Ot: Hur är Motorola mobiler ?

123456789

Aktiv medlem
Godkväll!
Dags för ny mobil.
Köper aldrig dyra telefoner så sneglar på Motorola . .. är inbiten Samsung fan men är det stor skillnad i programvara etc?
Mvh

Tjena!

Har haft ett gäng Motorola och alltid varit nöjd. Nu är det tre år sen sist men då var det ett väldigt rent OS, knappt några egna program alls. Så där är dom klart bättre än Samsung. Hade fortsatt med Motorola om deras Razr hade hållt samma nivå som Samsungs Flip.

Motorolamobiler är prisvärda, väldigt skönt med nästan helt ren android, körde två sådana, men det blev helt ohållbart. Motorola har bara 2-3 år uppdateringar från släpp. Mina mobiler håller längre än så. Så värnar du om din IT-säkerhet måste (nåväl) du alltså köpa ny mobil trots den är hel. Så jag satsade faktiskt på en premiumlur istället då de har längre uppdateringsintervall.

Ok. Jag ställer inte stora krav.
Vill ha en hyggligt bra kamera o lyssnar mycket på musik o delar ljudfiler med gamla punk polare ??
Och så delar vi mycket bilder o naturligtvis så pratar vi mycket skit osv.
Behöver absolut inte ha nån värsting tele.
Det är typ det.....
Men hur är dom mot samsung?
Är inget snille vad det gäller telefon direkt ?

Gör Lenovo några egna mobiler, eller ”gömmer” de sig helt och hållet under Motorola-varumärket på mobilmarknaden?

Om det är gammal punk behöver väl inte musikdelen hålla någon högre kvalitet?
Där har du helt fel .... jag har var varit på många soundcheck med vänner i väldigt kända HC punk/rockers band.
Lovar att dom är jävligt petiga ! ??
Vänner som släpar runt på sina svindyra gitarrer etc jorden runt för att dom vägrar spela på lånade saker.
Känner ett par snubbar som har egna studios med gitarr samlingar på ca 300 000.
Och dom bygger om starkare etc för att få det rätta ljudet.
Hur mycket lägger du själv på din hobby? ?

Sneglade själv på Motorola för några år sen när jag tröttnade på Samsung och den generella utvecklingen på premiummodellerna. Landade till slut på en Poco X3 Pro (Xiaomis undermärke).
Kostade då dryga tvåtusen från Tyskland.
Har i det stora varit helnöjd med telefonen och då jag ville ha plats för extra minneskort, 3,5 mm hörlursjack så man kan köra trådbundna lurar på långa äventyr där batteritid blir ett problem och jag ville ha ett stort batteri och inte en telefon med ömtåligt glaschassi.
Allt det fick jag.

Såg att det kommit en X6;Pro nu och börjat fundera lite på att uppgradera.

På minussidan är kamerorna så klart inte på premiumnivå, framförallt inte i svagt ljus och det verkar vara likadant på nya.

Os:et är det en del skräpappar i och är man kinakonspiratorisk lär man säkert hitta massor att oroa sig över men för priset är det mycket för pengarna.

För egen del får man min telefon stå ut med alldeles för mycket omild behandling och jag vill inte ha en lur där jag gråter blod om den går sönder / kommer bort och då är det ett bra alternativ (fortfarande med 3,5 mm uttag :) )

Är nöjd och trogen Motorola-användare sedan 2018. Först en G6 och just nu en G30, som båda fungerar tillförlitligt fortfarande. Bra batteritid och inget i övrigt att anmärka på. Funderar på om nästa ska bli en G52 på rea snart, eller annars vänta och se vad som kommer längre fram från märket.

Gillar det mesta med Moto men speciellt funktionen med att ruska/skaka om luren lite lätt för att tända och släcka ficklampan även när den ligger i viloläge. ?

Är nöjd och trogen Motorola-användare sedan 2018. Först en G6 och just nu en G30, som båda fungerar tillförlitligt fortfarande. Bra batteritid och inget i övrigt att anmärka på. Funderar på om nästa ska bli en G52 på rea snart, eller annars vänta och se vad som kommer längre fram från märket.

Gillar det mesta med Moto men speciellt funktionen med att ruska/skaka om luren lite lätt för att tända och släcka ficklampan även när den ligger i viloläge. ?

