me.I.am
Aktiv medlem
[OT] Hur påverkar däckslitaget bilens egenskaper?
Tjena!
Om din V70 är överstyrd så har någon:
1. Snott din främre krägningshämmare.
2. Stulit ett kilo luft i vardera bakdäck
3. Satt på för långa och hårda fjädrar bak.
Det är typ receptet på att få en P80 att på något sätt närma sig överstyrning. Orginal är den så långt ifrån överstyrd som man kan komma typ.
Med en V70 så är ju typ enda alternativet att handbromssladda, om det inte är en AWD där fyrhjulsdriften fortfarande fungerar, vilket är extremt ovanligt nuförtiden. Det går att göra en Scandinavian flick, men man får jobba rätt bra eller ha riktigt kassa däck bak.
För information så sitter mina barn i bilen när bilden togs, hastigheten är nånstans närmare 100. Bakom (och framför) så står det mer än en barnfamilj. Så du har lite rätt i din misstanke. Tror faktiskt det var minst en bil till ute med barn i vid samma ögonblick. Definitivt två som kördes av barn!
Hm, kanske jag som använder "överstyrd" fel. Men det jag menar är om man t.ex. pressar bilen i en kurva, och accar lite lagom, utan att något släpper. Då behöver jag inte kompensera med att styra mer. Är det lite halt så glider bakvagnen precis lite lagom. Har fått för mig att i bilrecensioner är det så ungefär det beskrivs när dom är nöjda.
Annat var det med farsans gamla SAAB 99 årsmodell typ runt -75, den var hiskeligt understyrd, var första bilen jag körde, och gjorde att jag i det längsta undvek framhjulsdrivet.