[OT] Hur påverkar däckslitaget bilens egenskaper?

zinkpasta

Aktiv medlem
På grund av kass framvagnsinställning så har jag lyckats slita ut innerkanterna på sommarframdäcken, vilket upptäcktes först nu vid däckskifte.. synd på däcken då de är relativt färska och har bra mönsterdjup i övrigt. I nuläget har de monterats bak för att de ska bytas ut till nya (och då hamnar ju de nya, bästa däcken bak). Innan dess kommer jag dock att köra en del med bilen, och frågan är därför hur nuvarande slitage påverkar bilens köregenskaper - t. ex. är det vid sväng, eller inbromsning, kombination, eller nåt annat som jag kan förvänta mig sämst verkan (släpp / en stor explosion / folk hytter med näven / ..), om något (givet att nuvarande framdäck och framvagnsinställning är bra, och bilen fö är framhjulsdriven)?

Dvs, i vilka körfall ska jag vara extra varsam?

PS, det är inte en Land/Range Rover. :-(

WhatsApp Image 2022-04-26 at 9.27.57 AM.jpeg

(Det andra däcket i paret ser likadant ut .. Michelin Pilot Sport 4 fö.)

Senast ändrad:
Som @Coffe skriver, och spontant känns det som att det kan reagera lite annorlunda in/ur hjulspår, alltså där det är försänkta hjulspår p.g.a. slitage.

Jag slet en gång ut mina däck på samma sätt och sedan dess roar jag mig mindre med att tackla trottoarer, refuger etc. Så det finns en läxa i det med. Önskar bara jag visste vilken.

Såg att du kör med bästa bak (alltså normalt sett). Jag brukar ha bästa fram, iaf vinterdäcken, hanterar hellre bakvagnssläpp än tappar styrning. Men är det konsensus annars att ha bästa bak?

Såg att du kör med bästa bak (alltså normalt sett). Jag brukar ha bästa fram, iaf vinterdäcken, hanterar hellre bakvagnssläpp än tappar styrning. Men är det konsensus annars att ha bästa bak?
Jag vill minnas att bäst grepp fram är det som gäller ur säkerhetsperspektiv. Gjorde nyligen en halkkörning för skojs skull med polarens morsa som har bilskola och när hon kopplade ur greppet fram var man ju rökt om jag nu minns rätt.

Edit: när jag läser övriga kommentarer inser jag att jag nog minns fel. Som vanligt lärde jag mig alltså ingenting.

Bästa bak är vad som alltid rekommenderas eftersom pöbeln inte kan hantera en bakvagnssladd.

Ja bäst bak gör att bilen går rakt fram där du har bäst skydd. Istället för bäst fram så du kommer med sidan in i det du krockar med.

Angående slitaget så kommer du sannolikt inte märka nåt alls.

Tack för svaren. Var väl inne på våtegenskaperna själv också .. nu skriver dock @Raggamuffin att det troligtvis inte märks (påverkar) alls, och jag har fått för mig att du har rätt god bilvana.. Har du nåt mer argument bakom påståendet eller är det ffa erfarenhetsbaserat? Jag känner iaf att jag kan köra vidare mer eller mindre som vanligt i torrt underlag, men kanske är dumsnålt att inte byta framöver..

När jag byter mellan sommar / vinterdäck så brukar jag sätta tillbaka däcken på samma ställe som förut -> Höger / Vänster Fram / Bak. Har fått för mig sen gammalt att det är så man skall göra, men är det nödvändigt ? Kanske bättre att blanda vilt ??

Tack för svaren. Var väl inne på våtegenskaperna själv också .. nu skriver dock @Raggamuffin att det troligtvis inte märks (påverkar) alls, och jag har fått för mig att du har rätt god bilvana.. Har du nåt mer argument bakom påståendet eller är det ffa erfarenhetsbaserat? Jag känner iaf att jag kan köra vidare mer eller mindre som vanligt i torrt underlag, men kanske är dumsnålt att inte byta framöver..

