[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
-------------------------------------------------------

> Och HUR snabbt anser du att de ska kunna anpassa
> mjukvaran från google till respektive hårdvara?
> Bara nyfiken liksom.

för det första lär de ju få se ny android innan du som konsument får se det. sen vet jag ju inte hur pass snabbt som är skäligt. tycker bara att 2,5 månader på mobilmarknaden är länge. på den tiden jar ju google kommit långt på nästa version.

>
> Men va faan. Är du dum på allvar? På en android
> är det kopplat till användarvilkoren för
> market. Det finns alternativ till market där
> killswitchen INTE fungerar/får användas. I
> ajfån är det direkt kopplat till mobilen. Om du
> godtar användarvilkoren för ajfån så har du
> gett apple rätten att rota runt i din mobil. Så
> är det inte per default i android och det är en
> enorm skillnad. Tex får google radera maps från
> min desire MEN de får inte röra Mobitime appen
> som kommer driekt från en annan sida. Ska det
> verkligen vara så jävla förbannat svårt att
> begripa den skillnaden? Är du verkligen så dum
> eller gör du dig bara till?
> Kilswitch
> Apple=mobilen
> Google=market
> Om du har en iphone har du då något alternativ
> till iphone så att du kan komma undan apples
> killswitch?
> Om du har android finns det då alternativ till
> market för appar som gör att du kommer undan
> googles killswitch?
>

jag behöver inte komma undan apples killswitch, speciellt inte så länge jag håller mig till deras market. som sagt har apple aldrig använt det, inte ens mot nån som jailbreakat sin mobil, vilket dessutom inte är olagligt längre. så frågan är varför alternativ skulle behövas.

jag är inte dum, även om du verkar fått för dig det. men om det ingår i villkoren för googles egna market, så äre ju lika illa, även om du kan välja alternativ. bara för att det finns alternativ, så äre väll inte en ursäkt för att själv ha det villkoret till sin egen, officiella market. det ända goda i det är att google tillåter andra markets. men som sagt, det är ju ingen ursäkt för de själva ska ha killswitchen. det ena ursäktar ju inte det andra så att säga. men älskar man google så som du gör, o hatar apple, äre väll en klart godkänd ursäkt. för mig äre dock inte det.
det är lite som att säga "det är ju okay att jag beter mig illa mot kunder, för det finns ju alternativ, du kan ju alltid välja nån av de mindre alternativen". det brukar inte vara särskilt hållbart i längden.

>
> Ja android är jättedåligt för minneskortet
> sitter så bökigt till i desire. Vad tänkte
> google på när HTC satte kortplatsen så att man
> måste ta ut batteriet för att komma åt
> minneskortet? Google är så usla för det. Fast
> egentligen är det ju Apples fel att htc satte
> minnekortet så. Yäpp, och det är apples fel att
> batteritiden är så låg på desire. Jajmensan!
> Ska det verkligen vara så förbannat svårt att
> skilja på saker? Fast är man apple-fanbåj så
> är man ju helt inlåst i "THERE CAN BE ONLY ONE!"
> tydligen.

det var inte jag som sa att desire var usel. vilken nivå vill du ha detta på, du verkar ju själv tycka att dagisnivå är lagom. för övrigt får jag väll säga det igen, jag har kört android, dessutom med samma hårdvara som dig. även kört 2.2. orkar snart inte upprepa det. om det ä nån som är fanboy är, så äre ju du. finns ingen här som försvarar ett märke så som du gör. det du föraktar i andras argumentation, exakt samma sak gör du själv. snacka om att ha dubbelmoral. kolla lite på dina egna inlägg så borde du ju se att du beter dig som det du föraktar.

>
> Ska ni klanka på google för hur android är så
> ska det gälla nexus one. Lägg annars skulden
> där den ska läggas, dvs på opertörer eller
> tillverkare. Inte fan skyller jag på microsoft
> för att en compaq har skumma hårdvarulösningar
> eller taskiga drivrutiner. Och inte fan skyller
> jag på merida om en biltemaslang börjar läcka
> luft.

what? förstår inte vad du vill komma. äre inte google som ligger bakom android? trodde vi snackade mjukvara. det ända som sagts om desire t.ex. är att hårdvaran på pappret är sämre på en del punkter än sgs. by the way är ju nexus one o desire i stort sett samma telefon om man nu måste jämföra hårdvara.

>
> Jag anser att om man upplever något som ett
> problem så kan man söka efter en lösning på
> det, vilket han uppenbarligen inte gör, istället
> för att bitcha och kverulera om hur dåligt det
> är. Och när det gäller pektelefoner överlag
> är det väldigt personligt. Det som passar mig
> passar inte nödvändigtvis andra. Jag hade en
> samsung jet innan och jag tycker att
> implementeringen av många funktioner på den
> telefonen var usla men inte fan sitter jag och
> bitchar om hur usel jet är för det. Jag köpte
> en ny telefon istället och är, bortsett från
> placeringen av minneskortet, supernöjd. Slutsats?
> Fikasvettot bör sluta att bitchbitchbitch och
> hala fram pluskan och köpa en ajfån får
> eftersom han uppenbarligen inte kan hantera nåt
> där man kanske är tvungen att själv söka efter
> en lösning antingen genom att googla eller ringa
> tillverkarens support. Samsung har för övrigt en
> utmärkt telefonsupport som jag själv haft en del
> kontakt med.
>

men man kan ju inte sitta o säga att det är så lätt o självklart, när sanningen är att man måste fippla o ha sig med inställningar.

o du borde varva ner lite. om det är nån som bitchar här så äre ju du :D

>
> >
> > o kan du vara lite vuxen o hålla det på en
> > normal nivå, o inte på ajfån nivå, för det
> > säger snarare mer om dig än om iphone.
>
>
> Ja jösses. Jag talar om för honom HUR man ska
> uppdatera en galaxy s. Han klarade inte av att ens
> kolla på samsungs sida eller söka på det. Han
> bara gnällde över att han inte hittade någon
> uppdateringsfunktion i telefonen. Sedan gnälls
> det över att exchange inte fungerar alls, vilket
> det ju uppenbarligen gjorde så va fan var det
> för jävla gnäll om att det inte fungerade?
> "-Buhu, min android är bara svart på skärmen
> och jag kan varken ringa eller ta emot samtal.
> Android är så dåligt."
> "-Har du provat att slå på den?"
> "-Jamen knappen sitter inte som på iphone och då
> kan jag inte slå på den för det är ju
> jättebesvärligt. Android är så dåligt."

du verkar inte förstått vad jag menade med att hålla det på en vuxen nivå. du fortsätter ju att ju att svara på det som passar dig o fortsätter att hålla på med ditt barnsliga "ajfån". samtidigt som du blundar för att jag t.ex. dussintalet gånger, på ett eller annat sätt, sagt att både apple o google är lika bra kolsupare. skillnaden mellan dig o mig, är att jag kan erkänna det, medans du totalt blundar för det, o höjer google till nån gudagåva.

>
> Dessutom så skriver jag ajfån får om jag vill
> och alltid retar det nån jävel som B Borg sa om
> sin frilla.

löjligt, så håller barnen i sandlådan på.

väx upp o inse att världen inte är svart eller vit, utan grå ibland med :D

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
Förlåt mig. Jag hade alldeles för höga förväntningar på en high-endtelefon med Android. Jag trodde det skulle vara bättre än så här. Jag trodde det skulle fungera "out of the box" utan att börja med att ringa support eller googla runt. Och eftersom iOS-inlåsningen till iTunes är så obeskrivligt hemsk trodde jag inte att jag skulle behöva bli inlåst med Samsungs Ersatz-iTunes.

Och ärligt talat kommer man, efter att ha sökt problemlösningar, ganska snabbt i återvändsgränden "nähä, det går inte. Jag är inlåst i hur Google/Samsung tycker det skall vara". Man blir lite resignerad efter ett tag. Speciellt med de stora orden om "frihet" och öppenhet" i minnet. Jag bryr mig som sagt inte så mycket om vem som som slår igen celldörren och vrider om nyckeln. Skicket på cellen är viktigare. Android må vara öppet när det släpps från Google, men i det skicket som det når kunderna är det stängt.

Att du tolkar min kritik att den inte har "fungerande Exchangeintegration" som att "exchange inte fungerar alls" får stå för dig. Men är det något som inte funkar så kan man ju alltid skylla på och håna användaren. Den gamla trötta nörd-elitismen igen.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Förlåt mig. Jag hade alldeles för höga
> förväntningar på en high-endtelefon med
> Android. Jag trodde det skulle vara bättre än
> så här. Jag trodde det skulle fungera "out of
> the box" utan att börja med att ringa support
> eller googla runt. Och eftersom iOS-inlåsningen
> till iTunes är så obeskrivligt hemsk trodde jag
> inte att jag skulle behöva bli inlåst med
> Samsungs Ersatz-iTunes.
>
> Och ärligt talat kommer man, efter att ha sökt
> problemlösningar, ganska snabbt i
> återvändsgränden "nähä, det går inte. Jag
> är inlåst i hur Google/Samsung tycker det skall
> vara". Man blir lite resignerad efter ett tag.
> Speciellt med de stora orden om "frihet" och
> öppenhet" i minnet. Jag bryr mig som sagt inte
> så mycket om vem som som slår igen celldörren
> och vrider om nyckeln. Skicket på cellen är
> viktigare. Android må vara öppet när det
> släpps från Google, men i det skicket som det
> når kunderna är det stängt.
>
> Att du tolkar min kritik att den inte har
> "fungerande Exchangeintegration" som att "exchange
> inte fungerar alls" får stå för dig. Men är
> det något som inte funkar så kan man ju alltid
> skylla på och håna användaren. Den gamla
> trötta nörd-elitismen igen.

+1

[OT] Iphone vs Android
Eftersom du inte verkar kunna skilja på en fysisk produkt och en tjänst till vilken det finns alternativ så.... Tragiskt är väl ordet som passar bäst. Iphone=fysisk produkt Market=icke-fysisk tjänst. Förstår du på allvar inte den skillnaden?

Iphone är EN (1) produkt android är en plattform som anpassas olika till olika hårdvara av olika tillverkare. Att gnälla på google för nåt som är samsungs eller telias ansvar är fel i min värld. Om jag köper en låst iphone så inte fan skulle jag skylla på apple att jag inte kan använda en annan operatör lika lite som jag skulle skylla på nokia för samma sak. MEN det ni gör är att lägga ALLA fel som tex SE samsung och htc gör på google.

Vad jag har förstått så har inte tillverkarna nån headsup eller pre-release av android. De får börja jobba med sina egna versioner samtidigt som nexus one användarna kan uppdatera sina nallar (tror jag). OM jag har förstått det rätt. Och då är 75 dar ganska snabbt i min värld med tanke på hur mycket som ska testas och testas igen innan det kan släppas.

I sverige är det fortfarande olagligt att jailbreaka iphone. Svenska lagar gäller i sverige och såvida inte du vet nåt om kongressbibliotekets inflytande över tolkningen av svensk upphovsrättslagstiftning som inte jag eller nån annan känner till så... Sist jag kollade gäller inte DMCA här.

Min HTC är inte fipplig, meckig, bökig eller nåt annat. Den gör det den ska när jag vill att den ska det, inte efter en sisådär 30-40 sekunder som iphone 4. Den är simpel att förstå och ungefär så lättanvänd en telefon kan bli. Sedan om inte du har förmågan att använda den säger betydligt mycket mer om dig än vad du tycks tro.

DU tycks ju vara helt blind för att OM man inte vill använda googles tjänster så behöver man inte. Det enda jag synkar mot google i nuläget är kalendern. Använder inte Gmail eller google contacts. Javisstaja. Min plats också för att vädret ska funka. Det är så jävla hemskt att google måste veta var jag är för att kunna tala om hur vädret ska bli där jag är. Det borde de kunna göra utan att veta var jag befinner mig.

