le Camus: "Abdeker: or the art of preserving beauty", London 1754)

Recept II
(vitt cerat) • Bomolja - 12 viktdelar
• Valrav - 6 viktdelar
• Vitt vax - 5 viktdelar
Blandas under smältningen. Silas genom linne och utgjuts i kapslar eller papperslådor. Varje ceratkaka ristas med kniv så att ceraten sedan kan delas upp i rutor. Blir inte helt vitt på grund av bomoljan; för detta krävs matolja. Farmakopénamn: Ceratum album, Ceratum cetacei, Unguentum album.
(Källa: Berlin 1851 efter Svenska farmakopén 1779)

Recept III
(sävenbomscerat) • Skirat ister - 4 viktdelar
• Kvistar av sävenbom (Juniperus sabina) - 2 viktdelar
• Gult vax - 1 viktdel
Digereras en timme i vattenbad. Pressas genom linne. Hudirriterande men ej blåsdragande, för att hålla fontaneller öppna. Förvaras i ogenomskinligt kärl. Farmakopénamn: Ceratum sabinae.
(Källa: Berlin 1851 efter Svenska farmakopén 1817)
Anm. Idag är sävenbom förbjudet som kosmetikaingrediens inom EU.

Recept IV
(med ister och valrav) • Bensoeister - 3 viktdelar
• Vitt vax (blekt bivax) - 1 viktdel
• Valrav - 1 viktdel
Sammansmältes i vattenbad, silas och hälles i formar. Skall ha ren vit färg och tydlig lukt av benzoe - får inte ha härsken lukt. Till behandling av torr och sprucken hud i ansikte och på händer, som läppomada vid torra och spruckna läppar och till skydd för överläppen vid snuva. Farmakopénamn: Ceratum.
(Källa: Svenska farmakopén 1901; Johansson 1926, Svanberg 1948 och Ljungdahl 1953 efter Svenska farmakopén 1946)
Anm: Detta var de svenska apotekens standardcerat under 1900-talets första hälft.

Recept V
(med ullfett) • Bivax - 57,25 gram eller 1 volymdel
• Ullfett - 27,25 gram eller 1 volymdel
• Ricinolja - 6 gram eller 1 volymdel
Smälts ihop på vattenbad på medelvärme. Bra på torra läppar.
(Källa: Thomssen 1947, Pallingston 1999)
Anm. Bör bli en mycket skyddande - och flottig - historia.

Recept VI
(med vaselin) • Vitt vaselin - 86 gram
• Vitt bivax - 10 gram
• Mentol - 2 gram
• Kamfer - 1,5 gram
• Tymol - 0,4 gram
Klådstillande medel (Ceratum mentholi compositum).
(Källa: Ljungdahl 1953 efter Danska farmakopén 1948)

Recept VII
(med kakaosmör) • Olja och ev. fett - 50 ml
• Bivax - 28 ml
• Kakaosmör - 20 ml
• Eterisk olja - 2 ml
(Källa: Andersen 1998)
Recept VIII
(med ullfett, sheasmör, E-vitamin) • Olivolja - 36 ml
• Bivax - 29 gram
• Ullfett - 20 gram
• Sheasmör - 10 ml
• E-vitamin - 3 ml
• Tea treeolja - 2 ml
Bra på hudsprickor.
(Källa: Andersen 1998)

Recept IX
(med sheasmör/
kokosfett) • Bivax - 35-50 ml (mjukare-hårdare)
• Olja - 50-25 ml (mjukare-hårdare)
• Fett, t. ex. sheasmör, kokosfett - 15-25 ml (mjukare-hårdare)
Smält vax, olja och fett i vattenbad. Häll i formar. Ta ur formarna när det svalnat. Bra hudkräm.
(Källa: Shenet-läsare 1999)

Recept X
(med sheasmör/
kokosfett ) • Fett, t. ex. sheasmör, kokosfett - 2-4 delar
• Bivax - 1 del
Smält vax och fett i vattenbad, eller mikra en minut och om så behövs ytterligare en. Häll i formar. Bra hudkräm!
(Källa: Shenet-läsare 1999, Pallingston 1999)

Recept XI
(med sheasmör/
kakaosmör) • Vegetabilisk olja, t. ex. mandelolja - 60 ml
• Bivax - 25 gram
• Sheasmör eller kakaosmör - 10 gram
• Karnaubavax - 2 gram
• Eterisk olja för god smak - 1-2 ml
Tillverkas enklast i en liten glasbägare eller i en rostfri bägare som sättes i vattenbad. Alla ingredienser utom den eteriska oljan värms upp. När allt är flytande tillsätts den eteriska oljan och massan hälls snabbt upp på hylsor som får stå några minuter; sätt sedan på locken. Räcker till 20 hylsor.
(Källa: Crearome 1999)