Det får plats mindre vatten i däckets mönster än innan, resten är dock så bra så totalt sätt får du plats med mer vatten i det däcken än många du möter får i sina. Egentligen avleder man inte vatten (det sprutar såklart om däcket) utan det ska få plats i mönstret. Klokt att sätta det inåt då du åker med väldigt lite tryck där, ytterkanten är det som jobbar när du svänger. De bör bytas inom någon form av horisont men du behöver inte börja ta taxi :)

Är det torrt kör man på gummit och är det vått åker man på mönstret.
Det är ingen jättetydlig vinkel men insida fram slits som mest när man backar med fullt rattutslag, gör du det ofta? Oftast sker det dock på en sida och inte båda, typiskt är att man backar in på garageuppfarten hemma t ex.

När jag byter mellan sommar / vinterdäck så brukar jag sätta tillbaka däcken på samma ställe som förut -> Höger / Vänster Fram / Bak. Har fått för mig sen gammalt att det är så man skall göra, men är det nödvändigt ? Kanske bättre att blanda vilt ??

Vissa däck har höger och vänster, vissa fram och bak. Andra ska åka fram/bak på drivhjul och baklänges på icke drivhjul så svaret är väl att det beror på.

På en personbil gör det väldigt lite skillnad i vilket fall.

@Raggamuffin Fickparkerar en del, men skulle inte påstå att det sker med fullt rattutslag så ofta. Dessutom i 95% av fallen på höger sida av vägen, så borde vara mer ojämnt slitage då. Du tror inte felaktig framvagnsinställning, ev i kombination med lågt däcktryck (men har kört med vettigt/rel högt tryck vad jag minns)?

Vår familjebil äter upp däck sådär trots nygjord hjulinställning (gjordes av firman som sålde däcken eftersom de tidigare däcken tog slut i förtid). Samma sak igen efter bara ett par år och nästan inga mil, plus alltid lugn körning. Vinterdäcken i sin tur spricker i sidoväggarna trots korrekt däcktryck, men slits däremot helt jämnt. Både vinter- och sommardäck är av "dyraste typen". Det är precis som att bilen äter däck, helt enkelt. Jag tror på att det är superdåligt att köra runt på 18- och 19-tumsfälgar med yttepytteliten profil. Svindyra och svindåliga däck trots att man köper "findäck" är min erfarenhet.

Som svar på frågan om köregenskaperna tror inte heller jag att det påverkar så värst mycket, men en hjulinställning hade väl inte varit fel spontant sett.

Ett litet bekymmer är ju dock att däcken inte är godkända då slitaget mäts på sämsta stället. Dessa däck har mao 0 millimeter mönsterdjup..

Ofta slits däcken fram då motorn sitter där, brukar skifta mellan bak och framdäck för att slita mer jämnt. Sliter det snett är är det värre, vissa bilar (märken) verkar vara sämre än andra när det kommer till snedslitet. Beror väl lite på vilken sorts länkage som används?

Det gör jag med. Då är det lättare att se om/var det sliter fel.

En hjulinställning är säkert bra i vilket fall. Det kan bero på för mycket toe ihop med mycket caster t ex så kan du börja åka på insidan. Vissa bilar sliter kass också helt enkelt, gärna ihop med automat. Är det pumpat på fotot?

Bättre att skifta fram / bak. Dvs det som satt VF ena året sätts VB nästa. Då får man jämnare slitage och slipper byta däcken parvis. Och i princip en nödvändighet på fyrhjulsdrivna bilar med fördelningslåda (ex.vis Haldex, BMW Xdrive, etc) som kan ta skada om skillnaden i rullomkrets fram/bak blir för stor.

Ja bäst bak gör att bilen går rakt fram där du har bäst skydd. Istället för bäst fram så du kommer med sidan in i det du krockar med.

Där ser man, den aspekten har jag inte tänkt på. Och det stämmer ju även med länken @ooms postade.
Brukar dock, som en del andra, skifta fram/bak så de blir ganska jämnt slitna.

Annars är jag rätt bekväm med lite sladd (bak). Min V70 -99 (gamla karossen med nya motorn) är precis lagom lite överstyrd, faktiskt ganska imponerad, har dock ingen större erfarenhet av olika modeller. Är min första framhjulsdrivna så var ganska skeptisk.

