[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

IMG_2614.webp

IMG_2616.webp

Tekniskt sett noll, men sambons scones serverades med vispgrädde och riven mandelmassa.

Tjena!

Ingen alls, men två stycken kardemummabullar med drottningsylt i mitten, vispad grädde ovanpå och sen ett lock..

Sydis har publicerat årets semmeltest i Malmö. Jag har lyckats äta 2:an 2 ggr, 3:an en gång och om det var 8:an eller 9:an en gång. Får ta mig till Möllan också, så har jag testat podiet.

Ahhh, back in Lund, dök in på ett ställe som såg mysigt ut, och där hade dom bästa semlan ever.
Love coffee heter stället, glöm aldri det
Den där semlan ser riktigt god ut, och grädden ser ut att vara bra. Jag gillar semlor väldigt mycket men tycker att semmelscenen här i Luleå har tappat en hel del senaste åren :cry:. Vissa har ändrat recepten så de har blivit sämre, och i princip alla kör hårdvispad margarin-smakande grädde med stabilisering i. Jag äter ju dem ändå, men tycker det är synd att nästan ingen i stan tar bakverket på allvar längre.

Den där semlan ser riktigt god ut, och grädden ser ut att vara bra. Jag gillar semlor väldigt mycket men tycker att semmelscenen här i Luleå har tappat en hel del senaste åren :cry:. Vissa har ändrat recepten så de har blivit sämre, och i princip alla kör hårdvispad margarin-smakande grädde med stabilisering i. Jag äter ju dem ändå, men tycker det är synd att nästan ingen i stan tar bakverket på allvar längre.

Om jag säger så, den här semlan är värd en tågresa till Lund :)

Men faktiskt, tror det är godaste jag nånsin ätit. Bullen är med lite grövre mjöl eller hur man ska beskriva det, annars tycker jag ofta bullarna är lite för sliskiga, även för konditoribakade.

Dom gör den helt och hållet här, bakar bullen osv.

Lider med dig, inte minst med tanke på ditt engagemang när det gäller gravelloppet i Storuman. I Umeå (nästgårds!) finns väl NK, aka Nya Konditoriet, och de borde väl ha bra grejer. Jag brukar baka deras chokladkaka med en viss framgång. https://smakminnen.se/hollandsk-chokladtarta/

Om jag säger så, den här semlan är värd en tågresa till Lund :)

Men faktiskt, tror det är godaste jag nånsin ätit. Bullen är med lite grövre mjöl eller hur man ska beskriva det, annars tycker jag ofta bullarna är lite för sliskiga, även för konditoribakade.

Dom gör den helt och hållet här, bakar bullen osv.
Har de slutat att ta brödet från Broder Jakobs på Klostergatan? Bakar de i pizzaugnen? Jag antar att en semla kostar mer än 25:- 2025

En (vanlig semla gjord av bra konditori) inhandlad, iaf. Misstänker starkt att den inte överlever kvällen.

En idag. Inte så god. Kartongsemla från Dahls. Kanske bakad igår.

En i tisdags, som jag dessvärre glömde att rapportera. Inmundigad på Portens! Supergod såklart.

Det ryktas att Sébastien Boudet kan det där med semlor. Någon som har koll på var han håller hus för tillfället?

Köpte med mig en hem från Love Coffee igår, grädden blev lite ledsen i kylen men den var (nästan) lika god ändå.

Den är mäktig, man kan ta en tugga, dricka lite kaffe, stoppa in snus och njuta lite, kolla om något nytt på Happy, sen tar man nästa tugga o.s.v.

Den har karaktär, som att om andra semlor jag ätit genom åren är som MTB-cyklar av skiftande modell, men dom är ju ändå skogscyklar, så är denna som en stilig racer, en helt annan dimension.

20250214_221049~2.webp

20250219_154117.webp

En. Kan inte uttala mig om smaken/kvaliteten (för mycket hunger). Den satt isf bra. Hann notera mandelbitar i mandelmassan.

Tillbaka
Topp