[OT] Iphone vs Android

[OT] Iphone vs Android
Om det krävs en bruksanvisning på mer än en A4 är inte produkten tillräckligt intuitiv. Hur många behöver en bruksanvisning för att öppna en dörr, tända ett ljus eller gå i trappa?

[OT] Iphone vs Android
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det krävs en bruksanvisning på mer än en A4
> är inte produkten tillräckligt intuitiv. Hur
> många behöver en bruksanvisning för att öppna
> en dörr, tända ett ljus eller gå i trappa?

Ibland undrar man faktiskt hur vissa personer klarar sig utan.

[OT] Iphone vs Android
99% av alla som påstår sig klara sig utan bruksanvisning använder väldigt lite av produkternas potential. Men det är ju Inge hippt att läsa.

[OT] Iphone vs Android
TBone skrev:
> 99% av alla som påstår sig klara sig utan
> bruksanvisning använder väldigt lite av
> produkternas potential. Men det är ju Inge hippt
> att läsa.

eller så behöver inte alla läsa det för att få ut potentialen :D finns faktiskt de som klarar det rätt bra utan o sen finns det produkter där det är så pass enkelt att man inte behöver nån instruktionsbok för att förstå.

[OT] Iphone vs Android
Android market har en utmärkt sökfunktion när man använder det i telefonen. Vill man söka i datorn kan man använda androlib.com, hittar man nått man vill ha i telefonen använder man barcode scanner och man länkas direkt till market. Kanonsmidigt. :)

[OT] Iphone vs Android
Det var just för att det var så sugigt att försöka söka i Android Market från telefonen som jag kollade på nätet. Jag blev lite paff över bristen på sökning eftersom jag fått för mig att just detta var Googles core business.
Androlib känns som en sharewaresite från 1995. Men det går att söka.

Nu skall vi se om det går att göra något vettigt med luren utan att lägga hela sitt liv i ett storföretags händer.

[OT] Iphone vs Android
Är det någon som är kung på htc (eller outlook, vilket som).
Jag har precis blivit med en wildfire och har synkat mot exchange. Problemet är att vissa kontakter har lite spännande valda primärnummer satta. Hur sjutton ändrar jag det?

[OT] Iphone vs Android
Kid1000 skrev:
> Galaxy S - iPhone 3GS 1-0

Man får väl verkligen hoppas att en smartphone som är ett år nyare är bättre. Jag kan även säga Samsung Galaxy S - SE W810 1-0, om man nu skall jämföra gammalt och nytt. Men fåniga tendentiösa listor för att en viss telefon skall "vinna" har vi sett nog av.

Nu skall vi bara se när (om?) Samsung behagar släppa nån uppdatering till OS:et.

[OT] Iphone vs Android
Haha kommentarerna var roligast på den artikeln

Efter 10 dar med ifånen är mina impressions so far:
-iTunes är jag ingen större fan av
-bluetooth för att överföra material till andra telefoner/dator funkar ej?
-en fysisk kameraknapp tack
-finns pekdon att köpa?
-lätt att knappen fastnar, lite mellanrum vore bra
-flash funkar ej och jailbreak av 4,1 dröjer
-batteriet är väl inte sådär enormt bra men det är väl samma på alla större lurar. Fett inbyggt dock. Svårt att byta

I övrigt en kanonlur, snöggaste smartfånen. Bra surflur, vilket är huvudorsak till köp

Btw. Hur gör man för att ringa gratis till androidlur via 3gnätet ?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Iphone vs Android
VO2max skrev:
> Haha kommentarerna var roligast på den artikeln
>
> Efter 10 dar med ifånen är mina impressions so
> far:

> -finns pekdon att köpa?

LOL, gäller ju varenda mobil me kapacitiv display :D om han behöver penna på en iphone, då skulle han pröva nån av htc:s mobiler med kapacitiv display :D
> -lätt att knappen fastnar, lite mellanrum vore
> bra

undrar vilken knapp han tänker på då :D

> -flash funkar ej och jailbreak av 4,1 dröjer

oj, vad jag saknat flash, eller inte :D

> -batteriet är väl inte sådär enormt bra men
> det är väl samma på alla större lurar. Fett
> inbyggt dock. Svårt att byta

kan ju konstatera att min iphone håller minst det dubbla, nästan tre gånger så mycket som min nexus one gjorde :D men visst, jämfört med en ericson T28 eller samsungs vanliga med 30 dagars batteritid eller vare är, så är det dåligt. jämfört me andra smartphones äre ju snarare så att iphonens batteri ä bättre :D

> Btw. Hur gör man för att ringa gratis till
> androidlur via 3gnätet ?

skype?

haha, så ja, jag håller med, var rätt roliga kommentarer :D

[OT] Iphone vs Android
Bara en sån sak som videosamtal , det går ju inte ens att göra på eniPhone 3GS eller 4, jo det går men bara mellan iPhones och via WiFi..

