[OT] IPRED

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
[OT] IPRED
[OT] IPRED
Borde inte någon internetleverantör snart nappa på att erbjuda sina kunder att all trafik tunnlas genom en samarbetspartner i ett annat land? De skulle ju snabbt vinna över hela marknaden.

[OT] IPRED
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej IPRED. Hejdå IPRED.
> >
> >
> http://keyswarm.com/OneSwarm/enter.php?con=europe
>
>
> vad är det där keysworm köret? ni kan inte
> bara slänga med grejer hit o dit, och sen låta
> oss tekniksuckers sitta med skägget i brevlådan!

Börja läs här: http://oneswarm.cs.washington.edu/

[OT] IPRED
Nu skall svensson skrämmas upp! Räkna med mycket skriverier närmsta veckan. Tillslag mot fildelare.
Inatt vid tolvslaget träder nya lagen i kraft. Inget som hänt innan kan falla under åtal. Min mediabox med inbyggd torrentklient har blivit värdelös över en natt. Nu återstår att vänta på en ny firmware och image som förhoppningsvis innehåller OneSwarm eller Thor eller något annat. Livet går vidare. Bara att avvakta å se vad som händer.

Peace

[OT] IPRED
OneSwarm är det bästa altenativet just nu för att dela .torrents anonymt. Men man behöver sin kompisars krypto-nycklar för att kunna dela mellan sig. Key-Swarm är ett sätt att sprida nycklar för att snabbare kunna hitta folk att dela med. Ingen som söker i svärmen ser vad du delar och när du laddar ner så laddar du alltid via någon annan så du vet inte vem som har filen.

[OT] IPRED
jomper skrev:
> Jag såg att grannen firade genom att köra lite
> torrents genom mitt numera öppna wirelessnät!

+1

[OT] IPRED
Krypteringen på trådlösa nätverk är väl ungefär lika verkningsfull som en skylt som säger "tillträde förbjudet".

Kanske skulle börja använda grannarnas nät. Fast QoS kan ju bli lidande om de stänger av sin router och har sig. Och så kanske de sitter med Wireshark och snokar.
En ide' vid en lunchdiskussion var att ha en dedikerad dator (t.ex en EeePC) för nedladdning från grann-nät. Fast det vore ju elakt mot grannarna. Man får snoka lite i deras nätverkstrafik och se att de drabbar nån granne man inte gillar.

[OT] IPRED
chksix skrev:
> Tyvärr hade detta hänt oberoende av regering
> eftersom vi sitter i knät på USA's
> mediaindustri. :(

Mmm verkligen, stackars, stackars regeringen...

[OT] IPRED
En intressant frågeställning är hur mycket skiv- och filmförsäljning kommer att öka. Vågar man gissa på att det inte kommer att vara något hack i kurvorna?

[OT] IPRED
42Hz skrev:
> Dags för att annordna gamla hederliga copy-partyn
> igen! ;)

Hederliga var ordet, sa Bull... :D

[OT] IPRED
Det intressanta är också hur polisen sedan utreder detta...

Tänk följande:
Ex 1. Snubbe fildelar en låt 1000ggr.
Ex 2. Misshandel där en snubbe blir först slagen av 5 för att sedan bli sparkad i huvudet när han är knästående och försöker andas. Sparken gör honom medvetslös och käken bryts. 2revben knäcks + att han får sys och har hjärnskakning.

Ex 1. Antipiratbyrån skärmdumpar de illegala uppladningarna, ger polisen och sen???
Ex 2. Detta exempel var på riktigt och hade vittnen som såg allt från 2m avstånd och ville vittna. Reg nr på flyktbilen antecknades av vittnena som såg att "sparkaren" ringde och beställde den på sin mobil. Alla hoppade in i bilen och drog. Polisen kom efter ca 10min. -> nedlagt då polisen inte tyckte sig ha tillräckligt med information trots flera vittnen och regnummer och beskrivning av samtliga förövare samt föraren av bilen.

Min poäng här är att ett brott som har lägre straffskala än en grov misshandel förmodligen (min tolkning) kommer få "förtur" och utredas snabbare. Detta medans den stackars killen som nästan gick åt inte fick någon hjälp alls. Exempel 2 avskrevs nämligen rätt snabbt.

[OT] IPRED
olzone skrev:
> Det intressanta är också hur polisen sedan
> utreder detta...

Inte alls är svaret.

Det blir frågan om civilrättsligt mål, inget brottmål. Hollywoodmaffian kommer att köra ren utpressning: "betala några tusenlappar eller så möts vi i domstol"

I civilrättsmål har du inte rätt till någon offentlig försvarare och om du torkar så får du betala motparten advokatkostnader. Bara en sån sak som att ta tid att vara i rätten kostar ju en slant som gör att även en oskyldig kanske hellre betalar.

