[OT] skaffa en ny mobil vad ska man köpa???

bicicleto

Medlem
sökes en ny mobil med schysst kamera och batteri som räcker länge. det är oviktigt vad för märke det är.
kom med tips.

mvh /antonio

det finns inga gratis luncher. men gårdagens top notch kan ibland vara prisvärt.

när det gäller iphone som jag någorlunda känner till är iphone 8 tillräcklig för att köra dagens system, vilken android från 2017 klarar det utan prut?

iphone 12 fick 5g, iphone 12 pro max oled-skärm överlägsen i flackt ljus, iphone pro fick vänta till 13 för den finessen.

sedan har det knappt hänt något värt. lite bättre makro tror jag? det är på g med nödmeddelanden via satellit, men europa ligger efter usa att implementera här.

det finns inga gratis luncher. men gårdagens top notch kan ibland vara prisvärt.

när det gäller iphone som jag någorlunda känner till är iphone 8 tillräcklig för att köra dagens system, vilken android från 2017 klarar det utan prut?

iphone 12 fick 5g, iphone 12 pro max oled-skärm överlägsen i flackt ljus, iphone pro fick vänta till 13 för den finessen.

sedan har det knappt hänt något värt. lite bättre makro tror jag? det är på g med nödmeddelanden via satellit, men europa ligger efter usa att implementera här.

OLED finns redan från X, XS (Max), 11 Pro.

Behöver väl veta budget och lite andra preferenser för att ge bra råd. Men vill man ha Android så är Pixel-modellerna är prisvärda och har mycket bra kameror. Inte heller en kinesisk leverantör. Batteri-kapaciteten är väl medelmåttig..

sökes en ny mobil med schysst kamera och batteri som räcker länge. det är oviktigt vad för märke det är.
kom med tips.

mvh /antonio
Jag gillar s.k "rugged phones" som klarar flera dagar utan laddning och att kamera och annan hårdvara tål att telefonen sitter på styret på både MTB och mc. Just nu kör jag en Ulefone 12 5G. Okej kamera och laddningen räcker 3-4 dagar om man inte kollar tuben etc så mycket. Iphone köper jag aldrig mer, kameran tål inte skakningar.

Va, alla iphone 12 har väl oled?

Jag håller hårt i min Samsung S10e, det är min jobbtelefon från 2019 och den lever fortfarande. Lite risig batteritid men annars är allt bra. Numera är det Iphone som gäller, och då Iphone SE. Tänker hålla ut minst tills det kommer en ny SE-modell, nuvarande känns rätt utdaterad. Och jag vill egentligen inte byta från Android.. men det lär ju i alla fall bli USB C på den nya SE-modellen.

Köper jag något eget så är jag väldigt sugen på Fairphone, gillar deras tänk med att det ska vara lätt att reparera och köpa reservdelar och väldigt många år med nya operativ och uppdateringar. Men de envisas med att inte ha qi-laddning och det villhöver jag verkligen ha.

2. Fingeravtryckssensorn är utan tvekan det mest frustrerande skit jag någonsin använt. Skulle utan tvekan INTE köpa samma mobil igen bara pga av det, oavsett att mobilen i övrigt är typ den bästa jag haft.
Intressant. Jag kör med en pixel 6A privat där fingeravtryckssensorn fungerar helt utan anmärkningar, men det kanske är lite olika teknik.

Behöver väl veta budget och lite andra preferenser för att ge bra råd. Men vill man ha Android så är Pixel-modellerna är prisvärda och har mycket bra kameror. Inte heller en kinesisk leverantör. Batteri-kapaciteten är väl medelmåttig..
min förra lur var en huawei p 30 pro och jag va ganska nöjd. schysst kamera och helt ok batteri.
i dagsläget börjar jag bli lite desperat?måste hitta en lur snarast.
tack alla som har kommit med schyssta tips.
jag letar vidare.

go natt?