Hade en PV som man kunde styra med sladd, sedan en 140 som höll spår väldigt länge så när man äntligen fick ut bakvagnen så flög den fram. Därefter en 240 som var bättre, och nu alltså en V70 som är riktigt go när det är halt (ingen antisladd, vilket jag inte saknar, bara antispinn - som går o koppla ur).

Där ser man, den aspekten har jag inte tänkt på. Och det stämmer ju även med länken @ooms postade.
Brukar dock, som en del andra, skifta fram/bak så de blir ganska jämnt slitna.

Annars är jag rätt bekväm med lite sladd (bak). Min V70 -99 (gamla karossen med nya motorn) är precis lagom lite överstyrd, faktiskt ganska imponerad, har dock ingen större erfarenhet av olika modeller. Är min första framhjulsdrivna så var ganska skeptisk.

Hade en PV som man kunde styra med sladd, sedan en 140 som höll spår väldigt länge så när man äntligen fick ut bakvagnen så flög den fram. Därefter en 240 som var bättre, och nu alltså en V70 som är riktigt go när det är halt (ingen antisladd, vilket jag inte saknar, bara antispinn - som går o koppla ur).
Det är inte när du vuxenleker och handbromssladdar i någon rondell som du vill ha en bil som har bättre däck bak än fram. Det är när det oväntat går åt skogen och du ska väja åt ett håll men din gamla Volvo får kast och du snurrar runt istället som det underlättar om bilen istället blir understyrd och går rakt fram (som någon annan redan skrivit).

Det är ganska vanligt att man överskattar sin förmåga att hantera en bil. Det är ganska lugnt så länge man bara utsätter sig själv för fara, men dessvärre behöver jag och mina barn och andra småbarnsfamiljer dela vägen med dessa människor ganska regelbundet. Var inte en sån människa är du snäll.

Det är inte när du vuxenleker och handbromssladdar i någon rondell som du vill ha en bil som har bättre däck bak än fram. Det är när det oväntat går åt skogen och du ska väja åt ett håll men din gamla Volvo får kast och du snurrar runt istället som det underlättar om bilen istället blir understyrd och går rakt fram (som någon annan redan skrivit).

Det är ganska vanligt att man överskattar sin förmåga att hantera en bil. Det är ganska lugnt så länge man bara utsätter sig själv för fara, men dessvärre behöver jag och mina barn och andra småbarnsfamiljer dela vägen med dessa människor ganska regelbundet. Var inte en sån människa är du snäll.

Oj vad förståndig du är, tack så jättemycket!
Du kanske inte noterade mitt "Där ser man, den aspekten har jag inte tänkt på.", eller du vill mest spela Allan?
Tror du på fullaste allvar att jag vuxenleker i trafiken? Eller är det någon fånig projicering?

Skulle det här slitaget kunna vara en kombination av negativ camber och för lågt däcktryck?
det är snarare typiskt för att ha för mycket toe out.

bilfirmorna ägnar sig åt erfarenhetsbaserade gissningslekar om lämplig toe in/toe out baserat på cambern. men det här går faktiskt att mäta irl med en mycket enkel metod, med hjälp av en trakrite. en av de nyttigaste verktygen i mitt garage.

man kör över den med vänster hjul så man ser skalan genom nedvevad ruta. den indikerar med en visare minsta plogning av däcken, och lämpligt är att ställa in styrlederna så att den precis plogar lite (toe in).

väl att märka är det negativ camber ska det sas geometriskt vara en viss toe out eftersom den negativa cambern i sig har en viss plogande effekt. men med trakrite kan du mäta att man kompenserat rätt, istället för att gissa.

i ts fall skulle jag ställa in lite extra toe in så länge nuvarande däck ligger på, för att få det extra slitaget på insidan att upphöra, och sedan göra om inställningen när nya däck efterhand hamnar på bilen.
E80148F3-BC80-406D-9B5E-3B07AFD42E6C.jpeg

Slitaget på ytterkanten kommer inte påverka varken våt- eller torregenskaper nämnvärt, det är liten del av däcket och i jämförelse är slitaget på resten av däcket av mycket större betydelse, alltså om du väljer att köra dem tills de är helt slut eller byter i god tid.

