[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

En kollega kom upp med en kartong innehållande 12st men då vi hade kraftigt manfall just idag (vi var 4 varav en som inte gillade semlor) var tanken att han skulle hämta överblivna semlor vid 2-tiden (fastän jag påpekade att 12 var jämt delbart med 3). Men det blev i alla fall 2st

Överblivna semlor skulle hämtas 14.00, när levererades dom? Om dom inte levererades typ 13.55 låter det lite märkligt att det var några kvar.

Nä, ska in till stan, till fikeriet som har godaste wienersemlorna, men risk att dom är slut. Wish me luck.

1
Självklart första i år och kan mycket möjligt vara den första någonsin på ett riktigt Konditori, inte så imponerad.

2, tog racern på min vanliga runda och cyklade hem med semlor på styret.

Märkte inget negativt på tempot trots påsen på styret, anar att fikasuget trumfade luftmotståndet. xD

-1
Gick inget bra. Wienersemlorna var slut, gick till ett annat lite puppigare fikeri. Hade bara croissantsemla. Vart är världen på väg? Att folk har börjat cykla i skogen har man på nåt sätt tvingats acceptera, men croissantsemla...

Ja, får erkänna att man var lite klen. Semlorna levererades redan till frukost men det lät så allvarligt att det SKULLE finnas semlor kvar så två fick räcka...

Är inte croissantsemlor såna där med choklad i? Borde vara gott: semla=gott, choklad=gott ;)

me.I.am sa:
Vart är världen på väg? Att folk har börjat cykla i skogen har man på nåt sätt tvingats acceptera, men croissantsemla...
...du menar sådan italiensk-frukost-bulle? :) samma form också? låter ju faktiskt lite spännande måste jag erkänna. Kanske mindre sliskig än wienersemla?

Bara två, Steinbrenner & Nyberg. GP:s vinnarsemla 2016.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    256.2 KB · Besök: 229
Men vänta nu här.
Nån sorts ordning i kaoset måste det ändå vara.

Croissant är Franskt.

Sen att den ofta serveras till frukost i Italien må så vara;)

Edit*
Detta var då riktat till Sambal
Med väldigt mycket glimt i ögat:)

Senast ändrad:
En semla blev det på denna alla fettisars dag. En semla i miniformat ska tilläggas, knappt mer än en tugga.

Så har även jag som är semmeltaliban (som me.I.am uttryckte det) fått mig en semla.
Jag tar en till medan jag ändå har grädde i mustaschen ...
12697411_10207496486083393_6440146971991687260_o.jpg

2st blev det för mig med. En på lunchen (från Cederleüfs) och en ikväll. Den jag tog ikväll var lite extra speciell...

Det var den bästa semlan i Göteborg enligt det stora årliga testet. Från Cum Pane Bakverkstad (olskroken då). Har provat några olika senaste veckor och jag måste nog säga, även fast jag är ganska kräsen, att denna var överlägset bäst.

Om man rankar bröd, grädde, mandelmassa, utseende så blir det såhär:

Bröd: Gott ekologiskt med kardemumma och lagom stadigt, inte så luftigt som många andra.

Grädde: Detta var nog det bästa, vet inte vad de gjort men den var något alldeles extra, det var kardemumma här också (är jag rätt säker på iaf).

Mandelmassa: Väldigt god och perfekt konsistens. Även om jag föredrar att man blandar ut det i grädden (vilket det å andra sidan nästan aldrig är) så var detta väldigt bra.

Utseende: Hmm, kanske inte den snyggaste, grädden påmminer om *hhrmm* ska inte säga. Men iaf, lite annorlunda. Och lagom stor var den också, en liiiten aning mindre än en normal semla. Inte för liten men lagom stor så man ska känna sig nöjd utan att känna att man fått i sig alldeles för mycket :)

Fettisdag 2016on Flickr

me.I.am sa:
Jag var en semmeltaliban precis som du tills jag testade en wienersemla, det öppnade upp en helt ny värld, typ som det måste kännas för en MTBare första gången hen testar LVG.
Ju längre du väntar ju färre wienersemlor hinner du äta i ditt liv.
Jag tror du menar tvärt om, när en asfaltskramare vågar släppa sargen :-)

Jag har en lvg också men den var inte ens ute i somras..

Vad gäller semlorna så blev det typ fem i söndags och två idag. Söndagens var överlägset och utan konkurrens bäst för då var de hembakta bullarna helt färska ur ugnen. Både den hembakta och den köpta jag åt idag var lite torra.

Är det fler som fattat att mjölk är ute så rekommenderar jag varmt vispad kokosgrädde över alla konstiga produkter i kyldisken.

En wienersemla från princess konditoriet i sumpan, de är goda men det saknas kardemumma.
Får kompensera imorgon

Rattnalle sa:
[censurerat] /mod
Vad gäller semlorna så blev det typ fem i söndags och två idag. Söndagens var överlägset och utan konkurrens bäst för då var de hembakta bullarna helt färska ur ugnen. Både den hembakta och den köpta jag åt idag var lite torra.

Är det fler som fattat att mjölk är ute så rekommenderar jag varmt vispad kokosgrädde över alla konstiga produkter i kyldisken.

Bullarna är superviktiga. Kör man traditionell semla så brukar jag oftast vara nöjd med mandelmassan/grädden (inom rimliga gränser). På billigare semlor tycker jag ofta att bullen är det som fördärvar njutningen mest. Ibland nästan som torra gamla korvbröd - urk.
Hembakta färska bullar är svårslaget!

Det blev en idag. Årets första, inköpt på Helsinborgs bästa konditori, Fahlmans. Helt underbar. konditorigrädde, egen mandelmassa med små mandelbitar kvar, inte sånt där sockerskräp som man köper på ica. Bullen var perfekt. Det är en sådan som man bara kan äta en av. Man är liksom nöjd sen.

0. Jag är utomlands och det verkar inte vara en så stor grej med semlor i USA tyvärr. Hade lätt klämt en om det fanns.

Jag blev utan semla även det här året :(

Men lika bra var väl det med tanke på ambitionerna att gå ner några kg till tävlingssäsongen.

me.I.am sa:
Påbörjade bantning igår, ska ner 8kg, men gjorde ett kort uppehåll idag för att kunna ta en semla.

Om man gör uppehåll i bantingen medan man äter så borde det vara ok. Det blir ändå större delen av dygnet som man bantar.

Tillbaka
Topp