[OT] Hur vettig bil får man för 10-15 tkr?

sebagge skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mytomspunnen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag köpte en passat från 88 för fyra år
> > sen.
> > > Har reparerat för knappt tio lök på den
> > tiden
> > > och den går fortfarande som en klocka.Jag
> tror
> > > alla skräckhistorier om dyra beggade bilar
> > kommer
> > > från folk med nya dyra bilar.
> >
> >
> > 2500 kr om året enbart för reparationer
> låter
> > rent förjävligt dyrt. Då skulle ju min
> strategi
> > funka minst lika bra - att skrota bilen när
> den
> > behöver repareras.
>
> Oj... ibland känns det som att jag reparerar min
> Focus för 2500 kr i månaden.... Men då köpte
> jag ju ett riktigt skrälle också....

Ojdå, låter som du fått min gamla Focus, sämre ursäkt till fordon har jag aldrig varit med om!

Under en 12 månadersperiod la jag ner ca 35000 på reparationer, service och slitdelar inte medräknat. Jag köpte den 3 år gammal för att få en ny, bra bil till någorlunda rimlig peng. Funkade sådär...

Behöver jag säga att jag aldrig kommer köra Ford igen?

Sen är det ju så att bättre sätt att bränna pengar på än att skaffa bil finns inte.

gabbeon skrev:
> och tar loss
> framhjulen (på cyklarna).

Haha! Tack för förtydligandet. ;-)

Två saker... även om din 15-tusenkronorsbil rasar så har den ett värde och går att sälja. Det finns alltid tokskallar som behöver reservdelar till sin egen häck och kan tänka sig ett ge en slant på Blocket, så jag tycker inte du ska se hela inköpskostnaden som en förlust.

Billån - Du sa att du inte har någon säkerhet, men köpta bilen är ju säkerheten i det fallet, så du behöver inte ha någon lägenhet e.dyl att sätta i pant.

Kid1000: Ett par tusen för besikting? 300 spänn brukar jag betala...

Pelle Hå skrev:
> Två saker... även om din 15-tusenkronorsbil
> rasar så har den ett värde och går att sälja.
> Det finns alltid tokskallar som behöver
> reservdelar till sin egen häck och kan tänka sig
> ett ge en slant på Blocket, så jag tycker inte
> du ska se hela inköpskostnaden som en förlust.
>
> Billån - Du sa att du inte har någon säkerhet,
> men köpta bilen är ju säkerheten i det fallet,
> så du behöver inte ha någon lägenhet e.dyl att
> sätta i pant.
>
>
>
> Kid1000: Ett par tusen för besikting? 300 spänn
> brukar jag betala...

Ett förtydligande är nog på sin plats, addera 300 till den årliga budgeten för bilen, den summan växer snabbt..
Så att säga att en bil kostar 5-6000 extra per år utöver skatt och försäkring och bensin/diesel är att säga på den säkra sidan liksom.

geologen skrev:
> 2500 kr om året enbart för reparationer låter
> rent förjävligt dyrt. Då skulle ju min strategi
> funka minst lika bra - att skrota bilen när den
> behöver repareras.

Hoho, jag tror inte du ska köpa bil. Själv har jag snittat på 10 000:-/år i verkstadskostnader under de 5 år jag ägt bil. Detta var med 3-5 år gamla bilar köpta för 50-90 000 och servade på Mekonomen, okq8 mm. med "piratdelar".

Fick nog i våras och hyr nu bil för strax under 3000:-/mån inkl. allt. Så himla skönt.

> > Kid1000: Ett par tusen för besikting? 300
> spänn
> > brukar jag betala...
>
> Ett förtydligande är nog på sin plats, addera
> 300 till den årliga budgeten för bilen, den
> summan växer snabbt..
> Så att säga att en bil kostar 5-6000 extra per
> år utöver skatt och försäkring och
> bensin/diesel är att säga på den säkra sidan
> liksom.

Jag har haft massor med bilar under årens lopp. De bilar jag haft där jag kallt räknat med risken att vad som helst kan hända och värdeminskningen är försumbar, de har haft en genomsnittlig underhållskostnad på 6000 kr per år. Då använder jag eller min fru den bilen varje dag året runt och kör minst 2000 mil per år. Det stora problemet om man bor avsides, är de få dagar när bilen inte fungerar. Vi har sedan några år löst det genom att ha varsin bil med samma filosofi. Att två bilar inte fungerar på en och samma dag är osannolikt om man sköter dem hjälpligt. Är man rädd för att bilen skall gå sönder eller arbetsgivaren kräver att man har 100% tillgång alla dagar, måste man nog ha nyare bil. Är man snål, idealist som kan slippa bil, eller otroligt naiv skall man inte ha bil alls.