När det gäller säkerheten är viktigast att anpassa farten efter väglaget, med en modern bil med antisladd och annat är det lätt att man inte märker hur dåligt grepp man har och kör för fort, när det sen släpper har man kanske ingen chans att rädda upp situationen. Har jag minsta misstanke om att det kan vara dåligt grepp provbromsar jag på ställen utan risk för att testa.

Sedan jag köpte men första fyrhjulsdrivna bil, subaru impreza, så sätter jag alltid de bästa däcken fram enligt dess instruktionsbok. Det skiljer som mest 1 mm i mönsterdjup när jag byter däcken på våren/hösten och när det är dags att skifta däck efter en säsong och det är då som regel lite mer mönsterdjup på bakdäcken jämfört med framdäcken. Fördelen med att göra så är att alla däck slits ut lika fort och att jag då får köpa fyra nya fräscha däck som är lika när det är dags för däckbyte och slipper att att flytta fram ett par stenhårda hockeypucksliknande däck som suttit bak till framaxeln eller att byta ett par däck som fortfarande har bra mönsterdjup.

Bäst mönster fram eller bak är en lustig fråga, en av få saker min far och jag varit osams om (bara han som blev oväntat arg) Undrar om det är nåt som äldre män går igång på? Googlade "bäst mönster fram eller bak" och alla "institutionella" träffar säger bak, sen dyker den här upp längst ner på första träffsidan, skön farbror ;-)

"larskarlsson43 Har kört bil varje dag i 50 år och tycker det är ett djävla trams, (bästa) däcken ska naturligtvis vara fram!!!!!"

Bäst mönster fram eller bak är en lustig fråga, en av få saker min far och jag varit osams om (bara han som blev oväntat arg) Undrar om det är nåt som äldre män går igång på? Googlade "bäst mönster fram eller bak" och alla "institutionella" träffar säger bak, sen dyker den här upp längst ner på första träffsidan, skön farbror ;-)

"larskarlsson43 Har kört bil varje dag i 50 år och tycker det är ett djävla trams, (bästa) däcken ska naturligtvis vara fram!!!!!"
Gamla rigida farbröder som bygger sin uppfattning på gissningar måste väl få ha sin verklighet. Sen att det inte stämmer objektivt hindrar inte något längre. Många stora ledare av idag har ju lärt oss att objektiva sanningar inte övertrumfar en konstruerad åsikt/"sanning"/lögn. Lex Trumputin.

Om bilen sliter däck som på bilden i första inlägget så är det någonting som är fel på bilen.
För mycket camber sliter inte däck i sig, men kombinerat med fel toe gör det.
En bilverkstad kan göra framvagnsinställning enligt biltillverkarens data flera gånger om, men har du sedan dåliga/slitna komponenter på bilen så ändrar sig hjulvinklarna ändå från de värdena vid körning.
Se till att kontrollera fjädrar, stötdämpare, fjäderbenslagringar, bussningar, stryrleder och annat som skapar rörelse i framvagnen, och åtgärda det innan du gör en ny hjulinställning, annars är det bara pengar i sjön tyvärr.

sanningen bengt-re i det här fallet är att det behövs bra däck bak. alltså i absoluta termer. detta ffa för att hindra vattenplaning bak, resulterande i att bilen blixtsnabbt snurrar runt på vägen.

detta har man förenklat till budskapet bästa däcken bak, men är är alla fyra däck slitna hjälper inte det, bilen är livsfarlig i alla fall.

man borde hellre sagt 'aldrig slitna däck bak'

diskussionen har bäring för ts såtillvida att däcket på hans bild är för slitet för att vara säkert att sättas bak. oavsett om det finns ännu sämre däck att sätta fram. det är dessutom av en numera tyvärr vanlig typ av däck utan dränerande mönster åt kanterna.

skulle aldrig köpa ett sådant däck.

