[OT] Hur koka påskägget så hårt som möjligt?

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det dags igen, frysmetoden ledde till seger
> i fjol. Frågan är om man ska hitta på något
> mer kreativt till i morgon eller köra på gammal
> beprövad teknik...

Varför ändra ett vinnande koncept?

Väljer göra en klassisk episk trådlyft. Vad gäller 2024. Curlar vi forfarande barnen med frysta ägg eller ska jag bara långkoka det? TS barn bör väl ha vuxit upp nu. Blev de hyfsade samhällsmedborgare eller det gick utför efter frysägget?

när det gäller icke tävlingsinriktad kokning av ägg för smörgåsbruk har jag övergett timern och titretat fram en bekvämare metod.

låter vattnet med ägg koka upp, stänger av värmen, och lämnar sedan kastrullen kvar på spisen där den får kallna i godan ro. när det på det sätter sedan långsamt svalnat åker äggen in i kylen för bruk kommande dagar.

perfekt kokning varje gång:)

sen det bästa; skalet släpper betydligt bättre.

ps klädesholmens kaviar letar sig nu runt i affärerna. mycket god romsmak, och mindre salt.
.
IMG_0362.jpeg
IMG_0363.jpeg

Senast ändrad:
klädesholmens kaviar letar sig nu runt i affärerna. mycket god romsmak, och mindre salt.
När Testfakta smaktestade kaviar på tub hamnade Klädesholmen Kaviar sist av de testade tuberna, särskilt vad gällde smaken tillsammans med ägg! Smak är ju självklart individuellt, men saltinnehållet är mätbart.
Smakvinnnaren blev ICAs Pacific Kaviar, den hade endast 5,3% salt medan Klädesholmens Kaviar hade hela 6,5% (+23%!) salt!
ieerbsfk0ss9hduamdql.webp

När Testfakta smaktestade kaviar på tub hamnade Klädesholmen Kaviar sist av de testade tuberna, särskilt vad gällde smaken tillsammans med ägg! Smak är ju självklart individuellt, men saltinnehållet är mätbart.
Smakvinnnaren blev ICAs Pacific Kaviar, den hade endast 5,3% salt medan Klädesholmens Kaviar hade hela 6,5% (+23%!) salt!
ieerbsfk0ss9hduamdql.webp

det påminner om när råd och rön testade champinjoner på burk och kastade in som en slamkrypare naturella champinjoner. som kom hopplöst sist:))

klädesholmens smakar riktig kaviar istället för salt majonäs. med typisk salthalt kring 10 procent. åtminstone de jag frågat i bekantskapskretsen är överens i detta. men som sagt smaken är ju olika, och majonäs smakar inte så illa det heller.

med stora förväntningar ska jag nu pröva även ica pacific. tack för tipset!

Väljer göra en klassisk episk trådlyft. Vad gäller 2024. Curlar vi forfarande barnen med frysta ägg eller ska jag bara långkoka det? TS barn bör väl ha vuxit upp nu. Blev de hyfsade samhällsmedborgare eller det gick utför efter frysägget?
Då är de stora nog att äta solägg.
Gör en mättat saltlag, koka äggen i lagen minst 1 timme tillsammans med lökskal. Knacka sen äggen så att skalen spricker och låt ligga o dra i lagen 24 timmar.
Lätta att skala. Dela äggen i två, lägg en liten tesked fransk senap o lite olivolja på gulan, tugga väl och skölj ner med snaps.