[OT] Iphone vs Android
så nu äre samsung fel att exchange stödet inte är fullt ut?

har du ägt en iphone 4? eftersom du verkar veta hur den beter sig. betvivlar ju på det. min iphone 4 är väll i alla fall snabbare o upplevs som mer rapp än vad min nexus one med froyo 2.2 var. så håll dig till sanningen om du vill vara trovärdig, o kom inte me nå dumma påståenden om nå 30-40 selunder när du inte har det minsta att backa upp det med.

jag är inte blind, däremot tycker jag inte det är en ursäkt att erbjuda dålig service bara för att det finns alternativ. det är en förklaring, men ingen ursäkt. men det är du väll för google blind för att se det. eller det ligger väll snarare i att du inte vill förstå.

det där sista är ju inte ens värt att kommentera, det är ju så låg nivå att det inte finns så mycket att säga annat än du beter dig barnsligt.

men ger mig, detta är meningslöst.

[OT] Iphone vs Android
Jajaja, det är alltid användaren det är fel på när saker inte funkar som de skall.

Skall vi ta det igen: Det kvittar för kunden om Android är öppet så länge som det inte är det öppna Android hen får i telefonen. Vems fel det är att situationen ser ut som den gör är mindre intressant för kunden eftersom hen inte kan göra speciellt mycket åt saken. Inte förrän det är dags att köpa ny telefon i alla fall.

Men jag ber återigen om ursäkt för mina bristande efterforskningar. Jag borde ha kollat upp det och förstått att jag med Samsung blev inlåst i deras gamla variant av Android och att jag inte får uppdateringar förrän de behagar släppa dem (antagligen lagom tills att resten av världen gått över till nästa version).

Mitt fel alltihop. Jag gick på myten om öppenhet. Jag trodde att det inte skulle vara nån väsentlig skillnad mellan olika telefoners Android. Jag trodde att Android skulle vara öppet även när det installerats. Dessutom trodde jag i min enfald att den utveckling som skett när det gäller användbarhet genom åren skulle utnyttjas även av Androidutvecklare.

Förresten: lite lustigt att Mjodvitner tycker sig kunna uttala sig om min ekonomi och vad jag har råd med att köpa. Speciellt som första argumentet mot iPhone brukar vara att "den är så dyr".

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> så nu äre samsung fel att exchange stödet inte
> är fullt ut?
>
> har du ägt en iphone 4? eftersom du verkar veta
> hur den beter sig. betvivlar ju på det. min
> iphone 4 är väll i alla fall snabbare o upplevs
> som mer rapp än vad min nexus one med froyo 2.2
> var. så håll dig till sanningen om du vill vara
> trovärdig, o kom inte me nå dumma påståenden
> om nå 30-40 selunder när du inte har det minsta
> att backa upp det med.
>
>
> jag är inte blind, däremot tycker jag inte det
> är en ursäkt att erbjuda dålig service bara
> för att det finns alternativ. det är en
> förklaring, men ingen ursäkt. men det är du
> väll för google blind för att se det. eller det
> ligger väll snarare i att du inte vill förstå.
>
>
> det där sista är ju inte ens värt att
> kommentera, det är ju så låg nivå att det inte
> finns så mycket att säga annat än du beter dig
> barnsligt.
>
> men ger mig, detta är meningslöst.

Kan du stava eller? Varför klankar du på min stavning när du själv är så jävla sopig på det?
Har jag någonsin klankat på nån som skrivit andåjd? Det visar bara att du är en androidhatande applefanboy som gillar att sprida lögner om android.

Det är samsung som ska sköta implementeringen så ja. Det är samsungs fel att samsung har dålig funktionalitet. Det är däremot inte samsungs fel att nån lätting "förutsätter" en himla massa saker. Det är väl för faen kundens eget jävla ansvar att kolla att den produkt man köper har just de saker kunden vill ha? Om jag ska köpa en cykel och det är viktigt att den har 20 växlar (2x10) och jag åker därifrån på en som har 18 (3x6). Är det mitt fel eller ska jag skylla på den som tillverkat cykeln eller får jag skylla mig själv?

Jag äger ingen iphone men har pillrat mer än tillräckligt på den i butik men du menar förstås att man måste äga en i flera år för att kunna uppskatta apples visionära nyskapande? Om jag trycker på musikspelaren på min htc öppnas musikspelaren. Om jag gör motsvarande på iphone. Wait for it... waait for it... and here we wait for it. NOW. Så nej, jag gillar verkligen inte iphone.

Och vilken service snackar du om som är så dålig? Itunes? Appstore? ibookstore?

Dessutom är det inte jag som gång på gång återupplivar den här jävla tråden.

Lite inaktuell förvisso men en klassiker notheless
ipoddrm.jpg ht=400

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Jajaja, det är alltid användaren det är fel på
> när saker inte funkar som de skall.
>
> Skall vi ta det igen: Det kvittar för kunden om
> Android är öppet så länge som det inte är det
> öppna Android hen får i telefonen. Vems fel det
> är att situationen ser ut som den gör är mindre
> intressant för kunden eftersom hen inte kan göra
> speciellt mycket åt saken. Inte förrän det är
> dags att köpa ny telefon i alla fall.
>
> Men jag ber återigen om ursäkt för mina
> bristande efterforskningar. Jag borde ha kollat
> upp det och förstått att jag med Samsung blev
> inlåst i deras gamla variant av Android och att
> jag inte får uppdateringar förrän de behagar
> släppa dem (antagligen lagom tills att resten av
> världen gått över till nästa version).
>
> Mitt fel alltihop. Jag gick på myten om
> öppenhet. Jag trodde att det inte skulle vara
> nån väsentlig skillnad mellan olika telefoners
> Android. Jag trodde att Android skulle vara öppet
> även när det installerats. Dessutom trodde jag i
> min enfald att den utveckling som skett när det
> gäller användbarhet genom åren skulle utnyttjas
> även av Androidutvecklare.
>
>
> Förresten: lite lustigt att Mjodvitner tycker sig
> kunna uttala sig om min ekonomi och vad jag har
> råd med att köpa. Speciellt som första
> argumentet mot iPhone brukar vara att "den är så
> dyr".