Det finns visst gratis luncher.

Men jag vet inte vart just nu... Man får leta och vänta på rätt tilfälle, vilket inte alltid är så praktiskt.

För 2 år sedan var det 1 år efter HMG misslyckades med lansering av sin förväntade toppsäljare Nokia 8.3, Corona hade försenat komponenter och den var inte längre med i toppsegmentet. De få operatörer som tagit in telefonen bjöd på saftiga rabatter för att bli av med dem.

Minns inte vad jag betalade men det var sannolikt 8-10k under konkurrenterna den skulle jämföras mot vid tänkta lanseringen, alla köpte iPhone och Samsung, jag köpte Nokia 8.3 med Android One. Har varit och är väldigt nöjd.

Tipset är väl att hålla koll på vad som var heta utmanare något år sedan men inte lyckades, de brukar säljas långt under sin egen värdighet för att de inte tilltalade någon hipster på mobiltestar tidningen och inte hade den senaste nano arkitekturen med eldflammor...

Själv byter jag sannolikt till Pixel 7 pro nästa gång, kanske har det tom kommit en 8 när jag väl tar tag i det.

Pro endast för att jag vill åt dubbla kortplatser och slippa släpa på 2 telefoner.

...jag stör mig på 2 saker:
1. Min bank stöder inte Google pay vilket är irriterande efter flera år med Samsung pay.

Om man står ut med att stödja skurkföretaget Klarna så kan det vara en workaround att skaffa ett Klarnakort. Det går att koppla till Google Pay och man kan ställa in att köp dras direkt så man slipper hålla på och joxa med deras faktura.

/Johan

Det snackas om att det kommer vara 25% rabatt på Pixeltelefonerna via Play Store 12 sep när G firar 25 år. Men det är ju bara ett rykte.

Det snackas om att det kommer vara 25% rabatt på Pixeltelefonerna via Play Store 12 sep när G firar 25 år. Men det är ju bara ett rykte.

Är rea på Pro-modellen redan nu på giganten:

Sjukt bra telefon för övrigt, kameran är outstanding.

Jag har en iPhone 13 mini. Extremt nöjd med den! Alla på jobbet som väljer/får den är lite gnissliga i början pga att den är "liten". Men när man vant sig vill ingen gå tillbaka till de större telefonerna. Den väger inte så mycket, får plats i alla fickor, har samma spec som de större telefonern, lättare att använda med en hand osv.

Dock verkar det som att Apple inte kommer släppa fler mini-telefoner. Väldigt synd får jag säga då det är den klart bästa telefonen jag haft.

Beror väl på vad abonnemanget kostar också?
Jo det är såklart en parameter också, det är inte skitbilligt. Tror det är 389:-/mån för 15 gb, finns säkert billigare abbonemang. Moblilen kostar 8995:- på tex. Halebop med motsvarande abbonnemang som kostar 319:-/mån. Annars får man väl köpa den lös för 8995:- och köra Fello om det blir billigast. Men det känns som en rabatt på 5000:- är bra.

Senast ändrad:
Jo det är såklart en parameter också, det är inte skitbilligt. Tror det är 389:-/mån för 15 gb, finns säkert billigare abbonemang.
Jag ger 145kr/mån för 14GB, Fello (dvs också Telia)
(de har ibland perioder där man kan teckna abbonemang med dubbla datamängden för samma pris, gäller sedan för alltid. Senast var nu i Augusti, nu är det nog tillbaka på de normala abbonemangen igen)

Jag ger 145kr/mån för 14GB, Fello (dvs också Telia)
(de har ibland perioder där man kan teckna abbonemang med dubbla datamängden för samma pris, gäller sedan för alltid. Senast var nu i Augusti, nu är det nog tillbaka på de normala abbonemangen igen)

Ja nu kostar det 215:-/mån för 16gb.

8995+(24*215)=14 155:-
3900+(24*389)=13 236:- Telias rabatt är fortsatt bra. Efter 24 mån kan man ju byta till Fello då om man vill.

