[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Den som tillverka, sälja eller förtära semla eller hetvägg före fettisdagen skall genast dö i slag, stroke eller fetthjärta!
Så det så!

Morgon semlor är fint

Bilagor

• 14232131904651588101830.jpg
    14232131904651588101830.jpg
    53.4 KB · Besök: 82
Har faktiskt, mot mina egna principer ätit en fastlagsbulle idag. Och den var lika tråkig som jag förmodat så det blir nog inte fler i år.

Premiär idag. Blev en från Complé i Kista. Gott, men för mycket grädde, men det tycker jag alltid, och petar bort. :-)

Snart fredag..... Enligt traditon sedan drygt 3 veckor så blir det semla från Stigs konditori i Gullringen till 11 kaffet, kan vara Sveriges godaste semlor

ja en, men det ångrar jag.

Det var från Johnséns bageri i Göteborg, köpt på ICA. "Johnséns Vanilj" heter den.

Hade höga förväntningar då jag vet att det är ansett bageri och har för mig jag läst att de vunnit något test också.

Det kan då inte varit de här semlorna det. Är inte kinkig men det här var bland den värsta semla jag ätit! T om såhär 10 min efter så är det någon äcklig bismak i munnen.

- Grädden smakade plast (trots att det står "grädde" på förpackningen, men det kanske inte behöver betyda grädde gjort på mjölk, vad vet jag?)
- Mandelmassa var det inte, det var nåt annat, härdat fett, oljor och aromer stod det.
- Brödet, som var det första jag smakade, var konstigt, kan inte beskriva, men det var inge vidare.

Alltså... hur f--n lyckas man? Inget som var bra. De var dessutom dyra! Ja för böfvelen. Det var synd man skulle avsluta semmelsäsongen med detta. Men men... kan INTE rekommendera dessa iaf. Det blir inte sämre.

Började bra med en på mellqvist söder. Borde bli några till idag. Kom på att det är tur att man inte är det minsta religiös. För då hade det inte blivit några fler.

En, hittills, det finns 2 till i kylen men palla ta vuältan +ANNAT bara för att smälta ner dom kalorierna :/ Hur göra?

En liten hembakad blir det i kväll. Mums.. årets första och mitt i bantningen ;)

Får bli några extra kilometer på trainern.

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> Började bra med en på mellqvist söder. Borde
> bli några till idag. Kom på att det är tur att
> man inte är det minsta religiös. För då hade
> det inte blivit några fler.

Beror väl på vilken religion du bekänner dig till - i Church of the Hot Wall lär det inte vara några problem att klämma fler.

staine skrev:
> En, hittills, det finns 2 till i kylen men palla
> ta vuältan +ANNAT bara för att smälta ner dom
> kalorierna :/ Hur göra?

Skänk dom två till någon tiggare/hemlös.

Senast ändrad:
Musli, banan och yoghurt och sen en Semlawrap på det vid 6 tiden i morse. Fördel med konditor till fru :-)

Perfekt laddning för ett pass på cykeln, tyvärr parkerade jag rumpan i bilen istället.

Köpte två på Ica igår som såg ut att vara av karaktären "praktisk och funktionell bassemla" men ack... Torr och tråkig bulle, mandelmassa som var för vass i smaken, grädden ok.

Senast ändrad:
1. Vanlig storlek 7-23. Den äckligaste jag har ätit i mitt 43-åriga liv. Grädden var som smör och nästan ingen mandelmassa. Fy fan.

Tröstade mig med
1. Minisemla 7-23. Helt OK.

En från Vetekatten precis. Luftigt bröd, luftig grädde och mycket kladdig mandelmassa.

Det var väl inte helt optimalt att lägga den ovanpå lunchens kroppkakor, men gott var det iallafall.

Tryckte i mig en hetvägg med, för stor, semla från Saturnus precis. Vet att det vankas semla hemma oxå. Tur att det finns en cykelpendling däremellan.

Var nära stt jag föll för frestelsen när jag var nere på Fabrique och handlade bröd. Dom hade fyllt hela bageriet med semlor.
Men det blev inget. Måste tänka på watt/kg!! ;)

Lingon skrev:
> Men det blev inget. Måste tänka på watt/kg!! ;)

Jag tycker semlor/kg är viktigare än dag som denna :)

En semla innehåller ungefär en halv wattimme energi. Bara så du vet. :)

Edit: "halv" föll visst bort.

Senast ändrad:
Jobbar på en lunchrestaurang och där brukar vi varje år göra minisemlor och bjuda på till lunchen, i storlek lite mindre än en kiwi ungefär.
En sådan intog jag efter lunchen, helt lagom storlek enligt mina mått mätt!

