(OT) Inget att göra i verkstan...

AndersJB

Aktiv medlem
Hade inget att göra idag....rastlös som man är testade jag en sak i svarven.
En bit mässing,lite svarvande och det blev en cool hållare till värmeljus åt frugan! ?
Och inga styrda maskiner...har bara gamla "analoga" grejor,går att leka fram udda saker med dom med.?

20221226_071218.jpg20221226_104437.jpg20221226_144016.jpg

Du kanske skulle fundera på en karriär som
konsthantverkare eller något sådant?
Fast det medför ev mer arbete och slit än karriär och lön?

Såg en sån skruv-tutorial på YT. Blev nästan spontanköp av svarv efteråt. Men som tur är har jag ändå några spärrar kvar efter år av spontana nätköp, vad ska jag med svarv till efter att jag gjort alla skruvade värmeljushållare hushållet behöver? ;-)

Nja,någon "konsthantverkare" blir jag nog inte....tror det är mager lönsamhet och mycket jobb!! :ROFLMAO:

Är egentligen väldigt simpelt,såg för ett tag sedan en variant på detta,och när jag hade städning och rundsmörjning av svarven i morse kom jag på det....var tvungen att prova!
Man sätter bara en av chuckbackarna i ett annat läge mot dom övriga 2,sen svarvar man en "ring"....sen roterar arbetsstycket typ 15-20 grader,svarva nästa "ring",rotera igen,svarva nästa osv...
Då arbetsstycket sitter offset i chucken blir varje ring offset från centrum.
Fungerar lite som man sätter en bit offset i en fyrbackschuck.

Gillar att testa olika metoder,är ju ett sätt att lära sej utnyttja maskinerna mer,och går att göra i stort sett allt även i en manuell maskin,CNC-maskiner gör det bara snabbare!!

Hade inget att göra idag....rastlös som man är testade jag en sak i svarven.
En bit mässing,lite svarvande och det blev en cool hållare till värmeljus åt frugan! ?
Och inga styrda maskiner...har bara gamla "analoga" grejor,går att leka fram udda saker med dom med.?

Visa bilaga 599922Visa bilaga 599923
Nja,någon "konsthantverkare" blir jag nog inte....tror det är mager lönsamhet och mycket jobb!! :ROFLMAO:

Är egentligen väldigt simpelt,såg för ett tag sedan en variant på detta,och när jag hade städning och rundsmörjning av svarven i morse kom jag på det....var tvungen att prova!
Man sätter bara en av chuckbackarna i ett annat läge mot dom övriga 2,sen svarvar man en "ring"....sen roterar arbetsstycket typ 15-20 grader,svarva nästa "ring",rotera igen,svarva nästa osv...
Då arbetsstycket sitter offset i chucken blir varje ring offset från centrum.
Fungerar lite som man sätter en bit offset i en fyrbackschuck.

Gillar att testa olika metoder,är ju ett sätt att lära sej utnyttja maskinerna mer,och går att göra i stort sett allt även i en manuell maskin,CNC-maskiner gör det bara snabbare!!
En mästare berättar ibland om sin teknik och det kan låta enkelt, men här kan ingen få mig att tro annat än att det ligger stor skicklighet med svarven bakom. Helt otroligt!

Tillbaka
Topp