OT: Hudutslag av Garmin 735XT?

floors

Aktiv medlem
Jag har sedan några månader börjat använda Garmins senaste löparklocka; 735XT, och har fått röda hudutslag på handleden (närmast pulsådern och inte nära spännet) och jag har inga allergier i övrigt. Jag har kontaktat Garmin om det, men tänkte väl dels varna om företeelsen men även kolla om ni är flera som har upplevt liknande besvär av klockan?

Senast ändrad:
Lingon sa:
Prova att byta armband? Borde ju vara nån reaktion på metallen i spännet, troligtvis nickel.

Som sagt, det är inte spännet. Det är tydligt accentuerat till gummidetaljerna, så inte nickel. Snarare en överreaktion på gummit skulle jag säga (who knows, kanske är latexkänslig?). Jag tänkte samla lite info om det bara är jag som har fått sådana reaktioner eller inte.

floors sa:
Lingon sa:
Prova att byta armband? Borde ju vara nån reaktion på metallen i spännet, troligtvis nickel.

Som sagt, det är inte spännet. Det är tydligt accentuerat till gummidetaljerna, så inte nickel. Snarare en överreaktion på gummit skulle jag säga (who knows, kanske är latexkänslig?). Jag tänkte samla lite info om det bara är jag som har fått sådana reaktioner eller inte.

Kanske gummi med högaromatiska oljor?

http://www3.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Polycykliska-aromatiska-kolvaten-PAH/

Det känns som att Garmin borde veta bättre än så.

När jag i yngre år hade klockan på mig dygnet runt så fick jag utslag under klockan, försvann när jag tog av den över natten. Tror mer det berodde på att huden alltid var lite fuktig än något annat. Är inte nickelallergisk.

Har haft min på i princip 24/7 sedan Oktober utan att märka något. Men lite varmt blir det ibland så fundrar på att byta band till något luftigare.

Inte så att du haft den på dig för mycket bara?
Precis som Jomper skriver.

Så huden varit fuktig under en längre tid. Jag gjorde det felet med natoband.

Jag är på samma spår, prova också att tvätta armbandet med bakteriedödande medel också (tex handsprit) eller kolla om det går att tvätta i 60 grader (dödar bakterier).

Tvätta klockan varje dag, fick också utslag under armbandet på min garmin instinct men det har försvunnit när jag började tvätta av klockan med lite tvål och ljummet vatten.

Hade samma problem med silikonarmbandet. Bytte till annat material och då har det blivit bättre. Kör med Garmins nylonarmband nu och det funkar finfint. Känner 2 andra som har haft samma upplevelse med orginalarmbanden, men där det funkat bra med nylonarmbanden. Jag tycker att de sitter bättre också.

Det låter riktigt jobbigt! Och konstig lösning på problemet. Byt klocka istället.

Och det verkar lite riskfyllt och sannolikt dyrbart.
Finns det så många armdonatorer?
Eller finns det tillverkning av armar i något laboratorium?
Vad kostar en utbytesarm? Kommer den med garanti?
Hur lång tid tar bytet? Kan armbytet göras hos urmakaren?

Frågorna är många (fler), svaren få.

/Fedde

Har samma sak men för Apple Watch med silikonbanden när den sitter tight som man vill vid rörelse. Kör därför som dags-armband ett kardborre istället, då märks inget. Tror vissa har känsligare hud bara kanske.

Låter som vanligt värmeutslag tycker jag,
Har själv samma problem om armbandet är av plast/gummi, metallänk är det enda som funkar för min del nuförtiden

Känner igen mig i detta, vill minnas att det diskuterades i en annan tråd och någon hävdade att det handlade om gummiallergi. Jag har testat både metall och läderarmband, båda funkar för mig.

Tjena,
Jag har nyligen fått utslag på insida handled vid spännet, Forerunner 735. Spännet innehåller tydligen nickel, och jag verkar ha blivit allergisk. Inga större problem, använder numera enbart klockan vid träning. Men, känner någon till armband utan nickel i spännet? Kikade på Singular som det tipsades om ovan, men såg ingen info om specen på spännet. Tack!

Jag har sedan några månader börjat använda Garmins senaste löparklocka; 735XT, och har fått röda hudutslag på handleden (närmast pulsådern och inte nära spännet) och jag har inga allergier i övrigt. Jag har kontaktat Garmin om det, men tänkte väl dels varna om företeelsen men även kolla om ni är flera som har upplevt liknande besvär av klockan?
Tjena,
Jag har nyligen fått utslag på insida handled vid spännet, Forerunner 735. Spännet innehåller tydligen nickel, och jag verkar ha blivit allergisk. Inga större problem, använder numera enbart klockan vid träning. Men, känner någon till armband utan nickel i spännet? Kikade på Singular som det tipsades om ovan, men såg ingen info om specen på spännet. Tack!
Har en viviactivve 4s med silikonarmband och det är samma där. Inte spännet. Och inga allergier annars

Tillbaka
Topp