Om bilen sliter däck som på bilden i första inlägget så är det någonting som är fel på bilen.
För mycket camber sliter inte däck i sig, men kombinerat med fel toe gör det.
En bilverkstad kan göra framvagnsinställning enligt biltillverkarens data flera gånger om, men har du sedan dåliga/slitna komponenter på bilen så ändrar sig hjulvinklarna ändå från de värdena vid körning.
Se till att kontrollera fjädrar, stötdämpare, fjäderbenslagringar, bussningar, stryrleder och annat som skapar rörelse i framvagnen, och åtgärda det innan du gör en ny hjulinställning, annars är det bara pengar i sjön tyvärr.
Intressant inlägg! Vi har en förhållandevis ny bil (den som beskrivs äta däck ovan) som är inställd enligt konstens alla regler, men ändå är något vajsing. Har dock ibland hört talas om att framvagnarna på Audi haft en del problem, men vet inte av vilket slag.

Inte världens problem förvisso, men lite störande att en ny bil som man dels varit rädd om men också lagt lite pengar på att få ordning på ändå inte är ordning på, typ.?

Oj vad förståndig du är, tack så jättemycket!
Du kanske inte noterade mitt "Där ser man, den aspekten har jag inte tänkt på.", eller du vill mest spela Allan?
Tror du på fullaste allvar att jag vuxenleker i trafiken? Eller är det någon fånig projicering?
Det var mest ditt inlägg av typen "jag gillar att köra överstyrt", följt av diverse anekdoter om vilka bilar som sladdar bäst som gjorde att jag fick en känsla av att du inte är den mest förtroendeingivande medtrafikanten.

Det var mest ditt inlägg av typen "jag gillar att köra överstyrt", följt av diverse anekdoter om vilka bilar som sladdar bäst som gjorde att jag fick en känsla av att du inte är den mest förtroendeingivande medtrafikanten.

Allt är ju inte innerstan eller bostadsområden, de flesta klarar av att bete sig olika i olika situationer. Att man har haft en utskridande bakvagn i en Volvo 142 betyder inte att det är Gettaway Stockholm på väg till jobbet varje morgon.

Intressant inlägg! Vi har en förhållandevis ny bil (den som beskrivs äta däck ovan) som är inställd enligt konstens alla regler, men ändå är något vajsing. Har dock ibland hört talas om att framvagnarna på Audi haft en del problem, men vet inte av vilket slag.

Inte världens problem förvisso, men lite störande att en ny bil som man dels varit rädd om men också lagt lite pengar på att få ordning på ändå inte är ordning på, typ.?

Vissa bilar tuggar däck, det är en kompromiss om önskade vägegenskaper och bekymmer man överlåter till ägaren.

Bara att köra och se hur de slits på sikt. Håll ett öga på däcktryck.

Mönster är helt ok, lagkravet gäller typ X procent av slitbanan.

Slitage på skuldrorna går ju fort om man kör lite hårt. Jag jobbade med bilprovande en lång period i mitt liv och när det var som hårdast höll ett set däck ungefär en dag, då kunde vi vända dem på fälgen vid lunch och köra slut på insidan på em. Mot rekommendationer om rullriktning & utsida.

Mer slitna däck, åtminstone så länge de är hyfsat nya och inte hårdnat, tenderar att greppa bättre på torrt, klackarna viker sig inte lika mycket. Men de blir också lite mer spårkänsliga, påtagligt mer när de är gamla och mycket slitna. Ofta också lite lömska när det är precis lite blött underlag.

Bäst bak eller fram? Det gamla rådet om bäst bak kommer från en tid med sämre bilar, inga ABS/EBD eller antisladd och många bilar hade betydligt lömskare köregenskaper. Man kan tänka nostalgiskt om man vill men jag har kört flera tusen bilar och med få undantag är dagens chassin helt överlägsna.

När det vattenplanar, snurrar inte bilen runt oväntat. Det vanliga är att man passerar en pöl, en större fläck eller kör i hjulspår. Är det en stor fläck - avsevärt längre än bilen - brukar den bara åka över och svagt rotera och sen ”hugga” när den får fäste. I hjulspår kan man känna hur den ”lyfter” bak och vrider sig lite, på bakhjulsdrift utan elektronik märker man motorvarvet stiga. Är man kall, håller ratten låst och väntar (långsamt smyger av gasen) kommer den tillbaka.

