Glädjesiffror från Zwift - hur fixa?

nilskarlsson

Aktiv medlem
Köpte en Wahoo Kickr V6 idag och körde introrundan i Zwift i 20 minuter. Fick därefter 59 i vo2max och ftp på 368. Det känns inte rimligt för en inte så vältränad 49-åring. Vad kan ha gått fel?

Det är nog glädjesiffror från trainern. Dom skall ju vara självkalibrerande när du slutar trampa, men tror att det även går att göra en factory spindown om du kopplar upp trainern mot wahoo-appen.

Vad som är rimligt är ju svårt att säga utan att veta mer om dig. Om siffrorna är något som zwift gissat efter introrundan så är de knappast korrekta oavsett om trainer visar rätt eller inte. Har du tillgång till någon annan effektmätare att jämföra med?

Själv har jag det omvända problemet med min core 2 att den visar 10-15% mindre än min pedalarmsbaserade effektmätare. Kan ju mycket väl vara glädjesiffror från min tidigare effektmätare men tycker den matchat effekten som spinningcyklarna på gymmet ger. Wahoos support hjälper till men tar tid och de är inte så benägna att byta ut trainern (inte för mina 10-15% avvikelser mot en enstaka annan effektmätare iaf).

Vad som är rimligt är ju svårt att säga utan att veta mer om dig. Om siffrorna är något som zwift gissat efter introrundan så är de knappast korrekta oavsett om trainer visar rätt eller inte. Har du tillgång till någon annan effektmätare att jämföra med?

Själv har jag det omvända problemet med min core 2 att den visar 10-15% mindre än min pedalarmsbaserade effektmätare. Kan ju mycket väl vara glädjesiffror från min tidigare effektmätare men tycker den matchat effekten som spinningcyklarna på gymmet ger. Wahoos support hjälper till men tar tid och de är inte så benägna att byta ut trainern (inte för mina 10-15% avvikelser mot en enstaka annan effektmätare iaf).

Pedalarmsbaserad - enkelsidig mätning?

I så fall rätt vanligt. Speciellt om du har en avvikelse att du t.ex. lägger 2% mer på den sidan som mäter, då den dubblar uppmätt effekt för att ge en total.

I så fall rätt vanligt. Speciellt om du har en avvikelse att du t.ex. lägger 2% mer på den sidan som mäter, då den dubblar uppmätt effekt för att ge en total.
Blir 4% som skiljer i så fall, förklarar väl inte hela skillnaden?

Ännu mer utläggning om detta då..

Det är ju ändå rimligt att min pedalarmsbaserade mätare visar för mycket. Bara det att jag tycker den matchar siffrorna som cyklarna på gymmet visar... De har någon form av intern mätare så lär ju inte vara enkelsidig då. Finns fö också en spinningcykel som tydligt visar fel jämfört med de andra, den visar ca 5% högre värden än de andra vilket märks väldigt tydligt när man ligger runt "ftp".

Jämförelsen baserar jag på mitt referenspass, 5x5min med 1min vila i 105% av ftp (ftp beräknad utifrån min pedalarmsbaserade mätare). Det passet gör jag med samma känsla på racern som på spinningcyklarna. Motsvarande intervaller har jag inte en chans att genomföra med effektmätning enligt core 2-trainern. Känns ju skumt om spinningcyklarna skulle ha samma felmätning som min pedalarmsbaserade effektmätare har?

Man kan ju också fundera på om jag kanske är vek och inte klarar att ta i under intervaller men jämför man med löpning så klarar jag motsvarande pass runt 10k-fart vilket jag tycker tyder på att jag ligger på rätt ansträngningsnivå även på cykeln?

Men ja ska jag utreda detta vidare så måste jag ju testa min cykel med en annan trainer eller t ex med dubbelsidiga effektpedaler. Då har man ju något konkret att gå på.

Kollade kalibreringen men appen säger att det inte behövs och inte går att göra. Ändrade hjulstorlek i appen. Testade ett ftp-test på Zwift och fick 360 i ftp. Gemini säger att mitt resultat är osannolikt vilket jag ju håller med om.

På Google-länken, var det något om förändrade hjulaxlar eller vad det var, som Yahoo sökt korrigera i efterhand. Det var dock rätt länge sedan.
Här litet resultat som AI samlat ihop:
1. Perform a "Factory" Spindown (Advanced Calibration)

While the V6 is advertised as not needing regular calibration, a "factory" spindown can resolve issues where it is stuck reporting high power.