Jobbet bjöd på semlor från Bagarn i Hornstull.
Riktigt goda små semlor, utan något fel alls.

Stumpy skrev:
> En semla innehåller ungefär en halv wattimme
> energi. Bara så du vet. :)
>
> Edit: "halv" föll visst bort.

Men det blev väl inte särskilt rätt ändå? 0,5 Wh = 1800 J = inte särskilt mycket alls.

Skall precis tillaga fyra KÖTTsemlor till middag. Inga traditionella rackare eftersom jag tycker mandelmassa är extremt ogott.

Noll i år, liksom de senaste par åren. Mandelmassa är så vidrigt att jag inte tar det i min mun. Effektivt sätt att förstöra ett i övrigt mumsigt bakverk. Visst kan jag köpa en bulle och vispa grädde själv, men orka... Så gott är det inte...

geologen skrev:
> Noll i år, liksom de senaste par åren.
> Mandelmassa är så vidrigt att jag inte tar det i
> min mun. Effektivt sätt att förstöra ett i
> övrigt mumsigt bakverk. Visst kan jag köpa en
> bulle och vispa grädde själv, men orka... Så
> gott är det inte...

Finns med vaniljkräm!

geologen skrev:
> Noll i år, liksom de senaste par åren.
> Mandelmassa är så vidrigt att jag inte tar det i
> min mun. Effektivt sätt att förstöra ett i
> övrigt mumsigt bakverk. Visst kan jag köpa en
> bulle och vispa grädde själv, men orka... Så
> gott är det inte...

Jo det är det.

skrotfot skrev:
> Skall precis tillaga fyra KÖTTsemlor till middag.
> Inga traditionella rackare eftersom jag tycker
> mandelmassa är extremt ogott.

Hamburgare med vispgrädde?

skrotfot skrev:
> Skall precis tillaga fyra KÖTTsemlor till middag.
> Inga traditionella rackare eftersom jag tycker
> mandelmassa är extremt ogott.

Hamburgare med vispgrädde? Intressant.

42Hz skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Noll i år, liksom de senaste par åren.
> > Mandelmassa är så vidrigt att jag inte tar det
> i
> > min mun. Effektivt sätt att förstöra ett i
> > övrigt mumsigt bakverk. Visst kan jag köpa en
> > bulle och vispa grädde själv, men orka... Så
> > gott är det inte...
>
> Finns med vaniljkräm!

Inte regelmässigt. Det kanske går att hitta om man traskar till ett specialbageri, men inte de vanliga försäljningsställena. Med reservation för att jag inte letat i år. Men de senaste åren har det inte funnits. Jag brukade ofta fråga när jag passerade såna försäljare, dels för att få veta, dels för att förmedla att intresset finns för alternativ. De brukar vara helt oförstående.

Det beror på din genetiska kod, om du gillar eller avskyr beskt. Tungans receptorer är olika på folk. Själv gillar jag Tabasco Campari Aperol Mandelmassa Gammel Dansk , Tonic, ju starkare och beskare desto godare. Andra tycker annat.

Saxat från Umeå Univ., bmc:

Besk smak ( denatonium och 6-n-propyl-2-thiouracil)avläses av receptorer T2R/TRB (Taste receptor bitter) som aktiverar G-proteinet Gustducin och dess tre subenheter. Även dessa receptorer fungerar enligt "nyckel-lås"-principen. Man tror att det kan finnas så många som 40-80 olika receptorer för besk smak. Den aktiverade a-gustaducin stimulerar enzymet PDE (phosphodiestrase) som hydrolyserar "second messengers", cAMP. Samtidigt släpper bg-subenheterna från a-gustaducin och dessa aktiverar PLCb2 (phospholipas C) att generera IP3 (Inositol triphosphate) som öppnar kanalen för Ca2+ joner att släppas lös från endoplasmatiska nätverket. Den ökade kalciumkoncentrationen i cellen leder till depolarisering och neurotransmittorer frigörs och hjärnan uppfattar den beska smaken som om födoämnet innehåller något gift och därmed inte lämpligt att äta. Andra komponenter i besk smak, ex quinine och vissa katjoner blockerar kaliumkanalerna vilket även leder till depolarisering och neurotransmittorer frigörs och hjärnan smaken.

Senast ändrad:
Jo, jag är extremt känslig för beska. Väldigt mycket smakar beskt för mig. Till och med smör har en besk ton, även om jag tycker det är gott.

Kaffe, te, alkohol, oliver, kakao/choklad (i hög koncentration), och kolsyrat vatten (utan smak/socker) är väldigt beskt i min mun.

Tillbaka
Topp