Öppenheten finns där men du varken vill eller kan använda dig av den.
Nu vet inte jag om du får köra in custom roms o skit på den eftersom det inte är din utan företagets. Men annras finns den där. Men ta o hala fram stora spenderpluskan och köp dig en iphone så ska du se att får ett helt fantastiskt liv med bejbs och cashen. Skumpa varje måndag etc. Storleken är faktiskt inte allt.

[OT] Iphone vs Android
Kaijan skrev:
> Nu har jag inte orkat kolla igenom hela tråden.
> Men har Yeti fått nåt konkret om sin
> frågeställning Android vs iPhone??

Tror inte det. Min rekomendation blir nog att fippla med än den ena och än den andra och än den tredje etc. Touchmobiler är mycket mer "personliga" än knappsats ditos. Allt sitter i känslan och om den inte är bra så....

Att känna och klämma och inte bara titta på specar och vad andra tycker. Även att ta reda på HUR vissa funktioner fungerar och inte bara att de finns där. Dyrköpt läxa jag lärde mig med samsung jet.

[OT] Iphone vs Android
Jag är fortfarande nöjd med min Galaxy S, hittar inga fel i den förutom en funktion för kopiera och klistra in urler från mail till webbläsarn, beror säkert på nån genialisk fingerkombo.

Äsch det är ju en telefon som kan smsa.

[OT] Iphone vs Android
Kid1000 skrev:
> Jag är fortfarande nöjd med min Galaxy S, hittar
> inga fel i den förutom en funktion för kopiera
> och klistra in urler från mail till webbläsarn,
> beror säkert på nån genialisk fingerkombo.
>
> Äsch det är ju en telefon som kan smsa.

Testat att hålla "in" på url:en?

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är fortfarande nöjd med min Galaxy S,
> hittar
> > inga fel i den förutom en funktion för
> kopiera
> > och klistra in urler från mail till
> webbläsarn,
> > beror säkert på nån genialisk fingerkombo.
> >
> > Äsch det är ju en telefon som kan smsa.
>
>
> Testat att hålla "in" på url:en?

Jaa har försökt att göra det men problemet är att urlen är inte blåmarkerad utan som ren text, tänkte kopiera den o klistra in men det finns vissa begränsningar med touch screen mobiler?
Nokia E71 kunde hantera sådant som jag ville.

Sak samma, bra mobil med hyfsad batteritid är det.

[OT] Iphone vs Android
Av en händelse råkade jag öppna tråden igen, och noterar att den fortsätter i samma spår som tidigare.

Jag skaffade mig alltså en Samsung Galaxy S och är hyfsat nöjd med den. Exchange-synkronisering via Google kalender fungerar som den ska och telefonen är en alldeles utmärkt surfbräde. Bildskärmen är stor och har en mycket bra färgmättnad. Uppdateringen (Android 2.1 update 1) fixade GPS:n och diverse laggproblem.

Oruxmaps fungerar utmärkt (i Finland kan man ladda ner detaljerade terrängkartor i skala 1:15000 gratis) och den nyaste versionen stöder dessutom en extern blåtands-GPS, vilket gör att batteriet knappast begränsar värst mycket längre. Med den inbyggda GPS:n tippar jag att man kan logga spår upp till 10 timmar. Dagens femtimmarsrunda drog ungefär 40 procent av batteriet. Min blåtands-GPS har batteri för 24 timmars användning och är dessutom noggrannare än en mobiltelefons-GSP.

Säkerligen hade jag varit nöjd med en IPhone också, förutsatt att en motsvarighet till Oruxmaps existera, men i Finland är en IPhone avsevärt dyrare än Galaxy S.

Edit: Något negativt måste jag väl också nämna om telefonen. Textinmatningsspråket är ett problem med denna telefon, liksom på min gamla Nokia. I den gamla telefonen kunde jag dock snabbt byta språk, medan det är betydligt klumpigare med Galaxyn. Automatikvalet känner inte igen språket utan föreslår ord på alla språk jag någonsin använt, vilket gör det oanvändbart. Jag skriver dagligen meddelanden av olika slag på tre språk, så detta är en konkret nackdel för mig.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
>
> Gissa om jag är glad att jag inte fallit för
> hajpen om ajfån.
>
>
> omma_at_allt_pa_din_iphone

Ropa inte hej..........
Dessa attacker är möjliga att göra mot i princip samtliga smarta mobiler på marknaden - det krävs inte att telefonen är jailbreakad. (Telefon som låsts upp i syfte att installera oauktoriserade appar.)
Källa: André Richardsson, it-säkerhetsexpert Bitsec AB

Iphonen och andra så kallade smarta telefoner har usel säkerhet, visar Rapports granskning.

[OT] Iphone vs Android
Min iPhone 3GS har iaf inte de där vänta funktionerna utan allt startar finfint och snabbt. När jag tänker på det så funkar den bra till allt jag tänkte använda den till. Kanske en blixt till kameran men den använder jag så sällan inne så det är skit samma.

Trist att din Samsung inte levde upp till dina förväntningar Oskar! Hoppas att det kommer uppdateringar så att du blir nöjd snart.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:

>
> Kan du stava eller? Varför klankar du på min
> stavning när du själv är så jävla sopig på
> det?
> Har jag någonsin klankat på nån som skrivit
> andåjd? Det visar bara att du är en
> androidhatande applefanboy som gillar att sprida
> lögner om android.

för det första heter det iphone o inte ajfån, o kom inte o säg att du inte vet hure stavas. sen har jag ju aldrig sagt att du inte kan stava. har enbart sagt att du bara gör dig barnslig genom att skriva ajfån, speciellt då engelskan inte har nå Å ljud i iphone när man uttalar det, så det är inte ens likt vad du vill få det till att låta som, men det kanske du inte visste :D dessutom, äre medvetet fel skrivet, skulle inte klaga på dig om det var omedvetet, alltså pga. problem med stavningen. men så är nu inte fallet, utan du gör dig bara löjlig.

>
> Det är samsung som ska sköta implementeringen
> så ja. Det är samsungs fel att samsung har
> dålig funktionalitet. Det är däremot inte
> samsungs fel att nån lätting "förutsätter" en
> himla massa saker. Det är väl för faen kundens
> eget jävla ansvar att kolla att den produkt man
> köper har just de saker kunden vill ha? Om jag
> ska köpa en cykel och det är viktigt att den har
> 20 växlar (2x10) och jag åker därifrån på en
> som har 18 (3x6). Är det mitt fel eller ska jag
> skylla på den som tillverkat cykeln eller får
> jag skylla mig själv?

så det är samsung som impleterat exhange dåligt? har inte google exchange alls annars eller?

>
> Jag äger ingen iphone men har pillrat mer än
> tillräckligt på den i butik men du menar
> förstås att man måste äga en i flera år för
> att kunna uppskatta apples visionära nyskapande?
> Om jag trycker på musikspelaren på min htc
> öppnas musikspelaren. Om jag gör motsvarande på
> iphone. Wait for it... waait for it... and here we
> wait for it. NOW. Så nej, jag gillar verkligen
> inte iphone.
>

ohh, jag har pillat på en volvo V70 i butik, o provkört den i 10 min, jag vet EXAKT hur den är :D
Jag pillade på en dator här om dagen i butik, sicken skit, det kunde jag konstatera efter 1 sek i butik, jag är nu expert på hur den datorn funkar och alla dess egenskaper. hör du inte hur jäkla löjligt det låter när du säger att din erfarenhet av nått bygger på att du pillat lite på den i butik. det är som om jag skulle knata in i butik, testa android på en htc som hundratals fingrat på o som varit igång i veckor, o sen bilda hela min uppfattning om denna produkt in i minsta detalj på de där 5 minuterna i butiken.
angående musikspelaren, hahaha, du skämtar med mig, det var då inte en sekund snabbare i android när jag körde det. jag har ju faktiskt testat, du verkar ju inte gjort nå mer seriöst testande utan bilar din uppfattning på lite pill i en butik. tänk om alla lite mer seriösa tester baserades på att de sprungit in i butik o testat i 5 min :D

> Dessutom är det inte jag som gång på gång
> återupplivar den här jävla tråden.
>

men likväl äre du som hela tiden tror att din åsikt är lag.du har fortfarande uppenbarligen inte förstått att jag inte dissar android, eller att myntet inte bara har en sida. att allt är inte svart eller vitt. utan fånar dig med löjliga ordvitsar om nått du uppenbarligen inte gillar enbart pga. märke. skulle det stå HTC eller google på skalet på iphone skulle du höja den till skyarna. Alla har ju rätt att tycka vad man vill, det är bara tråkigt när nån ska vara besserwisser o hata en annan produkt så mycket att man föraktar alla som gillar den produkten.

Yeti o kid1000: Bra att ni är nöjda med era sgs. det är en riktigt fin mobil även om man kanske kunnat hoppas på blixt å att samsung togs sig i kragen på ny mjukvara.

det hela handlar bara om smak och olika prioriteringar. finns nog inte en produkt där ute som passar alla

[OT] Iphone vs Android
Jag är galet nöjd med min hero, så när som på kameran som suger. Jag har testat iPhone också, verkar bra den med.

Som en liten motbalans mot Fikasvettots upplevelse, min bror bytte från iPhone till Galaxy och han ångrar det inte en sekund. Jag kan bara instämma, grym lur. Det lilla jag han känna på den i alla fall.

[OT] Iphone vs Android
evo skrev:
> Jag är galet nöjd med min hero, så när som på
> kameran som suger. Jag har testat iPhone också,
> verkar bra den med.
>
> Som en liten motbalans mot Fikasvettots
> upplevelse, min bror bytte från iPhone till
> Galaxy och han ångrar det inte en sekund. Jag kan
> bara instämma, grym lur. Det lilla jag han känna
> på den i alla fall.

Jag tror fikasvettot valde den som var mest lik en iphone och sedan blev besviken när det inte var en iphone.

Såhär ungefär...

[OT] Iphone vs Android
Gladwell describes the "three rules of epidemics" (or the three "agents of change") in the tipping points of epidemics.

"The Law of the Few", or, as Gladwell states, "The success of any kind of social epidemic is heavily dependent on the involvement of people with a particular and rare set of social gifts."[3] According to Gladwell, economists call this the "80/20 Principle, which is the idea that in any situation roughly 80 percent of the 'work' will be done by 20 percent of the participants."[4] (see Pareto Principle) These people are described in the following ways:

Connectors are the people who "link us up with the world ... people with a special gift for bringing the world together."[5] They are "a handful of people with a truly extraordinary knack [... for] making friends and acquaintances". [6] He characterizes these individuals as having social networks of over one hundred people. To illustrate, Gladwell cites the following examples: the midnight ride of Paul Revere, Milgram's experiments in the small world problem, the "Six Degrees of Kevin Bacon" trivia game, Dallas businessman Roger Horchow, and Chicagoan Lois Weisberg, a person who understands the concept of the weak tie. Gladwell attributes the social success of Connectors to "their ability to span many different worlds [... as] a function of something intrinsic to their personality, some combination of curiosity, self-confidence, sociability, and energy."[7]

Mavens are "information specialists", or "people we rely upon to connect us with new information."[8] They accumulate knowledge, especially about the marketplace, and know how to share it with others. Gladwell cites Mark Alpert as a prototypical Maven who is "almost pathologically helpful", further adding, "he can't help himself".[9] In this vein, Alpert himself concedes, "A Maven is someone who wants to solve other people's problems, generally by solving his own".[10] According to Gladwell, Mavens start "word-of-mouth epidemics"[11] due to their knowledge, social skills, and ability to communicate. As Gladwell states, "Mavens are really information brokers, sharing and trading what they know".[12]

