[OT] Hur påverkar däckslitaget bilens egenskaper?

Tjena!

Om din V70 är överstyrd så har någon:
1. Snott din främre krägningshämmare.
2. Stulit ett kilo luft i vardera bakdäck
3. Satt på för långa och hårda fjädrar bak.

Det är typ receptet på att få en P80 att på något sätt närma sig överstyrning. Orginal är den så långt ifrån överstyrd som man kan komma typ.

Med en V70 så är ju typ enda alternativet att handbromssladda, om det inte är en AWD där fyrhjulsdriften fortfarande fungerar, vilket är extremt ovanligt nuförtiden. Det går att göra en Scandinavian flick, men man får jobba rätt bra eller ha riktigt kassa däck bak.

För information så sitter mina barn i bilen när bilden togs, hastigheten är nånstans närmare 100. Bakom (och framför) så står det mer än en barnfamilj. Så du har lite rätt i din misstanke. Tror faktiskt det var minst en bil till ute med barn i vid samma ögonblick. Definitivt två som kördes av barn!

Hm, kanske jag som använder "överstyrd" fel. Men det jag menar är om man t.ex. pressar bilen i en kurva, och accar lite lagom, utan att något släpper. Då behöver jag inte kompensera med att styra mer. Är det lite halt så glider bakvagnen precis lite lagom. Har fått för mig att i bilrecensioner är det så ungefär det beskrivs när dom är nöjda.

Annat var det med farsans gamla SAAB 99 årsmodell typ runt -75, den var hiskeligt understyrd, var första bilen jag körde, och gjorde att jag i det längsta undvek framhjulsdrivet.

min farsas 99a från 74 var däremot konverterad till negativ camber och styrde mer än villigt. mycket rolig bil fjärran från de andra understyrda klumpedunsarna

den var snarast överstyrd, och man fick akta sig för att släppa på gasen i halkiga kurvor, för då sladdade bakvagnen ut på direkten.

Intressant med någon som är insatt. Är (eller kanske nu har varit) skeptisk till antisladd. Jag kör väldigt aktivt när det är halt (nej @n3wton, inte snabbare, eller med sladd, bara väldigt fokuserad). Men jag får ta dig på ditt ord, du verkar veta va du sysslar med. Sen utvecklas väl antisladd-systemen också och blir bättre och bättre, men har kanske redan från början varit bättre än en rutinerad förare (nej, menar inte mig själv).

Men vad anser du om argumentet att med alla säkerhetssystem så tenderar en vanlig förare att köra fortare, man kanske inte känner att det är halt på samma sätt. Och till slut när det släpper så släpper det rejält?

Sen ska vi väl inte komma in på förarassistans-systemen, eller vad det kallas. Om folk sitter o SMSar utan att ha assistans, vad gör dom då när bilen kan köra nästan själv?
Å andra sidan så kanske dom systemen blir så bra så totalsumman blir att SMS-förare inte kommer att orsaka olyckor på samma sätt.
Argumentet om säkerhet var återkommande, det är kanske mer en filosofisk fråga. Det började höras redan då säkerhetsbälten kom, sen med ABS, sen med airbags. I praktiken såg vi ingen sådan effekt.

Omvänt kan man ju säga att man borde ha en stor pik i ratten riktad mot föraren ;) Men å andra sidan igen — jag tar onekligen ut svängarna en aning i skogen då jag har knäskydd och armbågsskydd på mig. ? Jag tror dock att det kräver att man ramlat med skydden ett antal gånger och lärt sig. Det är inte helt samma fö

När antisladdsystemen varit på marknaden några år kunde Folksam visa med sin statistik att bilar med systemen hade en tydlig minskning av vissa typer av olyckor.

Jag byter själv upp mig till bättre bil när det kommer nåt nytt, senast antikollisionsradarsystem. Nästa blir väl nån form av självkörning, men det är fortfarande för mycket pengar (för mig). Cyklar ju till jobbet dessutom ??

Hm, kanske jag som använder "överstyrd" fel. Men det jag menar är om man t.ex. pressar bilen i en kurva, och accar lite lagom, utan att något släpper. Då behöver jag inte kompensera med att styra mer. Är det lite halt så glider bakvagnen precis lite lagom. Har fått för mig att i bilrecensioner är det så ungefär det beskrivs när dom är nöjda.

Annat var det med farsans gamla SAAB 99 årsmodell typ runt -75, den var hiskeligt understyrd, var första bilen jag körde, och gjorde att jag i det längsta undvek framhjulsdrivet.

Tjena!

Det är så en överstyrd bil beter sig, ingenting man eftersträvar för vardaglig körning och knappt på bana heller om man inte sysslar med drifting. Men nånting är inte som det ska om din V70 beter sig så, för ingen generation av V70 ska göra det. Dom är klassiskt understyrda, vilket framhjulsdrivna bilar alltid är i grund och botten, om man inte ställer in bilen helt skogstokiga

Tjena!

Det är så en överstyrd bil beter sig, ingenting man eftersträvar för vardaglig körning och knappt på bana heller om man inte sysslar med drifting. Men nånting är inte som det ska om din V70 beter sig så, för ingen generation av V70 ska göra det. Dom är klassiskt understyrda, vilket framhjulsdrivna bilar alltid är i grund och botten, om man inte ställer in bilen helt skogstokiga

Kanske gjort för många handbromssladdar i rondeller, det sliter ju en del på bilen.

Men vet inte om jag köper det du skriver rakt av. Vet en del biltester där köregenskaperna beskrivs ungefär så som jag upplever min V70, det har då beskrivits som positivt. Och det har varit vanliga framhjulsdrivna standardbilar, eller möjligen bilar med lite sportigare framtoning, typ som familjefäder köper när åldersnojan sätter in.

