[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> Yeti, skriv gärna när du fått din desire och
> testat med gps mjukvaran. skulle vara intressant o
> höra vad du tycker om programmen, om de är bra

Jeps, ska bli. Nu blev det ju inte en Desire, utan en Galaxy S, men programmen fungerar ju på samma sätt. Det dröjer säkert några veckor, pga att telefonen kommer först om en vecka och jag
dessutom är bortrest.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> ...
> Så läönge det är mjukvara finns ju ofta
> möjlighet att uppgradera och få nya funktioner.
> Förutom en del "öppna" telefoner där man
> tydligen inte kan göra det. Samsung är väl
> också fast i den OS-version de levererades med?

Just Samsung Galaxy S har det klagats lite på för att mjukvaran ännu inte riktigt klarar av att utnyttja hårdvaran ordentligt. En uppdatering till Android 2.2 är dock utlovad tills i höst, eventuellt redan i september.

[OT] Iphone vs Android
Jaha, jag hade fått uppfattningen att Samsung inte var uppgraderingsbara, att man var tvungen att köpa ny lur om man vill ha nya OS-version. Kanske var nån annan Android-lur.
Det är såklart bekvämt för tillverkaren att göra så. Uppgradering och bakåtkompabilitte är inte kul att behöva hålla ordning på.

[OT] Iphone vs Android
Vid lite mer googlande så får jag fram att det inte är alla android telefoner som Google kan fjärr-radera i utan att den funktionen är kopplad till android market och Terms Of Service avtalet man måste godkänna för att få använda market. Det gör det lite mer intressant eftersom market inte är enda stället man kan skaffa apps till android. Detta är ett val man inte kan göra med ifån då det är något man måste godkänna i eula för att ens få använda telefonen.

Så det kanske är det enklaste sättet att slippa SB i sin telefon. Så valet är fritt mellan att använda market eller använda andra siter för sina appar eller man man vill sideloada (Vad det nu är).

Det är mycket möjligt att man måste roota telefonen för att komma åt att stänga av auto data sync och background data men på desire så kan man iaf stänga av datatrafik helt om man så önskar . RTFM för närmare detaljer.

Tillagt--

"Nu har även Google smusslat in en så kallad ”kill switch” i Googletelefonen Android. I användaravtalet för Android Market står det följande:

”Om Google upptäcker en applikation som bryter mot utvecklaravtalet så förbehåller Google rätten att avlägsna applikationen från din mobiltelefon via fjärrstyrning.”

Android Market är en av de webbtjänster som erbjuder användarna att ladda ner applikationer till sin Androidtelefon. Googles användaravtal refererar endast till Android Market och fjärrstyrningen bör således inte kunna användas för applikationer som laddas ned från andra tjänster, som exempelvis Handango.com."
Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.186239/sa-fjarrstyr-google-dina-program-i-androidmobilen

[OT] Iphone vs Android
En rootad Android får väl rimligen jämföras med en jailbreakad iphone, och då är det nog rätt dött lopp vad gäller vad man kan göra.

Det som står i licensavtal osv som man godkänner är tämligen orelevant, det finns inget i svensk lag som tvingar dig att följa den typen av avtal.

En sak som faktiskt är riktigt bra i min iphone jämfört med de HTC-telefoner jag haft (fyra-fem stycken) är ljudkvaliten, både högtalare, mikrofon och radiodel verkar vara väldigt bra. Detsamma verkar gälla i alla fall Sony Ericssons Android-telefoner!

[OT] Iphone vs Android
Det borde rimligen falla under samma regler som alla andra avtal och avtalsbrott är rätt allvarliga saker. Och om det skulle vara som du säger varför då ens bry sig om att skriva dit skiten? För att skrämma kunderna? Har du brutit mot eulan så har Apple alla möjligheter i världen att stämma dig för avtalsbrott och beträffande iphone så måste du jailbreaka den för att kunna göra sånt som du kan med en "standard" droid telefon. Som tex att välja en alternativ källa för apps.

Annars borde jag kunna anmäla Google för dataintrång om de skulle radera en app för någon i sverige. Om licens och användaravtal inte är giltiga här menar jag. Eller för den delen även fritt fram att hacka och modda och sprida vidare all tänkbar mjukvara.

[OT] Iphone vs Android
Tror du på allvar att det är olagligt att jailbreaka en telefon?