Tjena!

Jähähävlar vad jag saknar att hugga till med telefonen för att tända ficklampan. Den funktionen använder man mycket..

Motorolamobiler är prisvärda, väldigt skönt med nästan helt ren android, körde två sådana, men det blev helt ohållbart. Motorola har bara 2-3 år uppdateringar från släpp. Mina mobiler håller längre än så. Så värnar du om din IT-säkerhet måste (nåväl) du alltså köpa ny mobil trots den är hel. Så jag satsade faktiskt på en premiumlur istället då de har längre uppdateringsintervall.
Ja det finns några modeller där man faktiskt satsar på hållbarhet under längre tid. T ex har Google och Samsung 7 års programvaru-uppdateringar på sina senaste modeller (vilket bara apple av dom stora varit duktiga på innan).

Ser man det så kanske det är värt att lägga lite mer pengar från början. Numera tycker jag inte heller att hårdvaran åldras lika snabbt som tidigare.

Ska man svara på hur Motorola är mot Samsung så måste man nog jämföra specifika modeller. Genrellt borde ju Motorola vara lite mer för pengarna om man jämför spec rakt av.

Skulle jag köpa budget-android idag skulle jag välja Pixel 7a för 3990kr:

Ja det finns några modeller där man faktiskt satsar på hållbarhet under längre tid. T ex har Google och Samsung 7 års programvaru-uppdateringar på sina senaste modeller (vilket bara apple av dom stora varit duktiga på innan).

Ser man det så kanske det är värt att lägga lite mer pengar från början. Numera tycker jag inte heller att hårdvaran åldras lika snabbt som tidigare.

Ska man svara på hur Motorola är mot Samsung så måste man nog jämföra specifika modeller. Genrellt borde ju Motorola vara lite mer för pengarna om man jämför spec rakt av.

Skulle jag köpa budget-android idag skulle jag välja Pixel 7a för 3990kr:
Jag har en Pixel 5 och funderade lite på att byta till en nyare Pixel (kanske en 8), men efter att en kollegas kameralins i en 7a spontant sprack efter bara någon månad googlade jag problemet och det finns hundratals, kanske ännu fler bilder på spruckna kameralinser och problemet verkar dessvärre följt med till 8/8Pro och Google verkar i allmänhet inte ta sitt ansvar, så i nuläget känns det som min nästa telefon inte är en Pixel.

Exempel på sökning:

Jag tröttnade på all bloatware och gick till Motorola och jag var oändligt nöjd. Idag har jag en Google Pixel, som också är bra.
Det är nice att betala för telefonens faktiska specifikationer och inte en massa PR och kassa appar som inte går att avinstallera.

Där har du helt fel .... jag har var varit på många soundcheck med vänner i väldigt kända HC punk/rockers band.
Lovar att dom är jävligt petiga ! ??
Vänner som släpar runt på sina svindyra gitarrer etc jorden runt för att dom vägrar spela på lånade saker.
Känner ett par snubbar som har egna studios med gitarr samlingar på ca 300 000.
Och dom bygger om starkare etc för att få det rätta ljudet.
Hur mycket lägger du själv på din hobby? ?
Låter inte som punk.

sneglar på Motorola . .. är inbiten Samsung fan men är det stor skillnad i programvara etc?
Båda kör ju Android i grunden, med mindre visuella förändringar och eventuellt några unika mjukvarufunktioner. Men den största skillnaden kommer att vara mjukvaruuppdateringarna som erbjuds.

För Samsung fans är annars Samsung Galaxy A34 prisvärd. Bra prestanda, AMOLED skärm, stort batteri på 5 000 mAh och hela 5 års uppdateringar. Dock ingen 3,5mm hörlursport. :/

Gör Lenovo några egna mobiler, eller ”gömmer” de sig helt och hållet under Motorola-varumärket på mobilmarknaden?
ThinkPhone marknadsförs som en Lenovo by Moto.
Gaming telefonerna marknadsförs under Lenovo Legion, som är ett välkänt varumärke på laptop och desktop gaming marknaden.
För vanliga smartphones så säljs de främst under varumärket Motorola då det är det mer välkända varumärket på smartphone marknaden. Undantaget Kina där Lenovo varumärket är starkare och till exempel Moto E40 säljs som en Lenovo K14 Plus.