På en Galaxy S, till vilka mobiler som helst som har videosamtal funktion.

På den detaljen får man berömma Samsung att inte låsa in sig på properitära lösningar.

Android store lämnar en del att önska men.. det kommer väl att bli bättre sen.

[OT] Iphone vs Android
Kid1000: är videosamtal nått du använt ofta de senaste åren? :D på mobil alltså. eller saknat det? :D:D

Man kunde ringa video samtal till skype med Fring förut, men skype stängde av den funktionen o låter numera inte Fring kommunicera alls med skype. varför får man nog fråga skype om

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> Kid1000: är videosamtal nått du använt ofta de
> senaste åren? :D på mobil alltså. eller saknat
> det? :D:D
>
> Man kunde ringa video samtal till skype med Fring
> förut, men skype stängde av den funktionen o
> låter numera inte Fring kommunicera alls med
> skype. varför får man nog fråga skype om

Varför skulle man inte sakna videosamtal?
Jag använder det så gott som dagligen.

Vad gäller Skype och Fring låter jag det vara osagt, jag efterfrågar 3G videosamtal funktionen, den är av stor betydelse för mig.

[OT] Iphone vs Android
jag vet inte, jag har aldrig använt det på telefon o har aldrig förstått tjusningen me det heller :D så har således aldrig saknat det :D

men det är uppenbarligen olika för alla :D

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> jag vet inte, jag har aldrig använt det på
> telefon o har aldrig förstått tjusningen me det
> heller :D så har således aldrig saknat det :D
>
> men det är uppenbarligen olika för alla :D

Ja, det är olika för alla jag har ingen möjlighet att använda talfunktionen just därför jag är döv.
Tänk dig att kunna använda en mobil på lika villkor , äntligen!
Sen så att videofunktionen nedprioriteras av Apple, varför skall man då gynna Apple överhuvudtaget?

[OT] Iphone vs Android
Kid1000 skrev:
> Sen så att videofunktionen nedprioriteras av
> Apple, varför skall man då gynna Apple
> överhuvudtaget?

För att man tycker att deras produkter har andra förtjänster. För att man inte bryr sig om videosamtal.

Eller skulle du skrivit jag?

[OT] Iphone vs Android
aha, att du var dov, det visste jag faktiskt inte, sorry. då kan jag förstå att det är en mycket viktig funktion.

o ja, är man i stort behov av den funktionen förstår jag att man inte vill gynna apple.
själv så har jag som sagt inte nått behov av det, därför finns det för mig ingen anledning att inte gynna dem. men som sagt, det är ju olika för alla.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen så att videofunktionen nedprioriteras av
> > Apple, varför skall man då gynna Apple
> > överhuvudtaget?
>
>
> För att man tycker att deras produkter har andra
> förtjänster. För att man inte bryr sig om
> videosamtal.
>
> Eller skulle du skrivit jag?

Den senare är nog mer korrekt, det är ju ett forum där oliktänkande uttrycker sina åsikter :)
En iPhone har ju en kamera, är den då en kamera eller en mobil?
Den visar bild på den man ringer till, är det då en videomobil eller en taltelefon?

Samsung har lyckats riktigt bra, då förstår jag inte hur iPhone kan vara så där halvfärdig?
Ja jag har provat 4:an och äger en 3GS.

[OT] Iphone vs Android
Det går alltid att hitta nåt argument mot vilken produkt som helst. Galaxy S har ingen fotolampa eller blixt. tex. Det blev jag lite förvånad över, sånt fanns ju på min gamla mobil (2005). Å andra sidan är ju Samsungkameran så kass så det kvittar. Jag börjar förstå hipstamatic-trenden: maskera hur kass kameran är genom att göra bilden sämre.