Salesmen are "persuaders", charismatic people with powerful negotiation skills. They tend to have an indefinable trait that goes beyond what they say, which makes others want to agree with them. Gladwell's examples include California businessman Tom Gau and news anchor Peter Jennings, and he cites several studies about the persuasive implications of non-verbal cues, including a headphone nod study (conducted by Gary Wells of the University of Alberta and Richard Petty of the University of Missouri) and William Condon's cultural microrhythms study.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
>massa orellevant text

moget med att göra personangrepp när du finner det obekvämt att svara konstruktivt.

har skrivit att du kan upplevas som lika "fanatisk" som det du föraktar, det är lite att kasta sten i glashus när du hoppar på andra för att du inte gillar hur de beter sig, när du beter dig likadant själv. men jag är urbota trött på ordet fanboy, maciban osv. vilket bara brukar komma fram när vissa har svårt att komma med nått konstruktivt. ett klassikt lågvattenmärke i äkta pajkastning o sandlådenivå. du har tjatat om dessa ord i hela denna tråd. att du sen börjar hoppa på om skrivsvårigheter osv. bara för att jag tycker du är löjlig med dina skällsord,ja vad ska man säga.

kul att höra att du uppenbarligen visste allt om desiren när du fick hem den, antar att du inte har lärt dig nått nytt om den sen du fick den? för du upptäkte ju tydligen allt som den kan göra i butik och kunde ge ett direkt omdöme om hur den var, hur allt funka, hur snabbt allt var osv. good for you.
själv anser jag väll att man efter 6 månaders pillande med nått vet mer än efter de dör 5 minuterna i butik.

kul om man är maciban som kör android, för du tycker tydligen att jag o fikasvettot är det. lite motsägelsefullt. visserligen kör ja inte android längre, men om det bar mig emot så öre ju rätt konstigt att ja körde det under 6 månader :D använder google med, o gmail, måste vara för att jag hatar google :D

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> >massa orellevant text
>
> moget med att göra personangrepp när du finner
> det obekvämt att svara konstruktivt.
>
> har skrivit att du kan upplevas som lika
> "fanatisk" som det du föraktar, det är lite att
> kasta sten i glashus när du hoppar på andra för
> att du inte gillar hur de beter sig, när du beter
> dig likadant själv. men jag är urbota trött på
> ordet fanboy, maciban osv. vilket bara brukar
> komma fram när vissa har svårt att komma med
> nått konstruktivt. ett klassikt lågvattenmärke
> i äkta pajkastning o sandlådenivå. du har
> tjatat om dessa ord i hela denna tråd. att du sen
> börjar hoppa på om skrivsvårigheter osv. bara
> för att jag tycker du är löjlig med dina
> skällsord,ja vad ska man säga.
>
> kul att höra att du uppenbarligen visste allt om
> desiren när du fick hem den, antar att du inte
> har lärt dig nått nytt om den sen du fick den?
> för du upptäkte ju tydligen allt som den kan
> göra i butik och kunde ge ett direkt omdöme om
> hur den var, hur allt funka, hur snabbt allt var
> osv. good for you.
> själv anser jag väll att man efter 6 månaders
> pillande med nått vet mer än efter de dör 5
> minuterna i butik.
>
> kul om man är maciban som kör android, för du
> tycker tydligen att jag o fikasvettot är det.
> lite motsägelsefullt. visserligen kör ja inte
> android längre, men om det bar mig emot så öre
> ju rätt konstigt att ja körde det under 6
> månader :D använder google med, o gmail, måste
> vara för att jag hatar google :D

Vad använder du nu?

Så att kalla mig för Google fanatiker är korrekt då menar du? Det är nog mer fel än att kalla dig maciban. Jag kan inte heller vara ansvarig för att du har svåra problem med läsförståelse. Och sen vill jag gärna veta hur du vet den exakta och totala tiden jag stått på mediamarkt och fingrat.

Men kör på igen om hur det är lagligt att bryta mot svensk lag om man har iphone eller om hur det bara finns ett sätt att få appar till Android eller hur svår den är att ställa in. Vilka inställningar är det du pratar om? Jag har frågat förut och gör det igen. Android är precis så fippligt som man gör det . Antingen enkelt eller ökande svårt. Fast för dig verkar det mesta svårt.

[OT] Iphone vs Android
Kaijan skrev:
> Ropa inte hej..........
> Dessa attacker är möjliga att göra mot i
> princip samtliga smarta mobiler på marknaden -
> det krävs inte att telefonen är jailbreakad.
> (Telefon som låsts upp i syfte att installera
> oauktoriserade appar.)
> Källa: André Richardsson, it-säkerhetsexpert
> Bitsec AB
>
> Iphonen och andra så kallade smarta telefoner har
> usel säkerhet, visar Rapports granskning.

Du har inte förstått.

iPhone används som exempel på något dåligt = drabbar bara iPhone.
iPhone används som exempel på något dåligt = iPhone är en generell representant för smartphones i allmänhet och alla andra är lika bra.

Jag förskte kolla på klippet i Svt play-appen när webbversionen var outhärdligt slö. Vilken skämt-app. Vrid på telefonen och du kastas tillbaka till appens startsida. Dina licenspengar i sjön. Men antagligen inte bättre på nån annan plattform. Eller så ställer jag för höga krav.

Mjodvitner skrev:
> Jag tror fikasvettot valde den som var mest lik en
> iphone och sedan blev besviken när det inte var
> en iphone.

Nej, det var först i efterhand som det slog mig att det var en iPhonekopia. På utsidan. Inkl. kopiering av iPhonens tidigare hårdvarubrister. I övrigt tyckte jag batteritid och så verkade bra. Men det är väl bäst jag inte säger att jag tyckte den var bättre hårdvarumässigt än Desire, då blir du väl sur igen.

Hårdvaran är fin, inga klagomål där. Men den är ju bara en liten del av helheten.