• How: In the Wahoo app, navigate to the device tab, select your KICKR, and tap the icon 10+ times until a "Factory Spindown" option appears.
  • Warm up: Ensure you ride for at least 10 minutes to get the trainer up to temperature before doing this, as cold units can report incorrect power.

2. Update Firmware

The Kickr V6 uses automatic calibration, but this feature requires up-to-date firmware to work correctly.

• Action: Open the Wahoo app and ensure your Kickr is running the latest firmware.

3. Use PowerMatch

If you have a power meter on your bike (e.g., pedals or crank-based), the best solution is to use PowerMatch in your training app (Zwift, TrainerRoad, Wahoo SYSTM).

• Why: This makes the trainer use your bike's power meter for data while the trainer only handles resistance, ensuring accuracy and consistency between indoor and outdoor training.

4. Adjust Your FTP Manually

If you do not have a power meter and the trainer is consistently 5–10% higher than your old, "trusted" power source, you can simply adjust your FTP downward in your training software.

• Note: Many users found that switching to a direct-drive trainer like the V6 increased their numbers by 5% or more compared to older, wheel-on trainers.

5. Check "Spiral of Death" in ERG Mode

If the high power reading occurs during a structured workout in ERG mode, you might be experiencing the "spiral of death." If your cadence drops significantly, the trainer increases resistance to maintain power, making the effort feel artificially harder.

• Solution: Maintain a steady cadence (80–90+ RPM).

6. Verify with a Different Test Method

The 20-minute test can sometimes overestimate FTP if not paced correctly. Try a Ramp Test in the Wahoo SYSTM app, which is often considered more reliable for determining FTP.

If these steps do not fix the issue, the unit may have a hardware defect and you should contact Wahoo Support.

På Google-länken, var det något om förändrade hjulaxlar eller vad det var, som Yahoo sökt korrigera i efterhand. Det var dock rätt länge sedan.
Här litet resultat som AI samlat ihop:
1. Perform a "Factory" Spindown (Advanced Calibration)

While the V6 is advertised as not needing regular calibration, a "factory" spindown can resolve issues where it is stuck reporting high power.

• How: In the Wahoo app, navigate to the device tab, select your KICKR, and tap the icon 10+ times until a "Factory Spindown" option appears.
  • Warm up: Ensure you ride for at least 10 minutes to get the trainer up to temperature before doing this, as cold units can report incorrect power.

2. Update Firmware

The Kickr V6 uses automatic calibration, but this feature requires up-to-date firmware to work correctly.

• Action: Open the Wahoo app and ensure your Kickr is running the latest firmware.

3. Use PowerMatch

If you have a power meter on your bike (e.g., pedals or crank-based), the best solution is to use PowerMatch in your training app (Zwift, TrainerRoad, Wahoo SYSTM).

• Why: This makes the trainer use your bike's power meter for data while the trainer only handles resistance, ensuring accuracy and consistency between indoor and outdoor training.

4. Adjust Your FTP Manually

If you do not have a power meter and the trainer is consistently 5–10% higher than your old, "trusted" power source, you can simply adjust your FTP downward in your training software.

• Note: Many users found that switching to a direct-drive trainer like the V6 increased their numbers by 5% or more compared to older, wheel-on trainers.

5. Check "Spiral of Death" in ERG Mode

If the high power reading occurs during a structured workout in ERG mode, you might be experiencing the "spiral of death." If your cadence drops significantly, the trainer increases resistance to maintain power, making the effort feel artificially harder.

• Solution: Maintain a steady cadence (80–90+ RPM).

6. Verify with a Different Test Method

The 20-minute test can sometimes overestimate FTP if not paced correctly. Try a Ramp Test in the Wahoo SYSTM app, which is often considered more reliable for determining FTP.

If these steps do not fix the issue, the unit may have a hardware defect and you should contact Wahoo Support.
Snyggt. Tack. Gjorde en Factory Spindown så får se om nästa ftp-test går bättre. Orkar dock inte göra om det idag. Får bli nästa helgs projekt. Återigen tack!

Jag har ett helt gäng zwiftpowerfiler med enkelmätning jämfört mot trainers. SKillnaden är alltid väldigt liten med mina olika enbensmätare iaf :)

Tillbaka
Topp