Att klicka på "I agree" är inte samma sak som att skriva under ett juridiskt bindande avtal, tack och lov, inte ännu i alla fall.

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Tror du på allvar att det är olagligt att
> jailbreaka en telefon?
>
> Att klicka på "I agree" är inte samma sak som
> att skriva under ett juridiskt bindande avtal,
> tack och lov, inte ännu i alla fall.

Tack o lov inte i Sverige i alla fall, andra länder se ju annorlunda ut.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Jaha, jag hade fått uppfattningen att Samsung
> inte var uppgraderingsbara, att man var tvungen
> att köpa ny lur om man vill ha nya OS-version.
> Kanske var nån annan Android-lur.
> Det är såklart bekvämt för tillverkaren att
> göra så. Uppgradering och bakåtkompabilitte är
> inte kul att behöva hålla ordning på.

det var förra galaxy modellen, som kom för 1,5 år sen eller nått som inte gick att uppgradera. samsung fick så mycket kritik för det att de nog ändrat sig.

Yeti:Så vare ja, utmärkt val, är nog den bästa android mobilen just nu, synd att de skippade blixt till kameran bara

Mjodvitner: du kan alltid jailbreaka en iphone, o då kan du installera vilka program du vill. visst du förlorar garantin på mobilen, men de går alltid att återställa till icke jailbreakad. en rootad android mobil förlorar ju garantin med (nexus one gjorde i alla fall det), rootning är ju i stort sett samma sak som jailbreak, me skillnaden att det inte går att backa, alltså, en gång rootas, alltid rootad. om de nu inte på senaste månaden kommit på nå hack för att ta bort rootningen.

stänga av datatrafik kan man ju på de flesta mobiler, även iphone.

[OT] Iphone vs Android
Så Onda Apples avtal gör att de kan stämma en svensk om de jailbreakar sin iPhone, men "Don't be Evil except when we erase peoples' stuff in their phones"-Googles avtal gäller inte i Sverige?

Freetards är nästan lika roliga som Apple-fanboys.

[OT] Iphone vs Android
Tror vi att Nokia kommer krypande till Android, eller kommer de köra vidare hårdnackat med Symbian?

Om en halvtimme kommer Q2-siffrorna från Nokia - vi får se om det går åt helvete då.

[OT] Iphone vs Android
På sidan tre skall det väl av tradition vara en diktator, men jag tror den här passar bättre som gravsten över den här tråden:
apple.jpg ht=197

[OT] Iphone vs Android
Fast nokia guidade ju marknaden iom vinstvarningen i juni, svårt att se att det kommer någon stor avvikelse. Fokus ligger på q3-outlooken. Tänk om de annonserar att de utvecklar för Android...

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Tror du på allvar att det är olagligt att
> jailbreaka en telefon?
>
> Att klicka på "I agree" är inte samma sak som
> att skriva under ett juridiskt bindande avtal,
> tack och lov, inte ännu i alla fall.

Vet du att det vill jag se först svart på vitt för som sagt annars är det ju rätt meningslöst med den typen av avtal och om inte annat så är det ett brott mot UHR. ÅS jag hävdar att det är illegalt på samma sätt som det är att cracka windows och ge till polarna. Annars vore ju även det fullt lagligt.

Skulle Google radera en app som INTE är nedladdad via market så skulle de sitta fett i klistret för även om funktionen finns i telefonerna så gäller avtalet bara android market. Så om även om jag skulle godkänna ToS för market och installera en app från tex en utvecklare direkt och Google raderar den appen. Då ligger Google pyrt till. Såvida inte det där med dataintrång gäller här i sverige.

https://www.flashback.org/t954856
Hittar mera godis med google. BTW vad heter Apples sökmotor?

[OT] Iphone vs Android
kursen är ganska nertryckt efter senaste tidens fall så jag lutar åt att det blir badbollseffekt upp. Nåt positivt bör nokialedningen kunna haspla ur sig

[OT] Iphone vs Android
Börja mig med att visa ett rättsfall där någon stämts för att denne brutit EULA.

Att kopiera Windows är en annan sak, det bryter mot upphovsrättslagstiftning.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
>
> Hittar mera godis med google. BTW vad heter Apples
> sökmotor?

