OT:: iTRIP+iPOD

Kaijan

Aktiv medlem
Har en kompis som åker över till Singapore och ska köpa en iPOD till mig.Sen så såg jag att det fanns nåt som heter iTRIP som verkar intressant.Är det nån som har erfarenhet av en sån?(jag vet att det är förbjudet med fm-sändare)http://store.apple.com/1800-MY-APPL...nyekO/1.0.0.11.1.0.6.10.11.0.1.1.1.1.0.1.0.13
t7194lla_125.jpg

Jag får en 40-gigs för ca 2800 kr.Tänk på att priset är i Singaporedollar [1 Singapore Dollar = 4.19142 Swedish Krona ]
edit Sen är det Apples officiella sida priserna är i från.Min polare som bor där har bra priser i en butik nära honom

Senast redigerad av en moderator:
Kaijan: Vi hade med en IPOD och en sändare (enl. bild åvan) när skulle iväg på via arbetet för ett par veckor sedan. Man ställer in sändaren på ett ledigt frekvensband på radion (i vårt fall bilradion) och spelar upp det man har på IPOD:en. Dvs det funkar väldigt bra.

// Miche

iTrip har funnits att köpa hos svenska macåterförsäljare ett bra tag.
Numera har de dock stoppats och går så vitt jag vet inte att köpa nya
längre. Jag minns inte vad de låg på i pris men de är säkerligen billigare
i Singapore i vilket fall.

De som vill ha en idag beställer från USA. Fastnar i princip aldrig i tullen.

2.800 SEK låter helt okej för en 40GB iPod. Man får ge 2.940kr för en 20GB
iPod som student i Sverige som jämförelse. Och det är väl inte många som
har giltiga skäl för momsavdrag på en nöjespryl som en iPod genom eget
företag eller så. ;)

Kör hårt!

En iPod är en skön pryl! :)

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Och det
> är väl inte många som
> har giltiga skäl för momsavdrag på en nöjespryl
> som en iPod genom eget
> företag eller så. ;)
>

Då är det ingen nöjespryl utan bärbart lagringsmedia...

zam Skrev:
> cal Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och det
> > är väl inte många som
> > har giltiga skäl för momsavdrag på en
> nöjespryl
> > som en iPod genom eget
> > företag eller så. ;)
> >
>
> Då är det ingen nöjespryl utan bärbart
> lagringsmedia...

Sambon kan få Mini iPod via jobbet på GP, jag tror hon funderar på det. Själv väntar jag på att Apple skall gifta ihop iPod med en mobil. Då kan jag slå ihop min gamla bärbara hårddisk med min mobil, och få en pryl mindre.

iTrip funkar men hur är ju relativ hur man ser det. Jag har testat i bil och tycker att ljudkvaliteten är tveksam. Det är möjligt att det skiljer mellan olika bilar beroende på var antennen sitter osv.
Jag skulle gärna köpa mig en iPod, främst för användning i bilen men avvaktar nog pga ljudkvaliteten. (Genom iTrip alltså, inget fel på iPoden).

När du köpt iTrip får du köpa en gammal radio med rör. :)

http://www.wired.com/news/mac/0,2125,64920,00.html

"The store's owner, 50-year-old Takeyuki Ishii, recommends plugging an iPod into an FM transmitter, such as Griffin Technology's iTrip, and listening to music through the speaker of an antique radio.

Ishii believes there is aural magic in the combination of the very old with the very new. Playing an iPod through an old radio or tube-driven amplifier gives it a special warmth and atmosphere, he says."

Bra ide, men funkar tveksamt.
Kan tillägga att i vissa bilar fungerar det inte alls!
Jag har en bmw 3-serie och det är kört...
Läs mer på griffins hemsida, de listar en del bilar som inte lämpar sig så bra. Generellt så är många moderna bilar med laminerade rutor med någon sorts toning (original, inte påklistrad beckmörk plast) isolerade mot radiovågor (till viss del och vissa frekvenser)

Men hemma funkar det (nog)... fast frågan är varför man inte använder en kabel iaf...

Mvh /Yavor

Jag skulle nog hellre använda en kasettadapter eller få en sladd inkopplad på ev. line-in (för cd-växlare eller dyl) på stereons baksida som sen sticks in i handskfacket eller någonstans vid instrumenteringen där iPoden kan ligga.

iTrip är en cool grej, men långt ifrån nödvändig. Dessutom ger den ju som sagt inte riktigt lika 100%-ig ljudkvalité som med en kabel. :)

Jag orkar inte leta mig igenom Macsidor för att få reda på vad det är för några produkter ni pratar om. Vad är Tripod och varför har de stoppats?

iTrip är en liten radiosändare som du pluggar in på iPodens (bärbar Mp3 spelare) ovansida. Därefter kan du ställa in en önskad sändfrekvens, tuna in samma frekvens på radion i bilen eller bostaden och lyssna på din iPod genom radions högtalare. Den har ganska låg sändeffekt och en räckvidd på max 10-15 meter. Tillbehöret är förbjudet i Sverige då det bryter mot "radiolagen" (vad den nu heter, post & telestyrelsens bestämmelser för sändning av radio?) men gick tidigare att köpa även här innan de satte stopp för den.