Men när telefoner inte ens har logotyper på framsidan längre så spelar varumärket väl inte någon större roll, utan det är viktigare vilket företag som faktiskt har utvecklat den.

Senast ändrad:
Jag är ju som en gammal Volvo kund ...
Ni vet en ggn Volvo alltid Volvo.
Så det bidde en Samsung ...igen...
Fan vad trälig man är ??
Fast jag ångrar mig lite nu när jag läste senaste inläggen här..?
Ha det fint !

Sneglade själv på Motorola för några år sen när jag tröttnade på Samsung och den generella utvecklingen på premiummodellerna. Landade till slut på en Poco X3 Pro (Xiaomis undermärke).
Kostade då dryga tvåtusen från Tyskland.
Har i det stora varit helnöjd med telefonen och då jag ville ha plats för extra minneskort, 3,5 mm hörlursjack så man kan köra trådbundna lurar på långa äventyr där batteritid blir ett problem och jag ville ha ett stort batteri och inte en telefon med ömtåligt glaschassi.
Allt det fick jag.

Såg att det kommit en X6;Pro nu och börjat fundera lite på att uppgradera.

På minussidan är kamerorna så klart inte på premiumnivå, framförallt inte i svagt ljus och det verkar vara likadant på nya.

Os:et är det en del skräpappar i och är man kinakonspiratorisk lär man säkert hitta massor att oroa sig över men för priset är det mycket för pengarna.

För egen del får man min telefon stå ut med alldeles för mycket omild behandling och jag vill inte ha en lur där jag gråter blod om den går sönder / kommer bort och då är det ett bra alternativ (fortfarande med 3,5 mm uttag :) )
Poco X3 NFC ägare här, också nöjd men luren är tung och saknar OLED-skärm, snart 3 år gammal och inte haft några problem, tyvärr... ;)

Eller batteritiden börjar bli dålig så man får ladda ett par gånger om dagen ibland.

Jag är ju som en gammal Volvo kund ...
Ni vet en ggn Volvo alltid Volvo.
Så det bidde en Samsung ...igen...
Fan vad trälig man är ??
Fast jag ångrar mig lite nu när jag läste senaste inläggen här..?
Ha det fint !
Vad blev det för telefon då???

Samsung A15, A15 5G & A25 känns som att de kommer bli riktigt konkurrenskraftiga när de kommer till butik inom ett par dagar.
OLED på båda telefonerna kommer att vara stort steg upp ifrån tidigare bleka PLS skärmar (A24 hade AMOLED, men kom aldrig till Sverige. A23 som kom till Sverige samt A14 & A14 5G har PLS)
Vidvinkelkamera på A15 & A15 5G istället för den menlösa djupkameran på A14 5G (A14 har vidvinkel). 8MP vidvinkel på A25 ifrån tidigare 5MP.
25W laddning på A15 & A15 5G mot tidigare 15W.
Samt en massa mer.

Senast ändrad:
Vad blev det för telefon då???

Samsung A15 (5G) & A25 känns som att de kommer bli riktigt konkurrenskraftiga när de kommer till butik inom ett par dagar. OLED på båda telefonerna kommer att vara stort steg upp ifrån tidigare bleka PLS skärmar (A24 hade AMOLED, men kom aldrig till Sverige. A23 & A14 PLS) samt vidvinkelkamera på A15 istället för den menlösa djupkameran på A14.

Då har jag köpt en menlös A14...
2000 på rea men det duger åt mig ?
Jag lyckas ju alltid ha sönder telefonerna i alla fall ??

Inte telefonen, haha.
A14 5Gs djupkamera är dock nästan menlös. Porträttläget funkar ändå inte särskilt bra. Men telefonen i sig är helt okej, även om A15 & A15 5G är ett stort steg framåt med AMOLED, vidvinkelkamera även på 5G modellen och systemuppdateringar under längre tid.

Hoppas att du blir nöjd!

Senast ändrad:
Inte telefonen, haha.
Telefonens djupkamera är dock nästan menlös. Porträttläget funkar ändå inte särskilt bra. Men telefonen i sig är helt okej, även om A15 är ett stort steg framåt med AMOLED, vidvinkelkamera och längre systemuppdateringar.

