[OT] Hur?

[OT] Hur?
Ska du råna banken eller bryta dig in i banken? Nattetid är valvet mer eller mindre oåtkomligt samt så finns förmodligen rätt avancerad larmanordning. Dagtid är det väl lättare att ta sig in i förutsatt att du har vapen och tvingar någon att hjälpa dig.

Det ena är mer straffbart än det andra av naturliga skäl.

Lycka till.

[OT] Hur?
coolate metoden är ju att lyckas få jobb på banken och tillgång till valvet och sen kopiera nyckeln(arna) och plocka lite pengar då och då. sen säga upp dig och flytta till bahamas.

så ha de jag gjort. våld löser inte ett bankrån.

[OT] Hur?
>Ja, som rubriken lite subtilt antyder hade jag tänkt råna en bank.
>Därför undrar jag om ni har några tips på hur man bäst tar sig an ett bankvalv av standardtyp?

Jag har läst lite och funderat över vad tidigare elitförsnillare gjort och snickrat ihop lite läsning just för dig!

Mårten, du har lite fel tänk ifall dina planer inbegriper något som helst fysiskt våld, vapen eller åverkan på material. Du ska jobba inifrån. Förtroendet är ditt vapen. Bli anställd i en bank eller något mäklarhus eller fond.

Klä dig propert, visa framfötterna så att du får en topposition. Där har du antagligen många möjligheter - men mesa inte, ska det vara så ska det vara. 50-100 mkr minst! Bara siffror på din skärm och sedlar kan man alltid trycka nya av, minns Weimarrepubliken. Om en tjej på banken N kunde blanka bort 200 mkr på Nokia (under IT-haussen, bra val... hahaha) ska väl du inte vara sämre?!?

Leeson för fan! Han har visst kommit tillbaka och tjänar flis på föreläsningar och sin bok. Du kan bli känd som "Mårtengåslevermannen"! Där en numera avliden (men ärlig ska sägas så att ingen misstolkar) känd finansman blandade rysk kaviar i sitt potatismos kan du skaffa den något excentriska vanan att blanda gåslever med fyra-å-femtis Ramen Nudlar från närmaste supermarket; gärna med biffsmak så att det emulerar gåslever på en fin bit oxfilé. Är man framgångsrik och på uppgång kan man skaffa excentriska vanor och gärna prata eller skriva om sig själv i tredje person i verkliga livet och på internetforum.

Åker du dit - vilket du antagligen kommer att göra - har du råd med den bästa advokat du kan köpa för pengar om du måste ta ditt straff. Självklart har du i förväg planerat för en sådan händelse och i förväg gjort lite insideraffärer och tvättat dessa pengar att ha som arvode. Men göm inte pengarna i en bilbarnstol...

Dina kunskaper i juridik (jag har för mig att du läser sådant) och din eleganta utstrålning som manifisteras genom den typiska manschettbrottsdressen från Kiton, Brioni et al bidrar till att de som åtalar och dömer får känslan av att döma en av sina egna (givet att du har ett "svenskt" utseende). Att kunna framkalla tårar på kommando och svepa in sig i ett moln av ångerfullhet är sannolikt inget som kommer att ligga dig i fatet.

Kanske får du max fem, sex år på kåken. Snickra lite skräp eller annat skitjobb. Men du kan flina hela tiden du gör det. För du vet att efter tre, fyra år - eftersom straffet förkortades tack vare gott uppförande och en aura av uppriktig ånger - sticker till något varmt land och på ett klokt sätt och i lagom takt plockar ut 50-100 mkr som i förväg planterats ut på diverse off-shorekonton/bulvanföretag etc.

"Lycka till"

:)

[OT] Hur?
Begå ett brott som gör att du hamnar på en tyngre anstalt. Där lär dig hur bankvalvsbrytet skall gå till, och som bonus lär du känna folk med gedigen erfarenhet. Sen är det bara att köra. Välkommen till ett liv med fortsatta täta kontakter med rättsväsendet, och du, passa på att sterilisera dig så att det inte blir fler barn som ser pappsen försvinna då och så på låånga ferier.

[OT] Hur?
Läs på om Joakim Posener7Trustor. Ekonomisk brottslighet är bästa sättet att tjäna ohemult mycket pengar, anses mindre illbattigt än bankrån och ger därför lägre straff. Dessutom är det lätt att komma över Mycekt pengar så att du kan gömma dig de 10 år som det tar innan fallet avskrivs.

Vilken cykel är det du vill köpa?

//kaj

[OT] Hur?
TommyE skrev:
-------------------------------------------------------

> Kanske får du max fem, sex år på kåken.
> Snickra lite skräp eller annat skitjobb.

Ja man kan nästan se det som en högskoleutbildning, fast man slipper lånen och får sina levnadsomkostnader betalda :o)

[OT] Hur?
Här behövs inte våld, Securitasfolket som räknar igenom pengarna, lämnar dem obevakde i pall-travar utanför sin lokal! Precis som butikerna och deras brödleverans!
(Detta efter att min mor slutade hos sparbankens servicebox, må jag skyndsamt tillägga.)
Hoppas de får riktiga transportbilar snart.. Sardinburkarna de kör idag, övertygar inte!

[OT] Hur?
En anställd på Systembolaget i Ludvika hade ett sätt att få ut några slantar, hon tog kvitton (som folk aldrig vill ha) och ångrade köpen. Utan att leverera in några varor.

