[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Tillåten att hacka (Även om garantin ryker)
> Android 1 iphone 0

Man kan inte roota och hacka alla Androidar, mobiltillverkaren bestämmer ( http://androidspin.com/2010/07/15/the-motorola-droid-x-could-brick-itself-if-tampered-with/ ), inte Android. Men HTC och Google ser ganska mycket mellan fingrarna på det eftersom de ser den enorma möjligheten med crowdsourcad produktutveckling. De har självförtroende nog att släppa sargen kanske.

Det här tycker jag är hyfsat nyanserat och klokt, ur en artikel om HTC Evo 4G:
http://www.phonearena.com/htmls/Living-with-the-HTC-EVO-4G-article-a_12502.html

I’ve got something else to confess: I don’t like Apple. It isn’t that I’m particularly loyal to Microsoft or Google, rather it’s the way Apple treats their customers. They lock things down, they rule with an iron fist, scoff at transparency and refuse to admit problems in the face of facts (see: antennagate.)

That said, they make gorgeous hardware and simple to use software, and the iPhone has become an undeniable phenomenon. There have always been shortcomings in iOS, but that’s from the prospective of a hardcore phone nerd who likes things my way.

To the average users it’s simple, intuitive and worry-free.
Since the iPhone was launched everyone has been playing catch-up, but while there may have been some worthy competitors nothing has been able to give it a true run for its money, something we could confidently say is better. Until now.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Det här kan ju vara en parameter att ta med i beräkningen:
SexAndSmartPhones.png ht=600

Källa: http://blog.okcupid.com/index.php/dont-be-ugly-by-accident/

[OT] Iphone vs Android
Fast det där är baserat på antal sexpartners. Det kan lika gärna tolkas som att iPhone-ägare är lättare att få i säng eller oftare otrogna eller något annat skoj.

[OT] Iphone vs Android
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, Android är till för utvecklare och tekniker.

Och IPhone är till för

De som vågat ta steget från en mobil istid och en 6 år gammal ericsson
De som bara "vill att det ska fungera"
De som tycker SVT Play appen är det häftigaste som hänt i deras liv.
De som vill leva i Pastor Jobs Fanboi-värld

Vi andra som vill att det ska strula och vi som vill uppdatera till en ny HaXXor Rom
varje udda vecka vi kör Android :)

[OT] Iphone vs Android
Hjälp! Jag vill ju inte ha strul! Ska beställa en galaxy s senare idag och vill att den ska bara funka! Bor också i finland och förutspår att galaxy s kommer att sälja bra här. Ipinne4 kostar från 24 e per månad i två år medan man kan få en galaxy s för ca 17 inkl data och gratis samtal till tre operatörer. När det sen rör sig om två telefoner som vanliga människor som jag upplever som väldigt lika så är det ganska troligt att galaxyn kommer att sälja som smör. Men den här tråden kunde kanske få finlands befolkning att ändra sig. Eller inte.

[OT] Iphone vs Android
access skrev:
> Think Different(ly). Kör Nokia N900! ;)

Är det inte den som har ett sånt där tangenbord man faller ut? Hatar sådana. Plus att jag inte tycker om sättet att föra över filer med nokia. D och d funkar ju men deras program för musik är så värdelöst.

[OT] Iphone vs Android
access skrev:
> Think Different(ly). Kör Nokia N900! ;)

done that, sold it :D fin mobil, om man bortser från att det känns osm man har en tegelsten i fickan, både pga. att den är tjockare än tjockast, samtidigt som den är stor och dessutom väldigt tung. att tangentbordet sen åkte upp delvis i fickan, nä inget för mig :D

den där grafen här ovan, kan man tolka den som att man får ligga mer om man äger en iphone?

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> den där grafen här ovan, kan man tolka den som
> att man får ligga mer om man äger en iphone?

Jag tror dessvärre att det är tvärtom. Dom som ligger mycket väljer iphone.

[OT] Iphone vs Android
s skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > den där grafen här ovan, kan man tolka den
> som
> > att man får ligga mer om man äger en iphone?
>
> Jag tror dessvärre att det är tvärtom. Dom som
> ligger mycket väljer iphone.

Finns det ingen app så man kanske kunde ligga med sin iphone då?

[OT] Iphone vs Android
s skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > den där grafen här ovan, kan man tolka den
> som
> > att man får ligga mer om man äger en iphone?
>
> Jag tror dessvärre att det är tvärtom. Dom som
> ligger mycket väljer iphone.

det är ju en tolkningsfråga :D

[OT] Iphone vs Android
okej, jag har en iphone 3g med os4.

visst den är slö o allmänt tvivelaktigt, ska köpa en 4a i höst men, avvaktar lite eftersom abbonemangen här just nu är lite trista o dom e slut överallt.

den är låst på telenor i Sverige och fungerar inte ens med norska telenor, jag behöver helt enkelt låsa upp fanskapet.

Hur gör jag?

[OT] Iphone vs Android
captain8track skrev:
> okej, jag har en iphone 3g med os4.
>
> visst den är slö o allmänt tvivelaktigt, ska
> köpa en 4a i höst men, avvaktar lite eftersom
> abbonemangen här just nu är lite trista o dom e
> slut överallt.
>
> den är låst på telenor i Sverige och fungerar
> inte ens med norska telenor, jag behöver helt
> enkelt låsa upp fanskapet.
>
> Hur gör jag?

har du inte haft den i mer än 1 år? i så fall kan väll telenor låsa upp den? om inte annat kan du ju lätt jailbraka den genom att besöka en sida. men då ryker garantin, vilket den inte gör genom upplåsning hos telenor. ryktet säger att 4.1 dock ska lösa en hel del av segheten

[OT] Iphone vs Android
Så länge du håller dig borta från Samsung Galaxy S tycker jag du ska köra en Android. Är du dessutom lite händig är det inte jättejobbigt att köpa appar i emulatorn och kopiera till telefonen.

[OT] Iphone vs Android
Med anledning av första inlägget i denna tråd om OruxMaps så testade jag en lösning som jag tycker fungerar bra under Android. Idén (om det inte nämnts här tidigare) kommer från inlägg #39 i en diskussionstråd på Swedroid: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=9820&page=2
Kom ihåg att ta hem Sqlite biblioteket så man slipper få en massa bildfiler på SD kortet.
Jag provade med nivå 11-17 i Mobile Atlas Creator och en yta på ca: 25x30 km vilket genererade en 130 MB stor db fil.

[OT] Iphone vs Android
kalis skrev:
> Är du dessutom lite händig är det inte
> jättejobbigt att köpa appar i emulatorn och
> kopiera till telefonen.

Eftersom happyiter troligen är rätt eBay-vana kan jag tipsa om att köpa ett brittiskt simkort för en tjuga, lite mindre pillig väg till köpeappsen :)

http://bit.ly/cA8wnq

[OT] Iphone vs Android
Fick min Iphone 4 i veckan, jag tycker den känns grym. En nackdel som jag lider av nu är dock SIM-kortet som inte passar någon annanstans. När jag åker ut och paddlar eller cyklar brukar jag ha en mer vildmarksanpassad telefon, som det inte spelar så stor roll om jag kraschar. Nån som vet om man kan använda någon form av adapter?

[OT] Iphone vs Android
RazDuv skrev:
> Fick min Iphone 4 i veckan, jag tycker den känns
> grym. En nackdel som jag lider av nu är dock
> SIM-kortet som inte passar någon annanstans. När
> jag åker ut och paddlar eller cyklar brukar jag
> ha en mer vildmarksanpassad telefon, som det inte
> spelar så stor roll om jag kraschar. Nån som vet
> om man kan använda någon form av adapter?

fick du inte ditt micro-sim i ett vanligt sim kort så att säga, så man tryckte ur micro sim ur det andra?

[OT] Iphone vs Android
Mycketvillhamer skrev:
> varför hålla sig borta från galaxy s? GPSen
> eller?

GPS:en är tillsvidare ganska dålig och mjukvaran i övrigt väl inte helt färdig heller. En uppgradering till Android 2.2 samt andra förbättringar är utlovad i september, så sannolikt blir den väl en del bättre då.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> fick du inte ditt micro-sim i ett vanligt sim kort
> så att säga, så man tryckte ur micro sim ur det
> andra?

SIM-korten finns numer i tre storlekar
362px-GSM_Micro_SIM_Card_vs._GSM_Mini_Sim_Card_-_Break_Apart.svg.png

/Håkan

[OT] Iphone vs Android
En gång i tiden var simkorten kreditkortsstora. Det fanns t.o.m handhållna telefoner som hade plats för de korten. Bara 17 år sen.

Sen kom de mindre ganska snart, och nu de ännu mindre.

[OT] Iphone vs Android
Tre, det var flera modeller i den 1a generationen av GSM-telefoner som skulle ha SIM-korten i den ursprungliga, kreditkortsstora, storleken.
Det finns (förstås) en standard för SIM-kort, kolla upp den.

/Håkan

[OT] Iphone vs Android
Fasen asså. Jag visste inte att jag var värsta Neo-hackern. Men eftersom jag inte har några problem alls med instälningar och kustomizering av min Desire så måste jag ju vara det. Eller? Shit asså!

Kanske ska hacka riksbanken snart då! :-D

Lite kul är det dock att android redan har större marknadsandelar än iOS. Det är farout man.

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Ledsen för att dra upp tramstråden igen, men jag
> kunde inte hålla mig:
>
> Det är inte olagligt att jailbreaka sin iphone i
> USA ens, det är jag numera helt säker på:
>
> http://blog.iphone-dev.org/post/862193913/getting-
> out-of-jail-is-free
>
> Bloggpostningen innehåller flera källor. Svårt
> att tänka mig att det skulle vara olagligt i
> Sverige som sagt.

NU är det lagligt men jag hade på det stora hela rätt i sak iaf. Eftersom det krävdes beslut om att det ska vara lagligt. Bra för alla iphoneanvändare och dåligt för Apple.
Bara att glädjas åt de stackare som är osmarta nog att köpa iphone.

