[OT] skaffa en ny mobil vad ska man köpa???

iphone 8 2017 fick en flerkärnig processor, ett stort steg från iphone 7, och har orkat alla system hittills. rätt bra livslängd i våra dagar. kameran är dock inte up to date.

för uppgradering till ios 17 krävs iphone x 2018 eller senare.

det går förstås utmärkt använda telefonerna med gamla system installerade, men vissa appar såsom swish och sj kan komma att kräva senare eller ibland senaste utgåvan

Det har uppstått lite problem med BankID enligt svärfar men vad jag kan se så skall iphone SE stödjas än så länge. Det är dock bara en tidsfråga...

SE säljs ju fortfarande. Hmm, så det kan ju vara så att det är skit bakom spakarna. Inte alls omöjligt för en 78 åring med dålig syn.

Tillägg, jag vet inte hur gammal hans SE är. Den har ju hängt med ett tag

SE säljs ju fortfarande. Hmm, så det kan ju vara så att det är skit bakom spakarna. Inte alls omöjligt för en 78 åring med dålig syn.

Det finns en från 2020 som ser ut som en iPhone 8 och från 2022 som fick 5G men som utvändigt ser identisk ut.
och så den ursprungliga från 2016 som ser ut som iPhone 5.

Det finns ju tre versioner av SE; den första som ser ut som en IPhone 5 men väl motsvarade en 6S invändigt, SE 2020 som ser ut som en 8 men motsvarar 11(?) invändigt, samt SE 2022 som fortf ser ut som 8 men motsvarar 13 (el kanske 12?).
SE måste ju vara de klart mest prisvärda. Jag har en 2020, inga problem alls än så länge.

Edit: Rattnalle hann lite före

Det finns visst gratis luncher.

Men jag vet inte vart just nu... Man får leta och vänta på rätt tilfälle, vilket inte alltid är så praktiskt.

För 2 år sedan var det 1 år efter HMG misslyckades med lansering av sin förväntade toppsäljare Nokia 8.3, Corona hade försenat komponenter och den var inte längre med i toppsegmentet. De få operatörer som tagit in telefonen bjöd på saftiga rabatter för att bli av med dem.

Minns inte vad jag betalade men det var sannolikt 8-10k under konkurrenterna den skulle jämföras mot vid tänkta lanseringen, alla köpte iPhone och Samsung, jag köpte Nokia 8.3 med Android One. Har varit och är väldigt nöjd.

Tipset är väl att hålla koll på vad som var heta utmanare något år sedan men inte lyckades, de brukar säljas långt under sin egen värdighet för att de inte tilltalade någon hipster på mobiltestar tidningen och inte hade den senaste nano arkitekturen med eldflammor...

Själv byter jag sannolikt till Pixel 7 pro nästa gång, kanske har det tom kommit en 8 när jag väl tar tag i det.

Pro endast för att jag vill åt dubbla kortplatser och slippa släpa på 2 telefoner.
E-sim fixar problemet om det funkar på modellen man köper. Egentligen behöver man inget fysiskt kort alls.

Jag behöver ersätta en Xcover5. Bästa telefon jag haft. Dock är ersättaren större, vilket är ett problem.
Jag föraktar Apple, så nåt sånt blir det inte.
Så vad ska man köpa? Över 8000kr är inte heller intressant.
147.1 x 71.6 x 9.2 mm är måtten på Xcover5.

Det är den enda jag blir rekommenderad. Men ingen kan säga nåt om hållbarheten. Jag cyklar och mekar med telefonen. Xcover5 är den enda smartphone jag inte spräckt skärmen på.
Vad använder du mobilen till när du mekar och cyklar? Cyklar då tänker jag navigation men när du mekar?

Vad använder du mobilen till när du mekar och cyklar? Cyklar då tänker jag navigation men när du mekar?
Tar bilder. Och har den i fickan. När man står med ett 20år gammalt tåg(Eller en 50år gammal bil), så är tex kabelmärkningarna oftast frånvarande. Då tar man bilder på hur skiten ska sitta. Ibland så innebär det lite akrobatik. Då kan telefonen hamna i kläm eller studsa iväg på betongen. Sen är tågen 76m långa, vilket gör att när man ska kommunicera med kollegan i andra änden, för att tex se utfallet av att man slagit på en säkring, så är det praktiskt att ringa istället för att skrika/vinka/teckenspråk osv.

