[OT] Hur skapa blogg där bilderna går att förstora?

ruslan

Ny medlem
Funderar på hur jag ska hålla familj och bekanta informerade under ett halvårs resande och det känns som att massmail är ute, och blogg och hemsida är inne.

Dock så har jag ingen koll på varken blogg eller hemsida, även om blogg verkar lättast att underhålla. Började testa lite på blogspot och det känns inte alltför avancerat. Men, de bilder jag lägger in går inte att förstora utan förblir förhållandevis små. Kanske beror det på att alla bilder annars skulle ta för mycket utrymme?

Går det att åtgärda på ett enkelt sätt, eller är det bättre att betala för en hemsida och få lite större frihet när det gäller bildstorlek och layout?

Kolla på Googles tjänst picasa. där kan du lägga upp bilder (det är både ett nedladdningsbart bildprogram och webalbum-tjänst) de bilder du lägger upp där kan du sedan blogga på ditt blogspot-konto

/johan

Verkar smart, men svårt om man är på resande fot. Som jag tolkar det så ska Picasa laddas hem för att kunna användas. Kanske är Flickr bättre som fotolagring?

Eller så lägger du upp bilderna på Flickr och skriver mycket text till, smidigt att spara bilder och snyggt dela upp dom i olika set beroende på aktivitet mm.
Dessutom finns det en bra funktion om du vill hålla bildrna privata för dig själv, låta några få utvalda titta på dom eller ha bilderna helt åtkomliga för alla...
Flickr med uppgradering via ditt yahoo-konto kostar 200 eller 250 kr/år tror jag ! :-)

Bilder på blogspot är klickbara till originalstorlek.

Kolla i min blog i signaturen exempelvis..

Edit: Och det är ju för att hålla trafikmängden nere för dom,,, lagringstorlek är väl inget problem, tro man har 1 gb / konto..

Senast redigerad av en moderator:
Jo, jag fick det att fungera med originalstorlek men skulle föredra om bilden inte blev så jämrans stor. Ska testa lite med Flickr och se hur det känns.

lleberg: Tjejen köpte förresten ett Nova+ alldeles nyligen, är du nöjd med ditt?

ruslan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, jag fick det att fungera med originalstorlek
> men skulle föredra om bilden inte blev så
> jämrans stor. Ska testa lite med Flickr och se
> hur det känns.
>
> lleberg: Tjejen köpte förresten ett Nova+
> alldeles nyligen, är du nöjd med ditt?

Om du vill ha bilden lite mindre så kna du ju krympa den lite i förhand helt enkelt, om det var det du sökte..
Går ju att göra i typ paint photoshop eler så.

Mitt nova+ har jag bara använt på min 1 natts tältartur, då funkade det toppenbra.
På Påsktältarturen så körde vi ett annat nova+ (och det var nytt) kök, även de var det fräs på och inget som har strulat.
Men jag hade bra handledning efterssom jag tältade med konstruktören av köket ;)

picasa funkar kalas med blogspot och picasas egen albumtjänst där du får 1G utrymme gratis.

Otroligt lättjobbat och med många smidiga och vettiga bildbehandlingsfunktioner gör bild-bloggandet otroligt enkelt.

dessutom så får du ett gmailkonto. Gmail rockar också.

Varför inte sätta upp en egen wordpress installation? Det är busenkelt, och du kan stoppa in prexis vilken funktionalitet du vill. Jag kör en på skrothög.se och "out of the box" så kan du ladda upp bilder och få tumnaglar på dem. Slipper du lämna ut dina bilder och epostadresser till andra aktörer, vilket kan vara skönt det med.

Tillbaka
Topp