Tja, jag ska väl egentligen inte vara förvånad över att folk hoppar in i tråden halvvägs och svarar på saker utan att läsa mina första inlägg. Att det blir dyrt med service beror ju på att man servar bilarna! Min strategi är just att köra dem tills de rasar och sen skrota dem.

Men baserat på det jag läst här så kommer jag gå ner i prisklass och därmed minska förlusten när bilen rasar.

OK, men frågan är när en bil har rasat? Hur stort behov har du av bilen? Vill du vara säker på att kunna ta dig till jobbet?

Fundera på "när" du anser att bilen har rasat innan du köper en så billig bil. Topplockspackning? Kamrem? Dåliga bromsar? Olagligt avgassystem? Vindrutetorkare? Läckage av kylarvatten? Den är svårstartad? Ta med i kalkylen att det kan kosta en del att bli stående utmed vägen.

Sen bör du göra en kalkyl för alternativkostnader när bilen väl har rasat. Följande kalkyl är ganska realistisk beroende på vad som är fel med bilen.
Vad är bilen värd vid försäljning? (antag 7000)
Vad kostar det att reparera? (antag 4000)
Vad är kostnaden för införskaffning av ny bil? (antag 15000)
Med ovanstående kalkyl skulle det vara billigare att reparera (du sparar 4000). För 15000 får du naturligtvis en "ny" bil, men det kan mycket väl finnas allvarliga och mer eller mindre dolda fel som är dyra att åtgärda även på den (och som ganska snart MÅSTE åtgärdas). Om du istället väljer att reparera ditt gamla vrak har du ytterligare 4000 att reparera den för...

Om du vill vara relativt säker på att kunna ta dig till jobbet så får du nog räkna med att bilen "har rasat" långt innan den inte startar.

Har en vän som säljer en saab 900..likadan som min. 97a.
Han har bytt koppling = 8000. Bensinpump = 5000 multirem och spännare.
Så gott som nya däck, både sommar och vinter. Nytt batteri. Gått långt men är grymt underhållen.
Han jobbar på Mekonomen som mek.
Jag kan höra vad han ska ha för den !?

geologen skrev:
> Tja, jag ska väl egentligen inte vara förvånad
> över att folk hoppar in i tråden halvvägs och
> svarar på saker utan att läsa mina första
> inlägg. Att det blir dyrt med service beror ju
> på att man servar bilarna! Min strategi är just
> att köra dem tills de rasar och sen skrota dem.

Och folk försöker hjälpa till och förklara de uppenbara nackdelarna med det resonemanget.
"An ounce of prevention is worth a pound of cure. " som det heter.

Ta en rejäl funderare på hur du skall sköta jobbet när bilen rasar. Det framgår inte vad du skall jobba med, men tänk också på vilket intryck du ger som företagets representant när du kommer rullande i en skrotbil där de defekterna (som inte stoppar färden) blir fler och fler. Eller kommer försent för att du var tvungen att lämna vraket i dikeskanten. Det är sånt som kan avgöra om anställningen förlängs eller inte.

Och det viktigaste rådet av alla: köp aldrig en bil av nån du känner. Upplagt för sura miner.

Jag har haft en bagge från 1963 (även om jag inte stog som ägare till den på pappret). Det var ett par tillfällen då jag var väldigt nära att lämna den i diket. Kul bil men jag är glad att jag överlevde, skulle aldrig sätta mig i en så dålig bil igen. Det var en riktig dödsfälla, speciellt med en 18-åring bakom ratten.

Har även kört en saab 99 en sommar och den fyllde jag på kylarvätska mer än en gång per mil (det var pre körkort så den gick väldigt lokalt. Uppväxt på landet, etc.)

Det tillsammans med alla erfarenheter som mina bilägande bekanta har dragit på sig gör mig väldigt obenägen att köra något annat än väldigt nya bilar och följaktligen äger jag ingen bil heller. Bilpool är king när man inte behöver bil varje dag. Billigt blir det också.

mytomspunnen skrev:
> Hur många av er som dissar skrotbilar har nånsin
> ägt en?

:D Haft 2 skrotbilar som fungerade bra maskinellt med små bucklor o plåtskador bara det gick igenom besiktningen fixade o servade allt själv kom undan mkt billigt det var då man vände på slantarna o har som tur råd me bättre bil idag det känns tryggast. :)

mytomspunnen skrev:
> Hur många av er som dissar skrotbilar har nånsin
> ägt en?