Om @Kristoffer R håller med dig så ger jag mig.

om man som tråden kommit att handla om sätter däcken med högst mönsterdjup bak kommer det också ge en viss överstyrande effekt, så länge vi talar om fast underlag.

Hade en gammal VW bubbla på 80-talet med diagonaldäck bak och radialdäck fram, det gav "intressanta" köregenskaper! ??

Kanske gjort för många handbromssladdar i rondeller, det sliter ju en del på bilen.

Men vet inte om jag köper det du skriver rakt av. Vet en del biltester där köregenskaperna beskrivs ungefär så som jag upplever min V70, det har då beskrivits som positivt. Och det har varit vanliga framhjulsdrivna standardbilar, eller möjligen bilar med lite sportigare framtoning, typ som familjefäder köper när åldersnojan sätter in.

Tjena!

Missade raden "om något inte släpper". Det är när det släpper som man vet om en bil är över eller understyrd. När det släpper med en V70 så går den framåt, den ska inte vifta ut rumpan.

Den här diskussionen med mest slitna bak/fram blev lite förenklad kan jag tycka. Om det är stor skillnad i mönsterdjup så köper jag konsensus i tråden. Kan tänka mig att de som lämnar in bilen för skifte sommar/vinter aldrig får fram/bak skiftat, det ger då att skillnaden fram/bak bli större och större efterhand. Och då helt plötsligt skifta och sätta mest slitna bak är ingen vidare bra idé.

Men om man som jag, och en del andra i tråden, skiftar fram/bak vid varje hjulbyte så blir det aldrig någon större differens. Att bakänden skulle komma flygande om bak har minsta lilla mindre mönsterdjup känns lite väl dramatiskt, det är inte antingen eller. Och det borde vara bättre att ha ungefär lika slitna däck fram/bak än stor skillnad även om man har mest slitna fram, men det är bara en magkänsla, har inte gjort oberoende tester på det.

Annars att det slarvas med däck, ofta i kombination med en äldre sliten bil, är lite oroande. Har haft en del gamla Volvo genom åren, men alltid köpt bästa däcken, även när ekonomin varit skral.

Värsta jag varit med om var när jag köpt en begagnad 240, hämtade den på en mörk :) parkeringsplats för vidare färd till Oslo, veckopendlade dit. Kollade lite hastigt däcken, mönstret var ok. I Oslo var det någon/några plusgrader, blöt vägbana. Vid ett trafikljus där det sluttade lite nerför gled jag in i bilen framför (bara liten duns så blev inget av det). Aldrig varit med om att köra in i någon annars, håller alltid säkert avstånd, tänkte det var någon oljefläck. Bara några minuter senare var jag nära att göra det igen.

Bytte sedan till bra däck så fort jag kunde. Det som satt på var några billiga skitdäck, som hårdplast när det närmade sig nollan. Är så van vid att köpa bra däck så tog lite för givet att det satt bra däck på bilen, dumt nog.

Haha, tack för förtroendet ?

Det där med över- och understyrt kom vi nog aldrig överens om, vare sig det var på racerbana eller chassiutveckling. Det är värre än platt vs clipslöst, hjälm eller inte samt elcyklar i skogen - tillsammans. Mycket tid läggs på att komma överens, köra och hitta ett sätt att beskriva och kvantifiera. Sen kommer pressen och säger sitt.

Balansen i bilen beror till stor del på körstil, sen är det NÄR. Är det in i kurvan, vid lastväxel, ut osv. Är det halt är det kanske däck och kränghämmarbalans, är det bra grepp är det hjulvinklar, rollcenter, fjädrar och bussningar, är det transient är det dämpare och geometrier och genomslagsgummin och överallt är det allt tillsammans. Det absurda är att jag kört tester där vi shimsat ett stag med en 2mm bricka och testat nån högfartsbromsning och bilen gick från att bli en orm till att gå på räls.

Med det sagt: Gamla Volvo V70 som fanns typ till 98 ansågs vara en välbalanserad bil, men åt det understyrda hållet. Den fyrhjulsdrivna mer så. Jag föredrog 850, bättre styrning och lite mer livlig. En V70 fick man liksom lirka in i kurvan.

Men det är en referens och smaksak: Har man referensen BMW eller Alfa upplevs en Volvo tydligt understyrd. Om man kör en gammal Mazda MX-5 eller Peugeot 205GTi upplevs nästan allt annat som otroligt understyrt. Gamla Porsche 911 växlade friskt mellan båda beroende på föraren och krävde respekt.

Men bilarna jag jobbade med är ju uppåt 25 år gamla och många står väl och rostar på nån skrot. Det mesta idag är enormt förfinat. Köregenskaperna hos min V60 2018 är en dröm jämfört med det jag körde då. Man kan nog simulera och räkna på en helt annan nivå idag.

Ibland blev det ju helt fel på den tiden; kanske minns ni Audi TT som fick förses med extra ballastvikt bak och en liten vinge pga högfartsegenskaper eller Mercedes-Benz A-klasse som välte vid egenfrekvens-sväng.

Men det är en referens och smaksak: Har man referensen BMW eller Alfa upplevs en Volvo tydligt understyrd. Om man kör en gammal Mazda MX-5 eller Peugeot 205GTi upplevs nästan allt annat som otroligt understyrt.

Tjena!

Kan ju pricka av tre av fyra där, bara Mx-5 jag inte ägt. Eller ja, det var en 205 SX jag hade, tyvärr inte en GTI.
Har iofs kört en hel del Mx-5 också.
Nu är det frisörkärran nummer ett.. Japp, en TT.. Dock Mk2, så ingen fara i hög fart, över 130 så poppar vingen upp av sig själv.
Men tanken är att köpa en Mk1 också, gärna en utan vinge.. ?

Tillbaka
Topp