[OT] IPRED

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
[OT] IPRED
Det är höst och alldeles för dåligt väder för att vara ute.

För er som inte vet: (citerar expressen.se)

"Lagen går kortfattat ut på att upphovsrättsinnehavare får möjlighet att spåra fildelares IP-adresser och personnummer vilket tidigare var förbehållet polis och rättsväsende. Den svenska regeringens förslag går något längre än EU-direktivet som säger att informationen får tas fram endast i samband med rättegång.

* Uppgifter om IP-adress och liknande kan sedan användas för att skicka ut påpekande, kravbrev och för att driva en rättslig process.

* I november väntas det färdiga förslaget läggas fram. Beslut fattas i riksdagen efter årsskiftet och om lagen går igenom kan den börja gälla 1 april 2009."

Lagrådsremissen:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/31/81/465ad177.pdf

Positiva åsikter från "kultur"-branschen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=851010

Två repliker från bloggosfären:
http://stenudd.blogspot.com/2008/11/rika-artister-vrnar-om-monopolet.html
http://mans.thejonassons.com/wordpress/2008/11/13/debatten-om-ipred-snedvrids-medvetet

Nå? Pest eller kolera?

Edit: OT såklart.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] IPRED
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Dags att folk lär sig betala för det de vill ha.

Men hur vet man om man vill ha en film utan att ha sett den? :-)

[OT] IPRED
TBone skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dags att folk lär sig betala för det de vill
> ha.
>
> Men hur vet man om man vill ha en film utan att ha
> sett den? :-)

Jag har samma problem på bolaget, hur skall jag veta att flaskan rödtjut är god om jag inte kan provhalsas en på plats först.....

[OT] IPRED
Alldeles oavsett vad man än tycker om fildelning och piratkopiering kommer utvecklingen aldrig att gå bakåt, fildelning är här för att stanna. Det är bara att anpassa sig eller dö (något tillspetsat). Att jobba för lagar där man gör en stor del av befolkningen till brottslingar kan också få vissa märkliga konsekvenser.

[OT] IPRED
Det vore synd om skiv- och filmbolagen fick diktera lagen. Deras affärsmodell är antik och fungerar inte längre, och de klantade bort sina möjligheter att utnyttja den nya tekniken så rejält att de fortfarande är enormt långt på efterkälken.

[OT] IPRED
cerberos skrev:
> Dags att folk lär sig betala för det de vill ha.
> Sedan om detta är det bästa sättet är väl
> svårare att säga......

Just för saker som har noll marginalkostnad tror jag inte folk kommer att "lära sig" betala för.

[OT] IPRED
Jag tycker att lagen är kass eftersom jag inte kommer våga ladda ner piratkopierat material i lika stor utsträckning.
Finns det egentligen något vettigt argument mot lagen?

/Adam

[OT] IPRED
Adam7125 skrev:
> Jag tycker att lagen är kass eftersom jag inte
> kommer våga ladda ner piratkopierat material i
> lika stor utsträckning.
> Finns det egentligen något vettigt argument mot
> lagen?

Lagen innebär att privata aktörer ges större utrymme för myndighetsutövning än polisen har i vissa avseenden.

[OT] IPRED
Adam7125 skrev:
> Jag tycker att lagen är kass eftersom jag inte
> kommer våga ladda ner piratkopierat material i
> lika stor utsträckning.

Och varför skulle kopiering för privat bruk vara olagligt? Rent filosofiskt alltså.

[OT] IPRED
Har man trådlöst nätverk och NAT:ar det mot ISP:ns IP kan man alltid skylla på att det blivit hackat. Det var inte jag...

[OT] IPRED
Såg en debatt på Tv om ämnet. Där var typ alla utam skaparen av filmen "varg" typ eniga om att förslaget var idiotiskt. Inte enns skivbolagen tyckte det var en bra idé.

[OT] IPRED
Ja, Spotify känns som en välbehövlig förnyelse av branschen. Synd bara att det inte går att få det portabelt på ett bra sätt...

[OT] IPRED
H. skrev:
> Synd bara att det inte går att få
> det portabelt på ett bra sätt...

Nu ja, men det är ju nästa logiska steg. Och då är åtminstone jag villig att betala för mig.

[OT] IPRED
Rippa skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Synd bara att det inte går att få
> > det portabelt på ett bra sätt...
>
> Nu ja, men det är ju nästa logiska steg. Och då
> är åtminstone jag villig att betala för mig.