[OT] Iphone vs Android
me tanke på hur mycket kritik apple fick för att iphone 3gs saknade fotlampa/blixt när den kom för ett år sen, så trodde man ju inte att samsung skulle göra samma sak ett år senare :D
som Fikasvettot skriver, så kan man ju hitta nackdelar me alla. man kan ju lika gärna säga "apple har lyckats riktigt bra, då förstår jag inte hur samsung kan vara så där halvfärdig? " o syfta på avsaknaden av blixt/lampa. det beror helt på hur man ser det.

iphonen 4 har ju kamera på framsidan, så det är ju i alla fall tekniskt möjligt att göra videosamtal möjligt, samsungen kommer ju aldrig få fotolampa/blixt, hur man än uppgraderar mjukvaran :D

[OT] Iphone vs Android
Galaxy S har fått 2.2 nu. Bara så ni som berörs vet om ni inte gör det redan.

Det är märkligt hur vissa envist hävdar att android är svårt, buggigt och fullt med virus. Jag har haft min desire ett bra tag nu och den har mig veterligen 0 buggar,0 virus/trojaner och jag har aldrig behövt nån bruksanvisning. Allt bara liksom funkar direkt och snabbt. Upplägget är otroligt användarvänligt. Gränsfall retarded enkelt att använda. Kanske därför det är android som har större marknadsandelar nu. http://www.teknikbrunnen.se/android-tredje-storst-pa-marknaden/

Så om Apple gjort nåt rätt med ajfån så måste google ha gjort mer rätt med android, oavsett applekramarnas påståenden om att det är så svårt att använda.

[OT] Iphone vs Android
vilka äre som hävdar det? har själv kört android, o det är grymt bra o lätt. även om jag tycker iOS är snäppet lättare/bättre, men det är ju rent av en smaksak.

o sen äre ju inte så konstigt Mjodvitner, att android tagit in marknadsandelar. en tillverkare gör enheter med iOS, o typ tio stycken eller liknande (om man inte räknar in massa nallar i asien) gör telefoner med android. skulle vara märkligt om alla dessa tillverkare inte skulle klara att sälja mer tillsammans, än EN tillverkare :D

de flesta som föredrar iOS tycker det är lättare, men det innebär ju inte att de per automatik tycker att android är krångligt eller svårt. ska jag vara ärlig äre mer pajkastning från sånna som förespråkar android. vilket är grymt tråkigt, då det är två mycket bra system som pressar varandra mot nya gränser.

[OT] Iphone vs Android
Alla som försvarar/attackerar prylar/märken som om de vore familjemedlemmar är rätt komiska.

[OT] Iphone vs Android
JT skrev:
> Alla som försvarar/attackerar prylar/märken som
> om de vore familjemedlemmar är rätt komiska.

+1

[OT] Iphone vs Android
Så hur uppdaterar man Galaxyn till 2.2? Traven med bruksanvisningar ligger tyvärr kvar på jobbet. "About phone" vore ju logiskt, men där kan man bara titta vad man har.

Äh, jag låter nån annan vara early adopter.

[OT] Iphone vs Android
Det är så oerhört ledsamt att vi är tvungna att köpa mojänger som är fulla av idiotiska lösningar eller helt saknar vissa funktioner.
Jag köpte nyligen en leksaksbil och dörrarna på den jä*eln går inte att öppna. Så misslyckat.

Så det var en himla tur att min telefon rostar bröd, klipper gräs, och plockar lingon för det var exakt de funktionerna jag ville att den skulle ha. Tänk så fel det hade blivit om någon hade tvingat mig att skaffa en annan modell - en modell som spikar plank, handlar mat och vattnar krukväxter.
Mitt liv hade varit rena totalkatastrofen.

Men samtidigt vill jag ändå dumförklara alla som skaffar den som spikar plank, handlar mat och vattnar krukväxter. Stackars idioter som inte fattar bättre.

Dessutom har min lur kanttråd. Gissa rullmotståndet eller slå upp i en tabell och kolla på en skala.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Så hur uppdaterar man Galaxyn till 2.2? Traven
> med bruksanvisningar ligger tyvärr kvar på
> jobbet. "About phone" vore ju logiskt, men där
> kan man bara titta vad man har.
>
> Äh, jag låter nån annan vara early adopter.

http://www.swedroid.se/froyo-uppdateringen-for-samsung-galaxy-s-ar-har/
Via den medföljande programvaran för dator.