Hoppas att du blir nöjd!
Blir jag säkert med tanke på vad jag har idag ...där blir alla bilder dimmiga ?

Jag har en Pixel 5 och funderade lite på att byta till en nyare Pixel (kanske en 8), men efter att en kollegas kameralins i en 7a spontant sprack efter bara någon månad googlade jag problemet och det finns hundratals, kanske ännu fler bilder på spruckna kameralinser och problemet verkar dessvärre följt med till 8/8Pro och Google verkar i allmänhet inte ta sitt ansvar, så i nuläget känns det som min nästa telefon inte är en Pixel.

Exempel på sökning:
Hade inte sett det problemet innan, tråkigt och inget man förväntar sig som typ-fel. Skulle vetskapen av detta hållit mig från att köpa en Pixel? Antagligen inte.

Numera verkar det åtminstone täckas av garanti, iaf enligt denna tråd:

Vill ha en hyggligt bra kamera o lyssnar mycket på musik o delar ljudfiler med gamla punk polare ??
Det är typ det.....
Men hur är dom mot samsung?
Är inget snille vad det gäller telefon direkt ?

Edit: såg du köpt. Nu får du gå på någon go HC spelning.

Godkväll!
Dags för ny mobil.
Vill du ha en telefon under lång tid så finns det en tillverkare som lämnar fem års garanti och lovar systemuppdateringar under åtta (ev upp till hela 10!)år och det är holländska
Fairphone 5
Den är dessutom konstruerad för att vara enkel att underhålla, det skall räcka med en lite skruvmejsel för tex batteribyte
och de lovar att reservdelar skall finnas tillgängliga under hela tiden
Recensionerna av den har varit bra

Men Fairphone 5 skall vara 1-2kSEK dyrare än jmf telefoner i inköp,
men om man kan hålla den "levande" i åtta år blir ju läget ett annat.

<REDIGERAT>
Sen
Nu såg även jag att du redan har köpt en telefon,
hoppas att du blir nöjd med den.

Senast ändrad:
Även jag kikar åt en ny Motorolamobil efter att ha haft annat under några år. Saknar nästan dagligen att kunna slå med hammaren för att tända ficklampan...

Detta borde väl vara en ganska bra deal? Jag är inte särskilt insatt, men låter i mina öron som hyfsat mycket prestanda för hyfsat lite pengar.

Vill du ha en telefon under lång tid så finns det en tillverkare som lämnar fem års garanti och lovar systemuppdateringar under åtta (ev upp till hela 10!)år och det är holländska
Fairphone 5
Den är dessutom konstruerad för att vara enkel att underhålla, det skall räcka med en lite skruvmejsel för tex batteribyte
och de lovar att reservdelar skall finnas tillgängliga under hela tiden
Recensionerna av den har varit bra

Men Fairphone 5 skall vara 1-2kSEK dyrare än jmf telefoner i inköp,
men om man kan hålla den "levande" i åtta år blir ju läget ett annat.

<REDIGERAT>
Sen
Nu såg även jag att du redan har köpt en telefon,
hoppas att du blir nöjd med den.
Jag jar haft både fairphone 1, 2 och är nu inne på fairphone 3. Jag tycker väl att tvåan var bäst (enklast) att laga, men trean är mycket stabilare bygd, så den vinner ju över tid...
Sen hoppas jag att min nuvarande telefon håller livet ut, iom att även fairphone har haft den dåliga smaken att ta bort 3,5 mm uttaget

Hade inte sett det problemet innan, tråkigt och inget man förväntar sig som typ-fel. Skulle vetskapen av detta hållit mig från att köpa en Pixel? Antagligen inte.

Numera verkar det åtminstone täckas av garanti, iaf enligt denna tråd:
Det skulle kännas bra om google själva bekräftade vad som gäller... för mig är det en deal-breaker. Jag köper inte en telefon med ett känt fel där tillverkaren inte tar ansvar och/eller det är från fall till fall utan tydlighet.
Då tycker jag t o m att andra problem som bloat t ex känns mindre i jämförelse.

Jag har haft ett gäng motorolas och de har varit bra. Dock inte ägt en motorola sen Lenovo tog över men pillat på ett par, och de verkar också bra. Däremot krånglar Lenovo med att betala Ericsson för 5G-royalties vilket är lite off-putting tyvärr. Det är dock inte Lenovo ensamma med, även Samsung/Apple har krånglat.

