[OT] Hur länge får man "hålla" en tvättid?

cactuz

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder, hur länge ska man vänta innan man börjar tvätta på någon annans tvättid?
Hos oss är tvättiderna 08-12, 12-16, 16-20.
Om man som jag då jobbar till 17.00 och kanske inte är hemma förrän vid 18-tiden, är det då OK att någon granne har tagit min tvättid?
Det är inte första gången det händer men sist gång då kom jag in i tvättstugan samtidigt som en granne började lägga i en maskin och hennes ursäkt var "Du kan ju inte hålla tvättiden hur länge som helst".

Så vad är rimligt? Ska man behöva ta ut kompledighet för att komma hem "i tid"?

Har man bokat så har man bokat. Då ska andra skita i vad man gör med tiden, anser jag.

Sen vet jag att det förekommer "lokala tvättregler" som säger att man får ta över tiden efter t.ex. en timme. Men är inget annat överenskommet så är det bokad tid som gäller.

Hos oss är det en halvtimme som gäller de två första tvättpassen och en timme efter det sista passet som är mellan kl. 17.00-22. Alla har respekterat det hittills.

Senast redigerad av en moderator:
vi har tvåtimmars-tider (17-19 etc), två tvättstugor i huset och dessutom tvättmaskiner som ej är bokningsbara. Slutsats: Om någon tagit mina maskiner stoppar jag maskinen och plockar ut deras tvätt, lägger den i en fin korg och ställer den väl synlig. Har man så dålig framförhållning att man inte kan boka en tid ett par dagar/ett par timmar i förväg får man fan stå sitt kast och vända underkläderna utochin.

Bokad tid är bokad tid. Lokala regler förekommer ju och fungerar säkert där det finns.
Om man inte har bokat en tid å vill tvätta på en bokad outnyttjad tid är det väl inte svårare att knapta upp till vedebörande efter någon timme å fråga hur dem hade tänkt att göra. Är ingen hemma så låt bli i så fall. Lägenhetsnummer brukar ju stå på bokningsbrickan. Har man digitaltvättnyckel (kort) kommer man inte in i tvättstugan i huvudtaget om man inte har rätt tvättkort på sig dvs det kort som gjort bokningen.

Har man utrymme hemma å gillar å tvätta kanske man bör komplettera hemmet med en tvättmaskin?

Jag köpte en egen tvättmaskin för att slippa skiten. Sen tröttnade jag och köpte hus istället och då kom maskin på köpet.

Va? "Hålla tvättiden hur länge som helst"? Jag hade blivit vansinnig om nån snodde min bokning! Självklart ska bokat vara bokat, och man får göra vad man vill med tiden! Få lär väl vara roade av att bara busboka tvättstugan...
Men vet man att man blir typ "en maskin sen" kan ju någon annan få använda tiden fram tills dess, så att lappa om när man planerar att börja vore väl självklart. Lika självklart som att någon kan få ta slutet av tiden om man redan är färdig.

Tvättstuga. Inte konstigt att det blir krig i världen.

En timme sen fritt har varit regeln i alla hus jag bott i.

Det känns ju rätt rimligt också om man vill ha någorlunda effektivt utnyttjande av maskinerna.

Ja jag tycker nog att man ska ge fan i andras tvättider, annars får det finnas något skriftligt regelverk (för om det inte finns det så blir folk bara sura till slut när någon säger en timme och någon annan säger två timmar etc).

Det är säkert det där jävla aset som röker i hissen som snott min tvättid, honom ska jag berätta för någon dag när jag ser honom precis vad jag tycker om honom.

Till råga på allt djävulskap så har jag inte fått någon avi för att hämta ut mitt paket från CRC idag, kommer den inte imorgon ska Schenker få veta vad jag tycker om dem.

Finns det inga satta regler för er tvättstuga tycker jag du går raka vägen ner och ger aset en dansk skalle rakt över näsbenet, tror han fattar vinken efter de :)

Tyvärr så vet jag ju inte vem det är som tvättar på min tid, och jag har ingen lust att sätta mig i tvättstugan och vänta bara för att få se vilken av alla klåpare i kåken det är.

Givetvis tar man ingen annans tvätt tid om det inte finns klara regler som säger det.
Om det är värt fejden kan ju bara du avgöra dock

cactuz skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr så vet jag ju inte vem det är som
> tvättar på min tid, och jag har ingen lust att
> sätta mig i tvättstugan och vänta bara för att
> få se vilken av alla klåpare i kåken det är.

Finns det ingen stoppknapp då? För helvete nästan värre än hundägare som går på ena sidan cykelvägen med hunden på andra sidan och ett tunt koppel mellan..