Recept XII
(med kokosfett) • Bivax - 5 ml
• Mandelolja - 5 ml
• Kokosfett - 5 ml
• Eterisk olja - 6 droppar
Smält ihop. Den eteriska oljan tillsätts sist (62-65°). Pröva hur konsistensen kommer att bli genom att doppa en tandpetare i blandningen och kyla i kallvatten. Häll på stift eller burkar. Låt svalna och stelna. Vitt, mjukt och fett; kokosfettet ger mycket glans och glid.
(Källa: Shenet 1999)

Recept XIII
(med ister) • Bivax - 5 ml
• Mandelolja - 5 ml
• Smält ister - 5 ml
• Eterisk olja - 6 droppar
Vitt och fett. Kokosfettet har bytts ut mot ister, vilket ger ett fastare cerat.
(Källa: Shenet 2000)

Recept XIV
(med kokosfett) • Kokosfett - 2 delar
• Olivolja - 1 del
Enklare kan det inte bli. Man kan till och med utesluta oljan - i verklig nöd stoppar man på sig en bit kokosfett i en liten burk.
(Källa: Shenet 1999)

Recept XV
(med margarin, kakaosmör) • Rivet bivax - 1/4 cup (71 ml)
• Vegetabiliskt margarin - 3 msk (45 ml)
• Kakaosmör - 2 msk (30 ml)
• Mandelolja - 1 msk (15 ml)
(Källa: Pallingston 1999)

Recept XVI
(Försvarets hudsalva) • Adeps bovis = talg
• Arachis hypogaea = jordnötsolja
• Cera alba = vitt bivax
• Alcohol
• Citric acid = citronsyra
• Propyl Gallate
• Vanillin
(Källa: Innehållsförteckning Försvarets hudsalva 2000)

Recept XVII
(med sheasmör/
kakaosmör/mangosmör) • Bivax - 1 del
• Olja, t. ex. olivolja, tistelolja - 1 del
• Fast fett, t. ex. sheasmör, kakaosmör, mangosmör - 1 del
Klassiskt basrecept. Måtten är volymmått, proportionerna kan varieras.
(Källa: Ingrid på Västkusten 2002)

Recept XVII
(kakaosmör) • Gult bivax - 30 ml granulaet eller 15 gram
• Kakaosmör - 10 ml (ca 10 gram)
• Mandelolja - 24 ml (ca 22 gram)
• Eterisk olja, t. ex. apelsin eller grönmynta - 30 droppar (1-2 ml)
Skruva ner hylsorna i botten och bind ihop flera med gummiband så att de står stadigt. Smält vax, fett och olja i vattenbad. Ta från värmen och tillsätt den eteriska oljan. Fyll hylsorna först till hälften, därefter ända upp. Låt svalna lite och sätt sedan på lock.
(Källa: Efter Löfstedt och Másdóttir, 2004)
Anm. Detta är innehållet i s.k. startsatser för cerat som säljs i hobbybutiker. 55 ml fyller 12 små cerathylsor à 4,5 ml eller 3 större à 17 ml.

[OT] Hudlotion (gallup)
1. Japp
2. Varje dag i ansiktets nedre del och under hakan, d.v.s. där man rakar sig. Kan rekommendera Biotherm Homme Aquapower - det är helt enkelt ruskigt skönt att smörja in sig. Å gott luktar det också.

[OT] Hudlotion (gallup)
1: Jo, ja.

2: Neutrogena till fejan när jag blir sådär gött vinterfnasig och efter rakning.

Kronans vaniljdoftande till läppar, nagelband, armbågar, fossingar och annat kul - nästintill uteslutande vintertid.

[OT] Hudlotion (gallup)
1: ja

2: oftast i ansiktet och sen brukar armarna få lite för att få bort ev överflöd från händerna. Använder oftast märket HTH. På sommaren får hela kroppen lite smörj för att förhindra uttorkning efter solbad.

[OT] Hudlotion (gallup)
Fredrik Larsson skrev:
> I Usa är en stor del (55% enligt wikipedia) av
> männen könsstympade (läs: omskurna) och har
> svårt att onanera på det sätt som folk med förhud kan.

Jag tror att du får lov att visa på vilket sätt du (som troligen har förhuden kvar) kan onanera som inte jag som är utan kan!?

Kissbomb klarar jag iofs. inte, fast det tillhör inte onani i min bok. But what ever turns you on... ;P

[OT] Hudlotion (gallup)
Skogling skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. nej, jag är man
>
> Vad ? Har aldrig män torr hud ?

Jag tror Bruse menar att han använder Analube till allt istf fjoll-lotion.

[OT] Hudlotion (gallup)
använder förstås vegetabilisk hudlotion, inte behöver man smörja in sig med kött och ister för att huden ska fungera, framför allt i ansiktet men också på resten av kroppen vid behov, köper den på Lush. man luktar som en hel frukttårta efteråt :)

Tillbaka
Topp