Det är lustigt att Compaq nämndes tidigare, för vi är lite tillbaka i den situationen. Compaqs "specialwindows" will väl ingen ha tillbaka? Köper jag idag en dator från HP eller Dell (med Windows) så kommer de att ha installerat lite crapware, men jag kommer ändå att kunna köra Windows Update och få buggfixar och service packs. Jag behöver inte vänta på att HP/Dell skall distribuera buggfixar til Windows.

Men "Compaq-version av Windows 95" är en väldigt bra liknelse av Androidsituationen 15 år senare.

[OT] Iphone vs Android
*MODERATORHATT PÅ*

Jag har tagit bort ett inlägg som innehöll alldeles för mycket personangrepp. Jag förstår att telefonval är något som innebär att man måste avsky andra människor, men ni får göra det någon annan stans. Behärskning och lite värdighet tack!

*MODERATORHATT AV*

[OT] Iphone vs Android
Trampedalen skrev:
> Har inte läst hela tråden, det behövs inte...
> Men jag konstaterar att båda dessa lurar måste
> passa mina barn.
> De går också på dagis.

Definitivt. Tanka bara hem "Angry Birds" så är de fast. Finns för båda varianterna.

Oscar och Jensen, ni vet väl att det är lönlöst att argumentera mot Mjodvinter. Den typen av personlighet ser alla konstruktiva argument som personliga påhopp och agerar därefter.

[OT] Iphone vs Android
I "mitt" rum på jobbet så är vi 3 som har iPhone 4 och två som har Windows Phone 7.

Jag har iofs en Android också :-)

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > Mjodvitner skrev:
> >
>
> > -----
> > >massa orellevant text
> >
> > moget med att göra personangrepp när du
> finner
> > det obekvämt att svara konstruktivt.
> >
> > har skrivit att du kan upplevas som lika
> > "fanatisk" som det du föraktar, det är lite
> att
> > kasta sten i glashus när du hoppar på andra
> för
> > att du inte gillar hur de beter sig, när du
> beter
> > dig likadant själv. men jag är urbota trött
> på
> > ordet fanboy, maciban osv. vilket bara brukar
> > komma fram när vissa har svårt att komma med
> > nått konstruktivt. ett klassikt
> lågvattenmärke
> > i äkta pajkastning o sandlådenivå. du har
> > tjatat om dessa ord i hela denna tråd. att du
> sen
> > börjar hoppa på om skrivsvårigheter osv.
> bara
> > för att jag tycker du är löjlig med dina
> > skällsord,ja vad ska man säga.
> >
> > kul att höra att du uppenbarligen visste allt
> om
> > desiren när du fick hem den, antar att du inte
> > har lärt dig nått nytt om den sen du fick
> den?
> > för du upptäkte ju tydligen allt som den kan
> > göra i butik och kunde ge ett direkt omdöme
> om
> > hur den var, hur allt funka, hur snabbt allt
> var
> > osv. good for you.
> > själv anser jag väll att man efter 6
> månaders
> > pillande med nått vet mer än efter de dör 5
> > minuterna i butik.
> >
> > kul om man är maciban som kör android, för
> du
> > tycker tydligen att jag o fikasvettot är det.
> > lite motsägelsefullt. visserligen kör ja inte
> > android längre, men om det bar mig emot så
> öre
> > ju rätt konstigt att ja körde det under 6
> > månader :D använder google med, o gmail,
> måste
> > vara för att jag hatar google :D
>
> Vad använder du nu?
>
> Så att kalla mig för Google fanatiker är
> korrekt då menar du? Det är nog mer fel än att
> kalla dig maciban. Jag kan inte heller vara
> ansvarig för att du har svåra problem med
> läsförståelse. Och sen vill jag gärna veta hur
> du vet den exakta och totala tiden jag stått på
> mediamarkt och fingrat.
>
> Men kör på igen om hur det är lagligt att bryta
> mot svensk lag om man har iphone eller om hur det
> bara finns ett sätt att få appar till Android
> eller hur svår den är att ställa in. Vilka
> inställningar är det du pratar om? Jag har
> frågat förut och gör det igen. Android är
> precis så fippligt som man gör det . Antingen
> enkelt eller ökande svårt. Fast för dig verkar
> det mesta svårt.

Jag tycker inte säga att du är googlefanatiker då jag inte tycker det, fanboy, maciban, skrän eller liknande hör hemma i en vuxen diskussion.

O självklart vet jag inte exakt hur länge du stått på mediamarkt, utan var ett exempel som jag trodde du skulle förstå, men antingen så gick det inte fram eller så är du bara ute efter att ha nått att anmärka på. Vad jag menade är att så länge du inte levt på mediamarkt så kan du ju inte påstå att du kan bilda dig en 100% korrekt uppfattning om en lite mer avancerad produkt. Du visste väll inte allt om din desire när du köpte den, enbart på att du stått där o testat? I så skulle jag ju kunna säga att jag kan ge en rättvis åsikt o omdöme om en jäkla massa mobiler o datorer som jag pillat på, för det räcker ju tydligen för att kunna bedöma hur en produkt är fullt ut.