Visst kan man tycka att "bokat är bokat", men det är ofta tvättstugan står tom trots att någon bokat den. Där jag bor (och även på tidigare ställen) bokar man genom att låsa fast en liten låskolv i en "kalender" som täcker en månad. Tar man inte bort sin bokning efter att man tvättat sitter den då kvar på det datumet även nästa månad, vilket gör (tror jag iallafall, fast visst borde de flesta tvätta betydligt oftare än månadsvis?) att många bokningar inte är "på riktigt".

Har varit med om att regeln varit att man får ta stugan efter så lite som 15 minuter, men det var nog ett extremfall.

Har man däremot system där man skriver sitt namn för varje bokning så kan man tycka att det inte ska vara okej att sno tiden, men det är nog ganska vanligt att folk glömmer att de bokat, så jag röstar nog också på entimmesregeln.

Jag tror på, som någon annan redan sagt, att sätta upp en lapp eller skriva en kommentar om att du inte kommer förrän en bit in i bokningen.

Fässberg skrev:
> Finns det inga satta regler för er tvättstuga
> tycker jag du går raka vägen ner och ger aset en
> dansk skalle rakt över näsbenet, tror han fattar
> vinken efter de :)

DANSK!

Då blir det inte mycket tvättat med normala arbetstider, pendlingstid och cykelträning på helgen om det är fritt fram att ta andras tvättider för att de inte har hunnit hem till tvättstugan.

Ja, är det bokat så är det bokat. Jag har visserligen inte drabbats av "snodd" tvättid själv, men så har jag bara väntat en timme på morgonen (bokat 7-10 men inte börjat tvätta förrän 8) vid ett par tillfällen.

Om jag bokar passet 16-19 men vet att jag inte kommer hem förrän 17.30, så ska fan maskinerna vara lediga när jag kommer!

Tror det är en timme som gäller hos oss. Skriver upp oss i en vanlig väggkalender när vi ska tvätta (inga tvättbrickor eller digitalkort här inte) och då är det bara att lägga till en rad om det är så att man kommer börja senare och det funkar bra. Är ju inte ovanligt att folk inte utnyttjar sina tider (hinner inte, glömt bort, sjuk) och då är det väl bara bra att någon annan kan utnyttja tiden.

Kommer man ner i tvättstugan, ser att maskinerna är tomma och det gått en timme på tvättpasset, då är det bara att tvätta så länge man hinner klart innan nästa tvättid börjar. Eller så kan nästa person börja tidigare. Många hinner ju klart långt innan tvättiden är ute (våra tvättpass är på tre timmar).

Visst, bokat är bokat, men samma system gäller väl förresten lite överallt, kommer man inte i tid tar/får någon annan platsen.

tvättkort is the shit. har man inte bokat kommer man inte in i tvättstugan. går man över tiden kommer man inte in heller. bra med eget ansvar :)

Tvättider är alltid en bristvara och det är oerhört kränkande att se outnyttjade maskiner. En timme max, sen åker den. Vill man komma sent är det bara att komplettera med en lapp.

Tjena!

När jag delade lya med en annan happyit så var det ganska kul med tvättstugan, vi bokade om för varandra lite titt som tätt.. Men bästa var när jag gick in för att kolla tiderna och ser två av grannarna i full gång på torktumlaren.. Blev ännu bättre av att dom är gifta, men inte med varandra..

Hos oss har vi en lång tradition med folk som bokar tvätt-tid "utifallatt"...

Efter en halvtimma är det OK att ta tiden - då är det värre med folk som aldrig gör rent efter sig i tvättstugan.

Jag ser inget större problem i varken det ena eller det andra, man får se till att boka sig efter eller med dem renligare grannarna.

Vi har en oskriven regel på en timme men det står ingenstans på några regler. Jag hatar oskrivna regler. Den som tar min tvättid ska dö.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> När jag delade lya med en annan happyit så var
> det ganska kul med tvättstugan, vi bokade om för
> varandra lite titt som tätt.. Men bästa var när
> jag gick in för att kolla tiderna och ser två av
> grannarna i full gång på torktumlaren.. Blev
> ännu bättre av att dom är gifta, men inte med
> varandra..

Hade dom bokat tvättstugan? Hoppas att dom tog ur luddet i tumlaren när dom var klara.

Senast redigerad av en moderator:
JLarsson skrev:
> Tvättider är alltid en bristvara och det är
> oerhört kränkande att se outnyttjade maskiner.
> En timme max, sen åker den. Vill man komma sent
> är det bara att komplettera med en lapp.