Jag känner mig nästan beredd att betala redan nu, men med portabel-möjlighet skulle jag till och med kunna tänka mig att betala ytterligare lite...

[OT] IPRED
Det är ju är ju mycket tillgängligheten som är prylen. Det är lättare att ladda ned än att gå till en skivaffär, finns också mycket mer och välja på. Många som laddar ner har nog inga problem att betala för sig om det finns ett vettigt och väl fungerande system.

[OT] IPRED
någon som kort kan klargöra skillnaden i bevisvärdering i domstolen vid sådan civilrättslig stämning skivbolagen hotar med jmf med "bortom rimligt tvivel" som det ju krävs för fällande dom om man tar det polisvägen till rättegång? en stackars ip-adress räcker ju aldrig för en fällande dom då.

[OT] IPRED
Jag har rent mjöl i påsen och allt jag tankar ner är freeware så jag har absolut inget emot att privata företag skall få rollen som myndighetsutövare. Det är absolut inget hot mot demokratin heller, för jag har rent mjöl i påsen och VET att jag inte riskerar bli godtyckligt stämd i en civilrättslig process för jag VET att det bolag med vinstintresse som har en myndighetsutövande roll vill mig väl och vill bara skydda mina intressen som konsument.

[OT] IPRED
SuperApe skrev:
> någon som kort kan klargöra skillnaden i
> bevisvärdering i domstolen vid sådan
> civilrättslig stämning skivbolagen hotar med jmf
> med "bortom rimligt tvivel" som det ju krävs för
> fällande dom om man tar det polisvägen till
> rättegång? en stackars ip-adress räcker ju
> aldrig för en fällande dom då.

Det räcker väl med lite "loggfiler" och ett lämpligt skärmskott med IP-nummer. Musik/filmindustrin har ju inget intresse av att fejka bevis för att övertyga rätten om din skuld.

[OT] IPRED
Vad sänder man ut för signaler ifall man sätter dit en person för nerladdning och enorma skadestånd, en annan för snatteri och en nerlagd förundersökning?

Att låta privata företag göra egna förundersökningar som inte granskas kritiskt är totalt oacceptabelt.

[OT] IPRED
IPRED-Mannen?

ipren.jpg

[OT] IPRED
Frågan jag ställer mig i nuläget, är ifall lagen kommer att gälla retroaktivt(!), precis som hyreshöjningar gör lagom innan semestern? Eller uppmuntras man ladda ned som en tokig, innan lagen gått igenom? ;-)
Man vill ju inte göra ngt. fel...

Sedan kan jag ju tycka att de borde ta bort extra-avgiften på hårddiskar helt, ifall jag ändå inte får använda dem till det jag betalat extra för? (Och när gammal utrustning blivit inkompatibel med nyare, är jag ju tvingad att köpa ERSÄTTARE till min redan befintliga.)
Precis som under kassettbandens och radioavspelningarnas era. (Jo jag är så gammal!) Det kopierades musik förr också, om än inte med samma uppladdnings-/ spridnings-möjligheter.
Skulle tro att de flesta är rädd om sin bandbredd, och avslutar upp/ned-laddning så snart deras hämtning är slutförd?
Enligt vad man vill få allmänheten att tro, så är det också i första hand uppladdarna man vill komma åt. Det borde man enklast kunna göra redan vid filmbolagen och skivbolagen. Menar, mycket som läggs upp på TF och TPB m.fl, är ju kopierat, långt innan bio-premiären ens varit! Den möjligheten har inte varje privatperson?

Men vad vet jag.. Har bara hört det pratas om.

[OT] IPRED
plumse skrev:
> Jag har rent mjöl i påsen och allt jag tankar
> ner är freeware så jag har absolut inget emot
> att privata företag skall få rollen som
> myndighetsutövare. Det är absolut inget hot mot
> demokratin heller, för jag har rent mjöl i
> påsen och VET att jag inte riskerar bli
> godtyckligt stämd i en civilrättslig process
> för jag VET att det bolag med vinstintresse som
> har en myndighetsutövande roll vill mig väl och
> vill bara skydda mina intressen som konsument.

*2

[OT] IPRED
Brakastruten skrev:
> Frågan jag ställer mig i nuläget, är ifall
> lagen kommer att gälla retroaktivt(!), precis som
> hyreshöjningar gör lagom innan semestern? Eller
> uppmuntras man ladda ned som en tokig, innan lagen
> gått igenom? ;-)
> Man vill ju inte göra ngt. fel...