Vad heter Googles Laptop, Googles Film-editeringssuite? Googles stationära dator?
Googles mp3-spelare?

Inse att det är två helt olika företag med olika fokus, som gillar och respekterar varandra.
Även om det verkar som att när Google satt med i Apples styrelse så tog de lite idéer på produkter med sig till Google. Men det hindrar inte Apple från att använda Googles sökmotor och google att använda apples datorer.

Att båda råkar göra mobiltelefoner är väl bara kul ?

[OT] Iphone vs Android
JLarsson skrev:
> Tror vi att Nokia kommer krypande till Android,
> eller kommer de köra vidare hårdnackat med
> Symbian?
>
> Om en halvtimme kommer Q2-siffrorna från Nokia -
> vi får se om det går åt helvete då.

njaa, om de lämnar symbian helt, vilket jag tvivlar på (de är väll delägare till symbian?),så satsar de nog på MeeGo som är en efterföljare till Maemo. MeeGo utvecklar de nu tillsammans med intel. linux basserat och ännu mer anpassningsbart för användarna, eller rättare sagt, man kan modifiera ännu mer i koden än android :D ska till o med gå att köra linux program rakt av, bara genom att ändra några rader i programkoden till programen. kolla http://maemo.nokia.com/n900/

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Börja mig med att visa ett rättsfall där någon
> stämts för att denne brutit EULA.
>
> Att kopiera Windows är en annan sak, det bryter
> mot upphovsrättslagstiftning.

I en delstat i USA, fullständigt irrelevant förvisso, finns det en lag som förbjuder hjortar att para sig på trottoarerna. Visa mig ett rättsfall på det.

Eftersom det är mjukvaran som moddas när du jaolbreaker en iphone så är det ett brott mot UHR och om du inte godkänner det som står i eulan så har du ingen rätt att använda mjukvaran som eulan gäller. Samma sak som för windows med andra ord. Sedan om det finns rättsfall i saken är egentligen helt ointressant.

Om du däremot installerar ett annat OS på din iphone så är du säker eftersom hårdvaran är din att göra som du vill med. Mjukvaran på telefonen får du däremot bara rätt att använda om du godtar de vilkor Apple har satt upp för att du ska få göra det, precis som all annan mjukvara.

[OT] Iphone vs Android
VO2max skrev:
> kursen är ganska nertryckt efter senaste tidens
> fall så jag lutar åt att det blir badbollseffekt
> upp. Nåt positivt bör nokialedningen kunna
> haspla ur sig

Något verkar ju folk ha hittat för nu bär det av efter en initial dip-

[OT] Iphone vs Android
Men man har ju inte godkänt något avtal. Att klicka på en knapp i en dialogruta är inte att godkänna och underteckna ett kontrakt, inte i Sverige.

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Men man har ju inte godkänt något avtal. Att
> klicka på en knapp i en dialogruta är inte att
> godkänna och underteckna ett kontrakt, inte i
> Sverige.

Då har du inte heller rätt att använda mjukvaran. Att använda mjukvara fodrar i normala fall ett licensavtal. Ett avtal med 2 parter varav du är en. Det behöver inte vara ett skrifligt godkännande för att vara ett godkännande. Och om du modifierar mjukvara utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd (Jailbreakar) så är det ett brott mot upphovsrättslagen i sverige. Det är även ett brott mot samma lag om du bryter mot eulan för mjukvara som du använder (alltså använder mjukvara som du inte har tillstånd att använda). Således behöver du inte godkänna vilkoren men om du inte gör det så har du inte heller RÄTTEN att använda mjukvaran i telefonen.

[OT] Iphone vs Android
Behöver man roota en Android-telefon? Är den inte Fri och Öppen från början? Inte är det väl någon som Begränsar hur jag använder den?

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Behöver man roota en Android-telefon? Är den
> inte Fri och Öppen från början? Inte är det
> väl någon som Begränsar hur jag använder den?

Nej det behöver man inte, de som rootar sin androidtelefon gör det för att det är kul att prova andra customiserade operativsystem.
Med iphone däremot har man i alla fall tidigare nästan varit tvungen att jailbreaka för att få tillgång till väldigt grundläggande funktioner. Tex skicka filer via bluetooth...
Edit:
Innan 3gs kom ut kunde man inte ens skicka mms eller kopiera text. Inte konstigt att iphones jailbreakas i så stor utsträckning..

