[OT] Iphone wifi hotspot issues

Lingon

Aktiv medlem
Är i fjällen och använder min ifån4 som router. När jag kopplar upp en ipad så tappar den uppkopplingen efter 5-15 minuter och jag måste gå till telefonen och stänga av och sätta på internetdelning för att "paddan" skall koppla upp igen. Grymt irriterande. Har googlat och applefancluben säger att det beror på en strömsparfeature på telefonen. Tror dock inte på detta eftersom jag har ifånen inkopplad på laddning.
Det lustiga(?) är att om jag kopplar upp en pc-laptop, tex min sony vaio mot internet via ifånen så är uppkopplingen stabil i flera timmar.

nån som vet hur man får en ipad att funka ihop med en iphone?????????

Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det ipaden som tappar kontakten eller
> telefonen? Om pcn är igång lite lagom mot nätet
> via telefonensamtidigt som ipaden, vad händer
> då?

Vi har testat att ha både en annan iphone och en os x maskin kopplade över wifi samtidigt, men efter en stund dör uppkopplingen. Ett sätt att få den att vakna till liv igen är att ta fram safari på telefonen som agerar mobil hotspot och surfa lite. Wifi-kopplingen är igång hela tiden, men trafiken dör alltså. Har aldrig orkat felsöka det ordentligt och använder alltid kabel eller bluetooth nu.

Vi har samma problem med senaste iphone 4s med Telenorabb. En annan lur med samma telenor abbonemang fungerar fint (SE-telefon). Kanske borde prova växla simkort i våra lurar?

Det som är lite sorgligt är att telenor frånsäger sig ansvaret och ville inte ge någon support till dessa frågeställningar. De tyckte väl att surfa med luren som hotspot inte är relevant.

Är det någon som kan bekräfta att det är stabilare via blåtand än wifi?

surfade en vecka i somras med iphone4 och macbook pro, dock mest mes sladd och hade inga sådanna där problem. så vetefan om det är operatören som ä problemet, men har ju telia och inte telenor

Ok tack, så kabel funkar bra.

Det är ju faktiskt så att det går utmärkt att titta på filmer och streama från nätet utan kommunikationsproblem. Så därför undrar jag lite om det är wifi-delen som är klen, eller något speciellt när man kopplar ihop en dator via wifi.

Tillbaka
Topp