Android ä inte svårt. Har aldrig påstått det. O sluta klaga på läsförmåga när du verkar missa en hel del i min inlägg. Du förlöjligar bara dig själv

[OT] Iphone vs Android
jomper skrev:
> I "mitt" rum på jobbet så är vi 3 som har
> iPhone 4 och två som har Windows Phone 7.
>
> Jag har iofs en Android också :-)

Hemska tanke. Hur överlever ni?;-)

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Kaijan skrev:
> -----
> > Ropa inte hej..........
> > Dessa attacker är möjliga att göra mot i
> > princip samtliga smarta mobiler på marknaden -
> > det krävs inte att telefonen är jailbreakad.
> > (Telefon som låsts upp i syfte att installera
> > oauktoriserade appar.)
> > Källa: André Richardsson, it-säkerhetsexpert
> > Bitsec AB
> >
> > Iphonen och andra så kallade smarta telefoner
> har
> > usel säkerhet, visar Rapports granskning.
>
> Du har inte förstått.
>
> iPhone används som exempel på något dåligt =
> drabbar bara iPhone.
> iPhone används som exempel på något dåligt =
> iPhone är en generell representant för
> smartphones i allmänhet och alla andra är lika
> bra.
>
>
> Jag förskte kolla på klippet i Svt play-appen
> när webbversionen var outhärdligt slö. Vilken
> skämt-app. Vrid på telefonen och du kastas
> tillbaka till appens startsida. Dina licenspengar
> i sjön. Men antagligen inte bättre på nån
> annan plattform. Eller så ställer jag för höga
> krav.
>
>
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > Jag tror fikasvettot valde den som var mest lik
> en
> > iphone och sedan blev besviken när det inte
> var
> > en iphone.
>
> Nej, det var först i efterhand som det slog mig
> att det var en iPhonekopia. På utsidan. Inkl.
> kopiering av iPhonens tidigare hårdvarubrister. I
> övrigt tyckte jag batteritid och så verkade bra.
> Men det är väl bäst jag inte säger att jag
> tyckte den var bättre hårdvarumässigt än
> Desire, då blir du väl sur igen.
>

Känns lite som att jag är skyldig dig en ursäkt. Ärligt och uppriktigt förlåt.
En smula oförtjänta påhopp på dig och jag beklagar det.
Hårdvarumässigt har du rätt i att SGS slår desire.

> Hårdvaran är fin, inga klagomål där. Men den
> är ju bara en liten del av helheten.

Ungefär prick på vad jag fcik betala 5k för att lära mig ifjol när jag köpte en samsung jet.
En fin telefon med helt rubbade implementeringar av olika funktioner som tex musikbibliotek och wifi. För att använda wifi var/är man tvungen att ändra anslutningsprofil i varje funktion eller program som använder datatrafik. Helt rubbat. Det är mycket därför som jag valde bort samsung som alternativ rätt tidigt. Så jag har förståelse för att du inte är belåten med den. Se det positiva i det hela. Du behövde ju inte pröjsa för den själv och nu vet du att du inte bara ska kolla att de funktioner som du vill ha/behöver finns där utan även HUR de funkar. Alla bilar (nåja nästan alla) har fyra hjul och ratt men är de likadana att köra?

>
> Det är lustigt att Compaq nämndes tidigare, för
> vi är lite tillbaka i den situationen. Compaqs
> "specialwindows" will väl ingen ha tillbaka?
> Köper jag idag en dator från HP eller Dell (med
> Windows) så kommer de att ha installerat lite
> crapware, men jag kommer ändå att kunna köra
> Windows Update och få buggfixar och service
> packs. Jag behöver inte vänta på att HP/Dell
> skall distribuera buggfixar til Windows.
>
> Men "Compaq-version av Windows 95" är en väldigt
> bra liknelse av Androidsituationen 15 år senare.

Skyller du det på compaq eller microsoft? Allt jag vill är att skulden för fel och misstag ska läggas där den hör hemma. Sedan att fragmenteringen av android är tveeggad är det inte några tvivel om men ur min synvinkel uppväger fördelarna nackdelarna i dagsläget. Hade tex alla android nallar idag haft likadant som samsung så hade ingen av dem passat mig.

[OT] Iphone vs Android
Hur är det, går det att ringa med iPhone- och Android-telifånerna? Man blir ju lite fundersam när Jensen och Mjodvitner väljer att chatta om trätoämnet stället. Eller har de här nya smarta lurarna någon väldigt häftig röstbaserad textinmatnings-app?

[OT] Iphone vs Android
Oskar skrev:
> Hur är det, går det att ringa med iPhone- och
> Android-telifånerna? Man blir ju lite fundersam
> när Jensen och Mjodvitner väljer att chatta om
> trätoämnet stället. Eller har de här nya
> smarta lurarna någon väldigt häftig
> röstbaserad textinmatnings-app?

Det finns en grön knapp med en telefonlur på, i min ajfön 4. Vågar jag trycka på den?

[OT] Iphone vs Android
bruse skrev:
> Det finns en grön knapp med en telefonlur på, i
> min ajfön 4. Vågar jag trycka på den?

Ingen aning, jag kör en 83 grams/55 cm³ Nokia.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
>
> Android ä inte svårt. Har aldrig påstått det.
> O sluta klaga på läsförmåga när du verkar
> missa en hel del i min inlägg. Du förlöjligar
> bara dig själv

Jensen skrev:
> >
>
> men man kan ju inte sitta o säga att det är så
> lätt o självklart, när sanningen är att man
> måste fippla o ha sig med inställningar.
>

En smula inkonsekvent, dånt ya fink?

Så det är inte android du pratar om här? Eller var det inte du som skrev det?
Jag har använt macos 9 i ett jobb jag hade för 10 år sen. Är jag mac användare då? Skulle inte tro det. Du är en maciban och en tvättäkta sådan. Du klarar inte av att skilja på så viktiga begrepp som produkt vs tjänst och får formidabla utbrott när jag säger att iphones användarvänlighet är en myt. Var det inte du som skulle lägga ner det här förresten?

Du har inte heller svarat på VILKA inställningar som du var tvungen att "fippla med".
Jag har då inte behövt fippla ett dugg på min android telefon. Den liksom bara funkar utan en massa fippel.

Det jag gjorde var.
Sätta i sim och batteri. Minneskortet satt redan i.
Starta telefonen.
Följde en guide för att ställa in språk, guide om textimatning, användnig av google location, inställningar för sociala medier, typ av dataanslutning, sync på eller av och ställa in google-konto och andra epostkonton. Klart. Detta var alltså en guide som man kan hoppa över om man vill.
Sms, mms, röstbrevlåda, mobil datatrafik, samtal skötte sig helt själv och jag behövde inte bry mig halvsju. KAn iphone klara av att synka teliamail utan några som helst inställningar? Tror inte det...

Tillbaka
Topp