Det skulle kännas bra om google själva bekräftade vad som gäller... för mig är det en deal-breaker. Jag köper inte en telefon med ett känt fel där tillverkaren inte tar ansvar och/eller det är från fall till fall utan tydlighet.
Då tycker jag t o m att andra problem som bloat t ex känns mindre i jämförelse.
Men i princip alla har ju olika problem som kommer med konstruktionen i olika grad, inkl Samsung och Apple. Det ursäktar ju inte Google men de är inte ensamma iaf.

Kollar på en Motorola Edge 50 (utan något mer i namnet): https://www.komplett.se/product/131...g&utm_campaign=Handheld_Clients_Phones_Mobile

Inget egentligt fel på min nuvarande moto g84, riktigt nöjd faktiskt, förutom en spricka i skärmen, ursäktar köpet med att man skaffat bil som har inbyggd trådlös laddning som man vill utnyttja. :)

Tänkte i så fall skänka luren till bror. Så många modeller nu så det är ju hopplöst att hitta recensioner på youtube på denna (som inte är på indiska) då det inte är någon flaggskeppstelefon... :/

Rädd att jag kommer sakna min 3,5mm hörlursplugg?

Kollar på en Motorola Edge 50 (utan något mer i namnet): https://www.komplett.se/product/131...g&utm_campaign=Handheld_Clients_Phones_Mobile

Inget egentligt fel på min nuvarande moto g84, riktigt nöjd faktiskt, förutom en spricka i skärmen, ursäktar köpet med att man skaffat bil som har inbyggd trådlös laddning som man vill utnyttja. :)

Tänkte i så fall skänka luren till bror. Så många modeller nu så det är ju hopplöst att hitta recensioner på youtube på denna (som inte är på indiska) då det inte är någon flaggskeppstelefon... :/

Rädd att jag kommer sakna min 3,5mm hörlursplugg?

Finns adaptrar

Ingen aning om ljudet blir bra, eller om de funkar på alla modeller. Läste en artikel om något företag som hade någon ny typ värsting, men hittar inte den artikeln nu tyvärr. Det var några förbättringar av ljudet inbyggt i adaptern iaf.

Fast man vill ha en adapter som man kan ladda samtidigt. Vi kan inte leva som djur.

Jag gav upp och skaffade bt lurar och blev mindre missnöjd än väntat

Motorola är bra på att göra hyfsat billiga och helt ok smartphones. Köper en ny Moto ca vart 3e år för ca 2k -> man måste ju hänga med ! Men mobilutvecklingen stannar nog av snart, då behövs det inte så ofta.

Fast man vill ha en adapter som man kan ladda samtidigt. Vi kan inte leva som djur.

Jag gav upp och skaffade bt lurar och blev mindre missnöjd än väntat

Har en Sony, där har en del BT-kopplingar en inställning "HD ljud", gör väldigt stor skillnad. Den är inte på automatiskt när man parar ihop en ny enhet, iaf inte på min lur.
Ett tips, om du nu inte upptäckt det själv, och om dina lurar har den egenskapen. Jag upptäckte det av en slump.

Är väl något nyare BT-protokoll antar jag, vilket säkert någon kommer att skriva vad det heter i något inlägg.

Ingen aning om ljudet blir bra,
Det finns åtminstone en USB-C => 3,5mm adapter med DAC och förstärkare för under 300 SEK som har fått en golfande panter
index.php

Fast man vill ha en adapter som man kan ladda samtidigt.
Man använder väl trådlös laddplatta (Qi-laddare)!
nordmaerke-tradloes-laddare-textil-gra__0833443_pe778072_s5.jpg

Vi kan inte leva som djur.

Det finns åtminstone en USB-C => 3,5mm adapter med DAC och förstärkare för under 300 SEK som har fått en golfande panter
index.php

Man använder väl trådlös laddplatta (Qi-laddare)!
nordmaerke-tradloes-laddare-textil-gra__0833443_pe778072_s5.jpg

Vi kan inte leva som djur.
Går ju långsammare, men det kan ju kanske vara en fördel för batteriets livslängd? Ladda under natten på nattduksbordet.

Tillbaka
Topp