Jag gjorde så med dotterns mobil, hon fick en Ajfån 12 när den kom och Halebop hade en drive på 4200:- om du band dig. Minns inte vad mobilen kostade att köpa lös då, men det var nästan två år sedan så den var dyr då. När bindningstiden går ut byter jag hennes abb till Fello.

Min filosofi med de senaste telefonerna jag köpt är att köpa kontant och telefon i prisklassen 3000-4000:- eftersom jag insett att det är "förbrukningsvara".
Peppar. peppar har nuvarande telefonen klarat sig men köper jag en dyr lur så knäcker jag garanterat skärmen efter ett tag! ;)
Nu börjar batteritiden kännas något dålig på min nuvarande lur så det kanske är dags att kolla på något nytt, OLED-skärm är ett kriterium, trodde jag skulle stå ut med "LCD" men behöver något med mer ljusstyrka i alla fall.

Har läst att Pixel har sämre mottagning än t.ex. Samsung. Pixel 7 har fått bättre modem än Pixel 6, men kanske inte lika bra som Samsung m.fl. Någon som har jämfört Pixel med andra lurar när det är långt till mast eller höjder som ger svag mottagning?

Har läst att Pixel har sämre mottagning än t.ex. Samsung. Pixel 7 har fått bättre modem än Pixel 6, men kanske inte lika bra som Samsung m.fl. Någon som har jämfört Pixel med andra lurar när det är långt till mast eller höjder som ger svag mottagning?
Gick från S22 ultra till pixel 7 pro och har inte noterat någon skillnad i täckning. Däremot mår jag mycket bättre nu när jag slipper Samsungs bloatware och överskärpta bilder =)

Nästa mobil för mig kommer nog att bli Sony Xperia 5 IV då den förhoppningsvis sjunker lite i pris nu när nya har släppts.

I nuläget har jag Samsung Galaxy S20 och den har varit riktigt bra men batteriet börjar bli riktigt kasst och jag har även lyckats spräcka skärmen. Om man jämför med dem nya dock så tror jag att det märks rätt tydligt att den börjar bli gammal även om den hade samma prestanda som när den var ny.

Nästa mobil för mig kommer nog att bli Sony Xperia 5 IV då den förhoppningsvis sjunker lite i pris nu när nya har släppts.

I nuläget har jag Samsung Galaxy S20 och den har varit riktigt bra men batteriet börjar bli riktigt kasst och jag har även lyckats spräcka skärmen. Om man jämför med dem nya dock så tror jag att det märks rätt tydligt att den börjar bli gammal även om den hade samma prestanda som när den var ny.

Haha, jag trodde att jag var ensam i universum om att gilla Sony. Gick nyss från en Samsung S10 (med dåligt batteri) till Xperia 5 IV (jobbtelefon med dubbla sim. ett fysiskt från jobbet och ett privat e-sim). I stort sett nöjd. Gillar formatet (kompakt-ish) och fingeravstrycksläsaren i sidoknapp är grym jämfört med den i skärmen på S10 som höll på att driva mig till vansinne. Största irritationsmomentet är närhetssensorn som ibland buggar så telefonen vaknar i fickan och registrerar en massa tryck. Bra kamera och batteritid. Och inte så mycket bloat.

/J

Gick från S22 ultra till pixel 7 pro och har inte noterat någon skillnad i täckning. Däremot mår jag mycket bättre nu när jag slipper Samsungs bloatware och överskärpta bilder =)
Verkar vara Shannon-modem i både Pixel 7 och den svenska S22U. Kanske krävs Qualcomm-modem för att märka skillnad.

Någon som jämfört S23 och Pixel 7? Är det skillnad i mottagning när man är långt från master?

