[OT] Hur tänkte du? Eller förklaringen till ditt nick/användarnamn.

-96 blev jag tilldelad användarnamnet heeke96 på högskolan (en klassisk kombo av första två i förnamn, första tre i efternamn plus år). Det fick hänga med även på andra ställen när internet blev allt vanligare i vardagen. Kortades med tiden ner till heeke.
Fick för mig att jag skulle regga en domän men upptäckte då att Heeke tydligen är ett inte helt ovanligt efternamn i Tyskland.
Genomförde då ett övergripande namnbyte på internet till eketjall.
Varför eketjall? Ja för att det är jobbigt med stor bokstav och att det inte är alltid som två prickar accepteras. Ja och så för att det är mitt efternamn också :-)

Rätt svårt att gissa antar jag.
Som en helt ovidkommande upplysning kan jag delge er att min första riktiga MTB var en mattsvart Rush 600....

För länge länge sedan i internets begynnelse skulle jag vara lite motvals. När alla skaffade hotmail-adresser, ca 1996, fanns det ngt som hette Rocketmail. Jag ville eg ha en helt normal e-postadress som förnamn.efternamn@rocketmail.com men på den tiden kunde man inte ha punkter i användarnamnet.
Så jag försökte komma på ngt som var lite lagom coolt och som skulle, på ngt sätt, representera mig. Så jag försökte regga mig som Yoda, han från Star Wars. Men det var ju såklart redan upptaget. Olika stavningsförsök och varianter senare hittade jag ett som var ledigt "zodah". På den vägen är det.
Finns även på några andra forum under samma namn.
En snabb googling ger att andra har uppfunnit namnet också, finns tydligen en herr Zodah i Eskilstuna. Hehe, uppenbarligen taget namn ju!

Rocketmail köptes sedan av Yahoo och jag använde den adressen som en slags skräpdress under många år. Men efter att jag konverterade till gmail så hamnade den i glömska, jag har tappat bort lösenordet men adressen finns kvar. En gång mailade jag Yahoo och ville få tillgång till inkorgen men de svarade såklart inte... :-). Mailen finns fortfarande för jag mailade nyss och det studsade inte. Kanske man skulle ta och kontakta Yahoo igen. hmm.

Ett gammalt användarnamn hos en tidigare arbetsgivare. Se stod för Sverige, la står för de två första i förnamnet och st är de två första i eftenamnet. Blev lite coolt ihop tyckte jag och har använt det på en del forum.

Hade tråkigt på en buss resa och skaffade instagram, då när jag skulle välja användarnamn vart det svårt!
Kom att tänka på att alla jag jobbade med tyckte jag kunde massa konstiga ord och kan lita av alltmöjligt som dom inte kan, då föddes Mikipedia istf Wikipedia eftersom jag heter Mikael? På den vägen är det. Det föregående användarnamnet härstammade från Cs, Unreal tournament och Quake3 eran.

Skapade ett konto med mitt riktiga namn en gång för länge sedan innan jag insåg det nödvändiga att alltid vara halvanonym på forum på nätet, dvs. att det ska krävas i a f lite ansträngning att koppla samman min verkliga identitet med mina konton och dessa sinsemellan, som gör att de flesta låter bli.

När jag sedan blev mer aktiv på forumet, var Fikasvettot och Superfettot två sköna typer jag noterade med ändamålsenliga och snärtiga namn, som fick fungera som modeller.
Ville dock visa lite ödmjukhet och inte framställa mig som det enda sådana, då ju alla här potentiellt är det, så det fick bli "B". Att nicket på så sätt sedan talar om för slöläsaren att jag har självdistans och gärna använder grov sarkasm, är ytterst lyckat.

Cyklot B sa:
Skapade ett konto med mitt riktiga namn en gång för länge sedan innan jag insåg det nödvändiga att alltid vara halvanonym på forum på nätet, dvs. att det ska krävas i a f lite ansträngning att koppla samman min verkliga identitet med mina konton och dessa sinsemellan, som gör att de flesta låter bli.

När jag sedan blev mer aktiv på forumet, var Fikasvettot och Superfettot två sköna typer jag noterade med ändamålsenliga och snärtiga namn, som fick fungera som modeller.
Ville dock visa lite ödmjukhet och inte framställa mig som det enda sådana, då ju alla här potentiellt är det, så det fick bli "B". Att nicket på så sätt sedan talar om för slöläsaren att jag har självdistans och gärna använder grov sarkasm, är ytterst lyckat.

Så du menar att det inte finns nån inspiration (om ni ursäktar ordvalet) av detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Zyklon_B

Hade i tidig ålder (runt 11) nicket ComLord. På gymnasiet började folk i tal bara säga CL vilket jag senare bytte till, men då en del ställen inte tillät så korta användarnamn så blev den en "fonetisk" variant. Nu uttalar alla det fel istället. :)

Jag heter Stefan och kallades länge för Steve, som i "Steve me Lloyden" typ.
Men det var upptaget så det blev Stewe istället.

Hade två brutna revben när jag reggade mig. Det var inga cyklar inblandade i olyckan men ganska många öl.

Jag valde desmo som mitt användarnamn någongång i början av internet när det fortfarande var viktigt att vara anonym på nätet. Desmo kommer från motor där blandannat Ducati använder desmodromiska ventilstyrningar, dvs ventilen tvångsöppnar och tvångsstänger. Konstruktionen saknar alltså en stängande fjäder mot normal konstruktion vilket gör att man slipper "ventilfladder" (där både insug- och avgasventil är öppna samtidigt).
Tyvärr har jag varit tvungen att sälja min Ducati :(

Leffe är upptaget men har aldrig sett röken av honom, kan jag få det nicket?