Jag har haft mer än 60 bilar. Tidsperioden är ungefär 25-30 år. De billigaste kostade 300-500 kr den dyraste 75000 kr. Ingen har varit ny. En har haft lånekostnad via bank. Jag tror att jag är kvalificerad att ge någon form av råd även om det dissas och ratas.

+1 på Fikasvettot några inlägg upp.

Tjena!

Golf III kombi.. Finns i drösvis, billiga att köra och försäkra.. Men att serva bilen lär du ju behöva.. Blir du stående mitt i GBG så kommer du behöva hjälp därifrån, en bärgning kostar utan problem 2000:-..

geologen skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > Golf III kombi.. Finns i drösvis, billiga att
> > köra och försäkra..
>
> Som t ex den här?
> http://www.blocket.se/goteborg/VW_GOLF_1_6i_KLIMA_
> ELHISSAR_100_ROSTFRI_PRIS_34771235.htm?ca=15&w=1

Tjena!

Japp.. Jag hade en fram tills för några veckor sedan.. Dock inte en kombi, men vanliga två/fyra dörrars med fällt baksäte rymmer minst fem hojar om man bara tar av framhjulen..

Ja, ta av framhjul är ju inget besvär, så det är ok.

En fråga jag halvt om halvt ställde förut men inte fick svar på är om en ren trafikförsäkring (dvs ingen halv/helförsäkring) varierar i pris beroende på typ av bil, motorstorlek, tjänstevikt eller nåt sånt? Eller om det bara beror på mig som förare/ägare och såna saker som hur länge jag haft körkort, ålder, "prickfrihet" och liknande?

geologen skrev:
> Ja, ta av framhjul är ju inget besvär, så det
> är ok.
>
> En fråga jag halvt om halvt ställde förut men
> inte fick svar på är om en ren
> trafikförsäkring (dvs ingen
> halv/helförsäkring) varierar i pris beroende på
> typ av bil, motorstorlek, tjänstevikt eller nåt
> sånt? Eller om det bara beror på mig som
> förare/ägare och såna saker som hur länge jag
> haft körkort, ålder, "prickfrihet" och liknande?

det är en kombination av dig (ålder, bostadsort, antal skadefria år samt om någon under 25 kommer köra bilen) och bilen (statistik på allt) dvs. ung & sportbil - ingen bra kombo, gammal & tråkig bil - bra kombo

/C

Den här bilen tycker jag känns helt rätt för Geologen! :-)

http://www.blocket.se/kronoberg/Mercedes_500s_34801311.htm?ca=11&w=3

MBS500.jpg

Kanske går att pruta ner till 15000kr?

carl.josefsson skrev:
> det är en kombination av dig (ålder, bostadsort,
> antal skadefria år samt om någon under 25 kommer
> köra bilen) och bilen (statistik på allt) dvs.
> ung & sportbil - ingen bra kombo, gammal & tråkig
> bil - bra kombo

Med andra ord kan jag trösta mig med att alla de där osnutna förortskidsen som gasar runt i dyra BMW-modeller och gör livet osäkert för oss andra trots allt får betala en fin slant för det... :D

geologen skrev:
> Med andra ord kan jag trösta mig med att alla de
> där osnutna förortskidsen som gasar runt i dyra
> BMW-modeller och gör livet osäkert för oss
> andra trots allt får betala en fin slant för
> det... :D

förutsatt att det är dom som står som ägare på bilen ;-)

Sluta skräms med skrotbilar hit o dit ,såna köper man för 500 kr
Geologen vill ju ge 15000 och såna bilar finns det ju hur många som helst på blocket och vad jag vet är det tillgång och efterfrågan som sätter priset ,så titta på bilar upp till 25000 och pruta...

Jag tycker du borde titta på dom minsta bilarna där lär man också få in en cykel om du fäller baksätet .
För 15000 får man ju en osexig bil som är under 10 år och som inte gått 10000 mil

Kan man meka själv är en sunkig gammal häck oerhört mycket billigare att äga jämfört med en lite dyrare bil.
Kan man avstå från komforten man får i lite nyare bilar finns det ganska många anledningar varför man kan slå till på en 5-10.000kr-bil.
Vi hade en Volvo 240 -84 som vi köpte för 3.000kr. Den kördes i 4 år och avverkade 5.000mil under den tiden och passerade gott och väl 30.000 mil.
När jag räknade ihop inköpspriset, ALLA reservdelar och drar av försäljningspriset (2.500kr nybesiktigad med enbart "bra att veta" hamnade vi på en månadskostnad på 38kr. Sedan tillkommer förstås två (!) besiktingar varje år, bensin, skatt och försäkring.
Men man kan ju ha otur också som med vår Volvo 440 vi köpte för 12.000 som såldes som reservdelsbil drygt två år senare pga en trasig databox. Den bilen kostade knappt 400kr/månad.