[OT] Iphone vs Android
+-0 boooring
nokia får börja tillverka gummistövlar istället

JLarsson skrev:
> VO2max skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kursen är ganska nertryckt efter senaste
> tidens
> > fall så jag lutar åt att det blir
> badbollseffekt
> > upp. Nåt positivt bör nokialedningen kunna
> > haspla ur sig
>
> Något verkar ju folk ha hittat för nu bär det
> av efter en initial dip-

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> Du får gärna tro att det funkar så. Du har väl
> inte rootat din Android-telefon, då kan du åka i
> fängelse!

Eftersom android inte har någon EULA så får man faktiskt, med stöd av lagen och licensavtalet för android OS, ändra i android mjukvaran i enlighet med med ASL http://apache.org/licenses/LICENSE-2.0.

Så även där finns det ett avtal mellan användare och rättsinnehvare sedan att man voidar garantin om man rootar en android har inget med det att göra.

Men du tycks visst tro att all Apple mjukvara är fri att göra som man vill med och så är det inte. Även mjukvara som faller under GPL har vissa begränsningar.

[OT] Iphone vs Android
Kom ihåg detta, gubbar: det viktiga är inte vad man gillar, det viktiga är vad man inte gillar. Det är så man hittar sin grupptillhörighet i dessa tider.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Kom ihåg detta, gubbar: det viktiga är inte vad
> man gillar, det viktiga är vad man inte gillar.
> Det är så man hittar sin grupptillhörighet i
> dessa tider.

Jag gillar faan ingenting. Vilken grupp tillhör jag då?
Griniga gamla gubbar eller?

[OT] Iphone vs Android
Det här med att google tog bort två appar från market och från de telefoner som installerat apparna känns lite väl uppblåst.
Den första appen de tog bort var en test-app från google själva som inte behövdes längre, den andra appen var gjord av en kille för att visa ett säkerhetshål i android och efter att google kontaktat upphovsmannen så beslutade man att ta bort appen och att informera användarna.
visst kan det användas till värre saker men det dagen den sorgen..

Lite fler saker som fick mig att köpa en androidtelefon istället för en iphone.

*Går inte att använda som lagringsmedia/kommer inte åt filsystemet på iphone
*Ingen äkta multitasking, nej inte ens på iphone 4
*Inget stöd för flash, nu vet jag att många avskyr flash, men det är trevligt att inte vara utestängd från de miljoner hemsidor som är byggda på flash..

[OT] Iphone vs Android
I Sverige får man använda en pryl man köpt hur man vill.

Nu har jag googlat en massa och hittat att det faktiskt finns rättsfall även i USA där EULA-avtal dömts som ogiltiga då de varit orimliga och omöjliga att känna till förrän man köpt produkten.

faust_20.png

[OT] Iphone vs Android
rouster skrev:
> Det här med att google tog bort två appar från
> market och från de telefoner som installerat
> apparna känns lite väl uppblåst.

Det håller jag med om till 100%. Jag tror att både G och A kommer vara ytterst försiktiga med att använda "killswitchen". Det var bara festligt att det togs upp som ett argument att Google inte kunde, men att elaka Apple kan.

I verkligheten kan det till och med vara väldigt bra att möjligheten finns, om det används omdömesfullt.

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> I Sverige får man använda en pryl man köpt hur
> man vill.
>
> Nu har jag googlat en massa och hittat att det
> faktiskt finns rättsfall även i USA där
> EULA-avtal dömts som ogiltiga då de varit
> orimliga och omöjliga att känna till förrän
> man köpt produkten.

Så då menar du att upphovsrättslagen inte gäller för mjukvara i sverige? På något annat sätt kan jag inte tolka det som att du menar när du säger att du har rätt att göra vad du med mjukvaran på telefonen.

det är snarare så att själva telefonen får du göra vad du vill med men för att få använda Apples mjukvara som är installerad på den måste du ingå ett avtal med Apple, dvs godkänna deras vilkor för att använda mjukvaran som EULAn gäller. Är det så att du inte vill godkänna Apples vilkor så bör du kunna lämna tillbaka telefonen med hänvisning till att du inte godkänner EULA. Men du äger inte rätten att göra vad du vill med mjukvaran som är i telefonen. Förstår du? Telefonen (Hårdvaran) är din att göra vad du vill med men mjukvaran (Den du moddar när du jailbreakar) har du inte rätt att göra mer med än vad EULAn säger att du får.

