[OT] Hus/camping i alperna runt Gap/Grenoble?

SteffoN

Medlem
Hade planer på att köra ner åt alperna vid Grenoble/Gap för lite cykling/vandring/klättring + titta på touren till sommaren och undrar helt enkelt om Happy har tips på schyssta ställena att bo/vara på.
Har alltså inget direkt mål men nått trevligt ställe, runt omkring där Touren går* och det får gärna var barnvänligt.

*
letour.png

Hej,
om du vill se något av touren så är det en stor fördel att bo riktigt nära med tanke på att de stänger av vägarna 6 timmar innan de passerar.

Jag har tidigare varit i Valloire som bokstavligen ligger i backen upp till Col du galibier, där Touren kommer att passera. Sist vi var där reagerade jag faktiskt över hur många barnfamiljer som var där - kanske värt att kolla upp? Väldigt mysig by tyckte vi då så jag har givetvis bokat in en vecka även i år för att kunna följa de etapper som går av stapeln i närområdet.

Edit; officiella bokningsbyrån i Valloire: http://www.resavalloire.com/fr/index-ete.aspx
Mvh - Dick

Senast ändrad:
Jag hade siktat in mig på Alpe d'Huez och tempoetappen i Grenoble. Ta bilen på morgonen till Oz-en-Oisans och ta därifrån liften upp till Alpe d'Huez. Där kan du välja om du vill stanna kvar uppe i Alpe d'Huez eller kanske knalla ner en bit i backen. Du kan även välja att ta ännu en lift ner till ungefär mitten på backen.
Sen tar du liften tillbaka till bilen igen efter etappen. Lämpligt ställe att bo på om man gör en sådan manöver är Bourg d'Oisans, Vaujany, Allemond eller Oz-en-Oisans. Då är du hela tiden på rätt sida av banan och är även i rätt ände av dalen om du vill ta dig till Grenoble dagen efter. Vägen från och till Grenoble är dock makalöst seg. Där är det ofta kö så ta god tid på dig.
Att stå på en avslutande klättring (särskilt Alpe d'Huez eller liknande) eller se en tempoetapp är extremt mycket roligare än att stå mitt i en etapp och bara se klungan susa förbi.
Om du ska se tempot så var ute i god tid. Cyklisterna träningskör banan innan etappen så det händer grejer nästan hela dagen då.

Jag skulle dock tippa att ditt stora problem blir att hitta boende om du är ute såhär sent. Vi hyrde hus i Bourg d'Oisans '08 och då var det halvt krig om husen redan i Oktober när banansträckningen publicerades. Uppe i Alpe d'Huez var det mesta bokat av Tour-organisationen redan innan. Vaujany eller Oz-en-Oisans är nog där du har störst chans att hitta något.

Tackar, kanske skall tillägga att titta på Touren nog kommer i andra hand, trevligt boende, gärna en schysst stuga nära till "alp-aktiviteter" går först.
Borde det inte finnas en massa "skidorter" som gärna hyr ut även sommartid?

Vaujany, Deux Alpes, Serre Chevalier eller Briancon rekommenderar jag då. "Andra sidan", dvs Maurienne-dalen tycker jag inte är lika trevlig. Valloire möjligtvis då som tipsats om i tråden, som ligger halvvägs över till Maurienne-dalen.
Skidorterna har massor med stugor, men eftersom touren går igenom flera gånger i år så lär det vara mycket bokat den veckan vid det här laget. Största chansen har du i de orter där dom inte passerar direkt, exempelvis Vaujany eller Deux Alpes.
Alpe d'Huez har förövrigt väldigt mycket av det du vill ha tror jag, även om man bortser från att en av de mest sevärda touretapperna går dit. Bor du i Vaujany eller Oz-en-Oisans Station (inte Oz-en-Oisans village) så går det liftar till Alpe d'Huez så man slipper köra runt i bil.

Vaujany är en riktigt trevlig liten genuin alpby, söker du lugn och ro och vacker natur så är det helt perfekt. Les Deux Alpes och Alpe d'Huez är moderna alporter med allt vad det innebär, inte lika charmigt men boende finns i överflöd. Briancon är en riktig stad och är lite roligare, har stort utbud av det mesta och gamla stan ovanför Briancon är en riktigt höjdare boktstavligt talat. :-)

/Leo

Tillbaka
Topp