>Ja, som rubriken lite subtilt antyder hade jag tänkt råna en bank.
>Därför undrar jag om ni har några tips på hur man bäst tar sig an ett bankvalv av standardtyp?
Jag har läst lite och funderat över vad tidigare elitförsnillare gjort och snickrat ihop lite läsning just för dig!
Mårten, du har lite fel tänk ifall dina planer inbegriper något som helst fysiskt våld, vapen eller åverkan på material. Du ska jobba inifrån. Förtroendet är ditt vapen. Bli anställd i en bank eller något mäklarhus eller fond.
Klä dig propert, visa framfötterna så att du får en topposition. Där har du antagligen många möjligheter - men mesa inte, ska det vara så ska det vara. 50-100 mkr minst! Bara siffror på din skärm och sedlar kan man alltid trycka nya av, minns Weimarrepubliken. Om en tjej på banken N kunde blanka bort 200 mkr på Nokia (under IT-haussen, bra val... hahaha) ska väl du inte vara sämre?!?
Leeson för fan! Han har visst kommit tillbaka och tjänar flis på föreläsningar och sin bok. Du kan bli känd som "Mårtengåslevermannen"! Där en numera avliden (men ärlig ska sägas så att ingen misstolkar) känd finansman blandade rysk kaviar i sitt potatismos kan du skaffa den något excentriska vanan att blanda gåslever med fyra-å-femtis Ramen Nudlar från närmaste supermarket; gärna med biffsmak så att det emulerar gåslever på en fin bit oxfilé. Är man framgångsrik och på uppgång kan man skaffa excentriska vanor och gärna prata eller skriva om sig själv i tredje person i verkliga livet och på internetforum.
Åker du dit - vilket du antagligen kommer att göra - har du råd med den bästa advokat du kan köpa för pengar om du måste ta ditt straff. Självklart har du i förväg planerat för en sådan händelse och i förväg gjort lite insideraffärer och tvättat dessa pengar att ha som arvode. Men göm inte pengarna i en bilbarnstol...
Dina kunskaper i juridik (jag har för mig att du läser sådant) och din eleganta utstrålning som manifisteras genom den typiska manschettbrottsdressen från Kiton, Brioni et al bidrar till att de som åtalar och dömer får känslan av att döma en av sina egna (givet att du har ett "svenskt" utseende). Att kunna framkalla tårar på kommando och svepa in sig i ett moln av ångerfullhet är sannolikt inget som kommer att ligga dig i fatet.
Kanske får du max fem, sex år på kåken. Snickra lite skräp eller annat skitjobb. Men du kan flina hela tiden du gör det. För du vet att efter tre, fyra år - eftersom straffet förkortades tack vare gott uppförande och en aura av uppriktig ånger - sticker till något varmt land och på ett klokt sätt och i lagom takt plockar ut 50-100 mkr som i förväg planterats ut på diverse off-shorekonton/bulvanföretag etc.
"Lycka till"
:)