Kaijan skrev:
> Mjodvinters Applehat är rätt komiskt

Det som faktiskt är komiskt är hur fanatiskt vissa försvarar ALLT Apple gör och per automatik klassar alla som har mage att kritisera Apples undermåliga produkter som applehatare. Deras Macar är moddade överprissatta ibm-datorer med unix. Snyggt förpackade förvisso MEN ändå icke-kompatibla ibm-datorer med unix.

Iphone var bra att den kom för den drev onekligen på utvecklingen men nu är den behind the curve. Bara det faktum att android gått om visar tydligt att iphone har stagnerat. Är jag en applehatare för att iphone inte längre hänger med? Ja då är vi alla applehatare utom möjligen de som lever i ett reality Distortion Field som genereras av *random apple produkt*.

[OT] Iphone vs Android
som chefen för nokias smartphone-avdelning säger:
"Android är som att kissa på sig när det är kallt ute"

sen har det ju gått sådär för nokias smartphones också...

[OT] Iphone vs Android
men Mjodvitner, du är ju precis likadan, med skillnaden att du utomatik klassar allt apple gör som skit och tar inte hänsyn till att det är em smaksak. det du tycker är undermåliga, behöver ju inte vara det för nån annan. de apple datorer jag haft, har då funkat klart bättre än de "pc" maskiner jag haft. sen kan man inte dra så mycket mer slutsatser av det mer än att de passar bättre för mig. sen tycker jag personligen att byggkvaliten är bättre. men kolla på Lenovos finare modeller, kostar lite mer än många andra datorer, men har inte hårdvara som sticker ut. men bra kvalitet. lite samma sak. menmen, du tycker ju uppenbarligen inte lika :D

o än en gång, du vinklar ju fakta så att det passar dig. visst har androids marknadsandel ökat, med all rätt. men du kan ju inte påstå att det är pga. av en sämre produkt när det är 10 tillverkare som säljer android mobiler och en som säljer iOS produkter. det är som att säga att volvo gör dåliga bilar för att 10 andra biltillverkare tillammans säljer fler mobiler.

vet inte om jag skulle kalla dig apple hatare. det är du själv som använder det ordet. men det jag stör mig på är inte att du gillar android, det gör jag med. utan att du kategoriskt tycker att allt som apple är "undermåliga" och alla som inte håller med dig är ur din synvinkel "apple fanboys" även om du inte använder ordet rakt ut. så trött på folk som tycker att nått är skit bara för att det står ett visst märke på skalet, samtidigt som de skulel kunna höja samma hårdvara till skyarna om det var nå annat märke på produkten.

att iphone inte hänger med ligger ju i betraktarens ögon. i mina ögon piskar iphone 4 många android lurar, både i hårdvara och mjukvara. i andras ögon kan de se annorlunda. o det ä inget fel i det.

saken blir ju inte bättre när man beter sig lika som de man kritiserar :D

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> http://www.swedroid.se/froyo-uppdateringen-for-sam
> sung-galaxy-s-ar-har/
> Via den medföljande programvaran för dator.

Jaha. Man måste ha nåt program, fast det fanns inte i kartongen. Kanske borde läst bruksanvisningarna ändå.

Lustigt att du skriver "programvara för dator" när det är "programvara för Windows" det handlar om. Kör man Fria operativssystem har man visst inte så mycket att hämta.

Men jag tror nog jag väntar lite;

"Uppdaterat: Android Market-klienten verkar saknas för vissa (alla?) användare efter uppdateringen till 2.2. Det talas om att det krävs en wipe/fabriksåterställning av telefonen för att återfå Market. Bekräftelse på detta saknas ännu."

Skall man se siffrorna på marknadsandelar i lite kontext så är de för kvartal 2 2010. Alldeles innan iPhone 4 släpptes. Jag gissar att iPhone 3GS-försäljningen sjönk i väntan på 4:an. Vi får väl se hur det ser ut på längre sikt.

[OT] Iphone vs Android
Fikasvettot skrev:
> Mjodvitner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.swedroid.se/froyo-uppdateringen-for-sam
>
> > sung-galaxy-s-ar-har/
> > Via den medföljande programvaran för dator.
>
> Jaha. Man måste ha nåt program, fast det fanns
> inte i kartongen. Kanske borde läst
> bruksanvisningarna ändå.
>
> Lustigt att du skriver "programvara för dator"
> när det är "programvara för Windows" det
> handlar om. Kör man Fria operativssystem har man
> visst inte så mycket att hämta.
>
> Men jag tror nog jag väntar lite;
>
> "Uppdaterat: Android Market-klienten verkar saknas
> för vissa (alla?) användare efter uppdateringen
> till 2.2. Det talas om att det krävs en
> wipe/fabriksåterställning av telefonen för att
> återfå Market. Bekräftelse på detta saknas
> ännu."
>
>
> Skall man se siffrorna på marknadsandelar i lite
> kontext så är de för kvartal 2 2010. Alldeles
> innan iPhone 4 släpptes. Jag gissar att iPhone
> 3GS-försäljningen sjönk i väntan på 4:an. Vi
> får väl se hur det ser ut på längre sikt.

