[OT] Hur sortera låtlistorna i Spotify

bluetail

Aktiv medlem
Hej Happy! Är lite missnöjd med min oordning bland låtlistorna i Spotify.

Använder mig idag av två olika kategoriseringssätt. Dels typ blandlistor med lite av varje och dels försöker jag sortera musiken i genres.

Problem uppstår om man har en schysst låt någonstans men kommer inte ihåg var man lagt den eller vem som gjorde den eller vad den heter...

I-landsbekymmer på hög nivå visst, men tänker att fler har samma problem? Hur sorterar ni?

Har en plan om att köra mood lists istället för genres... Nån som gör så?

Håller med om att det kan vara svårt att sortera. Har fösökt döpa listor till typ "The Clash, Ramones, etc." osv, men detta har ju medfört att det som inte passat någonstans hamnat "Blandad bröte-listan" som nu innehåller långt över 500 låtar där det är helt omöjligt att hitta något...

Bra sås reder sig själv :)

Bestämde mig för ett system jag kan leva med ett tag framöver tror jag...

Först en lista med ny musik som jag inte orkat kategorisera, sedan skapade jag låtlistemappar enligt följande:
- alla listor genererade av Spotify.
- gott & blandat.
- blandade listor efter stämning eller humör.
- blandade listor enligt en specifik genre.
- artister.
- soundtrack.

Sorterar på artist och genre, sen har jag några blandlistor beroende på humör.

Ska jag åka snowboard eller ut och cykla blir det gärna lite "dunka-dunka" eller gammal skatepark-punk, annars väljer jag bandet domjagjag är sugen på.

Använder spotifys genererade listor väldigt mycket.

Spotifys "Discover Weekly"-lista är väldigt intressant när man delar användare med två tonårsdöttrar. Den ena går dessutom Estetiska programmet inriktning musik, med vad det innebär. :-)
"Your Daily Mix"-listorna har ju fördelen att dom är lite mer uppdelade på genre.

eketjall sa:
Spotifys "Discover Weekly"-lista är väldigt intressant när man delar användare med två tonårsdöttrar. Den ena går dessutom Estetiska programmet inriktning musik, med vad det innebär. :-)
"Your Daily Mix"-listorna har ju fördelen att dom är lite mer uppdelade på genre.

Jag är i samma sits, spelar 90% offline på jobbet pga "du lyssnar på Julias iPhone vill du fortsätta lyssna på den" ja va faan det vågar man ju inte avbryta.

Ordningen på mina låtlistor är vad man kan förvänta sig av tonåringar som knappt orkar städa sina rum, det har blivit någon form av Spotify overtake och när den bollen är i rullning...

Ett tips, låt det inte gå så här långt

easton sa:
eketjall sa:

Jag är i samma sits, spelar 90% offline på jobbet pga "du lyssnar på Julias iPhone vill du fortsätta lyssna på den" ja va faan det vågar man ju inte avbryta.

Ordningen på mina låtlistor är vad man kan förvänta sig av tonåringar som knappt orkar städa sina rum, det har blivit någon form av Spotify overtake och när den bollen är i rullning...

Ett tips, låt det inte gå så här långt
:-)

Sorteringsmöjligheterna i Spotify är verkligen usla och verkar dessutom skilja sig åt beroende på vilken device du använder för stunden.

Detta blir ett problem när man har stora låtlistor och vill anpassa uppspelningen.

Så med risk för att slå in öppna dörrar här, detta är vad jag funnit...

I min iPhone går jag allra längst upp i min spellista, då dyker en "dold" menyflik upp till höger om filtreringssökfältet. Där ställer jag in "Nyligen tillagda" för att ha koll på vilka låtar jag lagt till senaste, eller sorterat efter "Titel" om jag exempelvis har råkat lägga in dubletter som jag vill ta bort (systemet varnar för dubletter ibland men långt ifrån alltid).

I appen på PC:n har jag inte funnit några sorteringsmöjligheter ö h t vilket ju känns helt sjukt. Vet någon?

Niklasberglund sa:
Ni vet om att spotify familj kostar ca 50 kr mer i månaden och då får ni 6 användare som är individuella

Vad jag har läst mig till ;)

https://www.spotify.com/se/family/

Edit* la till länk

Gjorde detta i somras och gissa om kidsen uppskattade den gåvan!!!

När vi ändå är inne på uppgraderingar så uppgraderade jag nyss Netflix från två till fyra samtidiga skärmar också... Micket bra när vi drog på semester. 11 timmar på flyget gick som en dans :D

Tillbaka
Topp