Jag har också alltid gillat Sonys telefoner, hade en Z1 och en Z5 tidigare. Sen är jag ju förtjust i att ha någorlunda hög IP-klassning, det skulle jag också sakna på Fairphone. Har alltid telefonen med mig när jag är ute på upptåg i naturen och vill inte behöva bekymra mig om det.

Har alltid kört med Sony (Ericsson) innan men efter deras behandling av kunderna med deras självsprickande skärmar på bl a Compactmodellerna så tar jag inte i dom med tång ens. Körde några billigare Samsung-telefoner (A3) efter det men störde mig på allt förinstallerat skräp dom dom kommer med som inte går att ta bort. Var lite sugen på en Pixel sist jag köpte ny lut, men då den inte gick att köpa i Sverige då så då blev det en Asus Zenphone 8 istället, bra prestanda och lite mindre storlek, och inget förinstallerat skräp som Samsung envisas med. Funkar mycket bra, var på väg att köpa nya Zenphone 10 nyss då min 8:a börjar bli lite trött i batteriet men blev inget då nästan 10.000:- är på tok för mycket pengar för något slit o släng som en telefon är idag.

Avvaktar nog och kollar vad nästa Pixel blir, om den blir tillräckligt liten för min smak, eller om man kan hitta nån sån här tåligare modell som inte är för stor och inte har urusel prestanda som dom brukar bli begåvade med tyvärr...

Jag har en iPhone 13 mini. Extremt nöjd med den! Alla på jobbet som väljer/får den är lite gnissliga i början pga att den är "liten". Men när man vant sig vill ingen gå tillbaka till de större telefonerna. Den väger inte så mycket, får plats i alla fickor, har samma spec som de större telefonern, lättare att använda med en hand osv.

Dock verkar det som att Apple inte kommer släppa fler mini-telefoner. Väldigt synd får jag säga då det är den klart bästa telefonen jag haft.
Jag hade en 12 mini på förra jobbet. Bästa telefon jag nånsin haft, även för mig. Synd att det ryktas om slut på minis…

Om man vill ha en ok men billig++ androjd vars enda användningsområde kommer vara att ta emot och skicka RCS-meddelanden (jobbet…) - vad ska man då ha? Jag är glad användare av iPhone såväl privat som professionellt, så den behöver verkligen inte kunna något alls förutom ha en ny-ish android-version.

Skulle nog sikta på en Samsung av enklaste modell. De underhåller sina telefoner hyggligt och de är av bra kvalite. Men det finns förstås mycket billigare av random konstiga märken.

Pixel är fan riktigt bra. Kör en 7a efter att ha kört Samsungs premium modeller ett tag.
Pixel är ju betydligt mer prisvärd men jag stör mig på 2 saker:
1. Min bank stöder inte Google pay vilket är irriterande efter flera år med Samsung pay.
2. Fingeravtryckssensorn är utan tvekan det mest frustrerande skit jag någonsin använt. Skulle utan tvekan INTE köpa samma mobil igen bara pga av det, oavsett att mobilen i övrigt är typ den bästa jag haft.
Kamera nämndes i trådstart och pixel ligger nog bra till där, här ett ambitiöst test (jag kör iphone så inget eget val att försvara;-)

Plockar upp denna tråden.
Svärfar behöver en ny iPhone. Han har nu en SE men den börjar bli för gammal. han vill inte ha en dyr iPhone och inte heller en stor. Vet inte om Iphone X ens finns längre... Vad är er rek?

Morsan var i samma situation för någon månad sedan och jag fick uppdraget att hjälpa henne med ett byte. Vi landade i en iPhone 13 (hon hade en iPhone 7 innan).

Iphone 12, 13 & 14 är ju bara marginellt större än X, och de finns väl för rimliga pengar nu för tiden. Upplever inte att det är några enorma skillnaden dem emellan rent prestandamässigt heller. Jag kommer själv byta ut min 11 inom kort och kommer nog gå på den av de tre ovan som har bäst pris för stunden.

Tillbaka
Topp