Problemet är att det är obehagligt och det kan rycka i ratten och om man då styr onödigt mycket åker bakänden ut, normalföraren styr emot för sent och för lite och är inte redo för returen. Det där har jag testat om och om och om och om igen i mitt jobb.

Har man ett antisladdsystem kan man i stort sett hitta på vadsomhelst och får ett hjul tag i asfalten och man är inom de möjligheter fysikens lagar ger löser bilen problemet. Ingen retursladd. Styr och bromsa. Snösträngar, vattenplaning, isfläckar… det går lika bra. Den som väljer bort stabiliseringssystem väljer fel, spelar ingen roll hur bra man är - jag har åkt med många helt otroligt duktiga förare men bara de som är förberedda löser de situationerna.

Men tillbaka till däcken. Idag, med huvudsakligen framhjulsdrivna bilar med ABS, antisladd och trygga köregenskaper är det bättre att ha grepp fram. Växla dem fram/bak på samma sida så de slits ner ungefär jämnt, framhjulsdriven bil sliter mer fram så växla och byt sedan alla fyra samtidigt när det är dags så du slipper köra olika typer/ålder på däck fram och bak.

Min inre Ove säger: Ett oskick idag är att man av estetiska skäl sänker bilen och sätter på breda hjul med lågprofildäck. Det blir väldigt känsligt för hjulinställning och däcktryck och harmonierar sällan med bilens sättning i övrigt; även sk sportchassin handlar främst om att ge en sportig känsla. Det finns förstås fördelar också, men det är en annan historia.

Tung framhjulsdriven bil med lågprofildäck, med fäste prioriterat, då sliter det däck.

Slitage på skuldrorna går ju fort om man kör lite hårt. Jag jobbade med bilprovande en lång period i mitt liv och när det var som hårdast höll ett set däck ungefär en dag, då kunde vi vända dem på fälgen vid lunch och köra slut på insidan på em. Mot rekommendationer om rullriktning & utsida.

Mer slitna däck, åtminstone så länge de är hyfsat nya och inte hårdnat, tenderar att greppa bättre på torrt, klackarna viker sig inte lika mycket. Men de blir också lite mer spårkänsliga, påtagligt mer när de är gamla och mycket slitna. Ofta också lite lömska när det är precis lite blött underlag.

Bäst bak eller fram? Det gamla rådet om bäst bak kommer från en tid med sämre bilar, inga ABS/EBD eller antisladd och många bilar hade betydligt lömskare köregenskaper. Man kan tänka nostalgiskt om man vill men jag har kört flera tusen bilar och med få undantag är dagens chassin helt överlägsna.

När det vattenplanar, snurrar inte bilen runt oväntat. Det vanliga är att man passerar en pöl, en större fläck eller kör i hjulspår. Är det en stor fläck - avsevärt längre än bilen - brukar den bara åka över och svagt rotera och sen ”hugga” när den får fäste. I hjulspår kan man känna hur den ”lyfter” bak och vrider sig lite, på bakhjulsdrift utan elektronik märker man motorvarvet stiga. Är man kall, håller ratten låst och väntar (långsamt smyger av gasen) kommer den tillbaka.

Problemet är att det är obehagligt och det kan rycka i ratten och om man då styr onödigt mycket åker bakänden ut, normalföraren styr emot för sent och för lite och är inte redo för returen. Det där har jag testat om och om och om och om igen i mitt jobb.

Har man ett antisladdsystem kan man i stort sett hitta på vadsomhelst och får ett hjul tag i asfalten och man är inom de möjligheter fysikens lagar ger löser bilen problemet. Ingen retursladd. Styr och bromsa. Snösträngar, vattenplaning, isfläckar… det går lika bra. Den som väljer bort stabiliseringssystem väljer fel, spelar ingen roll hur bra man är - jag har åkt med många helt otroligt duktiga förare men bara de som är förberedda löser de situationerna.

