[OT] Hur tar man bort det ... ?

Bikzz

Aktiv medlem
Köpte en ny PC, pga att den gamla kraschade. Men som vanligt en massa skräp inkluderat, McAffe virus-stuff tex, hur tar jag bort det ? Kan jag deleta alla motsvarande folders på C: ? Verkar inte finnas något avinstallations-prog, jag vill använda windows-Defender istället !

Edit: handlar inte om cykling, alltså OT. / admin

Senast redigerad av en moderator:

miklax

Medlem
Det är enkelt. Är till att ha ett stort usb minne, minst 8GB. Ladda ned Windows med Microsofts enda program. Installera om. Licensen på nya datorer brukar ligga sparad i bios

Earlslick

Aktiv medlem
miklax sa:
Det är enkelt. Är till att ha ett stort usb minne, minst 8GB. Ladda ned Windows med Microsofts enda program. Installera om. Licensen på nya datorer brukar ligga sparad i bios
Nja. Win10 har väl onlineaktivering. Vilket gör att du kan installera om samma variant av windows då den redan finns aktiverad så länge du inte ändrar så mycket på hårdvaran.

Rattnalle

Aktiv medlem
Earlslick sa:
miklax sa:
Nja. Win10 har väl onlineaktivering. Vilket gör att du kan installera om samma variant av windows då den redan finns aktiverad så länge du inte ändrar så mycket på hårdvaran.
På datorer från t ex Dell har det iaf tidigare funnits en nyckel inbyggd i bios som aktiverar Windows.

Earlslick

Aktiv medlem
Du menar slic? Med hjälp av den kunde man installera åtminstone win7 om man lade in ett Cert också.

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Earlslick sa:
miklax sa:
På datorer från t ex Dell har det iaf tidigare funnits en nyckel inbyggd i bios som aktiverar Windows.
Så formaterar man om hårddisken är det bara att lägga dit ett nytt Windows, och det aktiveras av nyckeln som ligger i bios?
Bra att veta då vi på jobbet får behålla våra Dell-laptops när de byts ut efter 3 år (men hårddisken formateras såklart), jag hade räknat med att behöva köpa en licens...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer