[OT] Inkassoskuld preskribering?

JockeS

Aktiv medlem
Fick mitt livs chock när jag var på besök hos min far. Ett brev från SVEA inkasso på en skuld dom påstår sig ha i mitt namn i sitt system.

Brevet är aviserat i mitt gamla efternamn då jag hade innan ag gifte mig, och även med min gamla adress som jag hade när jag bodde hemma hos min far för, läs, 8 år sen.

För 4 år sen var jag även i kontakt med SVEA i ett annat ärende och kontrollerade med dom då att ingen skuld kvarstod hos dom, och ingen fanns då.

Men så dyker denna upp, iofs på en skitsumma men jag blir ändå väldig förvånad och chockad.

Men nu har jag läst på lite och enligt en lag så skall denna skuld kunna preskiberas då jag inte fått nåt brev till mig på över 4 år. Stämmer detta?

Jag har ju liksom inte ens bott på den adressen på över 8 år och dom använder gamla uppgifter om mitt namn.
Så det hela känns väldigt fishy, nästan lite som luredrejeri.

Åsikter och förslag på vad jag ska säga till dom imorgon när jag ringer för att bestrida denna skuld?
Självklart ska man betala det man är skyldig, men när man kontrollerat att man är skuldfri vid tidigare tillfälle och nu får en räkning som är minst 7 år gammal enligt dateringen så blir jag förbannad.

Senast redigerad av en moderator:
har du kollat så att det inte är en bluff? för mig veterligen kör kreditbolagen på personnummer och inte adress?

i övrigt så har ett företag 36månader på sig att fakturera en kund, därefter så preskriberas det.

frågan är däremot hur det blir med kreditskulder?

Det låter som att detta kan vara något likt det den man/kvinna som hade <10kr i skuld hos kronofogden, för liten för att skicka ut ett inbetalningskort, men obetalda skulder växer...

Jag skulle till att börja med ringa och kontrollera saken, det kan ju hända att det är en bluff? speciellt om du inte haft något med företaget att göra på 4 år.

Det var det jag reagerade på. Varför skicka brev till en adress som jag inte funnits på på 8 år, och dom har skickat brev till mig i annat ärende för 4 år sen till rätt adress.

Ett så stort bolag borde ju ha bättre koll.

Kan vara värt att kolla om det verkligen är svea inkasso, de är stora så de borde ha koll på att köra via personnummer och folkbokföringen.

Mig veterligen förfaller aldrig en skuld oavsett hur lång tid det gått. Däremot finns det regler kring ränta och betalningsanmärkningar.

För att en skuld skall avskrivas så måste den bestridas och då vill det naturligtvis till att man har rimliga skäl till det. Denna skuld skulle möjligen kunna bestridas med hänvisning till att den gått till fel adress men jag skulle inte satsa allt för mycet pengar på att man får igenom det.

Jag skulle börja med att kolla att det verkligen är SVEA inkasso och sen skulle jag kolla vad den ursprungliga skulden gäller. Det är ju någon som lämnat uppdraget till SVEA.

/Freddo

Men nu har jag läst på lite och enligt en lag så skall denna skuld kunna preskiberas då jag inte fått nåt brev till mig på över 4 år. Stämmer detta?

Jag har ju liksom inte ens bott på den adressen på över 8 år och dom använder gamla uppgifter om mitt namn.
Så det hela känns väldigt fishy, nästan lite som luredrejeri.
----------

Jag vet att skulder preskiberas om de ej meddelas till gäldenär. (Det finns proffsgäldenärer som lånar och sen går under jord för att få skulder preskiberade.)
Edit: Efter lite googlande får jag det till 3år för konsumentfodringar. Jag tror du kan snacka dig ur denna.
[ Preskriptionslag (1981:130) ]

Det är lite märkligt att din gamla adress dyker upp. Jag tror det är standard att gå på persnr och reggade uppgifter hos RSV.

Det är ett skämt.
Att låna pengar är som att sälja sin själ till jävulen.
Gör det inte. Jag hade aldrig betalt de svinen om de kommit med en sådan jävla pissräkning.
De andvänder samma skrämseltaktik som maffian och kriminella gäng, att inbilla den skuldsatte att den andrig kan bli av med indrivaren. Och betaler de inte skall de förföljas och deras rörelsefrihet skall förhindras.

Fyfan för banker och sånna som håller på med skumrask.

Mike_Dee:
-------------------------------------------------------
> är ett skämt.

Det här förklarar mycket!

Pratat med SVEA inkasso nu, och skulden var riktig. Dock så hade inte företaget som ville ha betalt nåt personnummer på mig och SVEA har inte kontrollerat detta i ärendet heller så det är 2 missar av många.

Jag åberopade preskribering av ärendet då det det är över 4 år sen sista kontakten med SVEA Inkasso för kontroll av skuld, samt fel adress, samt fel efternamn på fakturan.

Och detta var inga problem, handläggaren förstod hela väldigt bra och avskrev skulden från mig.

Man blir ju hispig när man får såna här brev från ett inkassobolag.. uscha

Hade de inget personnummer på dig så är det ju inte ens säkert att det är du som är skyldig dem pengar - om du inte har ett ovanligt namn dvs.

Skönt att det löste sig smidigt.

Fick brev från inkassobolag, blev lite fundersam, visade sig att jag hade gkömt betala in hyran och det vara bara en påminnelse!

Inte nog med det, visade sig att jag hade visst betalat hyran men den hade förmodligen bara kommit in lite sent hos HSB... Mer pengar över denna månad! =)

JockeS skrev:
> Och detta var inga problem, handläggaren förstod
> hela väldigt bra och avskrev skulden från mig.

Se till att få det dokumenterat på papper. Har hänt flera gånger att jag fått felaktiga fakturor, snackat med en handläggare som "jamen jag fixar till det här" där det sedan kommer kravbrev och handläggaren minns naturligtvis inget. Eller har glömt.

JockeS skrev:
> Pratat med SVEA inkasso nu, och skulden var
> riktig. Dock så hade inte företaget som ville ha
> betalt nåt personnummer på mig och SVEA har inte
> kontrollerat detta i ärendet heller så det är 2
> missar av många.
>
> Jag åberopade preskribering av ärendet då det
> det är över 4 år sen sista kontakten med SVEA
> Inkasso för kontroll av skuld, samt fel adress,
> samt fel efternamn på fakturan.

Nu verkar det ju ha gått bra, ett problem som kan uppstå i ditt läge är att preskriptionstiden förnyas om man bekräftar att skulden är riktig, hur många år det än gått sedan man fick senaste påminnelsen. Bästa sättet är att skicka ett (rekommenderat) brev där man förnekar varje som helst kännedom om skulden i fråga och begära preskription. Har själv jobbat med inkasso och vet att byråerna har som rutin att skriva eller ringa till folk och få dem att bekräfta gamla och förfallna skulder... Alternativet när det gäller gamla skulder är att lägga ett skambud på beloppet i fråga, absolut inte mer än vad den ursprungliga skulden var på. Chansen är rätt stor att företaget självt köpt upp skulden billigt - så jobbar t ex Svea inkasso - och är glad för vad de kan få. Förhandlingspositionen beror förstås på hur gammal skulden är, vad man har för ekonomisk situation i övrigt - har man många betalningsanmärkningar och en på papperet risig ekononomi har man goda möjligheter att sänka skuldbeloppet rejält om man bara kan betala det man kommer överens om på en gång eller göra en bra avbetalningsplan. Alltså, alltid deala! För övrigt ett tips också Lyxfällan borde ta till sig.

Tillbaka
Topp