Bästa köpet för 15.000kr eller mindre är tveklöst en Volvo 855 eller en Volvo 745.

plumse skrev:

> Men man kan ju ha otur också som med vår Volvo
> 440

Att få problem med en 440 kan väl knappast räknas som otur ;)

plumse skrev:
> Bästa köpet för 15.000kr eller mindre är
> tveklöst en Volvo 855 eller en Volvo 745.

Gäller det även när man tar bensinförbrukning, fordonsskatt och försäkringskostnad med i beräkningen? Det känns spontant som att de där är tunga och törstiga...

geologen skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > Bästa köpet för 15.000kr eller mindre är
> > tveklöst en Volvo 855 eller en Volvo 745.
>
> Gäller det även när man tar bensinförbrukning,
> fordonsskatt och försäkringskostnad med i
> beräkningen? Det känns spontant som att de där
> är tunga och törstiga...

En tung törstig gammal Volvo drar runt litern blandad körning. Jämför det med en splirrans ny bil som drar 3dl mindre/mil. Bensinkostnaden skiljer bara 4kr/mil mellan en gammal härk som inte kostar något att äga jämfört med en splirrans ny bil som är en smula dyrare. Skatt och försäkring är det inte jättestor skillnad på.
Men är det bara bensinkostnaden du är intresserad av skall du ha en Nissan Micra, men den är lika krocksäker som en moped och du behövde väl en kombi dessutom?
Om du skall ha en gammal kombi som är ekonomisk att äga finns det bara 855 eller 745 att välja på.
Jag skulle först och främst satsa på en 855 från -95 eller senare. Den är lika billig och enkel att meka med som en 745 med väldigt mycket bekvämare.

Haha, ja jag är ju uppväxt i en Volvo-familj. Från början av 80-talet: 142 -> 244 -> 760 -> 745 -> 855 -> V50 -> V70.

Senast ändrad:
Tycker du ska satsa på någon udda eftersom du endå inte planerar att reparera större fel på bilen.
Du får mycket mer för pengarna och förhoppningsvis fler problemfria mil jämfört med en Volvo eller annan eftertraktad bil i samma prisklass.

Ett exempel: http://www.blocket.se/landskrona/Daewoo_nubira_1_6_kombi_34460991.htm?ca=11&w=3

Skicket är viktigare än model i den här prisklassen, tror jag :-). Dessutom kanske prutmånen är större.

Det verkar som om jag kan få köpa farsans brors bil riktigt billigt. Hyfsat välvårdad Volvo-kombi från mitten av 90-talet. Minns inte exakt årsmodell eller modell just nu. Får stå ut med att den är törstig (dessutom automat), men för det priset är det svårslaget, och det jag sparar i inköp täcker nog upp ganska många deciliter bränsle...

Trafikförsäkring (enbart trafikförsäkring alltså) verkar hamna på som lägst ca 5500 kr för mig, när jag räknar på en likvärdig bil. Rätt saftig avgift. Föräldrarna betalar knappt 2000 kr. Sen fordonsskatt på nästan 2100 kr/år på det. Alltså närmare 8000 kr på ett bräde första dagen jag äger bilen, förutom bilens kostnad i sig. Urk!

geologen skrev:

> Trafikförsäkring (enbart trafikförsäkring
> alltså) verkar hamna på som lägst ca 5500 kr
> för mig.

Det där låter übermycket, har du kollat med samma bolag du har hemförsäkringen i? Brukar kunna ge ganska bra rabatt. Ring runt lite och hör med olika bolag, deras online-kalkylatorer behöver inte ge rätt svar alltid. En sista nödlösning är att låta den vara skriven på din far, iaf tills du har råd med försäkringen.

gabbeon skrev:
> geologen skrev:
> -----
>
> > Trafikförsäkring (enbart trafikförsäkring
> > alltså) verkar hamna på som lägst ca 5500 kr
> > för mig.
>
> Det där låter übermycket, har du kollat med
> samma bolag du har hemförsäkringen i? Brukar
> kunna ge ganska bra rabatt.

Ja, det var det lägsta bland de jag kollade på, och det var där jag har min hemförsäkring.
Kom ihåg att jag räknar med 3000 mil/år, eftersom det sannolikt blir det i tjänsten, baserat på arbetsbeskrivningen jag fått.

