[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?

Idag bjöds det på zick zack-navigering. Tror dom flesta av prickarna var glada att det inte var dimma ?
20220626_145057.jpg

Så körde jag första coronavåren, och till hösten var jag hos sjukgymnasten för laptopnacke.
Årets variant med låång skärmkabel till dockningsstationen innanför fönstret är en win.
Jo jag kan ju också lista ut att det inte är bra i löngden. Jag arbetar ytterst lite hemma längre stunder så är inte så orolig. Kurerar dessutom en pågående nackspärr så är rätt lyhörd för att växla position vid minsta lilla signal. Men att ligga med kuddar under magen är ett måste för mig så jag kommer upp och får bort vikten lite från armbågarna.

Efter att ha mosat färja en stund har jag gjort lite högst personliga reflektioner och kan från dessa komma med lite råd till de happyiter som funderar på en färjetur eller ett båtliv.

1. Ha koll på tidtabellen (kom i tid eller vänta på nästa) och stopplinjen.
2. Var vaken när du står i kön.
3. Om du ska med färjan, oavsett om du kör bil, motorcykel, cyklar eller går, visa dina intentioner.
4. Kopplat till punkt 3 ovan; kommer du sent och ser bommarna börja stängas, öka inte bara takten för att sedan (direkt när du märker att färjan väntar på dig) börja söla igen.
5. Missar du någon av ovanstående punkter får du inte bli förvånad om du finner dig ståendes kvar på kajkanten och i väntan på nästa tur.
6. Har du väl kommit ombord, står det 'kör fram till grinden', så betyder det kör fram till grinden. Det finns ett begränsat utrymme på färjan och alla behöver hjälpas åt för att alla ska få plats.
7. Är du fotgängare eller cyklist, vingla inte runt planlöst på rampen eller anslutande väg när bilarna lossas av. Håll din sida.
8. Vi lastar på ett visst sätt av en anledning, inte för att jävlas. Tro mig. (men ibland hade det nästan varit roligare att jävlas, hoho!)
9. Ha en go tur!

Och till alla fritidsseglare och hobbynautiker som ämnar att korsa en färjeled:

1. Det är hastighetsbegränsning av en anledning.
2. Lär dig svalla av (fantastiskt hur få som vet vad detta faktiskt innebär).
3. Ha koll på gällande väjningsregler samt din omgivning.
4. Du blir inte styrbordsbåt bara för att du väljer att köra in dig i en sådan situation - stabil kurs och fart gäller.
5. Kör du din segelbåt för motor med seglen nere är du INTE en segelbåt.
6. Har du en 6 meter lång motorbåt är inte den mest effektiva undanmanövern att göra en 360. Det räcker gott att sakta ner.
7. 7 knop betyder 7 knop, och inte 37 knop.
8. Håll din styrbordssida i leden och gå inte för nära färjan - det kan framför allt dyka upp något plötsligt på andra sidan färjan.
9. Ha en go tur!

Och nej, innan ni frågar, det är ytterst få vägfärjor i landet som körs på lina. Det är absolut vanligast med olika typer av propellrar som framdrift.

Random bild att fylla ut med
20220720_075458.jpg

Jag förstår att det finns en anledning till att ni lossar och lastar som ni gör, men jag har aldrig klurat ut varför, kan du stilla min nyfikenhet.

Jag förstår att det finns en anledning till att ni lossar och lastar som ni gör, men jag har aldrig klurat ut varför, kan du stilla min nyfikenhet.
Absolut, men kan visserligen bara prata för hur vi gör just här, men det är ju en generell idé som ligger som grund på alla färjor.