Men tillbaka till däcken. Idag, med huvudsakligen framhjulsdrivna bilar med ABS, antisladd och trygga köregenskaper är det bättre att ha grepp fram. Växla dem fram/bak på samma sida så de slits ner ungefär jämnt, framhjulsdriven bil sliter mer fram så växla och byt sedan alla fyra samtidigt när det är dags så du slipper köra olika typer/ålder på däck fram och bak.

Min inre Ove säger: Ett oskick idag är att man av estetiska skäl sänker bilen och sätter på breda hjul med lågprofildäck. Det blir väldigt känsligt för hjulinställning och däcktryck och harmonierar sällan med bilens sättning i övrigt; även sk sportchassin handlar främst om att ge en sportig känsla. Det finns förstås fördelar också, men det är en annan historia.
det är inte särskilt farligt eller skräckinjagande att plana varken fram eller bak så länge man rullar på i samma rikting.

men planar det bak när vägen svänger är du på väg i motsatt riktning innan varken du eller din bils antisladd hinner säga krasch.

se till att det inte händer bara.

det är inte särskilt farligt eller skräckinjagande att plana varken fram eller bak så länge man rullar på i samma rikting.

men planar det bak när vägen svänger är du på väg i motsatt riktning innan varken du eller din bils antisladd hinner säga krasch.

se till att det inte händer bara.
Precis! Men det är läskigt för mig. Mycket ljud och ryck i ratten

Men vi kunde inte, trots åratal av försök, under kontrollerade former, lyckas snurra en av våra bilar med antisladd. Det har varit snö, polerad is, blöta stålplattor, snökedjor, två reservhjul bak, punkterade hjul, mix av vinter- och sommardäck, vansinneshöga farter, absurd taklast, tvångslåsta hjul. Allt vi kunde komma på testade vi. Och det var många fordonsingenjörer som verkligen gjorde sitt bästa. Vi körde också ungefär ettusen simuleringar och testade ”värstingfallen” som kom ut. Jag körde bland annat en egenfrekvens-älgtest-manöver i 250kmh. Vi försökte även välta bilarna (stödhjul på) men även där var antisladd framme. Som tur är slapp jag köra.

Fysikens lagar kan man inte rå på, går det för fort så åker man av. Men isf med kontrollerad vinkel. Jag har på fötterna när jag pratar anti-sladd. ☺️ Det är ett fantastiskt system.

ja antisladd är ett fantastiskt system och minskar olyckor på ett väldokumenterat sätt. det har talats om 40-procentig minskning..

ett visst mått av friktion och ett visst mått av tid krävs dock för att det skall fungera.

40 procent är förresten inte 100:)

ja antisladd är ett fantastiskt system och minskar olyckor på ett väldokumenterat sätt. det har talats om 40-procentig minskning..

ett visst mått av friktion och ett visst mått av tid krävs dock för att det skall fungera.

Sen är väl olika tillverkare olika duktiga på att programmera systemen. Någon tillverkare blev blase och sen var de inte så bra igen....

Tjena!

Antisladd räddar mer liv än airbags idag. Men vi märker oftast inte det.

Min BMW var rolig då det gick att stänga av alla system förutom ABS. Då förstod man verkligen hur bra det fungerar.
Med bilen i normalläge fick jag slita som en idiot för att få sladd på snl, i Sport gick det att vifta lite på baken, i Sport+ så gick arlset ut tills den var på väg att passera sin egen axel, då gick bilen in och styrde upp. Men om man höll inne ena knappen tillräckligt länge så var det tillbaks till stenåldern och fantastiskt roligt på snö och is i kontrollerade former.

FB_IMG_1613337056808.jpg

Och min känsla av dina inlägg i denna tråden är att du nog inte vet så mycket om hur bilar uppför sig.
Vad fick dig att inte skriva något typ "ursäkta, det blev nog lite fel i mitt inlägg" utan att istället fortsätta i samma ton? Har du blivit sur på mig i någon annan tråd, eller vad är problemet?

Ditt inlägg väcker en del frågor onekligen:

* På vilket sätt är en bilförare som vet hur bilen uppträder i halka mindre förtroendeingivande?