1711109791020.png

när det gäller icke tävlingsinriktad kokning av ägg för smörgåsbruk har jag övergett timern och titretat fram en bekvämare metod.

låter vattnet med ägg koka upp, stänger av värmen, och lämnar sedan kastrullen kvar på spisen där den får kallna i godan ro. när det på det sätter sedan långsamt svalnat åker äggen in i kylen för bruk kommande dagar.

sen det bästa; skalet släpper betydligt bättre.

ps klädesholmens kaviar letar sig nu runt i affärerna. mycket god romsmak, och mindre salt.
.
Visa bilaga 687627Visa bilaga 687628
Låter man de kokta äggen ligga och försmäkta i kylen i flera dagar kan man lika gärna övergå till:
... bestrålad äggula på dunk ...
För den som hellre vill ha goda kokta ägg på riktigt ska de givetvis löskokas eller mjukkokas. Lägg i dem med kallt vatten i kastrullen, koka upp och låt sedan sjuda i ca 2 respektive 4 minuter. Sedan äts de med passande tillbehör, givetvis medan de fortfarande är varma.

det påminner om när råd och rön testade champinjoner på burk och kastade in som en slamkrypare naturella champinjoner. som kom hopplöst sist:))
Har du en länk till det testet?
För när jag söker på "champinjoner" hos Råd&Rön hittar jag öht inget,
vare sig naturella, färska eller burk.
Så om du inte kan komma med en länk blir enda slutsatsen att det testet hos Råd&Rön är lika mkt hittepå från din sida som påståendet om mindre salt i Klädesholmens Kaviar.

Så om du inte kan komma med en länk blir enda slutsatsen att det testet hos Råd&Rön är lika mkt hittepå från din sida som påståendet om mindre salt i Klädesholmens Kaviar.
Det kan dock vara en undersökning från tiden före internät. Jag prenumererade på RoR för 40+ år sedan. Testerna från då hittas inte idag. ?

Då är de stora nog att äta solägg.
Gör en mättat saltlag, koka äggen i lagen minst 1 timme tillsammans med lökskal. Knacka sen äggen så att skalen spricker och låt ligga o dra i lagen 24 timmar.
Lätta att skala. Dela äggen i två, lägg en liten tesked fransk senap o lite olivolja på gulan, tugga väl och skölj ner med snaps.

Visa bilaga 687697
Går det att välja enbart solo utan ägg o senast alltså. Dvs en snaps?

det är några decennier sedan klart före internet, men kan också ha varit ica-kuriren? resultatet väckte oavsett viss muntration i pressen. du borde komma ihåg detta, välorienterad som du är?

typisk salthalt för svenksåld kaviar är kring 10 procent. klädesholmen alltså betydligt lägre. glädjande att det finns fler aktörer i den häraden.

Ett perfekt kokt ägg ska ju ha fast, men inte för hård, vita samt lös, nästan flytande, gula. ?

För den som hellre vill ha goda kokta ägg på riktigt ska de givetvis löskokas eller mjukkokas. Lägg i dem med kallt vatten i kastrullen, koka upp och låt sedan sjuda i ca 2 respektive 4 minuter. Sedan äts de med passande tillbehör, givetvis medan de fortfarande är varma.
Den metoden låter bra vid första anblicken men beror inte resultatet på hur snabbt vattnet kokar upp? En moden induktionshäll bör ge annat resultat än en gammal spis.

Den metod som tjänat mig bäst hittills är att lägga i äggen i kokande vatten, låta koka i 7-8 minuter och därefter kyla ned i kallt vatten omedelbart. Ogillar dock slöseriet med att först koka upp vattnet.

Den bilden måste vara äldre än internet.

Om man nu ska fortsätta kaviarbråket var det ju rätt stor skillnad även i annat innehåll mellan de där två sorterna, Klädesholmens innehåller betydligt mer rom än ICAs (52% vs 42%) medan ICAs innehåller betydligt mer fett (43% vs 30%).
F.ö. verkar Klädesholmens innehåll (både näring och ingredienser) väldigt likt Kalles. Samma romhalt, samma salthalt, liknande näringsvärden.

det betyder också en del hur rommen behandlats, alltså hur mosad den är. som exempel inte mycket hela romkorn i kalles.

ejderns är här i särklass, fina korn av rom kvar i produkten, och med betydligt högre romhalt dessutom, men den är så helvetes salt att man närmast inte står ut.