Tar bilder. Och har den i fickan. När man står med ett 20år gammalt tåg(Eller en 50år gammal bil), så är tex kabelmärkningarna oftast frånvarande. Då tar man bilder på hur skiten ska sitta. Ibland så innebär det lite akrobatik. Då kan telefonen hamna i kläm eller studsa iväg på betongen. Sen är tågen 76m långa, vilket gör att när man ska kommunicera med kollegan i andra änden, för att tex se utfallet av att man slagit på en säkring, så är det praktiskt att ringa istället för att skrika/vinka/teckenspråk osv.
Jag använder själv mobilen till liknade saker, ofta walkie talkie med flerpartsfunktion. Kör jag med mobilen så är det 1 hörsnäcka i örat och mobilen i fickan. Upphör med allt när jag svarar/ringer och måste ofta flytta mig ifrån bullriga miljöer för att höra/höras.

Jag behöver ersätta en Xcover5. Bästa telefon jag haft. Dock är ersättaren större, vilket är ett problem.
Jag föraktar Apple, så nåt sånt blir det inte.
Så vad ska man köpa? Över 8000kr är inte heller intressant.
147.1 x 71.6 x 9.2 mm är måtten på Xcover5.
Nischen hållbara telefoner verkar tagits över av kinamärken som Ulefone. De brukar ju ha värmekameror på sina telefoner också

Beror helt på användning smart klös telefon eller knapp och Android 10 och uppåt och rätt typ 4G och 5G och akta sig för billiga Poch med kinesiska sim standard ser ut rätt men är ju vridna kontakt ytan på sin 90 grader fungerar inte med svenska som sim kort.
Blackview BV 4800 är som gamla cat S41 men andra nyare Android Nät standard och budgeten modell
Motorola g 73 är 5Goch TCL 501är 4G Clas Ohlson budgeten klös kräver fodral uppdatering på webbläsare för förinställda låser vid system säkerhet uppdatering som var i oktober hjälphantera appen information.?!😇 gav svar gammal webbläsare uppdatering krävs var Android 14 telefoner som drabbats var ju inget som information om det alls annars om jag inte hade sökt i appen hanterare? Gå in i under menyn mycket är just det under menyn för få saker fungerar på mobiltelefon och pekskärmar skenerelt.
Där i oktober när säkerhet uppdatering på Android 14 blev det konstiga trög mobiltelefon låste sig på webbplatsen och förstora och förminska blev överdriven effekt på den webbplats som inte påverkas var fesebok var nog många som inte kom in på banken och intressant var att fenomenet beskrivs i pc eller mobil prov sjornalist utan klurat att webbläsare behöver uppdateras hjälphantera appen fel sökning pågår.🙄

Senast ändrad:
Beror helt på användning smart klös telefon eller knapp och Android 10 och uppåt och rätt typ 4G och 5G och akta sig för billiga Poch med kinesiska sim standard ser ut rätt men är ju vridna kontakt ytan på sin 90 grader fungerar inte med svenska som sim kort.
Motorola och TCL är budgeten klös uppdatering på webbläsare för förinställda låser vid system säkerhet uppdatering hjälphantera appen information.?!😇
Va?

Det är den enda jag blir rekommenderad. Men ingen kan säga nåt om hållbarheten. Jag cyklar och mekar med telefonen. Xcover5 är den enda smartphone jag inte spräckt skärmen på.
Kör med ett biffigt skal (typ Mous) och skärmskydd så går det säkert bra. Har haft min Pixel 7 Pro i två år nu och den får vara med överalt, på jobbet där det är betong, klinkers och rostfritt stål överallt. Den får även åka med på downhill både på cykel och skidor och har överlevt hittils.

Samsung har ytterligare en fördel, tack vare att den är så impopulär. En kollega blev stoppad och rånad i park i goa Göteborg på sin löprunda en söndagkväll. Nu hade han ju inte så mkt mer med sig än sin löparklocka och telefon, men de fick han lämna ifrån sig. Bara för att se deras besvikna ögon under rånarluvorna när de såg att det var en Samsung, och de sträckte över telefonen tillbaka till honom och sa ”Samsung? Den får du behålla”. Stöldsäker telefon således!

