(OT) Insektskunnig någon?

Costas

Medlem
Fångade denna lilla skapelse igår. Någon som vet vad det kan vara?

Bilagor

• 20120716_190059.jpg
    20120716_190059.jpg
    69.4 KB · Besök: 85
Misstänker att det där orange/svarta bredvid är för storleksjämförelse? Men hur stort är det orange/svarta? Som ett kreditkort, gissar jag?

Älgfluga är det inte, som för övrigt är helt groteska flugor om man frågar mig, finns nog inget värre att få på sig när man är ute i skogen, dessutom så känner jag jägare som fått in de små asen i öronen...

Fast om det där nu är ett kreditkortsstort (säg det 2o gånger så går tiden baklänges)så är den på tok för stor för att vara broms? I min värld är bromsar plattare också.
Jag tänker mig något mer åt geting/stekelhållet....

Jag tycker mer det ser ut som nåt inom liknande ekologiska nisch som älgfluga. Platt, gripklor och grova ben. Men älgfluga är det inte. Den ser ut att vara ca 25-30 mm lång, eller?

Tack för alla inlägg.
Älgfluga har jag stött på vid flera tillfällen, så det är det inte. Det är annars en tändsticksask bredvid för att få en storleksreferens.
Det är en rätt saftig skapelse när man ser den på nära håll, kraftfull kanske är bättre ordval.

Förresten: spelar det någon roll om man väljer high mount eller low mount på framväxeln på en hardtail? Vad kan gå fel...

Har ingen åsikt om odjuret, men kan man inte tänka sig att det eventuellt kreditkortsstora är ungefär i storlek som en tändsticksask? Jag medger att jag tolkar in eldslågorna och den symboliska bilden på en tändsticka i min bedömning.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur smakar den? Är den saftig rakt igenom eller
> knaprig i mitten?

Det är ingen som vågat prova. Den åt upp köttbullsmackan som låg i Costas lunchbox på mindre än två minuter.

ogami skrev:
> Brundle fly?

Marty Macfly?
untitled.png

xenomorf skrev:
> ... hmmm... en tändsticksask är det va?

Nu var du faktiskt lite sen Sherlock. ;)

Kul att den här tråden dök upp idag! Igår tog jag upp telefonen och fotade en skalbagge, och det gör jag inte varje dag. Någon som vet vad det är för nåt?

Bilagor

• aa66ab5139000025e1845be3d0a44aa9.jpg
    aa66ab5139000025e1845be3d0a44aa9.jpg
    197.6 KB · Besök: 45
Hasse#7 skrev:
> xenomorf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... hmmm... en tändsticksask är det va?
>
>
> Nu var du faktiskt lite sen Sherlock. ;)

FAN, jävla miss! Skit!
Får man ändra sig till plastbytta i stället???
..eller.. granitbänkskiva?

:-)

Ser väl inte ut som en "vanlig" bärfis till formen, så ingen behöver känna sig korkad. Tror jag. Men är det en bärfis, så är det.

It's not a bug, it's a feature!

Om det var en stekel, borde inte känselspröten vara mer framträdande? Ska försöka ta ett par bättre bilder, trodde att de telefoner man kallar smartphones hade bättre kamera än så här...

MRobson skrev:
> Hejnrik skrev:
> -----
> > Är det inte en liten gubbe med en läskig mask
> > på?
> >
> >
>
> Det verkar vara små trevliga krabater de där:
>
> "Eldlusen påträffas ofta under lindar och på
> malvor, ofta många tillsammans. Födan består
> främst av frön från olika växter men också av
> andra döda smådjur som den suger ut med sina
> för detta speciellt anpassade mundelar. Även
> kannibalism har observerats inom arten, då andra
> eldlöss kan suga ut nykläckta nymfter eller
> nymfer som nyss ömsat hud."

Jo det var den afrikanska masken som gjorde att jag tog kortet! Passande personlighet till utseendet! Som tur var var den nog bara ett par cm lång.

En stekel är då definitivt inte. Inte heller en rovfluga. Har sökt på nätet, men utan framgång. Hade ett intresse av småkryp i mina yngre dar, men en sån där stor fluga har ja då aldrig sett. En ren gissning är att det kan vara nån typ av köttfluga. Skulle du kunna ta fler bilder vore det bra.

Jag tycker ju det ser ut som en rovfluga, men jag är inte säker.

Appropå kryp, jag befinner mig just nu i norra Lappland. Det är vansinnigt mycket mygg i år, men även enorma mängder broms. De kommer i hundratal så fort man visar sig. Det går knappt vara ute. Jag har aldrig varit med om nåt liknande. De jävlarna dör inte av el-chocker heller utan man måste slå ihjäl dem. Vidrigt!!

Luke skrev:
> men även enorma mängder broms

Så även i skärgården, typ Möja. Stora som sparvar (nåja). Blev biten på knät och fan vad det blödde.

Kan det inte vara en stor broms på bilden?

Om jag får vara torr och tråkig...

Baserat på det lilla man kan se i detaljväg torde det (med allra största sannolikhet) vara en rovfluga ur släktet Laphria - närmare bestämt Laphria gibbosa.
Choerades är ett annat storvuxet släkte. De har oftast orange-röda markeringar på bakkroppen.

Laphroaig Gibbosa är det med stor sannolikhet efter att ha fått svar av jourhavande biolog :-)

Tack för alla svar eller försök till svar ...

Senast ändrad:
Maillard skrev:
> Costas skrev:
> -----
> > Laphroaig Gibbosa
>
> Är det nån ny sorts whisky? ;-)

Brukar bli så för mig när jag sitter på terassen. Single malt med flugor i.

Tillbaka
Topp