Satt på ett plan till Grekland typ -94. En snubbe bredvid satt och läste en tidning och sa plötligt "Tjenare Stakka" och visade mig en bild på Stakka Boo. Inte helt olikt! :)
Blev kompisar och umgicks ett par år.

Selast sa:
Ett gammalt användarnamn hos en tidigare arbetsgivare. Se stod för Sverige, la står för de två första i förnamnet och st är de två första i eftenamnet. Blev lite coolt ihop tyckte jag och har använt det på en del forum.

Sweco?

Jag hade en katt som hette Ralf. Han var randig...

Bilagor

• IMG_0007.JPG
    IMG_0007.JPG
    382.6 KB · Besök: 90
Gick på folkhögskola på 90- talet o på en lektion fick vi skaffa mail. Jag hade inte råd med dator o var frimärkesstofil ännu. Valde Ratatosk, som är ekorren som springer med bud i Ygdrasil i någon slags infrastruktur-lek. (Vet du inte vad det är? Vet hut slyngel&slyngla!) Lösenordet kom jag ihåg i en kvart, listade aldrig ut det o fick göra om, då med 3 r, rrratatosk, eftersom mitt var upptaget. Lika begåvat som att buda emot sig själv på auktion.

Jag gillar Luc Bessons filmer, och när jag skulle hitta på ett nick i ett annat sammanhang blev det fhloston. Det kommer från filmen 5e Elementet där Bruce Willis karaktär åker till Fhloston Paradise, ett semesterparadis. Som oftast när Bruce Willis är med i film, blir det ju blodbad istället för strandbad.

https://www.getyarn.io/yarn-clip/434e413e-8670-4f04-bf15-37aaa7e0b3f1

https://www.getyarn.io/yarn-clip/f48a56ba-d08a-42a7-b0a2-e34028f78f8d

https://www.getyarn.io/yarn-clip/4689dd2b-5d6a-45f5-a064-011f490aefe9

Gurra sa:
signaturen är plankad från asfalten framför Karlbergs slott. Tyckte den var "fri" på något sätt. En annan favorit är "JESUS LEVER; GÖR DU??" som stod sprayat många år på en bergssida på toppen av kullen vid Mariehäll i Sumpan.

Om det var bergväggen i backen ner till Bällstabron så har min yngsta brorsa valt att damma rakt in i den när han kom på inlines utför backen och det blev total trafikstockning. Han hävdar än idag att det gjorde ont.

En vän skulle lägga till mig som kontakt i mobilen och lyckades (troligen på fyllan) skriva "Makten" istället för "Martin". Efter det kallades jag helt sonika Makten av den närmaste vänskapskretsen, och det har följt med som användarnamn på många olika forum:-)

många nick här tyder på skön självdistans. andra är härligt tvåtydiga. mitt eget är så fantasilöst att det är baserat på mitt namn.

verkar vara vanligt ändå.

vissa nick kan vara intressanta att läsa oavsett ämne. gäller även dom som vågar torgföra alternativa lösningar. behöver ju inte betyda att dom har rätt, men det kan bli bra diskussioner.

vissa tycks ha outtömlig förmåga att säga bra saker om massor av saker. erfarna och kloka. här på happy tycker jag dessa glänser.

I det gamla 80-tals äventyrsspelet "Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards" pratades det om Naugas. Tyckte bara det var ett roligt ord först, men AltaVista eller om det var Excite informerade mig senare om att det var en sådan här varelse:

nauga.jpg

naugahyde.jpg

Gurra sa:
signaturen är plankad från asfalten framför Karlbergs slott. Tyckte den var "fri" på något sätt. En annan favorit är "JESUS LEVER; GÖR DU??" som stod sprayat många år på en bergssida på toppen av kullen vid Mariehäll i Sumpan.

Vid Karlbergs station stod det förut "tala med väggen; få svar på posten" sprayat på bergväggen.
Kan det vara samma poet?

Senast ändrad:
Vernersson sa:
Maakus sa:
Hasse#7 sa:
Maakus sa:
Marcus på smålänska.

Nu kanske du blir vansinnig eller bara trött. Men det är helt omöjligt att inte börja tänka på en barnsång.....

Va? Vilken? Den har jag nog inte hört.

Jag gissar på att Hasse#7 syftar på en sång om köttbullar och var man inte ska stoppa dom ;)

Tack, jag klarade inte att säga det själv. Förlåt Maakus skall aldrig ta upp det igen. Klart larvig sång.

Naugas sa:
I det gamla 80-tals äventyrsspelet "Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards" pratades det om Naugas. Tyckte bara det var ett roligt ord först, men AltaVista eller om det var Excite informerade mig senare om att det var en sådan här varelse:

Ja du, jag trodde du tagit nicket från något mytologiskt väsen, inte Leisure Suit Larry, även om han kanske kan räknas som ett mytologiskt väsen själv. Det har pratats om en hel del i den serien av spel, "naugas" kanske är bland det vettigare... :)

Mitt nick hänger med sedan tonåren och rollspelet Drakar & Demoner.
Hireliath var den alviska långbågen, och då jag var lång (198 cm), stora delar av mitt ordinarie namn fanns med i det & gillade bågskytte fick det bli det.

Tillbaka
Topp