> Ring runt lite och
> hör med olika bolag, deras online-kalkylatorer
> behöver inte ge rätt svar alltid.

Kanske inte, men det är nog i rätt region.

> En sista
> nödlösning är att låta den vara skriven på
> din far, iaf tills du har råd med försäkringen.

Nej, delvis eftersom försäkringen inte formellt gäller då, om det uppdagas, men främst för att jag inte kan få boendeparkering om bilen inte är skriven på mig. Ha råd måste jag ha, men det är surt att det ska skilja så mycket. Det är lite "skyldig tills motsatsen bevisats" över det hela. Jag premieras ju inte ett dugg för att jag är en extremt lugn och försiktig förare, utom möjligen om 10-20 år.

Senast ändrad:
5500 i trafikförsäkring för en sunkig 90tals volvo kombi verkar helt sajko, jag pyntar 1600/år för min 2004 års bil

Netviq brukar vara billiga på trafik

Senast ändrad:
Tja, men det är förmodligen en kombination av att jag bara haft körkort i fyra år, min boendeform/adress och ett högt förväntat milantal som driver upp det så. Om jag hade skaffat körkort för tio år sen, och bil strax därefter, så hade det nog blivit billigare nu.

5500 verkar rubbat mycket. Det är vad jag betalar i helförsäkring för en A6 ifrån -07. Prova Insplanet.se,dom har snokat fram billiga försäkringar till mina tre senaste bilar. Och att det är billigare att anlita ditt hemförsäkrinfgsbolag stämmer kanske ibland men för mig har det aldrig gjort det. Har TH som hemförsäkring och dom begärde t.ex. över 16000 om året för en helförsäkrinmg av en gammal Ford Mondeo en gång i tiden. Istället fick jag en för 4000kr.. Man tror inte det är sant.

freddan skrev:
> 5500 verkar rubbat mycket. Det är vad jag betalar
> i helförsäkring för en A6 ifrån -07. Prova
> Insplanet.se,dom har snokat fram billiga
> försäkringar till mina tre senaste bilar. Och
> att det är billigare att anlita ditt
> hemförsäkrinfgsbolag stämmer kanske ibland men
> för mig har det aldrig gjort det. Har TH som
> hemförsäkring och dom begärde t.ex. över 16000
> om året för en helförsäkrinmg av en gammal
> Ford Mondeo en gång i tiden. Istället fick jag
> en för 4000kr.. Man tror inte det är sant.

Mera kuriosa:
Jag betalar cirka 6000 för min helförsäkring hos Aktsam. När jag köpte bilen begagnad genom blocket ingick ett "erbjudande" från IF på 28000/år. Folksam skulle ha något liknande och vissa (tror en hette Sveland) skulle ha över 40.000 kronor. För att försäkra en Volvo som jag betalat 100.000kr för. Jag har haft körkort och bil i 18 skadefria år och bor i Stockholmsförort.
Man undrar ju lite hur de här dyrare bolagen lyckas få kunder...

Det är ju väldigt viktigt att kolla upp detta ungefär vad en försäkring går på innan man köper en bil. Skadefria år verkar inte spela någon roll numera då min försäkring bara blir dyrare och dyrare för varje skadefritt år.

I år blev jag så less så jag kollade vad det billigaste (större) bolaget tog, och så ringde jag upp mitt nuvarande försäkringsbolad och sa att "nu får ni sänka premien för mig eller så byter jag". Och jag fick ett bättre pris, bara strax över det billigaste bolaget, vilket jag var nöjd med då jag tycker mitt nuvarande blag skött sig bra.

Så min rekommendation är att försöka pruta på en försäkringen eller hos ett bolag som man har förtroende för. Om det skiljer några 100-lappar kanske kan vara ok för jag antar att det är när något verkligen händer som man ser skillnad på försäkringsbolagen...

Kid1000 skrev:
> Som sagt bilpool eller en rätt ny bil som har
> halvförsäkringen inbakad.
> Det är billigare än man tror.

Bilpool visade sig vara rätt dyrt i jämförelse. Och bilen jag räknar på nu är en jag kan få väldigt billigt, en bra bit under marknadsvärdet.

Jag har en 740 från 1988 som gått bara 16500 mil..törstig men resten är så stabilt och billigt så det lönar sig. Betalar 1600 per år i halvförsäkring. Ingenting går sönder på den och reservdelar är billiga, 4 liter olja på Biltema för 149:-

Så en volvo som är bra skött är ett bra kort om du kan finna en försäkring som inte är tokdyr, priserna du fått verkar som sagt väldigt väldigt dyra.

Tillbaka
Topp