[OT] iRobot Roomba

Kung Stalle

Aktiv medlem
[OT] iRobot Roomba
Måste tjöpa ny dammsugare och snubblade på den här. Inte så jävla dyr ändå!

14128.jpg

http://www.tretti.se/hushallsapparater/dammsugare/sjalvgaende/irobot-roomba-530

Å både min dam och jag hatar å dammsuga så det blir väl max en gång i månaden.

Nån som har provat eller har hört nåt om dom?

Stalle

[OT] iRobot Roomba
Jag hade en sån för ett par år sedan, 2006-2007. Fick nåt ryck och tyckte att det såg soft ut. Betalade väl runt 3 lax för den. Men ärligt talat är det en gadget man tröttnar på om man inte har ett optimalt hem för det. (Typ att alla möbler hänger från taket, inga trösklar, inga sladdar som den trasslar in sig i, inga mattor med långa fransar etc). -Man fick spendera rätt mycket tid åt att plocka undan saker före varje användning, den behövde lite assistans då och då när den trasslade in sig i sladdar å annat, eller om den fastnade under soffor å annat. Den var för högljudd för att man skulle undvika att bli störd. Rätt mycket pill med underhåll av roterande delar (långa hårstrån å annat som trasslar fast i trummorna), och tömning av dammboxen efter varje användning. Tog med den till Malta men kom snabbt fram till att hyrning av städerska 1 gång i veckan ger bättre resultat och är mycket prisvärdare.. (En sån kan även stryka skjortor, tvätta, diska och annat trist som inte Roomban klarar). Lämnade kvar min Roomba på Malta, landlorden fick den, vet inte om han använde den.. Jag ger den Roomba jag hade max 2 fultyskar av 5 möjliga, som dammsugare sett är den knappt en 1:a, men det blir extra poäng för tekniknördfaktorn..

[OT] iRobot Roomba
Jag har en kollega som köpte en sån, numer döpt till Robban.
Rätt nöjd låter det som, Robban får städa ett rum per dag medan övriga är på dagis/jobbet. Men det innebär lite förberedelser precis som MoeJoe säger, att plocka undan och rigga stopp ut från ytan som ska städas så att Robban inte får för sig att smita. Och tömma.

Hm. Jag är lite skeptisk till om Roomban är prisvärd. Klart att den tar en del av luddet på golvet, men för egen del tycker jag nog hellre att jag skulle vilja få hjälp att dammtorka innan luddet hamnar på golvet. Men tok-hatar man att dammsuga är det kanske en annan sak?

Alternativ att testa konceptet?
Jag hade en snikis,
http://www.robomop.se/ ,
kostar typ 300 kr och den gör faktiskt lite nytta med det värsta lurvet om man har släta golv (funkar dåligt på såpat trägolv med skarvar). Fast det är mer som en förvirrad golv-dammtorkare, inte sugare. Och så måste man byta tork-yt-materialet emellanåt. Men det är nästan lika bra underhållning som dålig TV att sitta och titta på när den irrar runt... :)

[OT] iRobot Roomba
Har en Roomba som använtas i ca 2 år nu. Det är den modellen som man kan programmera så att den kör enligt ett tidschema tex mån, ons, fre kl 11. Så när vi kommer hem är smulorna efter frukosten och gruset i hallen borta. Håller dock med om att det är lite pyssel med rengörning av rörliga delar ibland. Efter två års användning så har borstar slitits ut men del finns reservdelar att köpa. Med många barn hemma är det utmärkt att slippa lägga tid på dammsugning. Vår gamla dammsugare används numera bara i trappor och andra små utrymmen dit Roomba inte hittar. Med den modellen (Roomba 560)vi har följde även "ledfyrar" med. De avgränsar mellan olika rum så att dammsugaren för färdigt i ett visst rum innan den kör vidare till nästa.

[OT] iRobot Roomba
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> ...

+1 Jag tycker våran funkar fint. Bara att programmera och ställa ut fyrarna och/eller de virtuella väggarna och låta den jobba när man inte är hemma.

[OT] iRobot Roomba
Jag har sett en liknande i akktion och jag var inte impad. Den variant jag såg var ingen dammsugare utan mer en liten sopbil som slumpmässigt körde runt och till ett jäkla oväsen under mycket lång tid lyckades sopa upp lite smulor men lämnade dammet.

[OT] iRobot Roomba
Ja det verkar ju vara lite blandat... recentionerna på Trettio.se är ju väldigt positiva. Men det är väl iofs lite MTBR-syndromet.

Men den största nackdelen verkar ju vara att den måste rengöras och tömmas väldigt ofta. Är det nån som vet om den säger ifrån när den är full eller så?

Sen antar jag att den slutar städa när rummet är rent? Så den inte yrar runt i lägenheten i onödan.

Fast problmet med att man måste röjja upp från golvet har man ju med vanlig dammsugare åxå.

Stalle

[OT] iRobot Roomba
Hade jag haft stora ytor utan mattor hade jag köpt en direkt.

Kollegan fick en som present och han var nöjd. En annan polare som bor i stort hus är jättenöjd. Frukostsmulorna från hela familjen är borta när han kommer hem... Den trixar runt rätt bra under matbord trots stolar och allt.

Men det är nog inte "istället för" man skall tänka utan "dessutom". Svårt att dammsuga bilen med en Roomba lixom :-)

[OT] iRobot Roomba
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en Roomba som använtas i ca 2 år nu. Det är
> den modellen som man kan programmera så att den
> kör enligt ett tidschema tex mån, ons, fre kl
> 11. Så när vi kommer hem är smulorna efter
> frukosten och gruset i hallen borta. Håller dock
> med om att det är lite pyssel med rengörning av
> rörliga delar ibland. Efter två års användning
> så har borstar slitits ut men del finns
> reservdelar att köpa. Med många barn hemma är
> det utmärkt att slippa lägga tid på
> dammsugning. Vår gamla dammsugare används numera
> bara i trappor och andra små utrymmen dit Roomba
> inte hittar. Med den modellen (Roomba 560)vi har
> följde även "ledfyrar" med. De avgränsar mellan
> olika rum så att dammsugaren för färdigt i ett
> visst rum innan den kör vidare till nästa.

+1, vi fick en av morsan i julklapp och den fungerar perfekt. Den kommer under alla våra möbler utan att vi förbereder nämnvärt. Den har dock en viss förmåga att rulla upp för långa gardiner och sladdar som gör att den stannar i sitt arbetspass. ibland rymmer den men det beror oftast på att "fyrarna" haft dåliga batterier.

/Jerka

[OT] iRobot Roomba
Får väl säga samma sak som som några andra innan - med golv utan mattor, få låga möbler, inga släpande gardiner och lite sladdar funkar en sådan där säkert bra. Han jag känner som har en hade den igång i ett par veckor, nu ligger den i garderoben.

Tillbaka
Topp