Varorna som saknades på hyllan enligt datorn klassades som snatteri och hon "fick" några hundringar.

Torskade så klart när hon inte kunde nöja sig med lite småpengar nu och då, tror det var ett sexsiffrigt belopp på ett halvår eller så men minns inte så noga.

Syrrans ex. jobbade/jobbar på pappersåtervinningens sekretess och skyfflar uttjänta sedlar i en stor ugn om dagarna. Det är nog knäckande...

[OT] Hur?
annars kan du skapa en lite, ful, irriterande groda som ylar covers på gammla 80-tals klassiker med divers "ding ding" o "tut tut" tillagda. Sälj dem svindyrt till kids med mobiltelefon.

Straffet är nog iofs högst på straffskalan. Eller borde vara för att man för sån ondska till världen...

I övrigt tycker iaf jag att ett bankrån inte är komplett utan gisslantagande, övervåld och skottutbyte med polisen :) Se till att ha med några n00bs i din rånarliga som du kan offra när saker o ting börjar gå snett. Sedan stormar du bara ut ur lokalen, "guns blazing", och kör därifrån, rik, lycklig och bekymmersfri.

[OT] Hur?
oooh! göra en ful liten groda som gör fula ljud är ju bokstavligen som att stjäla från barn. rekommenderas å det varmaste. Dock kommer du at bli helt utfryst av alla dina vänner och inte få samma cred som om du gör ett bankrån.

[OT] Hur?
Som andra har skrivit, våld, inbrot etc är sååååå 80tal (I filmen Heat är rån iofs koolt men ser hur det slutar...)

På 80 talet jobbade jag på Morgan Stanley i London. Bland mina arbetsuppgifter var att (reconcile) balansera? förra dagens valutahandelns konto. Alla udda belopp under 50USD skrevs av, det var rätt mycket varje dag. Det slog mig även på den tiden att det vore koolt att kunna skicka dessa belopp till ett eget konto. Victimless crime, nästan :-D

Eller starta ett eget elbolag, de är rånare.

P

[OT] Hur?
the_TnT skrev:
> Syrrans ex. jobbade/jobbar på
> pappersåtervinningens sekretess och skyfflar
> uttjänta sedlar i en stor ugn om dagarna. Det är
> nog knäckande...

Oooh! Den frestelsen...

[OT] Hur?
Bli minister.. De verkar kunna få leva gott, utan kunskaper om vad vare sig bostadshyra eller betjänter kostar? Kort sagt lev i din egen privata, lilla förljugna värld, så löser det sig!

[OT] Hur?
"Kort sagt lev i din egen privata, lilla förljugna värld, så löser det sig!"

Men det gör jag ju redan?

Äh, tråden startades som en drift med skattesmitar-tråden. :)

Men TommyEs tips verkade vettigt... Hmm... :D

[OT] Hur?
Bryta upp fysiskt är bara korkat. Du kommer åt mycket mer stålar genom att bryta upp grejerna elektroniskt. Dessutom slipper du straffpåslag för brutalitet som det automatiskt blir om du tar med dig vapen i banklokalen.

Men ekonomisk brottslight är det bästa. Eller ett pyramidspel. Skicka mig en hundring så skickar jag en beskrivning på hur man startar ett pyramidspel och får folk att betala för ingenting.

Och i förbifarten så kommer ja ihåg ett säkethetstest vi gjorde på betalterminaler för väldigt länge sedan. Efter det så började de kryptera trafiken *skratt*

[OT] Hur?
Det borde vara lättare att jaga inside info kring företag, sen köper man derivat papper. Skulle man bara var fokuserad och målmedveten borde det vara klart görbart. Men det kan ju ta sin tid att nästla sig in.

[OT] Hur?
Handley: Kännde en nisse som jobbar med säkerheten kring banksystemen och då främst internetbanker som själv inte använde internetbank. Tyckte det gav en fingervisning om hur säkra systemen är... :P

[OT] Hur?
Finnns en del fiffiga knep kring spelsiter.

1. Jämför odds mellan spelsiter på t ex fotboll, ibland kan ofelbara kombinationer hittas. Dvs du vinner pengar oberoende av resultat. Satsa enorma pengar och var glad.

2. Sno ett kreditkort info, öppna ett pokerkonto, spela uselt och vinn över pengarna till ett annat konto. Ta ut pengarna och dra.

[OT] Hur?
Semtex, ett gött ego och ca. 7 minuters försprång borde vara en god förutsättning att lyckas. För detaljer rekommenderas ett par tusen hemsidor runt om i världen, googla bara "råna, fly, lycklig." Lycka till! (Provision för tips mottages med tacksamhet.)

[OT] Hur?
Jonzén: Vem har sagt att du ska vara med?

Äh vafan, det finns nog pengar till oss båda. :)

Jag har en gammal Crescent med pakethållare här i Linkeboda så vi kan nog få med sjuuuukt mycket pengar.

[OT] Hur?
Mårten skrev:
> Ja, som rubriken lite subtilt antyder hade jag
> tänkt råna en bank. Därför undrar jag om ni
> har några tips på hur man bäst tar sig an ett
> bankvalv av standardtyp?
>
> Banken jag tänkt råna är en mindre bank i en
> småstad utanför Linköping.

Är det Malexander du siktat in dig på?...

[OT] Hur?
Se till att du misslyckas och skriv en bok.

iskallt.jpg

Boken är för övrigt rätt bra.

Tillbaka
Topp