Jens of Sweden hade den funktionen på några mp3spelare för ett tag sedan. Dock åkte han på pisk av PTS (tror jag det var). Det klassas som piratradio eftersom det kan störa ut andra fmsändare. Lägger du dig på radio stockholms frekvens så kan du spamma en hel bilkö med gamla boogiewoogie-hits. Otillbördigt utnyttjande av frekvenutrymme o dyl, man kan få civilförsvaret på sig om man har otur.

Om man skaffar en sådan så skall man under alla omständigheter undvika 121.5 MHz, om den går att ställa in, eftersom det är flygets nödfrekvens för radiopejlar. Pejlutrustningen är ganska känslig och om det börjar cirkla räddningshelikoptrar över en så kan det bli en dyr historia. =/ (Den enda frekvens som är sämre är 243 MHz som är den militära motsvarigheten... ;D )

/rikard

Men i praktiken gör den dock ganska liten skada i synnerhet om man har den inuti bilen. Jag tror knappast att sändningseffekten räcker till att störa ut bilen bredvid i bilkön ens. Det fanns dock en kraftigare version till iPoden som även var förbjuden i vissa delstater i USA (vars namn jag ej minns just nu, ej Belkin som tillv.). Jag har för mig att den specade räckvidden låg kring 50 meter ifrån tillverkaren, men jag vet ej om den finns kvar.

många stereo aparater har en AUX ingång, för cd växlare, vet att det finns adaptrar att köpa så att den ingången kan kopplas till Ipod, o därmed använda ipoden som en sorts cd växlare. kommer dock inte ihåg vart jag såg det.o kan bli jobbigt om man vill byta bil ofta.

kassetadapter är jus om någon sa ett alternativ, men hur många moderna stereoaparater har det (förutom volvo då :D) ?

Ett smidigt sätt är att ta ur stereon, ansluta en sladd till AUX-ingången för CD-växlare eller dylikt. Sticka fram sladden vid lämplig plats i bilen där man vill ha iPoden. Det blir både smidigt och snyggt och man slipper pröjsa för en iTrip. Tyvärr får man lätt intrycket av att hela inredningen är byggd runt stereon i en modern bil, de är inte så lätta att demontera alla gånger av säkerhetsskäl. Kanske måste man vända sig till en bilradiofirma för att lösa det eller riva halva instrumenteringen (kul!). :)

Tack för svaret. Det här var ju roligt men det känns ändå gammaldags med gamla analoga radiosignaler. Kan tänka mig att det blir en ändring på det snart och att vi snart kan koppla ihop alla våra prylar med egna, luftburna nätverk.

Välja tevekanal med bilstereon från gatan?

du handlar en ipod m 40gb i usa för 2800 kr (400$).

o de tar 4200 spänn för den i svenska shoppen, hutlöst!

Senast redigerad av en moderator:
Min Photo kostade 3500 i Singapore.
Och här i Sverige minst 5200
Polaren köpte en Omega Seamaster(ÄKTA) till sig själv i Kuala Lumpur.
Den kostade det halva mot i Sverige.
Och det för en klocka från Europa.(Iofs kanske det bara är urverket som tillverkas Europa)
Irriterande

jo, jag är nästan sugen på o maila apple o fråga om vart de tycker jag ska beställa ipod, i usa för 2800 eller i sverige för 4200.

men smart nog har de lyckats gömma sina epost adresser så väl att jag gav upp.

(är inte på jakt efter en mp3, men blir väldigt trött på denna typ av prissättning, de gör som volvo)

Tim Skrev:
> du handlar en ipod m 40gb i usa för 2800 kr
> (400$).
>
> o de tar 4200 spänn för den i svenska shoppen,
> hutlöst!
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-01-08
> 17:59 av Tim.

priset på ipoden på apple.com är utan moms, då varje delstat har sin egen taxa.
så går inte att jämföra rakt av.

men det är klart, den är billigare i usa. brukar ju vara så med saker som är från staterna.

kolla cykeldelar, sram delar (amerikanskt företag) är billiga i usa. Shimano som har europa som sin stora marknad kostar mycket där, i alla fall i förhållande till de amerikanska tillverkarnas delar. här i europa äre ofta tvärt om.

sen kommer apple store usa aldrig att sälja till dig i sverige då de hellre ser att du köper från apple store sverige :D sen får du ju inte glömma att i stället för amerikansk moms, så äre svensk moms på. och då är du uppe i nästan samma kostnad som från svenska applestore. så skulle noga säga jäkla sveriges regering, måste vi ha 25 % moms på allt. :D:D

Tillbaka
Topp