Nu är det min tur. Dags att köpa ny, egentligen inget fel på den jag har förutom att den slutar att få säkerhetsuppdateringar i maj, vilket är ett krav på jobbet, som också betalar.

Valet står mellan Sony Xperia 1 VII och Google pixel 10 PRO. Nu har jag en Xperia 1 V

När jag jämför de två verkar de ganska likvärdiga på de flesta punkter (som jag bryr mig om) med några skillnader.

Sony:
+ Jag har haft Ericsson/Sony Ericsson/Sony sedan ca 1994 (med två korta undantag)
+ 3,5 mm hörlursuttag, som jag använder vid nattligt Randonné (så inte så ofta)
+ separat minneskort (men jag fyller inte det inbyggda på den nuvarande)
+ säkerhetsuppdateringar i 5-6 år (istället för nuvarande knappa tre)
+ Kamera som är ganska mild i sin bildbearbetning.
- 4 år OS-uppdateringar (ca)
-pris

Google:
+ 7 år OS-uppdatering
+ fler tillbehör och skal
+ pixel snap (samma magnetfäste som iPhone)
+ pris
- orolig för överbearbetade bilder
- inget 3,5 mm uttag, men det finns adapter.

Ett orosmoln är om Sony kommer att orka patcha telefonen i 5-6 år, men å andra sida är ju Google också kända för att skrota sina ”projekt” nu och då.
Jag ser säkerhetsuppdateringar som viktiga då jag vill använda telefonen så länge som möjligt. OS-uppdateringar är väl mer ”kul” jag accepterar att en lite äldre telefon inte får nya funktioner.
Jag gillar kameran på Sony, och får ibland kommentarer från andra om att bilderna har fina färger (inte så boostade som på andra telefoner)

Som ägare av en Xperia 5 V har jag känslan att Sony kanske inte riktigt satsar på mobilerna. (Kanske inte finns kvar om några år.)
Min nästa mobil kommer inte att vara en Sony, även om jag är rätt nöjd med min nuvarande.

Jag köpte en pixel 9 på mellandagsrean. jag är väldigt nöjd, och pixel kändes som ett lyft jämfört med OnePlus som jag hade tidigare, men jag ingen erfarenhet av Sony.

Gav upp sony när de gjorde sina sjukt avlånga skärmar. Pixel har varit en bättre upplevelse över lag. Jag har en pixel 8 pro nu och har för första gången inte känt behov av att byta telefon årligen som jag gjort innan.

Gav upp sony när de gjorde sina sjukt avlånga skärmar. Pixel har varit en bättre upplevelse över lag. Jag har en pixel 8 pro nu och har för första gången inte känt behov av att byta telefon årligen som jag gjort innan.

Jag gillar iofs den avlånga skärmen, men den senaste är mer standard.

Hur upplever du kameran? Nu har du iofs en 8, så vet inte hur den är jämfört med 10...

Jag gillar iofs den avlånga skärmen, men den senaste är mer standard.

Hur upplever du kameran? Nu har du iofs en 8, så vet inte hur den är jämfört med 10...
Mina fingrar räcker inte till toppen på de långa skärmarna. Föredrog 16:9 formatet på min Nexus 6p. Kameran är kanon. Mycket mindre extrem bildprocessering än Samsung s23 jag har på jobbet. Tycker inte heller att de små förbättringar pixel 9 och 10 gjort på kamerafronten motiverar mig att byta. Det har helt klart planat ut. Endast kineserna har markant bättre hårdvara men jag vill inte ha en Xiaomi eller Vivo med kass mjukvara.

Märker att min gamla cat s41 inte går på hemsidor med gamla Android 8 media fungerar ännu. Blev en TCL 60R 5G som back upp mycket mobil för slanten teknik Android 15 men inte FM radio på Motorola g73 5G är det det Android 14 och FM radio skillnad är navigation system men båda har 50 mp kamera vilket ger bra bilder.

Tillbaka
Topp