[OT] IPRED
aha..., surt!
Det är alltså "säkrare" att misshandla någon än at dela en liten musikfil som gärningsman ... dåligt tycker jag!
-undrar om något företag kommer börja sälja fildelnings-juridiskhjälp-försäkring snart hehe ;-)

[OT] IPRED
Nu blev jag fundersam..
Vad blir skillnaden, påföljdsmässigt, ifall jag gör en springnota på restaurang, smiter från bensinpumpen eller låter bli att skaffa min fredagsfilm på biblioteket och istället slangar hem den?

Den hemslangade filmen kan teoretiskt bli raderad när "jag" sett den, medan den lånade blir krymp-kopierad och återlämnad..

Samtliga summor understiger 300:-, kan klassas som tämligen ofarliga för allmänheten? Polisen därför ointresserad av ärendet. (Jämför intresset för din stulna cykel!)

Igår sjönk internet-trafiken med 30 procent..

[OT] IPRED
Brakastruten skrev:

> Igår sjönk internet-trafiken med 30 procent..

Jag hittade bara inget bra att ta hem :P
Just nu sitter jag och tar hem 2 sköna (förhoppningsvis) 50-tals SCI-FI rullar.

Jag hatar ny film, och radiomusik, så det är inte många som går miste om mina pengar. Jag köper den musik som trots att den är ny är bra (ex: Skinny Puppy), rippar den och lägger den på datorn.. och gömmer CD'n i nån kartong hemma så den inte blir repig

[OT] IPRED
Brakastruten skrev:

> Igår sjönk internet-trafiken med 30 procent..

Jämfört med dagen innan. Sista dagen innan Ipred toktankades det nog en hel del. Ska dom jämföra trafik borde det göras åtminstone en månad tillbaka.

[OT] IPRED
Tja.. Jag återger bara vad jag hörde. Vore ju festligt(?) ifall allt detta får till följd, att bredbandsbolagen och telefonbolagen (ADSL) mister sina väggfasta abonnenter.. Man kan ju alltid höras via mobiltelefon istället. Undrar ifall det skulle uppskattas?

För som sagt, det där internet... det är ju bara en modefluga! ;-)

[OT] IPRED
Brakastruten skrev:
> Vad blir skillnaden, påföljdsmässigt, ifall jag
> gör en springnota på restaurang, smiter från
> bensinpumpen eller låter bli att skaffa min
> fredagsfilm på biblioteket och istället slangar
> hem den?

Vet inte hur det är med springnota men att slanga hem en film är precis så liten påföljd som du skriver om att polisen inte bryr sig. Det är därför mediaindustrin har lobbat igenom IPRED för att kunna hota att stämma dig. Polisen är inte inblandad.

Det värsta är att om domstolen tillåter upphovsrättägarna så kan de få kronofogden att göra en oanmäld husrannsakan för att säkra bevis.

[OT] IPRED
Oneswarm, är ni verkligen så säkra?

Som jag förstått det hela:
Installar man oneswarm möjliggör du för andra att tanka via din uppkoppling. Liknande som att köra med öppet trådlöst nätverk.

När piratbyrån loggat att ditt abbonemang gjort dumheter, hur förklarar du det?

- "Det var någon annan som gjorde dumt via min oneswarm öppning"
- "Synd för dig, vi håller dig ändå ansvarig eftersom du öppnat upp den för allmän användning"

Oneswarm är inte säkrare än tolkningen kommer bli i rättsalen, eller?

[OT] IPRED
bjby skrev:
>
> Oneswarm är inte säkrare än tolkningen kommer
> bli i rättsalen, eller?

"Okej, ni två har slagit ihjäl en man med en stekpanna, men vi kan inte avgöra vem som delade ut det dödande slaget. Så ni är fria. Men ägaren till stekpannan får livstids fängelse."

Edit: la till lite

Senast redigerad av en moderator:
[OT] IPRED
bjby: I detta fall, då det är något så allvarligt som fildelning, åker ni nog bägge i fängelse och får betala ett astronomiskt skadestånd.

[OT] IPRED
Kanske är det lika bra att alla med dator får fängelse direkt (inte bara "kassettskatt" på lagringsmedia)? Utifall. :)

Mest tragiska fall i svensk rättshistoria? Att det ens gick...

Edit: lite mycket bokstäver

Senast redigerad av en moderator:
[OT] IPRED
Tror de vill ha den skatten på mobiltelefoner också, eftersom telefoner har minne (och då kan man ju ha olagligt nerladdad musik på den). Vi kanske skulle införa en allmän pedofilskatt? Alla är såklart inte pedofiler, men några är det...

Tillbaka
Topp