Är du helt jävla dum i huvudet? Du är precis som kärringarna och gubbjävlarna som inte kan boka en egen tid. Hoppas nån slänger ut din tvätt på det skitiga golvet. Det kan hända vad fan som helst för att man inte kan komma i tid till tvättstugan. Ni kan ta och stoppa upp era oskriva regler i röven.

:)

Jag röstar för att Timothy ska flytta in i min trappuppgång så det blir lite ordning i tvättstugan.

> Är du helt jävla dum i huvudet? Du är precis
> som kärringarna och gubbjävlarna som inte kan
> boka en egen tid. Hoppas nån slänger ut din
> tvätt på det skitiga golvet. Det kan hända vad
> fan som helst för att man inte kan komma i tid
> till tvättstugan. Ni kan ta och stoppa upp era
> oskriva regler i röven.
>
> :)

Hoppla, så arg man kan bli. Hos oss finns det i alla fall skrivna regler. Undrar förresten vad en engelsk domare hade sagt om vad du tycker om oskrivna regler, hela det anglosaxiska rättssystemet bygger på sedvänjor... ;)

Caligula skrev:
> Undrar förresten vad en
> engelsk domare hade sagt om vad du tycker om
> oskrivna regler, hela det anglosaxiska
> rättssystemet bygger på sedvänjor... ;)

I England har alla sina egna tvättmaskiner så där hade problemet aldrig uppstått.

Här är det akademisk kvart, i vänliga fall en halvtimme de två första passen. Sedan för sista passet kom det från hyresvärden att det var 45 minuter som gällde.

Problemet vi haft, är att folk inte plockat bort sina kolvar.. Det nya är nu istället att samma kollektiv-typer inte heller tar bort sitt hänglås från torkrummet! Grrrrr.. Bultsax.

Tvätt som ligger orimligt länge på gemensamma arbetsytor, åker obönhörligt bort! Det skall vara smidigt även för andra hyresgäster. Vill man drula runt, kan man bygga eget ute i ödemarken.

Ful ovana som också förekommer, är alla som tolkar på andras tvätt-tider, varför det aldrig blir torrt i torkrummen.. Bokad tid, gäller även torkrum!
Respekteras inte det, åker tvätten ner blöt i en korg. No mercy!
Det brukar bli bättre ganska snart.

Nu skall vi bara bli av med de permanent gratisparkerande skrotnissarna, som ockuperat våra undertaliga P-platser. Samma medel-lösa kollektiv även det. Böter hjälper inte.

Max en timme, sen är det fritt fram. Allt annat är idioti. Tycker tom. att en timme är på gränsen. Man kan f-n inte sitta och 'hålla' på tvättider hur som helst. Folk bokar hur som helst och glömmer sina tider till höger och vänster, ska då allt bara avstanna?? Vi har i nya huset också såna små lås man sätter som folk ALDRIG tar bort efter sig och således blockar utan att ens veta om det. Har man inte tagit sin tid efter en timme, då kan man inte vara så jävla angelägen. Har du inte möjlighet att vara där när din tvättid börjar, ja då får du väl boka en tid du hinner till helt enkelt, t.ex. på helgen eller senare på kvällen. Hade alla varit lika oflexibla hade hela världen stannat för länge sen.
Man bokar det man utnyttjar, så enkelt är det. Har du synpunkter på att tvättpassen inte passar rent tidsmässigt, ja då kanske det är dags att prata med din förening och be de ändra passen så att de börjar 17 istället för 16 så man hinner hem i tid, eller boka senare som sagt var eller köp egen maskin i lägenheten. Men att saker och ting ska gå på 25% kapacitet för att någon jävla primadonna tycker att den äger tvättstugan för det är minsann bokat köper jag inte.

Passar det inte så är det helt okej att flytta :)

På alla ställen jag bott på har det varit 1 timme som vart standard för nästa person att sno tiden, vad jag inte förstår är hur de märker att man inte tvättar för tillfället, då de flesta tvättrum jag besökt har vart enkilda rum. Det måste alltså röra sig om en nyfiken jävel som smyger in och sniffar på ens kallingar för att se om de är tvättade eller smutsiga?!

Pigmachine skrev:
vad jag inte förstår är hur de märker
> att man inte tvättar för tillfället, då de
> flesta tvättrum jag besökt har vart enkilda rum.

Vet inte, men jag brukar inte bära ner min skitiga tvätt om jag INTE ska tvätta. Så om jag kommer ner i en tvättstuga en timme efter att tiden börjat och det är tomt på kläder där så utgår jag från att personen inte ska tvätta. Men du kanske brukar lämna dina skitiga kallingar direkt i tvättstugan efter användning?

Äntligen har vi lyckats avslöja var all den uppdämda ilska det svenska folket bär på får sitt utlopp!

Det är krig där ute...

Tillbaka
Topp