Det är redan idag ett brott att utan tillstånd ladda ned upphovsrättsskyddat material. Ladda upp har varit ett brott ännu längre tillbaka. Lagen vi diskuterar nu handlar om att ge företag och intresseorganisationer tillgång till uppgifter om vem som tecknat abonnemanget som innehade en viss IP-adress vid en viss tidpunkt. Detta har hittils bara getts till polisen i vissa fall.

Med tanke på hur rättsosäkert det skötts i andra länder är inte alla helt bekväma med den föreslagna ändringen. Risken är att det blir mer eller mindre utpressning; "betala 50.000, annars kommer du att få dras igenom en lång process där du får möta vår armé av advokater som kräver 350.000. Du kanske klarar dig, men vågar du chansa?".

Och det går tydligen att underteckna en debattartikel om hur hemskt det är med upphovsrättsbrott samtidigt som man gör sig skyldig till just detta:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=851487
Lika kul som när Antipiratbyrån tillhandahöll intervjuer från SR som de inte hade upphovsrätten till.

[OT] IPRED
hoppas kidsen kommer sluta ladda ner nu när deras idoler
Torbjörn Flygt, författare,
Åsa Larsson, författare,
Björn Ranelid, författare,
Dick Harrison, författare,
Peter Englund, författare,
Lena Koppel, regissör,
Colin Nutley, regissör,
Kjell Åke Andersson, regissör,
Joakim Nätterqvist, skådespelare,
Stefan Sauk, skådespelare,
Hannes Holm, regissör,
Måns Herngren, regissör,
Peter Dalle, skådespelare,
Mikael Persbrandt, skådespelare,
Rikard Wolff, artist,
Georg Riedel, musiker/kompositör,
Martin Rolinski, artist,
Henrik Rongedal, artist/låtskrivare,
Magnus Rongedal, artist/låtskrivare,
Fredrik Thomander, artist/låtskrivare/producent,
Jakob Samuelsson, artist,
Matti Alfonzetti, artist/låtskrivare/producent,
Jill Johnson, artist/låtskrivare,
Claes Janson, exekutör och tolkare
Monica Borrfors, artist,
Lasse Tennander, musiker/kompositör/textförfattare,
Eva Dahlgren, artist/låtskrivare,
Per Gessle, artist/låtskrivare,
Ulf Dageby, musiker/kompositör,
Martin Ehrencrona, musiker/producent,
Jacob Widén, artist/låtskrivare,
Eric Lantz, artist/låtskrivare,
Oscar Kempe, artist/låtskrivare,
Magnus Sveningsson, artist/låtskrivare,
Joey Tempest, artist/låtskrivare,
Lisa Miskovsky, artist/låtskrivare,
Niklas Strömstedt, artist

äntligen sagt till på skarpen
<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=851010>

[OT] IPRED
Visst var det Niklas Strömstedt som la upp upphovsrättsskyddat material utan tillstånd på sin blogg? Sånt är humor... =)

Edit: Sprocket hade visst länkat till det redan.

[OT] IPRED
En sak som alltid får mig att le är när kulturarbetare kommer med saker som "vem kommer vilja arbeta med kultur om man inte får betalt för det?". Just att för för få människor vill bli musiker/skådisar/författare är ju ett stort samhällsproblem. Alla jävlar vill ju bli lärare och sjuksköterskor istället...

[OT] IPRED
Det är ett märkligt grepp. Hur många matvarubutiker, får själva utreda och hantera snatterier? Även om det skulle kunna tyckas ligga närmare till hands.. bara ta med tjuven ut till frysrummet en stund, i den egna affärslokalen.
Edit: Ja.. i.o.f.s. det får de ju! Finns ju väktare anställda, och inget som förbjuder ett litet snack.

Men det är i den egna lokalen. Skickar jag grannungen att snatta hem julbordet, kommer jag inte att vilja släppa in Icander och Monica?

[OT] IPRED
kan branchen inte fokusera på att sälja på ett mer intressant och kundvänligt sätt!?!
streemade varianter är ju inte så suuuper intressant när man sitter på FET ljudanläggning(dvs ljudet suger!).. och ärligt talat jag vill inte ha produkten skiva utan hellre konsumera tjänsten underhållning... hur tänkte branchen lösa detta?
Är det inte bättre att utveckla och erbjuda så bra tjänster så kunderna faktist har möjlighet att göra rätt för sig..

[OT] IPRED
Varför skulle branschen det? Det har ju fungerat ypperligt hitills att grina och gnälla till sej lagändringar och diverse kompensation, dumt att ändra ett vinnande koncept.

Tillbaka
Topp