Störst påverkan på hur vi lastar kommer egentligen över så enkla saker som bredden på filerna ombord (de är olika breda, samt har olika höjdbegränsningar) samt storleken på fordonen vi tar ombord. Till exempel, en lastbil med släp _kan_ bara lastas i mittenfilen. Och då vi pga skymda kurvor i bägge färjelägen endast kan se de första fordonen i kön, måste man alltid ha i åtanke att en lastbil eller annat större fordon kan dyka upp, och då gäller det att man lastat så mycket man kan i sidofilerna. Sen vill man så klart inte lasta för mycket (och för tungt) på bara en sida, för att undvika onödig slagsida. Och man vill aldrig behöva lämna kvar någon pga dåligt planerad lastning, så klart.

Annars är det smådetaljer som att man försöker lasta bilar med släp, husvagnar och husbilar på sånt vis att man kan lossa dem sist (då dessa fordon ofta kör långsammare och tar mer plats på vägen än många andra, försöker vi släppa av dem så sent som möjligt för att undvika kö för övriga fordon).

I övrigt finns också farligt gods, där det kan innebära att vi kör en anpassad tur med begränsat antal passagerare och övriga bilar, eller en helt avlyst tur där vi kör över enbart fordonet innehållandes det farliga godset.

Kanske ger lite mer ljus i frågan!

Det här begreppet har jag aldrig hört förut.
Verkar inte som om Google känner igen det heller. Är iofs inte ovanligt med gamla sjötermer.
Betyder att man drar ner farten så man inte drar svall. (Kan även benämnas som "att släppa svall")
Förvånansvärt många fritidsbåtar förstår inte att dom själva drar svall som en mindre vaxholmsbåt

Betyder att man drar ner farten så man inte drar svall. (Kan även benämnas som "att släppa svall")
Förvånansvärt många fritidsbåtar förstår inte att dom själva drar svall som en mindre vaxholmsbåt
Det som många missar är att det inte bara räcker att dra ner på farten. Man måste dra ner så mycket att man släpper häckvågen förbi sig. Annars följer den med. Att man går svallfritt i t.ex. 5 knop om man startar från noll betyder inte att man gör det om man går från 25->5 kn.

Efter att ha mosat färja en stund har jag gjort lite högst personliga reflektioner och kan från dessa komma med lite råd till de happyiter som funderar på en färjetur eller ett båtliv.

1. Ha koll på tidtabellen (kom i tid eller vänta på nästa) och stopplinjen.
2. Var vaken när du står i kön.
3. Om du ska med färjan, oavsett om du kör bil, motorcykel, cyklar eller går, visa dina intentioner.
4. Kopplat till punkt 3 ovan; kommer du sent och ser bommarna börja stängas, öka inte bara takten för att sedan (direkt när du märker att färjan väntar på dig) börja söla igen.
5. Missar du någon av ovanstående punkter får du inte bli förvånad om du finner dig ståendes kvar på kajkanten och i väntan på nästa tur.
6. Har du väl kommit ombord, står det 'kör fram till grinden', så betyder det kör fram till grinden. Det finns ett begränsat utrymme på färjan och alla behöver hjälpas åt för att alla ska få plats.
7. Är du fotgängare eller cyklist, vingla inte runt planlöst på rampen eller anslutande väg när bilarna lossas av. Håll din sida.
8. Vi lastar på ett visst sätt av en anledning, inte för att jävlas. Tro mig. (men ibland hade det nästan varit roligare att jävlas, hoho!)
9. Ha en go tur!
Ett tips till till alla fordonsförare som kör ombord på färjan: du behöver inte en meter lucka till framförvarande. Om man kör hyfsat nära bilen framför så får det plats fler bilar på färjan och chanser ökar att alla kommer med, eller åtminstone flera när det är mycket trafik.

Det är väl inte HELT ovanligt med linfärjor? Åkte sådan över till Hemsö i somras och är rätt säker på att Kornhallsfärjan är en linfärja också? Men jag kan komma ihåg fel där..

Det där med hastighetsgränser på sjön är ju lite godtyckligt, utanför mig är det 7 knop vilket inte alls känns rimligt annat än när det är väldigt mycket båttrafik. Rätt många som struntar i det även när det är trångt dessutom. Har aldrig sett någon kontroll.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp