[OT] Hurra! Sovjetstaten i gugning

Calle F skrev:
-------------------------------------------------------
> Definitivt mer hos höger än hos vänster...

Fasen va skönt att du sitter inne med sanningen.

5l55rd

mytomspunnen skrev:
> Exakt samma typ av retorik men med omvänd riktning
> har du använt dig av nedan genom dina så kallade
> högerspöken. Som om du eller någon annan
> vänsterretoriker med säkerhet skulle veta hur
> "deras ideologiers verkliga effekter på de det
> berör" skulle se ut.

Nu är jag inte så värst mycket vänsterretoriker totalt sett till stort förtret för mina arbetskompisar som inte riktigt vet i vilket fack dom ska placera mig och jag har stor förståelse för andras verkligehet kanske nödvändigtvis inte är min. Tyvärr ser jag historiska paralleller till dagens högerpolitikers sätt att argumentera. Visst kan jag tycka dom ha rätt i sakfrågor men deras sätt att presentera det ger mig en unken smak av framgång på de icke "smartas" bekostnad. Min vardag består av människor allt från den framgångsrike svågern med en årslön på 1,3 miljoner till den förtidspensionerade psykiskt sjuke Gummi-Arne, och av alla jag känner är Gummi-Arne bland de som har den mest humana och "breda" människosynen. De framgångsrika tenderar tyvärr ofta att sluta sig i sin lilla värld och se det som lösningen för alla men i realiteten kan vi ju inte BARA bli moderater (rika), kristdemokrater (moraliska...), miljöpartister (ekologiska), socialdemokrater (arbetare (?) ) eller KPML(r):are (revolutionärer). Verkligheten kräver ju en balans av det hela så inte de svagaste blir de syndabockar som de "starka" (ingen politisk värdering i det, tack...) vill ha som förklaring till t ex samhället påstådda s k förfall.

Nu när landsbygden avvecklas efter hand läggs mer och mer fokus politiskt på storstadsregionernas behov men det vore nog rätt sympatiskt att inte helt glömma det som fungerar för de som inte bor i de stora befolkningscentren. Apoteket är just en sån sak som fungerar bra här men som stadsborna gnäller mycket på avseende t ex öppettider. Bara för att det anses vara skit i t ex Göteborg behöver ju vi här på vischan inte vara missnöjda med samma service :)

Oskar skrev:
> Fasen va skönt att du sitter inne med sanningen.

Ok, om du har den får jag väl ge mig då... :D

Gud, vilka mesar folk är. Skriv vad ni tycker och stå för det istället för att ironisera över andras åsikter. Det ovanstående stärker ju bara mig i mina åsikter då det vara precis det jag avsåg med vad jag skrev...;P

Markus F skrev:
> Ni tvingar mig till det... Kom ihåg att det här är
> för erat eget bästa.

Det lugnade då ner mig. Fast nu är jag iofs sur för att jag sitter fast här. Det är delvis blött på graniten också. Jag har 24 semesterdagar kvar när dom 20 inplanerade är borträknade och så är det kallt och j-ligt nu när jag hade kunnat ta ledigt och hoja lite. Utah har jag nog inte råd med i vilket fall... :)

Calle F skrev:
> På fikarasten nyss hade vi en liten diskussion om
> varför högerinriktade människor gärna tenderar att
> "antyda" att deras motståndare är korkade som inte
> förstår hur smarta idéer dom går miste om. Andra
> "inser inte" som här. Dom är ofta "löjliga" d v s
> lite veka och icke affärsmässiga. Jag undrar om
> inte de flesta högerspöken har en lätt form av
> autism som gör dom okänsliga för andra människors
> reella verklighet då dom gärna räknar teoretiskt
> ekonomiskt, än att verkligen sätta sig in i deras
> ideologiers verkliga effekter på de det berör.

På samma sätt som som vänsteranhängare gärna tenderar att antyda att liberaler är icke-empatiska menar du? ;)
Nu var inte min poäng med inlägget att antyda att att hävdar att Tobias/Frost var korkad utan snarare att det är ganska lönlöst att diskutera apoteksmonopolet om man inte ens kan vara överrens om en sån basal sak som marknadsekonomins förträfflighet :)

Petter skrev:
> ptolemy:
> Fortfarande anser jag att företagen inte finns
> till för att de vurmar så förbannat för
> konsumentens väl, de finns till för att tjäna sig
> själva, dvs tjäna pengar på konsumenter!

Exakt, ett företags främsta uppgift är att ge vinst åt aktieägarna. Lyckligtvis har det den trevliga bieffekten att det indirekt gagnar konsumenterna. Att inte ha nöjda kunder är som att bita handen som föder dig.

> Ang. alkohol så undrar jag om du på allvar tror
> att man ska kunna "informera" bort supande! Du har
> helt rätt i att ändrade vanor minskar missbruk,
> men att ge blivande alkoholister en folder om hur
> skadligt sprit är är dumt, man frånsäger sig sitt
> ansvar för det hela, dvs kapitulerar för det hela!
> Där undrar jag min gode man om företag med
> vinstintressen kommer se till den enskildes hälsa!

Det krävs en attitydförändring, höga straffskatter på sprit kan inte vara annat än en nödlösning. Men jag håller med om att en folder inte hjälper en alkoholist.

Slutligen en liten länk för intresserade
http://www.marknadskraften.com/artiklar/hongkong.shtml
Även om jag inte är en hängiven fan av laissez-faire liberalism så är detta en intressant artikel om den hitills renaste implemetationen av en sådan, Hong Kong.

ptolemy skrev:
> ...om man inte ens kan vara överrens
> om en sån basal sak som marknadsekonomins
> förträfflighet :)

Visst är marknadsekonomi OK men samtidigt får man ju se till att hålla dom värsta avarterna i kort koppel då dom har en "viss" tendens att skena iväg mot de lockande pengarna utan större hänsyn till samhällets bästa. Att företagen ser till annat än sitt eget bästa i nån större grad är väl nåt som bara mycket få företag kan leva upp till om man nu ska vara HELT realistisk :)

> Att inte ha nöjda kunder är som att
> bita handen som föder dig.

Här i vår lilla stad är de flesta av de infödda affärsidkarna ena tjuriga j-lar. Av nån anledning tror dom att kunderna accepterar vad som helst, t ex att deras kompisar går före i köer (Speciellt om det "bara" är turister i kön...), sätta priserna LÅNGT över rekommenderat utpris och sen rabattera för dom kända kunderna eller helt enkelt bara vara sanslöst otrevliga. (För att i viss mån smöra för de stockholmare som anser mig vara en inskränkt, dum och elak jävla lantis (Hehe...) så måste jag säga att jag ALDRIG har råkat ut för sånt i samma utsträckning ens i stockholm...) Ändå gnäller dom här om att folk åker till andra ställen och handlar. Dom klagar i lokaltidningen på saker så att det blir rent löjligt (Som att klaga på för lite gäster i restaurangen när TVÅ timmar av ett 5-dagars arrangemang har gått...) vilket givetvis gör att dom förlorar kunder. Jag har bott här i tio år och det är likadant hela tiden. Ingen av företagarna ser dock direkt utmärglade ut minst sagt och dom bor på de "bättre" adresserna och köra ofta statusbilar. Lite känsla av "Vargen kommer!" liksom...

ptolemy skrev:
> Även om jag inte är en hängiven fan av
> laissez-faire liberalism så är detta en intressant
> artikel om den hitills renaste implemetationen av
> en sådan, Hong Kong.

Hong Kongs slum och delvis urfattiga befolkning är väl inte så kul ;)

Calle F skrev:
> Hong Kongs slum och delvis urfattiga befolkning är väl inte så kul ;)

Inte alla på Kuba är jätteglada heller. Så elände finns överallt, särskilt när någon ska genomföra en utopi, oavsett vad den går ut på. Utom i Sverige förstås, för här är allting lagom bra, tack folkhemmet!

dp skrev:
> Snillen spekulerar........var är lagombra?
> dp

Tjaa det är ju kontorsvardag så han är ute och cyklar som vanligt. Just idag fixed mellan caféer.

Calle F skrev:
> Hong Kongs slum och delvis urfattiga befolkning är
> väl inte så kul ;)
>
Roligare än Sveriges slum och delvis urfattiga befolkning. När jag turistade i Hong Kong 2001 stötte jag inte på ett enda slumområde trots att jag åkte bus kring halva stan mellan diverse halvskumma hamnområden. Men det beror väl på vad man har för definition av slum.

Det är ju intressant att Stockholm har fyra(!) gånger så många hemlösa (2800st) jämfört med Hong Kong (700st), som i princip består av ett enda storstadsområde med 7 miljoner invånare. ;)

Stockholm har altså 28ggr fler hemlösa per invånare än Hong Kong.
Ytterligare ett bevis på att liberal marknadsekonomi gagnar alla samhällssegment.

Källa:
http://64.233.183.104/search?q=cach...glish/e_material/abstract_Shanghai.doc+&hl=sv
http://members01.chello.se/humanistgruppen/Insaent/Skivling2003.htm

EDIT: Tillägg och stavfel.

Senast redigerad av en moderator:
Hur står det till med psykiatrin i Hong Kong?
Här är den ju rätt ordentligt nedmonterad som så mycket annat. Sådant spär naturligtvis på de som blir hemlösa, om nu inte de "humana" krafterna i samhället har förstått det, o vad får detta till följd? Jo att vi får bla attacker i tunnelbana mfl ställen av individer som inte ska gå lösa ute i samhället.

Vari ligger humanismen i beslutet att låta sådana individer vara ute? I att de blir obehandlade? I att underlåta att skydda den friska befolkningen som alltmer börjar dra sig för att besöka vissa platser ute i samhället? Ordet humanism har idag mer eller mindre förlorat sin betydelse, likväl som ordet rättvisa som aldrig används i sitt rätta sammanhang utan används som ett epitet för fördelningspolitik från de som gjort sig förtjänta av något till de som bara kräver att få utan egen insats. Så säger politikerna att det skulle ligga nåt som kallas solidaritet i denna handling, skrattretande.

ptolemy skrev:
> Stockholm har altså 28ggr fler hemlösa per
> invånare än Hong Kong.
> Ytterligare ett bevis på att liberal
> marknadsekonomi gagnar alla samhällssegment.
>
> Källa:
> [64.233.183.104]

Visst, allt som står på Google är ju SÅÅÅÅ sant. Tydligen tror dessutom en stor del av de högsskolestuderande i sverige att ALLA information finns på just Google också.

Testa gärna genom att söka på "melons" (med "familjefilter" av) på altavista och google så ser man vad google anser vi ska lära oss om "melons" :)

Känner folk som har bott långa perioder i Hong Kong och deras upplevelser stämmer inget vidare med den officiella vare sig brittiska eller kinesiska statistiken. Mycket skit har dom där som aldrig erkänns och att turista räcker nog knappast för att se hur människor egentligen har det.

När jag t ex var på charterresa med morsan till Tunisien fick vi ju höra och se den officiella versionen av allt, men när jag några år senare liftade runt där såg jag det som ingen turist ser om dom inte kliver ur bussen och ger sig in på småstigarna. Tunisien har också mycket få hemlösa (och inte torterar dom nån heller...) i den officiella statistiken...

Nogie skrev:
> Hur står det till med psykiatrin i Hong Kong?
> Här är den ju rätt ordentligt nedmonterad som så
> mycket annat. Sådant spär naturligtvis på de som
> blir hemlösa, om nu inte de "humana" krafterna i
> samhället har förstått det, o vad får detta till
> följd? Jo att vi får bla attacker i tunnelbana mfl
> ställen av individer som inte ska gå lösa ute i
> samhället.
>
> Vari ligger humanismen i beslutet att låta sådana
> individer vara ute? I att de blir obehandlade? I
> att underlåta att skydda den friska befolkningen
> som alltmer börjar dra sig för att besöka vissa
> platser ute i samhället? Ordet humanism har idag
> mer eller mindre förlorat sin betydelse, likväl
> som ordet rättvisa som aldrig används i sitt rätta
> sammanhang utan används som ett epitet för
> fördelningspolitik från de som gjort sig förtjänta
> av något till de som bara kräver att få utan egen
> insats. Så säger politikerna att det skulle ligga
> nåt som kallas solidaritet i denna handling,
> skrattretande.

Nu är du bara populistisk. Om det oprovocerade "gatuvåldet" hade varit det primära att bekämpa hade det varit av MYCKET större vikt att förbjuda alkohol och att lägga massor av resurser på att få bort ALLA droger, lagliga som olagliga. "Sådana individer" som du väljer att kalla dom står inte för majoriteten av "gatuvåldet" även om jag misstänker att många av de "vanliga" som super till och slåss antagligen har nån psykisk störning dom också. Man MÅSTE ju inte vara "normal" för att man har jobb och familj vilket många verkar se som normalitetskriterier :)

jomper skrev:
>
> Kan ju bara utgå från mig själv. Jag har nyttjat
> jouröppet apotek en gång i hela mitt liv. Däremot
> nyttjar jag bensinstationer och affärer som är
> öppna sent flera gånger i månaden. Är nog en av
> 7-11:s bästa kunder just nu eftersom de är de enda
> som har öppet efter 19 på helgerna och 21 på
> vardagarna i närheten av min lägenhet.
> ---

Jomper: Hur ofta går du på Apotek? Jämför då med en barnfamilj där ett barn har astma och ett annat barn har diabetes... Har slutat räkna hur många gånger vi behövt ta oss till _det_ jouröppna apoteket...

Någon annan skrev:
===
Sen undrar jag varför över huvudtaget en företagare skulle vilja ge sig in i en bransch där reglering och kontroll är så nödvändig. Dom brukar ju få sammanbrott och hjärnblödning av statens "hinder" och regleringar och blir därmed "offer" och rätthaverister relativt frekvent. Undrar om många av de företagsdrivande har nån sorts gen som gör dom fallna åt självplågeri då dom likt en sköldpadda gärna stångar sig blodiga i samma gamla mentala hörn... :D
===

Du menar som elbranschen? Eller restaurangbranschen?

Varför måste det ena utesluta det andra? Ett stabilt Apoteksnätverk över landet, som säljer receptfria produkter, där kravet för att man skall på sälja produkterna är att det finns en farmaceftutbildad personal i butiken. Varför skulle jag _inte_ betala mer om jag vill hämta ut medicinen 23.30 en söndagkväll? Basera prissättningen på tillgänglighet, efterfrågan och kostnad.

Precis som Tobias så använder jag sjuelva som exempel. Det går att få tag på ungefär det man vill ha, fast det kostar lite mer och man kanske inte får sekundsnabb service. Men är det så illa då? Om alla svenskar hade framförhållning och planerade så skulle vi bara behöva ett apotek per stad. Men nu är det ju inte så. Man får tag på varorna man vill ha, dock så kostar dom lite mer och man har lite sämre utbud.

So what?

När min 4 åriga dotter får falsk krupp så upptäcker jag att den Bricanyl* jag har hemma har passerat bäst före datumet så skulle jag gladeligen betala 50% mer för att få tag på produkten.

Hade jag planerat bättre så hade jag sluppit det, men nu gjorde jag inte det.

Att urvalet inte blir det bästa gör väl inte så himla mycket? Att sjuelva inte har ColaLemonLight i sortimentet, ja än sen då? Köp en cola light och en citron så har du samma sak. En privat apotekshandlare skulle aldrig kunna hålla 13 olika typer av smärtstillande i sortimentet (går inte att få det lönsamt) men behövs det? Räcker det inte med en storsäljare (Alvedon) och ett alternativ till det (Ibumetin)?
Den som är överkänslig/oresponsiv/etc får planera och köpa smärtstillande på Apoteket när dom har öppet.

* = Bricanyl, Nipaxon etc etc. Jag är övertygad om att en smart handlare komemr ha minst en av dom i lager. Säkerligen den som dom har bäst påslag på dessutom :)

Tyvärr har ju knappast våra etablerade politiker som mål att stävja något våld alls ute i samhället. Det enda de verkar inresserade utav är att göra sig själva populära hos andra politiker, såväl svenska som utländska. Att mycket av det de beslutar om går direkt stick i stäv med sin egna befolknings åsikter skiter de totalt i, och de blir sen förvånade när befolkningen eller i alla fall vissa delar av den visar sitt förakt för dem.

Ingen som slagits av tanken att maxtaxor/bidrag inom vilken verksamhet det vara må ser till att effektivt hålla uppe priser? Jag gissar att bostadshyror skulle bli billigare om bostadsbidrag slopades, likaså att medicin skulle bli billigare ifall den inte subventionerades. Detta eftersom incitamenten att marknadsanpassa detta inte finns då en statlig subvention går in och ersätter konsumenten samtidigt som den effektivt ser till att tysta ev missnöjen med systemet.
Synd att nästan ingen verkar motsätta sig högskattesamhället och dess avarter. Det kanske är viktigare att hålla sig väl med de som har barnen på kommunistuppfostringsanstalt(dagis) så att de lydigt fortsätter att lämna in sina avkommor till omprogrammering?

Nogie skrev:
> Jag gissar att bostadshyror skulle bli billigare om bostadsbidrag
> slopades, likaså att medicin skulle bli billigare
> ifall den inte subventionerades.

Tidigare avregleringar stödjer inte direkt din teori... ;)

Om du visste(?) hur extremt dyra många mediciner är skulle du kanske förstå att den lilla sänkning som eventuellt (jag tror det dock inte då läkemedelsbranschen är en värld för sig...) skulle uppnås gör varken till eller ifrån för t ex fattiga pensionärer. Idag är högkostnadsskyddet 1800 kronor för en 12 månadersperiod och om subvetioneringarna hade tagits bort hade knappast folk haft råd att medicinera sig med de avancerade mediciner vi har idag. Undrar om de väldigt marknadsekonomiska läkemedelsföretagen verkligen vill ha bort subventioneringarna trots dess "vänsterpolitiska" färgning?

Fast det kanske bara är bra om de fattiga, sjuka och arbetslösa stryker med i nån idag harmlös sjukdom så vi får färre "svaga" medborgare som tär på marknadsekonomernas utopiska samhällslösningar. När sen de "starka" har ihjäl sig med hjälp av "fina" viner och fet "fin" mat så styrs vi snart att en drös menlösa medelklassmänniskor som troligen kommer lagstifta om Bingolottoplikt och dansbandsuniversitet. Överklass och underklass kan jag stå ut men de sk normala (sic!) "villasittarna" skrämmer mig mer än nåt annat. Där finns grogrunden för ett MYCKET odemokratiskt samhälle präglat av rasism, trångsynthet och skydd av sin personliga lilla sfär. Extremister har ju åtminstone ryggrad nog att gapa ut vad dom tycker vilket ger utrymme för diskussion och inte bara ett tyst "samförstånd" :)

Du har såklart rätt i att ex.vis elmarknadens avreglering inte har fungerat, ej heller SJ:s avreglering medförde ett billigare kollektivt resande.

Troligtvis skulle väl lösningen att var o en skulle betala sin egen medicin innebära att dagens avancerade medicin och vetenskap helt enkelt försvinner då den inte längre bär sig ekonomiskt. Dock vore det intressant att få kostnaderna redovisade, och det i en grafik över flera årtiondens utveckling. Får inte skattebetalarna reda på var våra pengar går blir det snart revolt. Jag tror faktiskt att förståelsen skulle öka i alla fall vad det gäller området sjukvård o medicin.

Mitt idealsamhälle är ju bondesamhället och det är ju rätt långt ifrån vad vi har idag. Att samla ihop folk i större samhällen o städer är inte optimalt i mina ögon, det leder enbart till att folk inte känner varann och sedan tar moralens förfall vid;)

Kvalitetshumor det med Bingolottoplikt o dansbandsuniversitet:-)

Gissa varför medelklassen blivit menlös? De har aldrig nånsin behövt tagit ansvar. Det har sossarna ordnat åt dem. Speciellt de som är födda på 40talet, en skyddad verkstad är vad de levt i, dock är de inför pensionen vända ryggen av sin tidigare "välgörare".

Du anser alltså att ingen ska få försvara sig i detta sjuka samhälle som helt slutat skydda sina medborgare?

Nogie skrev:
> Du anser alltså att ingen ska få försvara sig i
> detta sjuka samhälle som helt slutat skydda sina
> medborgare?

Nej, där går jag nog mycket längre i vad jag räknar som t ex självförsvar än många andra då jag mycket väl vet att jag skulle kunna slå ihjäl nån som hotar min dotter eller sambo med det samma. Det hycklar jag inte ett dugg om. I en sån situation funkar ingen som man har "planerat" i förväg. Nu ser jag dock inte rent psykiskt störda som det stora hotet. Jag tycker givetvis att våldsamma människor inte ska få gå lösa men det gäller även folk som "bara" slåss lite på krogen då och då. Dom behöver också vård imho. Att människor blir psykiskt sjuka av missbruk är nåt som går att åtgärda genom att se till att det inte är socialt accepterat att supa ohejdat och att dessutom ta hand om de som börjar missbruka. Missbruk är inget som staten kan hindra på något vis genom lagar, skatter och regler utan det måste vi medborgare tycka är onormalt själva. Idag skambeläggs ju dessa saker ofta och döljs tills det går åt helvete.

Jag är absolut inte helnykterist själv fast jag inte dricker nåt själv av ren självbevarelsedrift (Jag gör mycket "dumt" nykter ändå :D ). Det är upp till andra att göra det valet och nykterhetsrörelsens kampanjer kommer knappast göra nåt större skillnad för andra än de som redan är "frälsta".

Igår var jag och blev röntgad och på ett sånt ställe är det ingen tvekan om var skattepengarna går. Visst finns det sånt som missköts skattemässigt i samhället men i det stora hela tycker jag ändå inte man behöver vara kategoriskt nattsvart då det mesta är välskött av människor som tar sitt ansvar.

> Gissa varför medelklassen blivit menlös? De har aldrig nånsin behövt tagit ansvar. Det har sossarna
> ordnat åt dem. Speciellt de som är födda på 40talet, en skyddad verkstad är vad de levt i, dock är de
> inför pensionen vända ryggen av sin tidigare "välgörare".

Det "sossarna" ordnade var väl ett efter kriget obombat Sverige som vi ändå in på 80-talet kunde profitera på trots att vi inte egentligen hade vare sig mer initiativ eller resurser än nåt annat land. Visst är många bortskämda av hur bra dom har haft och som du skriver vänder dom nu det som har fött dom ryggen. Jag tror det beror på att vi människor egentligen inte är så värst folkhemsaktiga om man inte ger oss en anledning att vara det, utan i grunden instinktsstyrda själviska djur som nog hade mått mycket bättre i ett bondesamhälle med klara heriarkier och fasta regler.

Låter sunt att du inte bara ger dig för att samhället inte godtar att man försvarar sig. Jag gissar ju att de som kör sina krogslagsmål inte är riktigt helt normalt funtade, egentligen borde man införa en licens eller nåt på vem som får inmundiga alkohol, de som har sk dåligt ölsinne ska inte ens ges tillträde till krogen och inköpsställen för alkohol.
Dock ser jag ju omöjligheten i detta och vi är egentligen helt oskyddade för individer som inte kan föra sig i samhället. Så länge som sk humanism skall visas åt alla håll o kanter är både samhället och de laglydiga i detsamma bakbundna och kan bara med öppna armar låta en allt digrare blandning laglösa ta för sig på vilket sätt de önskar.
Här har du orsaken till att folk segregerar sig svart på vitt. Att hindra detta vore ju som att samhället tvingar dem att bli offer för brottslingar och det leder i sin tur till att samhället får än mycket svårare att kontrollera sina skötsamma medborgare. Kan vi verkligen ha ett samhälle där brottslingar har samma mänskliga rättigheter som de som sköter sig?

Det börjar bli klokt att sluta uppsöka krogar och att låta bli alkohol har jag märkt, det är trots allt i den miljön o med de inslagen som mycket av våldsbrotten sker.

Man blir ju imponerad av att se hur pass bra utrustad sjukvårdsapparaten faktiskt är! Dock är nyttjandegraden av utrustning bitvis alldeles för låg, dygnet har 24 timmar, låt dem använda utrustningen alla de timmar som de har avsättning för! Då försvinner sannolikt köerna rätt snabbt. Och köerna kostar individerna och samhället och i slutänden skattebetalarna en väldig massa, både i lidande o pengar.
Varför kan man inte visa för befolkningen vad den apparaturen kostar i jämförelse vad det kostade under tidigare decennier? Det var så jag menade. Har för mig att man visar upp siffror på hur mycket mer man kan uträtta med apparaturen, då bör oxå en förklaring till att sjukvården sväljer mer ekonomiska medel idag kunna visas.

Jag förundras av varför man med ett så fördelaktigt läge inte kunde förvalta detta och få en fungerande ekonomi i det hela, de tvingades ju till att låna en väldig massa pengar för att bygga tex infrastruktur mm, se på Norge, där väntande man till man hade råd.

Nogie skrev:
> se på Norge, där väntande man till man hade råd.

Dåliga jämförelseexempel, grundkurs 1:

1. Schweiz - proppat med kapital från allt mellan skattesmitare och diktatorer.
2. Ville - en seriefigur på cykel.
3. Norge - till synes ett helt vanligt land som Sverige, men så proppat av oljepengar att man inte vet vad man ska hitta på med alla stålarna.

Du glömde bort att räkna in vad vår tidigare så starka industri var på g att leverera! Hade man tagit det lilla lugna och investerat i takt med att skattepengarna kommit in istället för att låna upp i förväg hade det kunnat se annorlunda ut, speciellt när man inte har för avsikt att amortera!

Nogie skrev:
> Så länge som sk humanism
> skall visas åt alla håll o kanter är både
> samhället och de laglydiga i detsamma bakbundna
> och kan bara med öppna armar låta en allt digrare
> blandning laglösa ta för sig på vilket sätt de
> önskar.

För mig är humanism även att se till att andra inte klantar till det för sig eller andra. På en så här liten ort märker man tyvärr snart hur skyddsnätet på många sätt är villkorat socialt vilket gör att kända missbrukarfamiljers barn inte får all den hjälp dom behöver. Om dom får det och det kostar för mycket klagar "de skötsamma" på skattepengarnas missbruk. När missbrukarnas ungar sen på nåt "märkligt" vis blir kriminella så gapar "de skötsamma" om fler poliser. Undrar vad som blir billigast?

Skiter det sig helt med vården får samhället väl helt enkelt låsa in folk utan att skämmas för det. Idag när psykiska sjukdomar är i fokus verkar det som "vanligt" folk gärna sopar sånt "under mattan" på samma vis som om nån i ens närhet är alkis. Det kan ju hända en själv...

> Man blir ju imponerad av att se hur pass bra
> utrustad sjukvårdsapparaten faktiskt är! Dock är
> nyttjandegraden av utrustning bitvis alldeles för
> låg, dygnet har 24 timmar, låt dem använda
> utrustningen alla de timmar som de har avsättning
> för! Då försvinner sannolikt köerna rätt snabbt.
> Och köerna kostar individerna och samhället och i
> slutänden skattebetalarna en väldig massa, både i
> lidande o pengar.

Svärmor fick tid sent på kvällen för titthålsundersökning av ett knä. Anledningen var just att maskinerna måste användas då dom kostade mycket. Huddinge sjukhus har jag för mig det var.

> Varför kan man inte visa för befolkningen vad den
> apparaturen kostar i jämförelse vad det kostade
> under tidigare decennier? Det var så jag menade.
> Har för mig att man visar upp siffror på hur
> mycket mer man kan uträtta med apparaturen, då bör
> oxå en förklaring till att sjukvården sväljer mer
> ekonomiska medel idag kunna visas.

Siffrorna finns men de klagande vill inte gärna se dom, verkar det som. Samhället sparar ju också mycket pengar på att få folk i arbete snabbare, men de siffrorna ligger väl på andra konton än sjukvårdens och är väl inte helt lätta att koppla ihop.

Personligen blir jag skogstokig när nån tycker sjukvården är dålig bara för att dom får åka några mil för att t ex operera sig. Varje liten by ska av nån anledning ha full sjukvårdsservice men när dom ska handla t ex käk åker dom villigt över halva västsverige...

Senast redigerad av en moderator:
Visst kan humanism även räknas in i det att folk i omgivningen bryr sig om varandra och hjälper till i allehanda situationer.
Billigast är ett bra preventivmedel, det är således även det mest humana eftersom det då inte föds några barn till missbrukare som inte kan ta hand om dem och på så sätt slutar de ärftliga avvikelserna spridas med minskade lidanden som följd.

Vad man ska göra åt socialt välanpassade individer som misslyckas med barnuppfostran vete sjutton då det är mycket svårare att förutspå.

Det kan nog vara så att folk e skraja för just såna saker som de själva kan drabbas av, så till den grad att man förnekar dess existens. När man ser på det ur den synvinkeln blir det förstås väldigt svårt att få någon att ta tag i det hela.

Wow! Imponerad faktiskt! Har de börjat med denna framförhållning nyligen? Heder till de sjukvårdsinrättningar som tar tillvara på tiden. Jag menar, kan industrin dunka o gå dygnet runt året runt kan såklart även sjukvården göra detsamma.(fast det e klart, vore ju inte så trevligt att bli opererad av nån som e lika trött på fm som mig då)

Kan nog vara så att om man får se sånt har man inget att klaga över! Och om man bygger hela sin tillvaro på att klaga kan det ju bli rätt tråkigt!*S* Precis så är ju snabbheten i att få folk tillbaka i arbete(om de har ett) av yttersta vikt för hela samhället. Jag hörde nåt på radion förra veckan att ett gruvbolag tror jag det var hade börjat köpa sjukvård till sina anställda, de hade sparat 100 sjukskrivningsmånader på det viset, alla var visst mycket nöjda.

:-) Att ha en vårdcentral i varje buske är ju smått fantastiskt....idiotiskt när man tänker mer än ett par sekunder, att kunna få ett nageltrång omsett inom några minuter måste ju vara totalt underordnat att ha kvar en akutavdelning på sjukhuset! Men det är ju sånt som dagens sjukvård ställs inför!
Haha, ja några ören billigare ost eller nåt kan ju få vilken pensionär som helst att spendera halva pensionen på resor verkar det som!

Tillbaka
Topp