[OT] Iphone vs Android
HåkanC skrev:
> Tre, det var flera modeller i den 1a generationen
> av GSM-telefoner som skulle ha SIM-korten i den
> ursprungliga, kreditkortsstora, storleken.
> Det finns (förstås) en standard för SIM-kort,
> kolla upp den.
>
>
> /Håkan

sorry, hade glömt de stora :D de hade väll dock inte mini sim utstansat? o kallas det verkligen mini sim?

Mjodvitner: osmarta nog att köpa en iphone? det beror ju på vad man vill ha för sorts mobil. man kan ju vända det åt andra hållet, går jag efter min smak så är man ju osmart om man köper en android. men jag vill inte kalla nån osmart bara för att de inte prioriterar/gillar samma saker som mig. att sjunka till den nivån att kalla nån osmart för att den personen inte gillar samma sak, tycker jag personligen är barnsligt.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
>
> Bara att glädjas åt de stackare som är osmarta
> nog att köpa iphone.

Jag är djävligt nöjd att jag var så korkad och bytte ut min HTC mot en ajfön

[OT] Iphone vs Android
Korkad och osmart är ju ändå inte riktigt samma sak. Inte i min värld iaf. :-) Och alltid retar det nån! :-D

Men i vilket fall så har droiderna gått om ios i marknadsandelar och helt ärligt höll jag på att smälla av när jag såg siffrorna på smartphones. Jag trodde faktiskt att iphone skulle ha en sisådär 50-60% av marknaden nu men det är bara 14. Motsvarande för android-baserade lurar var 17 och stadigt ökande. Det antar jag är ett bevis om något att ajfån är hajpad långt bortom allt förnuft.
Men jag kan ju säga rent ut att ajfån inte är något för mig.

http://www.idg.se/2.1085/1.333599/succé-for-android---men-inte-pa-apples-bekostnad

[OT] Iphone vs Android
fast när du säger osmart, så bygger du ju uttalandet på dina preferenser.

IOS har aldrig haft nå 50%. o det skulle väll vara skamligt om inte SE, Samsung, LG, HTC, Huweei, osv, inte TILLSAMMANS lyckas sälja fler mobiler med android än vad apple själva klarar att sälja telefoner med iOS :D så vetefan vad det är för bevis du snackar om. att 10 tillverkare tillsammans klarar att sälja fler mobiler än 1 tillverkare gör. no shit sherlock :D vet inte vart du vill komma :D

att du inte vill ha en iphone, det har stått klart sen rätt länge. att du gillar android o försvarar det med näbbar o klor, det står rätt klart med :D helt okay, alla gillar inte samma sak, o man är ju inte omsart bara för at man inte gillar samma saker.

själv har jag verkligen testat android, jag såg inga fördelar, så för mig vare "osmart" att köra det :D o nu är jag så osmart att jag beställt nått som passar mig bättre.

det är snarare osmart att tro att bara för att nån väljer nått som inte passar en själv, så är denna person osmart eller dum, som väljer nå annat.

tråkig o barnslig attityd, men det är ju min högst personliga åsikt.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Marknadsandel är ett bra mått.

Det visar på Windows förkrossande överlägsenhet jämfört med Linux och OS X på stationära och bärbara datorer. Det visar också att Internet Explorer är den överlägset bästa webbläsaren.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> ... Jag trodde faktiskt att iphone skulle
> ha en sisådär 50-60% av marknaden nu men det är
> bara 14. Motsvarande för android-baserade lurar
> var 17 och stadigt ökande. Det antar jag är ett
> bevis om något att ajfån är hajpad långt
> bortom allt förnuft.

Jag försöker förstå logiken här men lyckas inte riktigt. Du säger alltså att Androids ökande marknadsandelar är ett bevis på att Iphone är hypad? Förklara gärna den kopplingen.

[OT] Iphone vs Android
s: "Alla" känner till iPhone, det skrivs om iPhone i tidningen varje vecka, det är reklam i tidningen varenda dag, iPhone ger tre gånger så många träffar på google som android etc... Trots dess relativt låga marknadsandelar. Fråga din mormor om hon hört talas om android. Hypad som fan.

Anledningen är väl antagligen att androidtelefoner är skit och att folk som köper såna telefoner är idioter, eller om det gällde iPhone?

[OT] Iphone vs Android
VCN: men vad har hypen med hur många % man har på marknaden?

man får ju inte glömma att iOS och iphone är ett, android säljs ju under flera hårdvaru plattformar.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> VCN: men vad har hypen med hur många % man har
> på marknaden?
>
> man får ju inte glömma att iOS och iphone är
> ett, android säljs ju under flera hårdvaru
> plattformar.

Det gör faktiskt även ios eftersom både bindan och tutch-podden har ios.

Min poäng, som du tydligen inte förstår, är att intrycket man får av alla gapiga Mac-talibaner är att en majoritet kör iphone men att de tydligen mer bara är ett självhävdelsebehov hos ett litet antal som de försöker uppfylla med hjälp av ett äpple på baksidan av sin nalle. Om jag ska vara lite elak.

Tillbaka
Topp