[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Fattar du vad du har gjort! Det där var hemliga dokument!
EuCCA5Z.gif

Då måste det varit syrran då.
Det är vasskant på Bogesundslandet, precis innan Tenösund. Jag var vid Ramsösund när bilden togs så det är full inzoomning på mobilen=kass kvalitet
I veckan var i alla fall tillbaka inne i plaskdammen ?

Prickar i Mariefred behövde lite ny fräsch kätting.
IMG_20210528_083805_025.jpg

Och längre in i Mälaren, fast i ett tjuvnät, fann vi en lite ovanlig krabat..(givetvis rapporterad till Naturvårdsverkets kartläggning av invasiva arter)
IMG_20210526_173418_388.jpg

I veckan var i alla fall tillbaka inne i plaskdammen ?

Prickar i Mariefred behövde lite ny fräsch kätting.
Visa bilaga 491861

Och längre in i Mälaren, fast i ett tjuvnät, fann vi en lite ovanlig krabat..(givetvis rapporterad till Naturvårdsverkets kartläggning av invasiva arter)
Visa bilaga 491862
Kinesisk ullhandskrabba? Har du kvar den?
Kan du donera den till riksmuseet?

Ibland såhär
8B98776B-4E49-4ED1-83C2-717F15FBEDAB.jpeg

Ibland så här
09CFD302-E7ED-4987-9867-E602CD76DBDB.jpeg
någon trodde att bilen inte var högre än 4.4m(felade på 7dm typ
1623781913031.png

Omhändertagande av arbetskamrat som försökte stoppa klingan på bordsågen med fingrarna ( jättedumt , funkade inte) , lite variation kan man säga .
Mange

det där eskalerade hastigt, som de säger på redditspråk
Borde alltså berätta att han efter idogt tejpande på vårdcentralen (det var lite för trasigt för att sy ) nästan återfått känseln helt och han kan peta sig sig i näsan igen ?
( har tagit om hand om ytterligare snickare , fönsterputsare, målare och mattläggare som inte heller hanterat verktyg på rätt sätt oxå )
?

Finns redan ett spårriktar spel så det borde ju inte vara helt omöjligt att styra upp.

0DE46EB3-2983-41EF-8698-AA36FA13EC9C.png

Såhär är min arbetsplats fördelad över landet. Illustrerad med en fotokarta. Viss överrepresentation i norrland. ?

Bilagor

• 850CD090-B59E-49F0-8D7C-C429E66CF5FE.jpeg
    850CD090-B59E-49F0-8D7C-C429E66CF5FE.jpeg
    171.6 KB · Besök: 158
Anade nästan att det inte handlade om klonerna, men orkade inte googla. Jorå, sandalerna är kanon som hemmapåtomtenpjuck och absolut värda sina 199 d-mark, men inget jag ger mig ut på längre äventyr med. Rätt klent stöd runt foten, så det går nog lätt att både trampa snett, stuka och annat som hör misärtråden till.

@Loftberg är du i Nynäshamn igen? Enligt Marinetraffic har ni kört in i Havsbadet men jag såg genom fönstret att det inte riktigt stämde.

Visa bilaga 512982
Stämmer bra det!
20210915_175824~2.jpg

Vi har kört tre dagar med besiktning och underhåll av samtliga fyrar från Landsort upp till Dalarö. Blev en natt på Havsbaden. Släppte av ett gäng direkt vid hotellet som kunde gå igenom fyren precis nedanför restaurangen, medan vi andra parkerade nere i hamnen.

Haha, jag var helt säker på att Marinetraffic visade fel! Har båten på bryggan på andra sidan :-)

Fyren nedanför restaurangen är inget vidare, väldigt svårt att se när när man kommer söderifrån med allt ljus från restaurangen bakom. Speciellt i skymningen.

En av våra
Haha, jag var helt säker på att Marinetraffic visade fel! Har båten på bryggan på andra sidan :-)

Fyren nedanför restaurangen är inget vidare, väldigt svårt att se när när man kommer söderifrån med allt ljus från restaurangen bakom. Speciellt i skymningen.
En av våra fyringenjörer var i kontakt med hotellets trädgårdsmästare angående träd och dylikt som skymmer sikten av vissa delar av fyrens sektor. Tyvärr måste väl egentligen vissa delar av badhuset samt kobben utanför, också rivas, om vi ska uppnå full funktion. Man kan väl konstatera att fyrens kanske byggdes fel redan från början...

Nu är vi här igen förresten.
20210921_130327.jpg

Trädgårdsmästaren känner jag! Ser vårt hus på bilden med men missade när ni åkte förbi.

Stora problemet jag upplevde med fyren är att den drunknar i allt annat ljus runtomkring. Kan ju ha varit så att den var skymd en något samtidigt.

Trädgårdsmästaren känner jag! Ser vårt hus på bilden med men missade när ni åkte förbi.

Stora problemet jag upplevde med fyren är att den drunknar i allt annat ljus runtomkring. Kan ju ha varit så att den var skymd en något samtidigt.
Jo bakgrundsljus (gillar det engelska uttrycket 'light pollution' bättre) är ett problem. Alternativen inkluderar att anpassa fyren för en starkare lampa, byta till en mer provocerande ljuskaraktär på 'blinket' eller riva Nynäshamn... Det är tyvärr min uppfattning att just denna fyr inte hör till de högst prioriterade i riket. Särskilt nu när man vill (genom användandet och förnyandet av befintliga farleder) öppna upp en ny transportled mellan Norrköping och Kapellskär, sjövägen. Men har du synpunkter och förslag kan du alltid prova din lycka hos nautiska rådet i Norrköping. En enkel farledstekniker besitter tyvärr ingen vidare makt ?

Jo bakgrundsljus (gillar det engelska uttrycket 'light pollution' bättre) är ett problem. Alternativen inkluderar att anpassa fyren för en starkare lampa, byta till en mer provocerande ljuskaraktär på 'blinket' eller riva Nynäshamn... Det är tyvärr min uppfattning att just denna fyr inte hör till de högst prioriterade i riket. Särskilt nu när man vill (genom användandet och förnyandet av befintliga farleder) öppna upp en ny transportled mellan Norrköping och Kapellskär, sjövägen. Men har du synpunkter och förslag kan du alltid prova din lycka hos nautiska rådet i Norrköping. En enkel farledstekniker besitter tyvärr ingen vidare makt ?
Riva nynäshamn... låter inte fel?

Är det hazmat suit på när ni besöker den där sista fyren?
Haha du har skarpa ögon. Jag önskar det vore så. Använde en gammal regnrock för att skydda mig mot det värsta medan jag bytte samtliga fasadlampor (8 st, de ni ser på 'armar' ut från fyren). Men vad man än rör vid kommer det härliga dammpuffar av skarvskit (läs: Covid-22) rätt i ansiktet. Men vissa fyrar måste man skotta borta decimetertjocka lager av skarvlera. Dé é najs!

20210914_142712~2.jpg

20210914_141110~2.jpg

Fyren på bilden är förresten Landsort Bredgrund. En av skarvarnas yttre fortifikationer.

Senast ändrad:
Nånstans där mellan Nynäs och Oxelösund så finns det en ö med skarvar och ett par stackars döda träd. De träden led nog.

Tillbaka
Topp