har egen erfarenhet av samtliga produkter i testet utom testvinnaren pacific. som stoltserar med både extra låg romhalt och hög fetthalt. kanske säger en del om smakpanelens preferenser. inte för att påstå att den är felaktig på något sätt, för smak är olika !

klädesholmen slår i min erfarenhet övriga med hästlängder om det är smaken av rom man vill åt. rekommenderas varmt.

typisk salthalt för svenksåld kaviar är kring 10 procent. klädesholmen alltså betydligt lägre. glädjande att det finns fler aktörer i den häraden.
Har du någon källa till det tvärsäkra påståeendet?.
Eller är det ännu ett av dina hittepå? Det börjar bli en hög av dem nu, enbart i den här tråden...
För som @ooms skriver har storsäljaren Kalles Original även den en salthalt på 6,3%
även deras "finvariant" Kalles Guld har en likvärdig salthalt på 6,3%
Även "lågprisbarnkaviaren" Svennes har en salthalt på 6,5%
Liksom även "vuxenkaviaren" Ejderns Drottkaviar med en salthalt på 6,3%

Typisk salthalt verkar alltså vara ~6,5%.
Ditt påstående om "typisk salthalt för svenksåld kaviar är ~10%" är alltså vara rent hittepå.

Har du någon källa till det tvärsäkra påståeendet?.
Eller är det ännu ett av dina hittepå? Det börjar bli en hög av dem nu, enbart i den här tråden...
För som @ooms skriver har storsäljaren Kalles Original även den en salthalt på 6,3%
även deras "finvariant" Kalles Guld har en likvärdig salthalt på 6,3%
Även "lågprisbarnkaviaren" Svennes har en salthalt på 6,5%
Liksom även "vuxenkaviaren" Ejderns Drottkaviar med en salthalt på 6,3%

Typisk salthalt verkar alltså vara ~6,5%.
Ditt påstående om "typisk salthalt för svenksåld kaviar är ~10%" är alltså vara rent hittepå.
där ser man. en oförbehållsam ursäkt. tiderna har tydligen förändrats för mer än en sort.

återstår att se vilka som tidigare hade 10? branchstandarden. tydligen bland andra kalles. bra om man sänkt halten salt. man är tydligen i gott sällskap.
.

Toppenval av pålägg, bröd och porslin, men vad är det här för barbari? Torra kanter?!?
Visa bilaga 687812Visa bilaga 687813
man kan absolut ägna tid åt optimering i detta, men i varje tugga ingår pålägg.

att tänka på där i fikakön på jobbet där folk frenetiskt brer och brer varje kvadratmillimeter medan kön växer.

när det räcker med ett enda svep längs mittersta delan av den hårda mackan för att ge samma smakupplevelse?‍?

klädesholmens kaviar letar sig nu runt i affärerna. mycket god romsmak, och mindre salt.
Nu så här ett drygt år senare har även Råd & Rön testat olika kaviarsorter
kaviar-dragare.jpg

Vad gäller smak hamnade Klädesholmen precis som i tidigare tester inte särskilt högt,
i det här testet hamnade den precis i undre halvan med likvärdigt smakbetyg som vanliga Kalles,
sämst tyckte smakpanelen om Kalles Krav
Bäst, med marginal, blev
anglamark-kaviar-webb.jpg

Den omtalade salthalten var den samma i vinnaren Änglamark och Klädesholmen
Inte ngn i testet hade som tidigare påståtts 10%ig salthalt.

För att avsluta detta inlägg med att anknyta till tråden huvudämne så har Råd&Rön även skrivit en del om ägg, tex detta uppmärksammade
Men även testat 13 äggkokningsapparater
(Gratistest)

Mat i tub, njä, det kan vi överlåta åt rymdmän och krig och fjällöverlevnad.
IMG_3365.webp

Dessa ägg behöver inte ens läggas på påskägg för att vara goda. Men gärna i. :)

Tillbaka
Topp