[OT] Internetfilter

[OT] Internetfilter
Lycka till, du kan filtrera i evigheter...

En som har det som jobb varje dag i skolan. Skall inte låta nedlåtande men det är att rota efter en nål i en höstack.

Eller så gör det, så kommer han snart förbi det. Dom behöver kämpa lite... =)

[OT] Internetfilter
Nån skrev något om communities. Nu är du ju knappast något blåbär på området eftersom du är fast på Happy själv, men kolla vilka communities tjejen hänger på och ha lite koll på hur de funkar. Det kan vara bra om det uppstår otrevligheter. Jag håller med om allt det som skrivits ovan om att hjälpa barn/ungdomar att förhålla sig till communities på ett sunt sätt.

Internet gör ju att barnens potentiella kamratkrets blir ganska stor. Det är inte bara 40-åriga karlar man ska passa sig för att träffa IRL, det händer att även jämnåriga är otrevliga. Det låter som självklarheter, men som förälder kan man bli rejält överraskad över att ungen plötsligt tagit bussen tio mil för att träffa en snäll person man lärt känna på ett hästforum. Du förväntar dig kanske inte att din 11-åring ska sticka iväg på sin motsvarighet till Happy Ride, men man vet aldrig.

Se också till att inte mobilen används till att köpa allt för mycket möbler på habbo hotell och liknande. Om det ändå händer tycker jag du ska kräva pengarna tillbaka från företaget, för de har egentligen ingen rätt att ta betalt av barn utan vårdnadshavares godkännande. (föräldrabalken 9 kap. 1 § samt 9 kap. 7 §) Var också lite uppmärksam så att inte ditt barns telefonnummer eller personnummer används av något annat barn på nätet. Att köpa guld-vip på någon annans mobilnummer har varit ett ganska populärt sätt att mobba andra. Det är svårt att skydda sig mot, det bästa man kan göra är väl att hålla lite koll på mobilräkningarna.

Jag tror som någon tidigare skrev att vad ungarna gör mot varandra på nätet är betydligt värre än vad som finns på nätet. Råkar ungen se något äckligt och tycker det är otäckt så är det bra och något som man som förälder alltid kan diskutera (EDIT: det är reaktionen som är bra, inte att man ser äckliga saker). Det är betydligt värre om ungen ser något äckligt och njuter av det...

Jag tar kanske upp lite extrema exempel men det beror på att min vardag är lite skruvad. Det finns gott om folk (och ett antal företag) som överdriver riskerna väl mycket. Du kommer säkert stöta på dem eller deras information på föräldramöten. Ta det med en nypa salt.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Internetfilter
Peadalisten skrev:
-------------------------------------------------------
> och jag misstänker att intresset för sex på nätet
> har minskat när dom utövar det IRL

Tjena!

Hur menar du nu???

edit: On Topic.. Spärra Happymtb.orf, det kostar bara massa pengar i cykeldelar om dom hittar hit..

Tillbaka
Topp