* Har du samma åsikter om alla som kört på halkbana?

* Lite konstigt att göra en koppling från "gilla överstyrd" till trafikhuligan. Jag har inte specialbeställt min V70, köregenskaperna är standard. Tror du att alla som gillar V70:s köregenskaper gillar att handbromssladda i rondeller (som är märkligt att skriva, men mer om det längre ner). Eller dom måste intyga att dom inte gillar köregenskaperna för att undvika ditt onda öga.
Sen verkar du inte precis veta vad begreppet innebär.

* Och "handbromssladda" i rondell? Verkligen? För det första så håller jag inte på och sladdar bland andra trafikanter, men om jag skulle göra det så "handbromssladda"???

Så, varför gick du på så hårt med att jag skulle vara en oansvarig förare? Du har ingen aning om hur jag kör. Men om du nu skall vara på det humöret så borde du ge dig på @Kneecap's inlägg precis innan mitt, han verkar, ve och fasa, leka med att sladda. Ska vi anta att han gör det bland bilar med barnfamiljer?

EDIT: kneecaps inlägg var ju innan mitt.

Senast ändrad:

Intressant med någon som är insatt. Är (eller kanske nu har varit) skeptisk till antisladd. Jag kör väldigt aktivt när det är halt (nej @n3wton, inte snabbare, eller med sladd, bara väldigt fokuserad). Men jag får ta dig på ditt ord, du verkar veta va du sysslar med. Sen utvecklas väl antisladd-systemen också och blir bättre och bättre, men har kanske redan från början varit bättre än en rutinerad förare (nej, menar inte mig själv).

Men vad anser du om argumentet att med alla säkerhetssystem så tenderar en vanlig förare att köra fortare, man kanske inte känner att det är halt på samma sätt. Och till slut när det släpper så släpper det rejält?

Sen ska vi väl inte komma in på förarassistans-systemen, eller vad det kallas. Om folk sitter o SMSar utan att ha assistans, vad gör dom då när bilen kan köra nästan själv?
Å andra sidan så kanske dom systemen blir så bra så totalsumman blir att SMS-förare inte kommer att orsaka olyckor på samma sätt.

* Lite konstigt att göra en koppling från "gilla överstyrd" till trafikhuligan. Jag har inte specialbeställt min V70, köregenskaperna är standard. Tror du att alla som gillar V70:s köregenskaper gillar att handbromssladda i rondeller (som är märkligt att skriva, men mer om det längre ner). Eller dom måste intyga att dom inte gillar köregenskaperna för att undvika ditt onda öga.
Sen verkar du inte precis veta vad begreppet innebär.

* Och "handbromssladda" i rondell? Verkligen? För det första så håller jag inte på och sladdar bland andra trafikanter, men om jag skulle göra det så "handbromssladda"???

Så, varför gick du på så hårt med att jag skulle vara en oansvarig förare? Du har ingen aning om hur jag kör. Men om du nu skall vara på det humöret så borde du ge dig på @Kneecap's inlägg längre ned, han verkar, ve och fasa, leka med att sladda. Ska vi anta att han gör det bland bilar med barnfamiljer?

Tjena!

Om din V70 är överstyrd så har någon:
1. Snott din främre krägningshämmare.
2. Stulit ett kilo luft i vardera bakdäck
3. Satt på för långa och hårda fjädrar bak.

Det är typ receptet på att få en P80 att på något sätt närma sig överstyrning. Orginal är den så långt ifrån överstyrd som man kan komma typ.

Med en V70 så är ju typ enda alternativet att handbromssladda, om det inte är en AWD där fyrhjulsdriften fortfarande fungerar, vilket är extremt ovanligt nuförtiden. Det går att göra en Scandinavian flick, men man får jobba rätt bra eller ha riktigt kassa däck bak.

För information så sitter mina barn i bilen när bilden togs, hastigheten är nånstans närmare 100. Bakom (och framför) så står det mer än en barnfamilj. Så du har lite rätt i din misstanke. Tror faktiskt det var minst en bil till ute med barn i vid samma ögonblick. Definitivt två som kördes av barn!

Tillbaka
Topp