Manurhin2
Aktiv medlem
[OT] Hur ser din arbetsplats ut ?
Lite mörkare bara?Visa bilaga 562855
Så här såg det igår Visa bilaga 562856
och så här såg det ut idag när jag var klar…
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lite mörkare bara?Visa bilaga 562855
Så här såg det igår Visa bilaga 562856
och så här såg det ut idag när jag var klar…
Ja det blev ett ”helsvärtat fönster ” med massa plåt , tar lite tid för glasmästaren att få fram ”säkra” glas i sommartider…Lite mörkare bara?
Fläkten avstängd , har katterna varit dumma??Dagar som den här...
Väldigt trångt vid datorn
Det var imorse innan värmen komFläkten avstängd , har katterna varit dumma??
Påminner om min. Funkade bra i nån timme för småplock som inte krävde arbetsyta på skärmen.
Så körde jag första coronavåren, och till hösten var jag hos sjukgymnasten för laptopnacke.Påminner om min. Funkade bra i nån timme för småplock som inte krävde arbetsyta på skärmen.
Visa bilaga 564241
Jo jag kan ju också lista ut att det inte är bra i löngden. Jag arbetar ytterst lite hemma längre stunder så är inte så orolig. Kurerar dessutom en pågående nackspärr så är rätt lyhörd för att växla position vid minsta lilla signal. Men att ligga med kuddar under magen är ett måste för mig så jag kommer upp och får bort vikten lite från armbågarna.Så körde jag första coronavåren, och till hösten var jag hos sjukgymnasten för laptopnacke.
Årets variant med låång skärmkabel till dockningsstationen innanför fönstret är en win.
Absolut, men kan visserligen bara prata för hur vi gör just här, men det är ju en generell idé som ligger som grund på alla färjor.Jag förstår att det finns en anledning till att ni lossar och lastar som ni gör, men jag har aldrig klurat ut varför, kan du stilla min nyfikenhet.
2. Lär dig svalla av (fantastiskt hur få som vet vad detta faktiskt innebär).
Betyder att man drar ner farten så man inte drar svall. (Kan även benämnas som "att släppa svall")Det här begreppet har jag aldrig hört förut.
Verkar inte som om Google känner igen det heller. Är iofs inte ovanligt med gamla sjötermer.
Det som många missar är att det inte bara räcker att dra ner på farten. Man måste dra ner så mycket att man släpper häckvågen förbi sig. Annars följer den med. Att man går svallfritt i t.ex. 5 knop om man startar från noll betyder inte att man gör det om man går från 25->5 kn.Betyder att man drar ner farten så man inte drar svall. (Kan även benämnas som "att släppa svall")
Förvånansvärt många fritidsbåtar förstår inte att dom själva drar svall som en mindre vaxholmsbåt
This^^Det som många missar är att det inte bara räcker att dra ner på farten. Man måste dra ner så mycket att man släpper häckvågen förbi sig. Annars följer den med. Att man går svallfritt i t.ex. 5 knop om man startar från noll betyder inte att man gör det om man går från 25->5 kn.
Var är det?
KärråkraVar är det?
Ett tips till till alla fordonsförare som kör ombord på färjan: du behöver inte en meter lucka till framförvarande. Om man kör hyfsat nära bilen framför så får det plats fler bilar på färjan och chanser ökar att alla kommer med, eller åtminstone flera när det är mycket trafik.Efter att ha mosat färja en stund har jag gjort lite högst personliga reflektioner och kan från dessa komma med lite råd till de happyiter som funderar på en färjetur eller ett båtliv.
1. Ha koll på tidtabellen (kom i tid eller vänta på nästa) och stopplinjen.
2. Var vaken när du står i kön.
3. Om du ska med färjan, oavsett om du kör bil, motorcykel, cyklar eller går, visa dina intentioner.
4. Kopplat till punkt 3 ovan; kommer du sent och ser bommarna börja stängas, öka inte bara takten för att sedan (direkt när du märker att färjan väntar på dig) börja söla igen.
5. Missar du någon av ovanstående punkter får du inte bli förvånad om du finner dig ståendes kvar på kajkanten och i väntan på nästa tur.
6. Har du väl kommit ombord, står det 'kör fram till grinden', så betyder det kör fram till grinden. Det finns ett begränsat utrymme på färjan och alla behöver hjälpas åt för att alla ska få plats.
7. Är du fotgängare eller cyklist, vingla inte runt planlöst på rampen eller anslutande väg när bilarna lossas av. Håll din sida.
8. Vi lastar på ett visst sätt av en anledning, inte för att jävlas. Tro mig. (men ibland hade det nästan varit roligare att jävlas, hoho!)
9. Ha en go tur!
Och var ligger.det?Kärråkra
HässleholmOch var ligger.det?
Det där ser ut som semester?5 bryggor till sen blir det semester :D
Visa bilaga 569407
Man har ju valt rätt yrke helt enkelt ;)Det där ser ut som semester?
Vad gör spaken brevid grön-gul-blå-röd rad med knappar på BB sida?Nystart på jobbet då arbetspasset började med att vi fick låna den lite större färjan Freja från Ekeröleden. Inte riktigt anpassad för lilla Skanssundet...
Det är en tråkig spak. Man kan slå om till nödstyrning där, NFU. Men nödstyrningen går att köra oavsett, så det är nog någon gammal installation. Byggd -73 på ÅSI...Vad gör spaken brevid grön-gul-blå-röd rad med knappar på BB sida?
BB!? Babord eller bottombracket , det gäller att inte blir förvirring i skarpt läge…Vad gör spaken brevid grön-gul-blå-röd rad med knappar på BB sida?
Hur funkar NFU på nåt utan roder? Låter knepigt men jag har å andra sidan väldigt lite erfarenhet av poddarDet är en tråkig spak. Man kan slå om till nödstyrning där, NFU. Men nödstyrningen går att köra oavsett, så det är nog någon gammal installation. Byggd -73 på ÅSI..,
En knapp vrider podden åt SB (håll in), en annan vrider den åt BB. Varvtalet bestäms fortfarande via huvudmanövern.Hur funkar NFU på nåt utan roder? Låter knepigt men jag har å andra sidan väldigt lite erfarenhet av poddar
Darwinism på hög nivå! IQ på vattenskoteråkare är däremot ofta låg...Tidvis 50-100m sikt på morgonen...och vad möter man då om inte en idiot på vattenskoterVisa bilaga 575304
En av mkt få företeelser som får mig att känna mig sjukt otrygg när jag är ute & paddlar kajakTidvis 50-100m sikt på morgonen...och vad möter man då om inte en idiot på vattenskoterVisa bilaga 575304
Vattenskotrar eller dimman?En av mkt få företeelser som får mig att känna mig sjukt otrygg när jag är ute & paddlar kajak![]()
Vattenskotrar såklartVattenskotrar eller dimman?
Ni får en bild till bara för att det är fint med dimman
Visa bilaga 575308