Ska det verkligen vara så svårt att förstå skillnaden? Datorn får du göra vad du vill med men mjukvaran har du bara på nåder tillstånd att använda så länge du godtar vilkoren som upphovsrättsinnehavaren ställer. Godtar du inte vilkoren får du inte heller, i enlighet med UHR: 1965, använda mjukvaran.

[OT] Iphone vs Android
måstre ni älta det där fram o tillbaka?
även om jailbreak skulle vara olagligt, så kommer inte apple göra nå mer än att försöka stoppa det i iOS uppdateringar. Som användare väntar man helt enkelt med att uppdatera tills det ä knäckt. apple har mig veterligen hittills inte straffat nå användare mer än att garantin rykt.

vilket den även gör vid rootning av android.

så den praktiska skillnaden, är inte SÅ stor.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> måstre ni älta det där fram o tillbaka?
> även om jailbreak skulle vara olagligt, så
> kommer inte apple göra nå mer än att försöka
> stoppa det i iOS uppdateringar. Som användare
> väntar man helt enkelt med att uppdatera tills
> det ä knäckt. apple har mig veterligen hittills
> inte straffat nå användare mer än att garantin
> rykt.
>
> vilket den även gör vid rootning av android.
>
> så den praktiska skillnaden, är inte SÅ stor.

Inte större än den som är mellan att fildela och att köpa beg film och musik......
Sedan att Apple straffade ut ganska många användare vid första uppdatering av Iphone OS tycks ju fallit glömska. Även de borde ju inse att det är Bad business att stämma sina kunder.

[OT] Iphone vs Android
Jag förstår hur du menar men hävdar att du har fel eller i vilket fall att läget inte är så solklart som du hävdar.

Inte ens i USA är det självklart:

http://en.wikipedia.org/wiki/Software_license_agreement#Enforceability_of_EULAs_in_the_United_States

Följer man sedan några av referenslänkarna så hittar man att i Tyskland är bara EULAs giltiga om man godkänt dem före köpet.

I Sverige är det sannolikt inte prövat rättsligt. Ska fråga jobbets Technical Account Manager på MS nästa gång om jag kommer ihåg. Deras ståndpunkt är väl lätt att gissa givetvis men han brukar vara öppenhjärtig.

[OT] Iphone vs Android
Jag skall nog skaffa en iPhone 4.
Det verkar vara den telefonen som får flest utomstående att bli genuint Kränkta och känna ett oemotståndligt behov av att påtala för mig hur Onda Apple är och hur Dålig telefonen är. Bra USP, skulle jag ha en Nokia eller nån Android-lur skulle ingen bry sig.

Jag hade iofs förhoppningar att det skulle komma en Nexus-6, men det verkar inte så.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > måstre ni älta det där fram o tillbaka?
> > även om jailbreak skulle vara olagligt, så
> > kommer inte apple göra nå mer än att
> försöka
> > stoppa det i iOS uppdateringar. Som användare
> > väntar man helt enkelt med att uppdatera tills
> > det ä knäckt. apple har mig veterligen
> hittills
> > inte straffat nå användare mer än att
> garantin
> > rykt.
> >
> > vilket den även gör vid rootning av android.
> >
> > så den praktiska skillnaden, är inte SÅ
> stor.
>
>
> Inte större än den som är mellan att fildela
> och att köpa beg film och musik......
> Sedan att Apple straffade ut ganska många
> användare vid första uppdatering av Iphone OS
> tycks ju fallit glömska. Även de borde ju inse
> att det är Bad business att stämma sina kunder.

straffade ut?

[OT] Iphone vs Android
Straffade ut. De första iphonarna som jailbreakades blev "brickade" vid första uppdateringen av iphone OS. Apples svar på klagomålen? Skyll er själva om ni har hackat telefonen. Vissa hävdade att Apple gjorde det med flit men jag tror faktiskt inte riktigt på det. Deras respons visar ju iaf på vad de tyckte om hackade telefoner.

Men jag tror inte det har upprepats.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > straffade ut?
>
>
> Det är nog en Google/CIA-term.

IB-term faktiskt. :-P