Lite sunkigt av samsung att inte ha fler os stöd. Du kan ju kanske fråga dem. De har då varit ruskigt trevliga mot mig när jag kverulerat över nåt på min Jet som jag hade förut. Eller så skaffar du en emulator. Funkar väl både för Macen och diverse linux/unix/BSD etc.

HTC kör ju uppdateringarna till desire OTA vilket ju är oerhört smidigt.

[OT] Iphone vs Android
Jensen skrev:
> men Mjodvitner, du är ju precis likadan, med
> skillnaden att du utomatik klassar allt apple gör
> som skit och tar inte hänsyn till att det är em
> smaksak. det du tycker är undermåliga, behöver
> ju inte vara det för nån annan. de apple datorer
> jag haft, har då funkat klart bättre än de "pc"
> maskiner jag haft. sen kan man inte dra så mycket
> mer slutsatser av det mer än att de passar
> bättre för mig. sen tycker jag personligen att
> byggkvaliten är bättre. men kolla på Lenovos
> finare modeller, kostar lite mer än många andra
> datorer, men har inte hårdvara som sticker ut.
> men bra kvalitet. lite samma sak. menmen, du
> tycker ju uppenbarligen inte lika :D
>
> o än en gång, du vinklar ju fakta så att det
> passar dig. visst har androids marknadsandel
> ökat, med all rätt. men du kan ju inte påstå
> att det är pga. av en sämre produkt när det är
> 10 tillverkare som säljer android mobiler och en
> som säljer iOS produkter. det är som att säga
> att volvo gör dåliga bilar för att 10 andra
> biltillverkare tillammans säljer fler mobiler.
>
> vet inte om jag skulle kalla dig apple hatare. det
> är du själv som använder det ordet. men det jag
> stör mig på är inte att du gillar android, det
> gör jag med. utan att du kategoriskt tycker att
> allt som apple är "undermåliga" och alla som
> inte håller med dig är ur din synvinkel "apple
> fanboys" även om du inte använder ordet rakt ut.
> så trött på folk som tycker att nått är skit
> bara för att det står ett visst märke på
> skalet, samtidigt som de skulel kunna höja samma
> hårdvara till skyarna om det var nå annat märke
> på produkten.
>
> att iphone inte hänger med ligger ju i
> betraktarens ögon. i mina ögon piskar iphone 4
> många android lurar, både i hårdvara och
> mjukvara. i andras ögon kan de se annorlunda. o
> det ä inget fel i det.
>
> saken blir ju inte bättre när man beter sig lika
> som de man kritiserar :D

"Re: [OT] Iphone vs Android
Skrivet av Kaijan idag 20:08 (Dölj användarens inlägg)

Mjodvinters Applehat är rätt komiskt

http://www.girodolomiti.com

"

Ba fö att du int skrev ä innebä int att de int ä skrivet....
BTW, jag har en mindre mjuk resväska med Apples gamla logga. Den regnbågsfärgade. En riktig raritet. För rätt pris är den till salu.

[OT] Iphone vs Android
Mjodvitner skrev:
> Lite sunkigt av samsung att inte ha fler os stöd.
> Du kan ju kanske fråga dem.

Med tanke på att de verkar producera skit till Windows vågar jag inte ens tänka på vilken monumental skit de skulle producera om de försökte sig på ngt annat OS. Jag har Windows på jobbet, men det känns ändå inte som den här uppdateringen är något som är värt att installera.

Fabriksåterställning för en "minor update"? Jag trodde man skulle slippa det gamla "formatera om hårddisken och installera om Windows och alla program"-tänket.

> HTC kör ju uppdateringarna till desire OTA vilket
> ju är oerhört smidigt.

Det är väl vad man borde förvänta sig. Det här är ju som att behöva en extra dator för att kunna köra Windows Update på en annan dator.

Tillbaka
Topp